
Asociace cestovních kanceláří České republiky zpracovala pro potřeby agentury CzechTourism analýzu stavu, možností a překážek dalšího rozvoje incomingu do České republiky, která by se měla v budoucnu stát podkladem pro efektivní podporu rozvoje příjezdového cestovního ruchu. Analýza potvrdila, že Česká republika má potenciál k dalšímu růstu incomingu, je ale nutno odstraňovat chronické nedostatky poškozující pověst České republiky, vytvářet vhodné podmínky pro rozvoj a na druhé straně respektovat únosnost nejfrekventovanějších center.
Analýza nejprve pojmenovává jednotlivé dílčí překážky rozvoje, které se v mnohém shodují s 55 překážkami rozvoje cestovního ruchu tak, jak je koncipovala před pár lety Česká centrála cestovního ruchu:
• Pověst ČR poškozuje negativní publicita spojená s pouliční kriminalitou, nepoctivostí prodeje (zvl. taxi, restaurace), nabídkou sexuálních služeb atp.
• Potenciál růstu není neomezený. V Praze a částečně i v Karlových Varech (pokud jde o ruskojazyčný trh) by další kvantitativní růst (s výjimkou mimosezony) ohrožoval kvalitu a tím i samu podstatu cestovního ruchu. Východiskem je přednostní orientace na zkvalitnění návštěvnického spektra (rychlejší růst obratu než návštěvnosti) a na rozložení incomingu v čase a prostoru.
• Česká republika svým charakterem a polohou není a nebude pobytovým teritoriem první volby (s jistou výjimkou lázeňských pobytů pro ruskojazyčnou klientelu), ale přednostně kratších turistických cest a pobytů.
• Rozložení poptávky v incomingu organizovaném cestovními kancelářemi a agenturami po území ČR je minimální, poptávka se koncentruje na Prahu, západočeské lázně a v menší míře ještě na jižní Čechy a jižní Moravu, případně v zimě na Krkonoše a Šumavu.
• Mnoho atraktivních míst v regionech trpí nedostatečnou dopravní dostupností (špatná kvalita silnic, železnice).
• Cestovní kanceláře a agentury postrádají v regionech povětšině dostatečnou kapacitu kvalitních služeb pro turistické skupiny, a zvláště pak pro kongresovou a incentivní turistiku.
• Obrovskou překážkou rozvoje incomingu, zejména v jeho náročnějších formách, je lidský faktor – neprofesionalita, malá pružnost, malá ochota přizpůsobit se požadavkům, malá vstřícnost, absence proklientského chování.
• Cestovní kanceláře a agentury se v zahraničí setkávají s minimálním povědomím o mimopražských regionech – regionům chybí vyšší popularita. Dostat se do povědomí zahraniční veřejnosti je dlouhodobější záležitost a vyžaduje koncentraci; akvizice velkého počtu cílů současně je kontraproduktivní.
• Regiony je třeba více informačně propojit na incomingové cestovní kanceláře a agentury. Incomingové cestovní kanceláře a cestovní agentury musí mít přesné informace o chystaných nosných programech s více než ročním předstihem, regiony musí mít zpětnou vazbu o tom, jaký typ programu je v daném místě perspektivní a co je k úspěšné prodejnosti zapotřebí.
• Propagace České republiky do zahraničí musí být jednotná a návazná, musí se v ní propojit všechny složky: stát, regiony i cestovní kanceláře a agentury vč. potřebné podpory finančními zdroji.
• Prezentace České republiky a jejích regionů musí být živá, nezkostnatělá, elegantní a moderní (zvl. tištěné materiály dosud většinou postrádají život a moderní prvky).

Na základě předcházejících zjištění zformulovala ACK ČR následující návrhy opatření k dalšímu rozvoji incomingu:
1. Uzákonit vyšší alokaci daňových výnosů z cestovního ruchu do míst, kde byly vytvořeny, jako motivaci a zároveň zdroj zvyšování úrovně turistického místa/regionu.
2. Na základě revize rajonizace, resp. koncepce rozvoje cestovního ruchu ČR koncentrovat prostředky státu/EU přednostně na podporu dobudování míst s největším potenciálem rozvoje incomingu (vč. jejich dopravní dostupnosti) a na tato místa s předstihem postupně zaměřit propagační kampaně v zahraničí.
3. Propagaci míst s dostatečnou popularitou směrovat výlučně ke zkvalitnění návštěvnického spektra a k rozložení poptávky v čase a prostoru; k tomu vytvořit potřebné předpoklady (atraktivní programy, kvalitní služby).
4. Zlepšit dopravní systém v Praze – zajistit dostatečnou dostupnost hotelů, kulturních a kongresových objektů turistickými autokary, jakož i dostatečnou síť a kapacitu parkovišť a nástupních/výstupních hran v centru.
5. Podrobněji analyzovat organizovaný incoming z hlediska zdrojových zemí a z hlediska možností a překážek rozvoje zvlášť za jednotlivé regiony jako východisko pro koncepci jejich dalšího rozvoje.
6. Všude, kde jsou pro to předpoklady, preferovat kvalitu turistiky před kvantitou, organizovaný incoming před nahodilým a vytvářet k tomu podmínky ve službách i v zacílení propagace.
7. Sjednotit propagaci ČR v zahraničí, podporovat návaznost státní/regionální propagace s komerční nabídkou na akcích cestovního ruchu v zahraničí a podporovat účast incomingových firem na těchto akcích podobně, jako je podporována účast v resortu průmyslu a obchodu.
8. Zlepšit práci zahraničních zastoupení ČR, ČCCR (+ účelně sjednotit) pro podporu incomingu, využívat PR, pro pozvání zahraničních televizních štábů využívat i kombinaci s jejich prostředky vyčleněnými v jejich rozpočtech na turistické a podobné pořady.

9. Do prezentace České republiky/regionů vnést moderní prvky a život.
10. V procesu udělování českých víz ve zdrojových zemích výrazně upřednostnit organizované turisty, zejména skupinové zájezdy organizované českými cestovními kancelářemi/agenturami a účastníky kongresových akcí; zjednodušit a zrychlit udělování víz pro tyto skupiny.
11. Soustavně zajišťovat informovanost a erudici regionálních pracovníků v oblasti cestovního ruchu.
12. Nadále podporovat informační propojení regionů s incomingovými cestovními kancelářemi a agenturami, organizovat setkání, poznávací trasy a speciální workshopy a zintenzívnit zpětnou vazbu a její využití.
13. Zajistit výchovu a motivaci pracovníků ve službách cestovního ruchu, sledovat efektivitu využití grantů EU v této oblasti jako základ pro další operační programy.
14. Zvýšit účinnost kontrol a postihů nelegálního podnikání a šizení spotřebitele v oblasti taxislužby, nelegálních průvodců, ubytovatelů, zprostředkovatelů turistických služeb, překupníků vstupenek, restaurací atp.
Zdroj: Asociace cestovních kanceláří ČR
Foto: Dean Valášek