Jak se starat o zaměstnance v novém roce

Já vím. Nejsou lidi. Nikdo nechce pracovat. Jsou zpovykaní. Chtějí moc peněz za málo práce. A co jiný náhled na věc? Není to náhodou tak, že přišla nová doba, ale někteří zaměstnavatelé zůstali hluboko v časech minulých?

Dobrý šéf

Odpusťte mi, prosím, genderovou nevyrovnanost v tomto článku. Dobrý šéf je pro mne pojem – a může to být žena nebo muž (nebo kdokoliv jiný)! Když jsem se připravoval na ředitelskou pozici v pražském hotelu Jalta, měl jsem tu čest stínovat Roberta – generálního ředitele velkého anglického hotelu. K mému úžasu Roberto trávil velkou část pracovního dne rozhovory se zaměstnanci. Ptal se jich, jak se mají, co nemocná dcera, jestli je pejsek zase doma, a kde budou slavit narozeniny. Po týdnu stínování jsem se zeptal, kdy tedy pracuje. Reporty, schůzky, porady… Roberto se smál: „Moji zaměstnanci jsou mými zákazníky. Oni píší reporty, dělají schůzky a chodí na porady… A já se starám o to, aby byli spokojení.“ Ředitel hotelu či jakékoliv jiné firmy nemá být zalezlý ve své kanceláři, ale má být mezi svými lidmi na place. A samozřejmě mezi hosty.

Nechat lidi formulovat strategii a podílet se na rozhodování

Aby lidé chodili do práce rádi, aby je ta práce dokonce bavila. Zní to neskutečně? Kupodivu to tak složité není. Je potřeba, aby zaměstnanci ve své práci viděli smysl. Změna nastavení mysli šéfa je nezbytná. Myslím, že nejefektivnější a nejzábavnější forma je vtáhnout vlastní zaměstnance do řízení firmy a zlepšování procesů i produktů. Zkuste uspořádat brainstorming nebo workshop. Zeptejte se svých lidí, co považují za největší potíže firmy. Nechte je, ať vám navrhnou řešení. Uvidíte, že přijdou na věci, které by vás ani nenapadly. A co víc – zvýšíte loajalitu zaměstnanců, a také jejich pocit, že chápou, kam firma směřuje.

Zlepšovat, zlepšovat, neustrnout, zlepšovat

Známá česká firma Linet, která vyrábí zdravotnická lůžka, zavedla před lety motivační systém pro zaměstnance. Za každý zlepšovací návrh dává body v soutěži. Kdo v soutěži uspěje, má možnost získat zajímavou cenu, například zájezd do zahraničí. Nejlepší nápady jsou odměňovány i finančně. Vtip je v tom, že zaměstnanci sami navrhují a zkouší realizovat své myšlenky. Přestože řadu z nich nelze nakonec realizovat, hodnoceny jsou všechny nápady, které dávají aspoň trochu smysl. Pro mě jsou inspirací třeba Japonci. Ti mají v průměru nejvyšší počet patentů a zlepšováků na jednoho zaměstnance na světě. Když můžou Japonci, tak proč ne my? Je velice efektivní požádat zaměstnance, aby přinášeli nové zlepšovací návrhy. Ať jsou to provozní věci, či jak lépe obsluhovat webové stránky či Facebook nebo třeba zlepšení vztahů s hosty.

Velké procento lidí pracuje na nesprávné pozici. Líbí se jim zaměstnavatel, líbí se jim atmosféra, ale konkrétní náplň práce jim nesedí kvůli tomu, jakou mají povahu a jaké jsou osobnosti.

Kolečko a agilní řízení

Ačkoliv to zní bláznivě, je dobré nechat zaměstnance v hotelu vyzkoušet různé pozice. Kupodivu platí, že docela velké procento lidí pracuje na nesprávné pozici. Líbí se jim zaměstnavatel, líbí se jim atmosféra, ale konkrétní náplň práce jim nesedí kvůli tomu, jakou mají povahu a jaké jsou osobnosti. Slyšeli jste o agilním řízení? Třeba banky zavádějí nový způsob práce. Ruší se jednotlivá oddělení a zavádějí se pracovní skupiny napříč všemi původními odděleními. Nevěřili byste, jak často se ukáže, že finanční manažer je ve skutečnosti mnohem lepší v obchodě apod.

Lákavé pracovní prostředí funguje i v hotelech

Hitem posledních let je krásné pracovní prostředí. Firmy jako Google, Avast a další investují do kanceláří a do prostředí tak, aby se tam zaměstnancům líbilo. V hotelech je dobré k tomu přistoupit také. Staré plechové skříňky jakožto šatny někde v podzemí neobstojí.

Zapojte sociální sítě a pracujte kontinuálně

Před lety jsem pracoval ve velké, původně francouzské, mezinárodní firmě. Jejich zájem o nás zaměstnance byl téměř nulový. Aby to vykompenzovali, dvakrát do roka uspořádali ohromnou party za spoustu peněz. Mysleli si, že si koupí naši spokojenost a věrnost, a my jsme se tomu jenom smáli. Pokud nechcete fluktuaci, musíte být tak zajímavý zaměstnavatel, že vás vaši lidé v hospodě s přáteli chválí a velebí. Dalším krokem je, že spokojení zaměstnanci budou sami říkat svým přátelům a kamarádům „pojďte k nám pracovat, u nás to fakt stojí za to“. Přítomnost firem na Facebooku, Linked­Inu a dalších sociálních sítích už dávno neslouží jenom k získání nových hostů, ale jako prezentace firmy s cílem přitáhnout kvalitní zaměstnance… Jste na Facebooku „cool“? Ukazujete na Instagramu podstatné momenty ze života zaměstnanců? Mají lidé chuť a touhu u vás pracovat? Ještě ne?

foto
Jan Adámekmanaging director realitní a poradenské společnosti JAN Hospitality
jan.adamek@jan-reality.com
Tel: 724 070 539
www.jan-reality.com
 

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více