Jak přispívá CzechTourism k rozvoji turismu?

Pojďme se podívat, jak se v posledních letech vyvíjely některé z klíčových parametrů příjezdového a domácího cestovního ruchu a jak k těmto výsledkům napomáhala agentura CzechTourism.

 Monika Palatková Přínos agentury CzechTour­ism k rozvoji cestovního ruchu v České republice souvisí i s tím, jak se národní turistická centrála v posledních letech vyvíjí. „Z marketingové agentury zaměřené ryze na turismus se CzechTourism stává agenturou mezioborovou, ale i meziresortní,“ vysvětluje ředitelka CzechTourism Monika Palatková a přidává detaily: „V roce 2018 jsme marketingově zastřešili projekt Společné století. Patříme mezi iniciátory platformy Touchpoint, díky níž s dalšími partnery pracujeme mimo jiné na rozvoji přímých leteckých spojení ze strategicky důležitých a bonitních trhů. Loni jsme se stali sedmým členem Týmu Česko. Do projektu, který pomáhá v expanzi českým podnikatelům, přinášíme mnohaleté know-how a zkušenosti s propagací České republiky – na domácím trhu i v zahraničí. Podporujeme rozvoj regionů a služeb. Podnikatelům poskytujeme místa na zahraničních veletrzích, organizujeme odborné konference a vzdělávací semináře, pro prezentaci partnerských subjektů v zahraničí využíváme také síť našich 23 zahraničních zastoupení.“

Tab. 1: ROI aktivit agentury CzechTourism v letech 2016–2017

  2016 2017
Zvýšená spotřeba vyvolaná aktivitami CzT v mld. Kč 19,9 23,0
Přínos CzT pro veřejné rozpočty v mld. Kč 8,0 9,2
Zhodnocení vložené investice 1 : 19 1 : 21

 

CzechTourism se podle Moniky Palatkové řídí heslem o tom, že co nejde změřit, nelze ani řídit. „V posledních letech jsme udělali velký pokrok v marketingovém plánování, mnohem více do komunikace i příprav zapojujeme regionální partnery. Rozvíjíme mezioborový cestovní ruch, který hraje prim v propagaci regionů pro další tři roky. Díky profesionálním průzkumům a metrikám lépe sledujeme zdrojové trhy a působíme na cílové skupiny,“ vysvětluje Monika Palatková a připomíná, že cestovní ruch – domácí i příjezdový – je na vzestupu. „I rok 2018 byl rekordní. Věřím tedy, že propagace České republiky ověřeným způsobem má smysl a agentura CzechTourism tuto činnost dobře zvládá,“ uzavírá.

Efektivita činnosti – vyhodnocování „ROI“

Zajímavým ukazatelem pro efektivitu činnosti agentury je tzv. ROI – Return of Investment. CzechTourism od roku 2016 vyhodnocuje přínos svých aktivit pro veřejné rozpočty. V roce 2017 se díky intenzivní činnosti agentury vrátilo do veřejného rozpočtu 9,2 mld. Kč. Rozpočet CzechTourism činil 440 milionů Kč, každá koruna do agentury vložená byla tedy zhodnocena 21krát. Údaj za loňský rok by měl být podobně pozitivní.

Vývoj AVE – Advertising Value Equivalent

Tzv. AVE udává, jakou hodnotu v Kč představuje mediální prostor bezplatně získaný v důsledku marketingových aktivit. V ukazateli se zobrazují veškeré aktivity a kampaně v tištěných, on-line a audiovizuálních médiích. AVE nereflektuje činnost na sociálních sítích. Za účelem efektivní komunikace z hlediska ceny i zásahu daných cílových skupin však využívá agentura stále více právě sociální média. To se v klesající hodnotě AVE propisuje. Klesající AVE také odráží nižší rozpočet alokovaný pro aktivity centrály i zahraničních zastoupení.

Vývoj domácího cestovního ruchu

Zájem Čechů o dovolenou v tuzemsku v posledních letech stoupá. Výrazný nárůst obliby dovolených v Česku je patrný od roku 2015, kdy do hromadných ubytovacích zařízení přijelo o milion domácích turistů více než v předchozích letech. Loni byla poprvé překonána hranice 10 milionů domácích hostů ubytovaných v HUZ. A důvody? Zvyšující se životní úroveň Čechů, bezpečnostní faktory a propagace regionů agenturou CzechTourism i propracovanější marketing regionálních partnerů.

Graf 1 – Vývoj domácího turismu v letech 2014–2018

 Graf 1 – Vývoj domácího turismu v letech 2014–2018

Ekonomický dopad podporovaných eventů

Agentura CzechTourism od roku 2015 pečlivě mapuje potenciál vybraných sportovních i kulturních akcí, které podporuje, resp. na kterých nakupuje mediální prostor pro prezentaci ČR v zahraničí. Cílem analýz je zjištění nejen atraktivity daného eventu, ale také celkového zásahu a ekonomického dopadu na cestovní ruch. Loni se agentura zaměřila například na Pražské jaro, Hrady CZ – Kunětickou horu, Všesokolský slet, Fresh festival v Plzni, Kontinentální pohár v atletice nebo akci Kolo pro život. Výsledky měření ekonomického přínosu těchto eventů najdete v tabulce na protější straně.

Práce se sociálními médii

Počet fanoušků a sledujících na sociálních sítích, které agentura CzechTourism provozuje u nás i v zahraničí, každoročně stoupá. „Propagace České republiky prostřednictvím sociálních médií je pro nás stěžejní, kampaně pečlivě plánujeme a vyhodnocujeme. V roce 2016 jsme zorganizovali první instatripy a instameety, influencer marketing byl téhož roku hlavním tématem Fóra cestovního ruchu. Loni jsme do Ostravy přivedli TBEX – The Trav­el Blog Exchange. Díky mezinárodně věhlasné akci naši republiku a její regiony poznalo několik stovek influencerů z celého světa,“ připomíná Monika Palatková.

Tab. 2: Ekonomické přínosy vybraných partnerských eventů

Název akce Rok Ekonomický
přínos
v mil. Kč
Zahájení lázeňské sezony v Karlových Varech 2015 74
Barum Czech Rally Zlín 2016 62
RunCzech Sportisimo 1/2 maraton, Praha 2016 71
Mezinárodní filmový festival, Karlovy Vary 2016 348
Bohemia JazzFest, Praha 2017 109
Colours of Ostrava, Ostrava 2017 98
Velká pardubická, Pardubice 2017 34
Czech Truck Prix, Most 2017 41
Fresh Fest, Plzeň 2018 23
ME ve vodním slalomu, Praha 2018 12
Pražské jaro, Praha 2018 54
Všesokolský slet, Praha 2018 76
Zlín Film Fest, Zlín 2018 55

 

Návštěvnost portálu Kudyznudy.cz

Už 15. rokem spravuje CzechTourism jeden z nejoblíbenějších webů pro podporu domácího cestovního ruchu v regionech. Webový portál aktuálně nabízí přes 75 000 tipů na výlety. Stránky si za rok 2018 prohlédlo celkem 16,4 milionu návštěvníků, což byl rekordní úspěch. Nejsilnější věkovou skupinou jsou čtenáři od 25 do 34 let a nejvíce jich pochází z Prahy, ze středních Čech a z jižní Moravy.

Graf 2 – Návštěvnost portálu Kudyznudy.cz v letech 2014–2018 (v mil.)

 Graf 2 – Návštěvnost portálu Kudyznudy.cz v letech 2014–2018 (v mil.)

Nation Brand Index a umístění značky Czech Republic v oblasti turismu

NBI Anholt je index, který se počítá pro celkem 50 zemí světa nejen z hlediska turismu, ale i z řady dalších ukazatelů. Agentura CzechTourism odebírá hodnocení v sektoru cestovního ruchu, a to od roku 2012. Index se dál dělí na hodnocení dané země podle následujících parametrů: bohatství přírodních památek, bohatství historických budov a městské památky / vibrant city. V tomto členění je Česko nejsilnější v oblasti bohatství historických památek.

Graf 3 – Vývoj počtu fanoušků na globálních sociálních sítích CzT (v tis.)  Graf 3 – Vývoj počtu fanoušků na globálních sociálních sítích CzT (v tis.)

Značky a projekty agentury CzechTourism

CzechTourism ve svých marketingových podkladech i při všech akcích využívá značku Česko – země příběhů – Czech Republic Land of Stories. Tato destinační značka byla zavedena v roce 2012. V ofi­ciální marketingové koncepci cestovního ruchu pracuje agentura s názvem Česká republika – Czech Republic.

Vybrané Značky agentury CzechTourism  Vybrané Značky agentury CzechTourism

CzechTourism realizuje další zajímavé projekty pro podporu cestovního ruchu, rozvoj regionů a kvality služeb. Další ukazatele a zajímavosti týkající se činnosti agentury CzechTourism můžete zhlédnout v infografice, kterou loni agentura u pří­ležitosti svého 25. výročí vytvořila (https://goo.gl/j3LxrS).

Graf 4 – Vývoj AVE v letech 2015–2018 (v mld. Kč)  Graf 4 – Vývoj AVE v letech 2015–2018 (v mld. Kč)

Pozn.: Klesající AVE je důsledkem preference komunikace a propagace na stále významnějších sociálních médiích na úkor médií tradičních.

Foto: -CzT-

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více