Jak podpořit incoming?

Asociace cestovních kanceláří České republiky zpracovala pro potřeby agentury CzechTourism analýzu stavu, možností a překážek dalšího rozvoje incomingu do České republiky, která by se měla v budoucnu stát podkladem pro efektivní podporu rozvoje příjezdového cestovního ruchu. Analýza potvrdila, že Česká republika má potenciál k dalšímu růstu incomingu, je ale nutno odstraňovat chronické nedostatky poškozující pověst České republiky, vytvářet vhodné podmínky pro rozvoj a na druhé straně respektovat únosnost nejfrekventovanějších center.

Analýza nejprve pojmenovává jednotlivé dílčí překážky rozvoje, které se v mnohém shodují s 55 překážkami rozvoje cestovního ruchu tak, jak je koncipovala před pár lety Česká centrála cestovního ruchu:

• Pověst ČR poškozuje negativní publicita spojená s pouliční kriminalitou, nepoctivostí prodeje (zvl. taxi, restaurace), nabídkou sexuálních služeb atp.
• Potenciál růstu není neomezený. V Praze a částečně i v Karlových Varech (pokud jde o ruskojazyčný trh) by další kvantitativní růst (s výjimkou mimosezony) ohrožoval kvalitu a tím i samu podstatu cestovního ruchu. Východiskem je přednostní orientace na zkvalitnění návštěvnického spektra (rychlejší růst obratu než návštěvnosti) a na rozložení incomingu v čase a prostoru.
• Česká republika svým charakterem a polohou není a nebude pobytovým teritoriem první volby (s jistou výjimkou lázeňských pobytů pro ruskojazyčnou klientelu), ale přednostně kratších turistických cest a pobytů.
• Rozložení poptávky v incomingu organizovaném cestovními kancelářemi a agenturami po území ČR je minimální, poptávka se koncentruje na Prahu, západočeské lázně a v menší míře ještě na jižní Čechy a jižní Moravu, případně v zimě na Krkonoše a Šumavu.
• Mnoho atraktivních míst v regionech trpí nedostatečnou dopravní dostupností (špatná kvalita silnic, železnice).
• Cestovní kanceláře a agentury postrádají v regionech povětšině dostatečnou kapacitu kvalitních služeb pro turistické skupiny, a zvláště pak pro kongresovou a incentivní turistiku.
• Obrovskou překážkou rozvoje incomingu, zejména v jeho náročnějších formách, je lidský faktor – neprofesionalita, malá pružnost, malá ochota přizpůsobit se požadavkům, malá vstřícnost, absence proklientského chování.
• Cestovní kanceláře a agentury se v zahraničí setkávají s minimálním povědomím o mimopražských regionech – regionům chybí vyšší popularita. Dostat se do povědomí zahraniční veřejnosti je dlouhodobější záležitost a vyžaduje koncentraci; akvizice velkého počtu cílů současně je kontraproduktivní.
• Regiony je třeba více informačně propojit na incomingové cestovní kanceláře a agentury. Incomingové cestovní kanceláře a cestovní agentury musí mít přesné informace o chystaných nosných programech s více než ročním předstihem, regiony musí mít zpětnou vazbu o tom, jaký typ programu je v daném místě perspektivní a co je k úspěšné prodejnosti zapotřebí.
• Propagace České republiky do zahraničí musí být jednotná a návazná, musí se v ní propojit všechny složky: stát, regiony i cestovní kanceláře a agentury vč. potřebné podpory finančními zdroji.
• Prezentace České republiky a jejích regionů musí být živá, nezkostnatělá, elegantní a moderní (zvl. tištěné materiály dosud většinou postrádají život a moderní prvky).

Na základě předcházejících zjištění zformulovala ACK ČR následující návrhy opatření k dalšímu rozvoji incomingu:
1. Uzákonit vyšší alokaci daňových výnosů z cestovního ruchu do míst, kde byly vytvořeny, jako motivaci a zároveň zdroj zvyšování úrovně turistického místa/regionu.

2. Na základě revize rajonizace, resp. koncepce rozvoje cestovního ruchu ČR koncentrovat prostředky státu/EU přednostně na podporu dobudování míst s největším potenciálem rozvoje incomingu (vč. jejich dopravní dostupnosti) a na tato místa s předstihem postupně zaměřit propagační kampaně v zahraničí.

3. Propagaci míst s dostatečnou popularitou směrovat výlučně ke zkvalitnění návštěvnického spektra a k rozložení poptávky v čase a prostoru; k tomu vytvořit potřebné předpoklady (atraktivní programy, kvalitní služby).

4. Zlepšit dopravní systém v Praze – zajistit dostatečnou dostupnost hotelů, kulturních a kongresových objektů turistickými autokary, jakož i dostatečnou síť a kapacitu parkovišť a nástupních/výstupních hran v centru.

5. Podrobněji analyzovat organizovaný incoming z hlediska zdrojových zemí a z hlediska možností a překážek rozvoje zvlášť za jednotlivé regiony jako východisko pro koncepci jejich dalšího rozvoje.

6. Všude, kde jsou pro to předpoklady, preferovat kvalitu turistiky před kvantitou, organizovaný incoming před nahodilým a vytvářet k tomu podmínky ve službách i v zacílení propagace.

7. Sjednotit propagaci ČR v zahraničí, podporovat návaznost státní/regionální propagace s komerční nabídkou na akcích cestovního ruchu v zahraničí a podporovat účast incomingových firem na těchto akcích podobně, jako je podporována účast v resortu průmyslu a obchodu.

8. Zlepšit práci zahraničních zastoupení ČR, ČCCR (+ účelně sjednotit) pro podporu incomingu, využívat PR, pro pozvání zahraničních televizních štábů využívat i kombinaci s jejich prostředky vyčleněnými v jejich rozpočtech na turistické a podobné pořady.

9. Do prezentace České republiky/regionů vnést moderní prvky a život.

10. V procesu udělování českých víz ve zdrojových zemích výrazně upřednostnit organizované turisty, zejména skupinové zájezdy organizované českými cestovními kancelářemi/agenturami a účastníky kongresových akcí; zjednodušit a zrychlit udělování víz pro tyto skupiny.

11. Soustavně zajišťovat informovanost a erudici regionálních pracovníků v oblasti cestovního ruchu.

12. Nadále podporovat informační propojení regionů s incomingovými cestovními kancelářemi a agenturami, organizovat setkání, poznávací trasy a speciální workshopy a zintenzívnit zpětnou vazbu a její využití.

13. Zajistit výchovu a motivaci pracovníků ve službách cestovního ruchu, sledovat efektivitu využití grantů EU v této oblasti jako základ pro další operační programy.

14. Zvýšit účinnost kontrol a postihů nelegálního podnikání a šizení spotřebitele v oblasti taxislužby, nelegálních průvodců, ubytovatelů, zprostředkovatelů turistických služeb, překupníků vstupenek, restaurací atp.

Zdroj: Asociace cestovních kanceláří ČR

Foto: Dean Valášek

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více