Zvažujete jak zvýšit počet fanoušků vaší firemní stránky na sociální síti Facebook? Nebo chcete představit své služby a výrobky širokému počtu internetových uživatelů? Sociální síť Facebook nabízí kromě pravidelného zveřejňování příspěvků a komunikace s fanoušky také možnost přípravy a realizace on-line marketingové kampaně.
Jak by příprava úspěšné kampaně měla vypadat a na co všechno by se při její přípravě nemělo zapomínat? V aktuálním příspěvku se na všechny tyto oblasti podíváme a nezapomeneme na praktická doporučení a tipy, které kampaň mohou vylepšit. Tak pojďme na to!
Cíle kampaně
Před zahájením jakékoliv marketingové kampaně (nejenom na sociálních sítích) je dobré si stanovit konkrétní a měřitelné cíle, kterých by se prostřednictvím plánované aktivity mělo dosáhnout. Současně pak máte možnost po dokončení kampaně porovnat, zda a jak se podařilo stanovených cílů dosáhnout, či nikoliv. Jedním z velmi častých cílů u kampaní na Facebooku je získání nových fanoušků pro firemní profil. Vysoký počet fanoušků je určitě pro každý profil důležitý, ale stále platí, že je lepší dbát na kvalitu (aktivní a komunikující fanoušky) než na kvantitu. Každopádně získání nových fanoušků je také výborné z hlediska toho, že každý fanoušek má určitý počet přátel, který je zprostředkovaně možné oslovit. Dle analytické společnosti Pew Research má každý uživatel Facebooku v průměru 229 přátel, kteří mohou být komunikací osloveni. Jedním z dalších cílů určitě bude generování leadů. V tomto případě, je pak vhodné potenciální zákazníky nasměrovat na landing page, kde se dozvědí všechny potřebné informace. Reklamy na Facebooku můžete zacílit na základě místa, pohlaví, věku, zájmů a koníčků, širších kategorií, rodinného stavu, pracoviště nebo vzdělání. Pokud jste navíc správcem obsahu na Facebooku (jako je stránka, událost nebo aplikace), můžete svou reklamu také zacílit na uživatele, kteří jsou s vaším obsahem na Facebooku již spojeni.
Definujte svoji cílovou skupinu
Při přípravě kampaně je důležité přesně vybrat a definovat cílovou skupinu, která má být oslovena. Přiznejme si, že není nic horšího, než když na vás blikají různá sdělení, která pro vás (z hlediska cílení) nejsou vůbec určena. Správné určení cílové skupiny a definování jejích potřeb je důležité nejenom pro nastavení kritérií kampaně (Facebook umožňuje cílení dle pohlaví, věku, města, vzdělaní atd.), ale také pro přípravu samotných reklamních sdělení, kterými budeme uživatele oslovovat.
Prokliky nebo imprese?
S ohledem na vámi stanovené cíle kampaně si při reklamní kampani na Facebooku můžete vybrat z typu platby za zveřejnění vašeho reklamního sdělení. Buď máte možnost platbu za proklik (CPC – cost per click), kdy platíte až po kliknutí uživatelem na vaši reklamu nebo je zde další možnost a to je platba na základě impresí. Zde pak platíte za počet zobrazených impresí. Pokud cílíte na svůj firemní profil, pak cena za proklik bude o něco nižší než v případě, že bude cílit mimo sociální síť Facebook. Na vaši webovou prezentaci pak můžete své fanoušky snadno nasměrovat i z vašeho facebookového profilu.
Příprava inzerátu
Při přípravě textu inzerátu vždy zvažte, co přesně budete komunikovat a na koho. Určitě se vyplatí zvážit také jazyk, kterým budete k uživateli promlouvat. Je to odborná veřejnost, takže můžeme použít odborné výrazy? Jsou to teenageři, kteří používají svůj vlastní jazyk, nebo je to úplně jiná cílová skupina? I toto jsou body, které je třeba dobře zvážit, pokud chceme připravit co nejlepší text. Zvážení a vyhodnocení všech těchto oblastí hraje pak klíčovou roli v rámci maximalizace oslovení požadované cílové skupiny. Součástí inzerátu na Facebooku je také malý obrázek, který by měl přitáhnout pozornost a celkově uživatele motivovat k přečtení vašeho sdělení. Není asi nutné připomínat, že kvalita obrázků by měla být vyšší a obrázek by měl být pokud možno co nejzajímavější. U kampaní velmi dobře fungují obrázky, kde jsou zobrazeni lidé. Při kampani je vhodné připravit několik variant textů a ty v rámci testování průběžně vyhodnocovat a odladit případné nedostatky. Texty a obrázky reklamních sdělení buď můžete upravit a následně opět testovat nebo třeba připravit zcela nové. Krátké testování reklamních sdělení určitě doporučuji. Pro zvýšení celkového efektu kampaně nezapomeňte také na uvedení výzvy k akci.
Platba za kampaně
Drobnou komplikací při realizaci reklamy na Facebooku je každodenní fakturace. Platba za kampaň probíhá tak, že vám Facebook každý den strhne proinzerovaný obnos z platební karty, kterou v systému nastavíte jako zdroj financování. Každodenní fakturace může pro účetní oddělení představovat výraznější zátěž. Tuto zátěž lze snížit nastavením platby za inzerci prostřednictvím účtu na PayPal. Pokud vaše pravidelná útrata přesáhne přibližně 300 tisíc korun, pak je možné u Facebooku vyjednat fakturaci měsíční.
Sponzorované příběhy
Sponsor Stories nebo v českém prostředí známé jako „sponzorované příběhy" jsou v současné době považovány za jednu z nejefektivnějších forem inzerce na Facebooku pro získání nových fanoušků. A jak tato forma inzerce funguje? U této formy nemusíme vymýšlet a psát reklamní texty, protože odkazy se vytvoří automaticky z aktivity fanoušků na stránce. V případě, že některý z vašich fanoušků dá příspěvku na vaší stránce lajk, pak všichni jeho přátelé ve svém profilu uvidí informaci, že se mu vaše stránka nebo příspěvek líbí. A z jakých aktivit je možné vygenerovat sponzorovaný odkaz? Z lajkování stránky či příspěvku, reakcí na pozvánky nebo událost a dalších. V případě, že se rozhodnete pro tuto aktivitu, pak si u ní můžete nastavit, stejně jako u ostatních reklamních aktivit, denní rozpočet, celkové období, po které má být kampaň aktivní a také cenu za proklik. Facebook vám vždy sám doporučí za proklik optimální cenu.
Facebook Power Editor
Pokud plánujete, že budete realizovat velké množství kampaní najednou, pak stojí za úvahu využívání programu Facebook Power Editor, který je šikovným pomocníkem při správě většího počtu kampaní. V rámci administrace pak můžete snadno své kampaně editovat, nastavovat, cílit, upravovat rozpočty a další. Pokud byste tento program chtěli začít využívat, pak je nutné si do svého počítače nainstalovat prohlížeč Google Chrome, bez kterého program nefunguje.
Placená podpora statusů
Facebook také reklamě umožňuje podpořit aktuálně zveřejněný posting (příspěvek) na profilu. Pod zveřejněným příspěvkem se zobrazí možnost „Propagovat". Zde si pak můžete vybrat z možností, zda se má reklama zobrazit uživatelům, kterým se vaše stránka líbí, nebo druhou variantou jsou fanoušci vaší stránky včetně jejich přátel. Tato druhá varianta je určitě z hlediska celkového zásahu lepší. Dále pak stanovíte celkový rozpočet, který chcete proinzerovat. Celková délka kampaně je vždy fixně přednastavena na max. tři dny. Minimální rozpočet je 110 Kč.
Správné načasování
Pokud uvažujete o využití placené podpory statusů (a toto platí u zveřejňování příspěvků na Facebooku obecně), pak je dobré také popřemýšlet nad tím, ve který den nebo v kolik hodin své sdělení zveřejníte. Výběrem správného dne a hodiny můžete velkou měrou přispět k celkové efektivitě vašeho sdělení (počet lajků, komentářů nebo sdílení). Zahraniční studie dokazují, že stále častěji uživatelé Facebooku sdílejí příspěvky a pracují s nimi hlavně o víkendu. I zde, stejně jako u reklamních textů, platí pravidlo testování, prostřednictvím kterého sami zjistíte, na co a jak fanoušci nejvíce reagují.
V případě, že chcete během krátké doby oslovit široké spektrum internetových uživatelů, pak k tomu Facebook poskytuje určitě velkou příležitost. Zejména pokud chcete zajistit rychlý růst fanouškovské základny. Při realizaci inzertních aktivit je však třeba nezapomínat na stejná pravidla jako u jiných reklamních kampaní, a to zejména kampaň co nejlépe naplánovat, průběžně vyhodnocovat výsledky a v neposlední řadě také reklamní texty upravovat nebo zcela vyměnit, pokud výsledky nedosahují požadovaných cílů.
Text připravila Kateřina Rotterová ze společnosti Destination Marketing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.
Ing. Kateřina Rotterová, MBA katerina.rotterova@destmark.eu Tel.: +420 605 376 527 www.destmark.eu
|