Jak lépe zapojit památky do cestovního ruchu

Aktuální trend zážitkového cestovního ruchu vede cestovní kanceláře k aktivnějšímu zájmu o nové nápadité programy a současně otvírá památkovým a podobným objektům možnost lépe se do cestovního ruchu zapojit, a získat tak nejen návštěvníky, ale i potřebný ekonomický přínos. Česká republika má jednu z nejhustějších sítí takových objektů – pohříchu jen zlomek jejich počtu je takto využíván. Proto uspořádala Asociace cestovních kanceláří České republiky seminář, který se zabýval otázkami spolupráce památkových objektů a významných turistických cílů s cestovními kancelářemi a agenturami.

Nešlo jen o interní akci členů ACK ČR, ale o seminář pro všechny zainteresované subjekty. Ty členské mají totiž v ACK ČR možnost kontaktovat se v rámci sekce památek častěji – a zkušenosti za tři roky činnosti sekce ukazují, že je to oboustranně velmi přínosné. Tento seminář přesáhl obvyklý rámec – představoval formu vzdělávání pracovníků v cestovním ruchu a byl podpořen agenturou CzechTour­ism. Všem účastníkům se tak dostalo nejen zajímavých a potřebných informací na místě samém, ale obdrželi i skripta a brožurku týkající se podnikání v oblasti cestovního ruchu, to vše zcela zdarma včetně pohoštění. Příhodnou kulisu vytvořila výzdoba Rytířského sálu hotelu Kampa v Praze, který byl zaplněn do posledního místečka.

			Jolana Kopřiva Myslivcová			Jolana Kopřiva Myslivcová

Hlavní slovo patřilo předsedkyni sekce památek ACK ČR PhDr. Jolaně Kopřiva Myslivcové. Přehlednou a nápaditou formou vyložila celou problematiku začlenění památkových objektů do cestovního ruchu od prezentace jejich bohatství až po potřebu a metody marketingu, mají-li památky a jiné turistické cíle na trhu cestovního ruchu uspět. Pojednala o významu poznávacího cestovního ruchu v kontextu charakteru cestovního ruchu 21. století, kdy se změnily jak požadavky klientů, tak i charakter nabídky a metody oslovení zákazníků. Je třeba hledat tvůrčí rozvoj památkového fondu, aby se stal aktivní součástí incomingu i domácího cestovního ruchu. To vše skloubeno s udržitelným rozvojem, tedy aby charakter památek neutrpěl újmu a neztratil svou hodnotu ani ráz. Přitom hrají podstatnou roli návaznosti a souvislosti. Turista nepřijede kvůli izolované službě, ale za zážitkem, k němuž jsou ty služby potřeba.

Probrala aktuální nákupní chování potenciálních klientů, metody jejich oslovení i prodejních kanálů. V této souvislosti analyzovala i fenomén slevových portálů. Účastníci se dozvěděli, jak vytvářet produktové balíčky a hlavně – jaké jsou možnosti, výhody a nevýhody partnerství s cestovními kancelářemi a agenturami. Spolupráci nevnucovala – uváděla silné i slabé stránky, a hlavně jak spolupracovat, aby spolupráce mohla skutečně fungovat. Co cestovní kanceláře potřebují, pokud jde o informovanost, cenovou tvorbu a toky peněz. Jak mohou památkové objekty a jiné turistické cíle (např. zoo či botanické zahrady, tematické parky atp.) najít cestovní kanceláře ke spolupráci? Za tím účelem vznikla v ACK ČR před 3 lety sekce památek, ve které se mohou pod společnou střechou ACK ČR nejen vzájemně poznat a pohovořit si, ale také si vyměnit názory a zkušenosti a prodiskutovat pracovní postupy tak, aby vyhovovaly oběma stranám. Tato praxe se oboustranně osvědčila. ACK ČR pořádá pro své členy prezentace členských památkových a podobných objektů, jakož i společné schůzky k vyjasnění požadavků, např. na místní průvodce, na informace atp.

			Eva Mráčková			Eva Mráčková

Památky mohou samozřejmě vytvářet, nabízet a prodávat svůj produkt samy, bez cestovních kanceláří – v tom případě ale musí dát pozor, aby dodržely požadavky relevantních zákonů. O těch pohovořila Ing. Eva Mráčková, která vysvětlila ustanovení zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v cestovním ruchu, z hlediska organizování zájezdů a prodeje ostatních služeb a jejich kombinací. Definici toho, jaký produkt je zájezdem, jejž smí nabízet a prodávat výlučně koncesovaná cestovní kancelář, a co zájezdem není, a tedy smí nabízet a prodávat cestovní agentura v rámci živnosti volné, rozdělila a ilustrovala na názorných příkladech, šitých na míru právě památkovým objektům. Každý účastník tak i bez jakékoliv znalosti ustanovení zákona v cestovním ruchu mohl rozumět a přímo poznat odkud až kam se obejde bez spolupráce s cestovní kanceláří – a kde už by byl za hranou zákona. Padla i stručná zmínka o možnosti, jak se stát cestovní kanceláří, respektive kde k tomu najít informace.

O zájmu účastníků svědčila následná diskuse, ve které kromě konkrétních dotazů zazněly i stesky na neoprávněné podnikání subjektů typu spolků a sportovních center. Na zodpovězení dotazů mimo oficiální fórum pak stála doslova fronta. Seminář potvrdil, jak jsou takové akce užitečné – a ACK ČR v nich bude pokračovat.  

Text: -emr-
Foto: Hubert Palán

Autor

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více