Pojďme se podívat, jak se v posledních letech vyvíjely některé z klíčových parametrů příjezdového a domácího cestovního ruchu a jak k těmto výsledkům napomáhala agentura CzechTourism.
Přínos agentury CzechTourism k rozvoji cestovního ruchu v České republice souvisí i s tím, jak se národní turistická centrála v posledních letech vyvíjí. „Z marketingové agentury zaměřené ryze na turismus se CzechTourism stává agenturou mezioborovou, ale i meziresortní,“ vysvětluje ředitelka CzechTourism Monika Palatková a přidává detaily: „V roce 2018 jsme marketingově zastřešili projekt Společné století. Patříme mezi iniciátory platformy Touchpoint, díky níž s dalšími partnery pracujeme mimo jiné na rozvoji přímých leteckých spojení ze strategicky důležitých a bonitních trhů. Loni jsme se stali sedmým členem Týmu Česko. Do projektu, který pomáhá v expanzi českým podnikatelům, přinášíme mnohaleté know-how a zkušenosti s propagací České republiky – na domácím trhu i v zahraničí. Podporujeme rozvoj regionů a služeb. Podnikatelům poskytujeme místa na zahraničních veletrzích, organizujeme odborné konference a vzdělávací semináře, pro prezentaci partnerských subjektů v zahraničí využíváme také síť našich 23 zahraničních zastoupení.“
Tab. 1: ROI aktivit agentury CzechTourism v letech 2016–2017
|
2016 |
2017 |
Zvýšená spotřeba vyvolaná aktivitami CzT v mld. Kč |
19,9 |
23,0 |
Přínos CzT pro veřejné rozpočty v mld. Kč |
8,0 |
9,2 |
Zhodnocení vložené investice |
1 : 19 |
1 : 21 |
CzechTourism se podle Moniky Palatkové řídí heslem o tom, že co nejde změřit, nelze ani řídit. „V posledních letech jsme udělali velký pokrok v marketingovém plánování, mnohem více do komunikace i příprav zapojujeme regionální partnery. Rozvíjíme mezioborový cestovní ruch, který hraje prim v propagaci regionů pro další tři roky. Díky profesionálním průzkumům a metrikám lépe sledujeme zdrojové trhy a působíme na cílové skupiny,“ vysvětluje Monika Palatková a připomíná, že cestovní ruch – domácí i příjezdový – je na vzestupu. „I rok 2018 byl rekordní. Věřím tedy, že propagace České republiky ověřeným způsobem má smysl a agentura CzechTourism tuto činnost dobře zvládá,“ uzavírá.
Efektivita činnosti – vyhodnocování „ROI“
Zajímavým ukazatelem pro efektivitu činnosti agentury je tzv. ROI – Return of Investment. CzechTourism od roku 2016 vyhodnocuje přínos svých aktivit pro veřejné rozpočty. V roce 2017 se díky intenzivní činnosti agentury vrátilo do veřejného rozpočtu 9,2 mld. Kč. Rozpočet CzechTourism činil 440 milionů Kč, každá koruna do agentury vložená byla tedy zhodnocena 21krát. Údaj za loňský rok by měl být podobně pozitivní.
Vývoj AVE – Advertising Value Equivalent
Tzv. AVE udává, jakou hodnotu v Kč představuje mediální prostor bezplatně získaný v důsledku marketingových aktivit. V ukazateli se zobrazují veškeré aktivity a kampaně v tištěných, on-line a audiovizuálních médiích. AVE nereflektuje činnost na sociálních sítích. Za účelem efektivní komunikace z hlediska ceny i zásahu daných cílových skupin však využívá agentura stále více právě sociální média. To se v klesající hodnotě AVE propisuje. Klesající AVE také odráží nižší rozpočet alokovaný pro aktivity centrály i zahraničních zastoupení.
Vývoj domácího cestovního ruchu
Zájem Čechů o dovolenou v tuzemsku v posledních letech stoupá. Výrazný nárůst obliby dovolených v Česku je patrný od roku 2015, kdy do hromadných ubytovacích zařízení přijelo o milion domácích turistů více než v předchozích letech. Loni byla poprvé překonána hranice 10 milionů domácích hostů ubytovaných v HUZ. A důvody? Zvyšující se životní úroveň Čechů, bezpečnostní faktory a propagace regionů agenturou CzechTourism i propracovanější marketing regionálních partnerů.
Graf 1 – Vývoj domácího turismu v letech 2014–2018

Ekonomický dopad podporovaných eventů
Agentura CzechTourism od roku 2015 pečlivě mapuje potenciál vybraných sportovních i kulturních akcí, které podporuje, resp. na kterých nakupuje mediální prostor pro prezentaci ČR v zahraničí. Cílem analýz je zjištění nejen atraktivity daného eventu, ale také celkového zásahu a ekonomického dopadu na cestovní ruch. Loni se agentura zaměřila například na Pražské jaro, Hrady CZ – Kunětickou horu, Všesokolský slet, Fresh festival v Plzni, Kontinentální pohár v atletice nebo akci Kolo pro život. Výsledky měření ekonomického přínosu těchto eventů najdete v tabulce na protější straně.
Práce se sociálními médii
Počet fanoušků a sledujících na sociálních sítích, které agentura CzechTourism provozuje u nás i v zahraničí, každoročně stoupá. „Propagace České republiky prostřednictvím sociálních médií je pro nás stěžejní, kampaně pečlivě plánujeme a vyhodnocujeme. V roce 2016 jsme zorganizovali první instatripy a instameety, influencer marketing byl téhož roku hlavním tématem Fóra cestovního ruchu. Loni jsme do Ostravy přivedli TBEX – The Travel Blog Exchange. Díky mezinárodně věhlasné akci naši republiku a její regiony poznalo několik stovek influencerů z celého světa,“ připomíná Monika Palatková.
Tab. 2: Ekonomické přínosy vybraných partnerských eventů
Název akce |
Rok |
Ekonomický
přínos
v mil. Kč |
Zahájení lázeňské sezony v Karlových Varech |
2015 |
74 |
Barum Czech Rally Zlín |
2016 |
62 |
RunCzech Sportisimo 1/2 maraton, Praha |
2016 |
71 |
Mezinárodní filmový festival, Karlovy Vary |
2016 |
348 |
Bohemia JazzFest, Praha |
2017 |
109 |
Colours of Ostrava, Ostrava |
2017 |
98 |
Velká pardubická, Pardubice |
2017 |
34 |
Czech Truck Prix, Most |
2017 |
41 |
Fresh Fest, Plzeň |
2018 |
23 |
ME ve vodním slalomu, Praha |
2018 |
12 |
Pražské jaro, Praha |
2018 |
54 |
Všesokolský slet, Praha |
2018 |
76 |
Zlín Film Fest, Zlín |
2018 |
55 |
Návštěvnost portálu Kudyznudy.cz
Už 15. rokem spravuje CzechTourism jeden z nejoblíbenějších webů pro podporu domácího cestovního ruchu v regionech. Webový portál aktuálně nabízí přes 75 000 tipů na výlety. Stránky si za rok 2018 prohlédlo celkem 16,4 milionu návštěvníků, což byl rekordní úspěch. Nejsilnější věkovou skupinou jsou čtenáři od 25 do 34 let a nejvíce jich pochází z Prahy, ze středních Čech a z jižní Moravy.
Graf 2 – Návštěvnost portálu Kudyznudy.cz v letech 2014–2018 (v mil.)

Nation Brand Index a umístění značky Czech Republic v oblasti turismu
NBI Anholt je index, který se počítá pro celkem 50 zemí světa nejen z hlediska turismu, ale i z řady dalších ukazatelů. Agentura CzechTourism odebírá hodnocení v sektoru cestovního ruchu, a to od roku 2012. Index se dál dělí na hodnocení dané země podle následujících parametrů: bohatství přírodních památek, bohatství historických budov a městské památky / vibrant city. V tomto členění je Česko nejsilnější v oblasti bohatství historických památek.
Graf 3 – Vývoj počtu fanoušků na globálních sociálních sítích CzT (v tis.) 
Značky a projekty agentury CzechTourism
CzechTourism ve svých marketingových podkladech i při všech akcích využívá značku Česko – země příběhů – Czech Republic Land of Stories. Tato destinační značka byla zavedena v roce 2012. V oficiální marketingové koncepci cestovního ruchu pracuje agentura s názvem Česká republika – Czech Republic.
Vybrané Značky agentury CzechTourism 
CzechTourism realizuje další zajímavé projekty pro podporu cestovního ruchu, rozvoj regionů a kvality služeb. Další ukazatele a zajímavosti týkající se činnosti agentury CzechTourism můžete zhlédnout v infografice, kterou loni agentura u příležitosti svého 25. výročí vytvořila (https://goo.gl/j3LxrS).
Graf 4 – Vývoj AVE v letech 2015–2018 (v mld. Kč) 
Pozn.: Klesající AVE je důsledkem preference komunikace a propagace na stále významnějších sociálních médiích na úkor médií tradičních.
Foto: -CzT-