Česká vláda v pondělí schválila krizový akční plán cestovního ruchu v ČR pro letošní a příští rok. Obsahuje 16 opatření pro obnovu odvětví. Součástí jsou státem podporované poukazy na domácí dovolenou. Mnoho krajů i jednotlivých měst se však rozhodlo podpořit cestovní ruch na svém území pomocí speciálních marketingových aktivit dotovaných z vlastních peněz. V následujícím přehledu přinášíme doposud zveřejněné plány.

Praha
Hlavní město schválilo na začátku června podporu cestovního ruchu formou poukazů pro turisty. Každý, kdo přespí v některém pražském hotelu více než jednu noc, dostane od města poukázku na návštěvu například kulturních zařízení. Na kampaň V Praze jako doma a systém voucherů půjde z městského rozpočtu 121 milionů korun. Akce bude zahájena 1. července. „Projekt je určen na restart cestovního ruchu. Nyní je zaměřen na české turisty. Samozřejmě, podle vývoje situace budeme program případně rozšiřovat i na země, odkud budou moci lidé přicestovat,“ řekla radní Hana Třeštíková a dodala: „Za každou noc, kterou zde stráví, získá turista benefitní body, které bude moci vyčerpat v institucích, primárně v pražských příspěvkových organizacích jako je zoo, botanická zahrada, planetárium nebo Galerie a Muzeum hlavního města Prahy.“
Hlavní město chce také prodloužit ubytování lidí bez domova v hotelech až do příštího roku. Pražský magistrát v době epidemie koronaviru v šesti pronajatých hostelech a hotelech ubytoval 353 lidí bez domova. Město chce tuto formu ubytování zachovat až do března příštího roku.
Středočeský kraj
Kutná Hora se v letošní turistické sezoně zaměřuje hlavně na rodiny s dětmi. Ve spolupráci se spolkem Turistická oblast Kutnohorsko a Kolínsko pro ně připravila itineráře s tipy na výlety a další aktivity. I vzhledem k omezením kvůli koronavirové pandemii letos město vynechalo propagaci orientovanou na zahraniční turisty.
Karlovarský kraj
Karlovy Vary spustily marketingovou kampaň na přilákání turistů. Kromě slev na pobyty a levnější vstupy na turistické cíle nabízí i programy pro děti a kulturní program. Marketingová kampaň představuje Karlovy Vary jako Město zážitků a je zaměřená především na české klienty. Kampaň využívá motiv moře, které si letos možná část českých turistů kvůli koronaviru odepře. Karlovy Vary tak podle kampaně nabízí moře výhledů, moře romantiky, moře zdraví, moře odpočinku, moře dobrodružství, zkrátka moře zážitků. „Pro návštěvníky město připravilo zajímavou skládačku výhod: Příspěvek na ubytování až do výše 5000 korun, extra výhodnou cenu za turistickou regionální kartu nabízející místní dopravu a služby zdarma nebo se slevou, celodenní aktivity pro děti nebo hlídání, a kulturní program na celé prázdniny,“ popsal mluvčí karlovarského magistrátu Jan Kopál. Na tento balíček podpory vyčlenilo město 50 milionu korun.
Ústecký kraj
Ústecký kraj připravuje dotaci na podporu podnikatelů v cestovním ruchu. „Některé podniky, restaurace, kde tvoří přes 60 procent zákazníků hosté z Německa, se propadly s tržbami na nulu. V Českém Švýcarsku činí propad u podnikatelů odhadem 1,2 miliardy korun od vyhlášení pandemie do konce května,“ uvedl náměstek hejtmana Zdeněk Matouš.
Plzeňský kraj
Plzeňský kraj zahájil velkou kampaň, kterou chce nalákat české turisty, aby do regionu přijeli na letní dovolenou. Vydal tištěný i elektronický katalog, který distribuuje do ostatních krajů České republiky a vkládá do periodik. Natočil pro televize a sociální sítě reklamní spoty s hercem Karlem Zimou, který se stal tváří kampaně a představuje zajímavá místa a památky. Na marketingovou kampaň a podporu hlavních destinací vydá kraj 4 miliony korun.
Kraj také podpoří milionem korun natáčení a výrobu dvou výrazných českých filmů – historické drama Il Boemo (Čech) o životě a díle skladatele Josefa Myslivečka, a životopisný film Zátopek o legendárním českém běžci Emilu Zátopkovi. Filmy podpoří propagaci regionu i Česka a lákají do regionu turisty a podporují služby. Regionální filmová kancelář v Plzeňském kraji, která nabízí filmařům zajímavé lokace, letos podpoří lokální turismus. Z vytipovaných filmů a seriálů vytvořila balíček nejzajímavějších lokací, které posloužily jako kulisy pro natáčení. „Během něj využívají filmaři místní firmy, obsazují hodně ubytovacích kapacit a zanechávají v kraji miliony korun. Film a cestovní ruch jsou úzce propojené a naším cílem je synergii po proběhlé krizi opětovně rozvinout,“ uvedl vedoucí a zakladatel kanceláře Petr Veruněk.
Kraj Vysočina
Vysočina připravuje programy za 22 milionů korun na oživení regionální turistiky poškozené koronavirovou krizí. Jde o zavedení systému slev pro návštěvníky kraje a dotační program na podporu marketingu v cestovním ruchu. Kraj má také v plánu vyhlásit soutěž Vysočina – moje dovolená, v níž se o krajský dar mohou ucházet podnikatelé a další subjekty se zajímavou nabídkou služeb. Soutěž, na niž by mělo být z krajských peněz uvolněno do 2 milionů korun, by měla přinést nápady od podnikatelů v cestovním ruchu. „Budou vyhodnoceny nejlepší projekty, dostanou dar v hodnotě 100 tisíc korun,“ řekl náměstek hejtmana Vladimír Novotný. Deset milionů korun by podle plánu měl kraj rozdělit v novém grantovém programu zaměřeném na podporu marketingu v cestovním ruchu. Podle návrhu by mělo jít o nesoutěžní program, projekty budou hodnocené podle času podání.
Kraj se také chystá nabídnout turistům slevu na jejich pobyt ve výši 1000 korun, pokud zůstanou na Vysočině alespoň tři noci. Na tuto podporu regionální turistiky prostřednictvím systému poukázek, takzvaných voucherů, navrhli radní kraje uvolnit 10 milionů korun. O krajskou slevu budou podle návrhu radních turisté žádat v ubytovacích zařízeních, která se zaregistrují do krajské aplikace. Slevy bude kraj dávat do vyčerpání peněz.
Jihočeský kraj
Jihočeský kraj bude rodinám, které v létě stráví dovolenou v jižních Čechách, dotovat ubytování a dá jim padesátiprocentní slevy na vstupné do zoo v Hluboké nad Vltavou, do svých muzeí či galerií. Se slevami až 70 procent se připojí i soukromé organizace. Jde o součást projektu Léto v jižních Čechách, který začne 15. června a chce podpořit cestovní ruch, který kvůli koronaviru klesl. Kraj dá na podporu turistického ruchu téměř 40 milionů korun. Jihočeským penzionům a hotelům by měla podpora zajistit 100 tisíc nových přenocování, ze sumy téměř 40 milionů dostanou na kompenzaci 30 milionů. Slevu 30 procent z ceny ubytování, nejvýše však 300 korun na člověka a noc, získají dvou- až šestičlenné rodiny, z nichž nejméně jeden člověk je starší 18 let. Ke kampani se připojí i České Budějovice. Nabídnou slevy na prohlídky historické radnice. Ubytovaní budou mít i levnější vstupné na plovárnu nebo jízdu MHD zdarma.
Olomoucký kraj
Olomoucké hejtmanství plánuje, že dalšími deseti miliony korun podpoří investice v regionálním turistickém ruchu, který se letos kvůli pandemii koronaviru potýká s propadem tržeb. „Shodli jsem se na významné podpoře cestovního ruchu. Shodli jsme se ale také na tom, že to asi nebude podpora typu voucher, ale bude to podpora do tvrdých investičních projektů,“ uvedl hejtman Ladislav Okleštěk. Návrh podle něj počítá s uvolněním dalších až deseti milionů korun z finančních prostředků kraje na investice v cestovním ruchu. Kraj podnikatelům v cestovních ruchu už před epidemií poskytl na investice dohromady více než 7 milionů korun, poptávka byla podle hejtmana obrovská. „Byl dvojnásobný převis, takže těch deset milionů korun dokážeme rychle a efektivně vynaložit. Tito žadatelé mají projekty připravené a jsou připraveni i na financování.“
Foto: Shutterstock.com