Vzdělávání zaměstnanců bude jednou z cest, jak se postarat vlastními silami o kvalitní personál. Kdo chce v dnešní době obstát, musí se posouvat neustále dál a stíhat současné trendy. Vhledem k nedostatku kvalifikované pracovní síly bude na zaměstnavateli, aby si své zaměstnance „vychoval“ sám a investoval do jejich vědomostí.

Firemní vzdělávání, co se týče obecných cílů (bez bližší specifikace), je možné rozdělit do tří kategorií podle zaměření na změny ve struktuře:
- znalostí – osvojit a efektivně použít nové znalosti potřebné k výkonu profese, nebo prostřednictvím transformace své kvalifikace,
- dovedností – rozšířit soubor dovedností, efektivně je kombinovat se stávajícími a využít je v praxi,
- postojů – vytvořit a uplatňovat pozitivní postoje k práci a k lidem.
Firemní vzdělávání je často na kolezích, někdy na training manažerovi, nebo může společnost využít externích firem, které sestaví školicí program na míru. Vzdělávací program by měl korespondovat s potřebami společnosti a být nastaven tak, aby zaměstnance zajímal. Velmi často jsem se setkala s tím, že když firma nabídla v rámci pracovní doby „nějaké“ školení pro své zaměstnance, zájem byl téměř nulový. Při vzdělávacím programu by měl mít ředitel na paměti, že on potřebuje, aby se jeho podřízení vzdělávali, a musí jim to nabídnout stravitelnou formou.
Jaké zásady u vzdělávání dodržovat?
- sestavit smysluplný a tematicky navazující program, který potřebuje firma,
- zjistit, kteří zaměstnanci dané školení potřebují a příjemnou formou jim to oznámit,
- školit v pracovní době zaměstnanců,
- nabídnout jim pomůcky a občerstvení – připravit je na to, že je čeká hezký den,
a hlavně se postarat o dobrého školitele, který informace nejen předá, ale i udrží pozornost po celou dobu školení. Zaměstnanci by se neměli těšit, až to skonči, ale naopak, kdy bude pokračování…
Řada školicích firem na trhu nabízí různé školitele. Dbejte na reference a odškolené kurzy. K mému překvapení nabízejí na trhu již zaběhnuté školicí firmy lektory, které nikdy neviděly prezentovat, ani neznají jejich obsah školení. Cílový zákazník může být nemile překvapen, že dorazil téměř amatér, který o daném tématu nemá žádné povědomí a ještě tragicky prezentuje.
Co mohu doporučit, když budete volit školitele?
- Vyberte si školitele, který se bude zajímat o vaši společnost a aktivity.
- Chtějte vidět školitele při práci (stačí i nahrávka).
- Poptejte se po referencích a odškolených projektech.
- Jaké další parametry pro vás budou důležité?
- osobnost lektora a jeho charisma, zda ho budou kolegové respektovat,
- jakou má metodu výuky, zda je pro vás zajímavá,
- zda je schopen zaujmout posluchače a udržet jejich pozornost,
- schopnost přizpůsobit se různým typům účastníků (i dle vzdělání a profesí),
- osobní přístup,
- jaké má teoretické i praktické znalosti na dané téma,
- zda je schopen poskytovat posluchačům i zajímavé příklady z praxe,
- adekvátní reakce na konkrétní dotazy účastníků, které si z praxe přinesou,
- zájem lektora o zpětnou vazbu,
- cena a výkon, výsledek pro společnost.
Školení může přestavovat pro společnost značný finanční výdaj, který si nemůže dovolit. Stále ale existují granty, které mohou pomoci. I přes původní pesimistické odhady, že granty končí, budou po roce 2020 moci čeští podnikatelé stále čerpat peníze z Operačního programu Konkurenceschopnost (OPK). Určen je hlavně pro malé a střední podniky. Další zajímavý program je např. OP Životní prostředí nebo OP Lidské zdroje.
Dotace může firma získat na vzdělávací programy pro své zaměstnance. Čerpat tyto finance mohou podniky a OSVČ také na úhradu mzdových nákladů, které vynaloží na vzdělávání či rekvalifikaci zaměstnance za dobu jeho účasti na odborném rozvoji. Doporučuji se setkat s firmou, která se dotacemi zabývá a zjistit reálné možnosti pro získání financí a zda se to vůbec vyplatí.
Levnější formou školení jsou dnes i on-line kurzy, které začínají být stále více populární. Jsou dnes velmi propracované a mají řadu výhod. Pojďme si je shrnout ve zkratce:
- K informacím se můžete kdykoli vracet.
- On-line kurz vede ke konkrétní akci, kdy si můžete vše ihned vyzkoušet – pozastavit video, vyzkoušet si učený materiál a pokračovat dál.
- V on-line kurzu jsou diskusní skupiny, kde se nemusíte stydět sdílet své názory a připomínky (někdy se třeba před lidmi na to necítíte).
- Ušetříte čas i peníze.
Ať již se rozhodnete pro jakoukoliv formu školení, bude správná. Dnes je i trend brát nadané lidi bez zkušeností, kteří chtějí v cestovním ruchu pracovat, a věnovat se jim (tím nemyslím jen absolventy, ale jakoukoliv věkovou skupinu, z jakéhokoliv oboru). Vždyť jsme vyrůstali s heslem v zádech: Učit se! Učit se! Učit se!
Foto: Shutterstock.com