Jak se do kraje volá, tak se z kraje ozývá: Pardubický kraj

V minulém vydání jsme odstartovali nový seriál o domácím cestovním ruchu v regionech, který vychází z výsledků loňské letní etapy monitoringu domácího cestovního ruchu zpracovaného společností Ipsos pro Institut turismu ČR agentury CzechTourism. Tento díl je v souladu s tématem vydání věnován Pardubickému kraji, resp. turistickému regionu Východní Čechy.

Charakteristiky pobytu

Polovina návštěvníků přijížděla loni v létě do regionu ze vzdálenosti do 50 km, oproti létu roku 2012 ubylo cestujících z větších vzdáleností. Z dopravních prostředků převažovalo auto. Turisté ve čtyřech pětinách případů trávili pobyt v doprovodu partnerů či známých a postupně se zvyšuje také podíl cestujících se staršími dětmi.

Od předminulého roku mírně vzrostl podíl jednodenních výletů (nyní 52 %); v souvislosti s tím pokleslo využití ubytovacích zařízení. Ubytovaní návštěvníci zpravidla nocovali u známých, na vlastní chalupě nebo v penzionech. Během posledních let se postupně zvyšuje podíl návštěvníků stravujících se v restauracích; oproti předloňsku se však snížil podíl těch, kteří restaurace využívají téměř vždy. Také dochází k postupnému nárůstu průměrné denní útraty, téměř polovina turistů utratí více než 500 Kč denně.

Nejčastějšími důvody návštěvy regionu byly loni v létě relaxace a poznání, za poznáním do re­gionu ale jezdí každým rokem méně lidí. Relaxace se naopak stává stále častějším důvodem návštěvy. Z aktivit návštěvníky nejvíce lákala poznávací a pěší turistika, ale také koupání. V porovnání s předloňskem poklesla atraktivita poznávací turistiky a naopak došlo ke zvýšení zájmu o koupání.

Od léta 2012 došlo k nárůstu opakovaných návštěv (téměř 2/3 zde byly již více než třikrát) a více návštěvníků (56 %) také v horizontu půl roku plánovalo se do regionu opět vrátit. Tři čtvrtiny návštěvníků dávali regionu přednost v souvislosti s výletem či pobytem.

Hodnocení regionu

Celková spokojenost zůstala loni v létě vysoká (99 %), přičemž ale mírně ubylo velmi spokojených návštěvníků (nyní 57 %).

Graf 1 – Spokojenost návštěvníků s cílem výletu/pobytu

Graf 1 – Spokojenost návštěvníků s cílem výletu/pobytu

Návštěvníci byli nejvíce spokojeni s péčí o čistotu a pořádek, s péčí o památky a turistické atrakce a s přátelskostí místních lidí. Naopak hůře hodnotili dostupnost regionu hromadnou dopravou, dopravní infrastrukturu a služby pro motoristy. V oblasti dopravy však dochází k pozitivnímu vývoji. Zvyšuje se také spokojenost s vybaveností regionu atrakcemi pro děti.

Mezi nejsilnější lokality v regionu patřily Chrudim, Lázně Bohdaneč a Slatiňany.

Informační zdroje

Od předloňska se snížil zásah reklamou na stávajících 43 %. Nejčastěji si návštěvníci všimli venkovní reklamy, dále pak reklamy na internetu a v tisku.

Turisté nejčastěji vyhledávali informace o regionu na internetu a od příbuzných a známých. Využití těchto zdrojů, ale také turistických informačních center, médií a venkovní reklamy se od předloňska snížilo.

Graf 2 – Jakou reklamu na region zaznamenali návštěvníci před příjezdem (v %)

alt_text

Regionální otázky

Webový portál www.vychodni-cechy.info v minulosti navštívilo 18 % návštěvníků, kteří tu nejčastěji hledali tipy na výlety (45 %), kalendář akcí (42 %) a možnosti ubytování (34 %). 84 % z nich hodnotilo turistický web jako uživatelsky přívětivý. Facebookovou stránku Východní Čechy INFO znala pouze desetina návštěvníků, kteří byli uživateli Facebooku.

Významné rozdíly od roku 2010

  • Od roku 2011 se snižuje procento těch, kteří navštívili region z důvodu poznání (38 % > 32 % > 20 %). Naopak roste podíl návštěvníků přijíždějících za relaxací (13 % > 24 % >24 % >29 %).
  • Pěší turistika je každým rokem lákavější aktivitou v regionu (34 % > 36 % > 49 % > 51 %). Oproti tomu lákavost cykloturistiky rok od roku klesá (33 % > 29 % > 28 % > 23 %).
  • Více návštěvníků než dříve přijíždí do regionu se staršími dětmi (10 % > 18 % > 17 % > 28 %).
  • Dlouhodobě roste procento návštěvníků, kteří uvažují o další návštěvě regionu v horizontu půl roku (37 % > 43 % > 47 % > 56 %).
  • Postupně ubývá výhrad k vybavenosti a infrastruktuře regionu (55 % > 33 % > 21 % > 12 %), zejména co se týče dopravy.
  • Průměrná útrata v regionu se v průběhu let zvyšuje:
  • Méně návštěvníků utratí do 500 Kč (75 % > 69 % > 61 % > 55 %) a více mezi 501 a 1 000 Kč (21 % > 28 % > 33 % > 41 %).
  • Stále více návštěvníků se stravuje v restauračních zařízeních, i když většina jen částečně (19 % > 16 % > 14 % > 12 % se zde nestravuje).
  • Dlouhodobě klesá procento návštěvníků, kteří zaznamenají reklamu na region v tisku (18 % > 15 % > 14 % > 10 %). Od loňska oslabil i zásah ostatními typy reklamy (42 % > 57 % žádnou reklamu nezaznamenalo).

Doporučení

  • Posilovat vnímání regionu jako destinace vhodné k vícedenním pobytům spojujícím relaxaci s aktivním vyžitím.
  • Udržovat vysokou úroveň ubytovacích služeb a jejich dostupnost pro různé skupiny turistů. Zatraktivňovat ubytování wellness zázemím, nabízet výhodné balíčky služeb spojující ubytování s relaxací k nalákání návštěvníků na vícedenní pobyt.
  • Udržovat úroveň stravovacích zařízení.
  • Komunikovat rozmanité možnosti vyžití a aktivity v regionu od pěší a poznávací turistiky, přes cykloturistiku a koupání až ke kulturním akcím.
  • Dále zkvalitňovat dopravní infrastrukturu i usnadňovat hromadnou dopravu do re­gionu, a tím přilákat více návštěvníků zdaleka na vícedenní pobyt.
  • Upozorňovat na regionální akce a aktuality, motivovat opakované návštěvníky k další návštěvě, ukázat jim něco nového.
  • Udržovat úroveň péče o čistotu a pořádek i péče o turistické památky.
  • Zvyšovat kvalitu turistických informačních center, které patří v regionu k hlavním zdrojům informací.
  • Pracovat na zvýšení zásahu reklamou, intenzivněji využívat informační zdroje.
  • Využít uživatelskou přívětivost portálu www.vychodni-cechy.info, více na něj potenciální návštěvníky odkazovat.

(Zdroj: Výzkum zaměřený na domácí cestovní ruch, Souhrnná etapová zpráva – léto 2013, Institut turismu ČR, CzechTourism. Dostupné z: http://monitoring.czechtourism.cz) 


Reakce organizace destinačního managementu

Alena Horáková, ředitelka Destinační společnosti Východní Čechy Jak bude kraj reagovat na zmíněná zjištění a doporučení? Přizpůsobí jim své marketingové aktivity? O to jsme se zajímali u ředitelky Destinační společnosti Východní Čechy Aleny Horákové. Její odpověď přinášíme na následujících řádcích.

„Nejdříve bych chtěla vyjádřit potěšení nad tím, že tento výzkum agentura Czech Tour­ism provedla a představila veřejnosti. Výsledky monito-­ringu nám umožňují dívat se na regionální cestovní ruch z více úhlů.

To, že se COT business zabývá prezentací těchto výsledků, je určitě přínosné, protože doposud se média většinou věnovala jenom interpretaci statistických dat Českého statistického úřadu, která se zabývají počtem přenocování a příjezdy klientů ve vazbě na ubytování. Je to jednostranný pohled, který nezohledňuje odlišnosti a specifika daného kraje. Aby mohl být obraz kraje vykreslen věrněji, je potřeba brát v úvahu i kvalitativní hodnocení cestovního ruchu. Pardubický kraj je pro domácího turistu dopravně velice dobře přístupný, ve středu republiky, v místě železničního uzlu, spojený s Prahou dálnicí. I proto se často stává cílem jednodenních návštěv bez využití ubytovací kapacity. Proto se ve statistikách ubytování stále objevujeme na spodních příčkách, ale naopak návštěvnost památek a akcí nám trvale roste. Jednodenního návštěvníka nelze vysledovat v nějaké souhrnné statistice, ale je potřeba interpretovat výkony např. Národního památkového ústavu, pořadatelů akcí nebo majitelů soukromých turistických cílů. Pokud se na Pardubický kraj díváme takto, je to kraj turisticky atraktivní s výraznou růstovou tendencí a zvyšující se kvalitou služeb. Svědčí o tom i hodnocení spokojenosti návštěvníků z loňského léta, kdy 99 procent respondentů vyjádřilo vysokou spokojenost s pobytem v našem kraji.

Výrazně se v našem kraji zvyšuje počet pěších turistů. Určitě tomu přispívá velice rozmanitý terén od masivu Králického Sněžníku přes zvlněnou a půvabnou krajinu Železných hor po typický profil Polabské nížiny. Právě nenáročný terén a hustá síť cyklostezek a cyklotras jsou předurčeny pro cykloturisty. Proto mě překvapuje, že lákavost cykloturistiky, dle monitoringu, klesla. Tato informace nám napověděla při přípravě marketingového plánu a propagaci cykloturistiky jsme zařadili do připravovaného projektu z výzvy ROP NUTS II Severovýchod.

Účinným marketingovým nástrojem je bezesporu internet. Jsme si toho vědomi, a proto se maximálně věnujeme turistickému portálu www.vychodnicechy.info. Web je v devíti jazykových mutacích, denně aktualizován, včetně kalendáře akcí, rezervačního systému a nabídky pobytových balíčků. Věříme, že i toto je cesta, jak zapůsobit na potenciálního klienta v jeho roz­hodování o délce pobytu v Pardubickém kraji."   

Text: -red-
Foto: Destinační společnost Východní Čechy, Dean Valášek

Metodologie výzkumu

 

Metoda dotazování: osobní
Lokalita: turistický region Východní Čechy
Cílová skupina: domácí návštěvníci/turisté turistických regionů a oblastí České republiky
Velikost vzorku: 1 750 respondentů
Metoda výběru: náhodný výběr ve vybraných lokalitách
Etapa výzkumu: léto 2013
Termín výzkumu: 17. 6. až 24. 8. 2013

Nejnovější články z rubriky Pardubický kraj

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: TO Pardubicko

Na Pardubicku jednali o výběru poplatků z pobytu i moderních technologiích

V Pardubicích se včera sešli místní aktéři cestovního ruchu. Debatovali například o moderních technologiích v turismu nebo o výběru poplatků z pobytu. Pravidelné jednání uspořádala už pošesté oblastní organizace cestovního ruchu s názvem Pardubicko - Perníkové srdce Čech.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Z Pardubic bude v létě létat osm charterů týdně

Z pardubického letiště bude v létě létat osm charterových spojů týdně do přímořských destinací. V plánu je Turecko, Egypt, Řecko, Bulharsko a Tunisko. Novinářům to řekl ředitel East Bohemian Airport (EBA) Ivan Čech.

Číst více