Město pro své rezidenty. To je vize hlavního města Dánska. Již dnes patří Kodaň mezi města s nejvyšší životní úrovní na světě. Strategie zaměřená na dlouhodobý udržitelný rozvoj, zvýšení kvality života obyvatel a budoucí generace se vyplácí.
Kodaň je zrozena pro cyklisty. Nikoliv náhodou se řadí již několik let mezi TOP evropská města nabízející nejlepší podmínky pro tento způsob transportu. Ať už prší, sněží, nebo svítí sluníčko, cyklistů jsou vždy plné ulice. Samotní rezidenti Kodaně s úsměvem říkají, že v Kodani nejsou cyklisté, ale obyvatelé, kteří jezdí na kole. Skvělé podmínky přímo vybízejí k výběru kola jako hlavního dopravního prostředku. Základem je rozsáhlá síť kvalitních cyklomagistrál a samostatných cyklopruhů, pocit bezpečí, pohodlí a rychlost přesunu po městě. Obyvatelé Kodaně využívají kolo kdykoliv jedou do práce, do školy, na nákupy nebo jen na nedělní projížďku. Není divu, že počet kol pětkrát převyšuje počet automobilů. Výrazná preference kola způsobuje, že jen 29 procent domácností vlastní auto. Následující údaje hovoří za vše.
Cyklistická spojení jsou ideálně řešená; Foto: Ursula Bach
|
Každý den ujedou obyvatelé Kodaně na kole dohromady 1,4 mil. km. To odpovídá vzdálenosti rovnající se 31 „objezdům“ kolem Země. 41 procent rezidentů používá kolo denně k dopravě do školy nebo práce. Bereme-li v úvahu i dojíždění z okolních vesnic, je výše uvedené číslo díky kvalitním cyklomagistrálám ještě daleko vyšší. Kolo je populární u celých rodin. 25 procent rodin s dvěma dětmi vlastní cargo bike nebo bike trailer. Podporována je i kombinace kola s jinými dopravními prostředky. Všechny taxíky v Kodani mají stojan na dvě kola. Přeprava kol v metru je zdarma. Výborné podmínky jsou i na sdílení, odložení nebo uskladňování kol. Danou formou dopravy profitují všichni. Dochází k výraznému snížení znečistění, hluku a podílu CO2. Zkracuje se přepravní doba, minimalizují se dopravní zácpy a zvyšuje se ekonomická produktivita. Jízda na kole díky aktivnímu pohybu podstatně snižuje investice do zdravotnictví. Občané jsou zdravější. Vyčíslené údaje hovoří o ročních úsporách ve výši 230 milionů eur. Výstavba cyklistické infrastruktury je výrazně levnější. Kromě toho cyklistická doprava zlepšuje kvalitu života a vytváří nové pracovní příležitosti. Podle Andrease Rohla, jednoho z architektů dopravy v Kodani, by tak skvělé podmínky pro cyklisty ovšem nebyly možné bez odvážných rozhodnutí samotných politiků. Pokud by nebyla částečně odstraněna některá parkoviště nebo pruhy pro automobily, byla by situace v Kodani stejná jako před čtyřiceti lety. Cílem Kodaně je být do roku 2025 městem s nejlepšími podmínkami pro cyklisty na světě.
Městský přístav se stal trendy místem koupání rezidentů i turistů; Foto: Schlosser
|
V Kodani je snadné být i ekologicky myslícím turistou. Téměř 71 procent městských hotelů prošlo oficiální ekologickou certifikací. Více než polovina také dodržuje přísný ekologický plán týkající se spotřeby vody, energií, praní, úklidu, odpadů, jídla, kouření nebo klimatizace. Za nejekologičtější hotel v Dánsku je považován Crowne Plaza Copenhagen Towers, kde se luxus ideálně prolíná s udržitelností. Konzumace organických potravin je pro rezidenty Kodaně samozřejmostí, nikoliv luxusem. Skandinávská kuchyně je na vzestupu popularity. Na celkovém prodeji se organické potraviny podílejí 24 procenty. Mezi oblíbená místa s čistě organickými produkty, patří v Kodani např. restaurace Geranium, která se pyšní i třemi hvězdami Michelina. Ještě více zasahují organické potraviny do jídelníčku ve veřejných zařízeních. Ve školách nebo nemocnicích činí jejich podíl na celkové konzumaci dokonce 88 procent.
Dánsko je jedním ze světových lídrů v obnovitelných zdrojích energie. Zaměření na čisté životní prostředí, zdravější populaci a smysluplnou urbanistickou výstavbu hraje v akčním plánu města Kodaně klíčovou roli. Již několik let jsou tzv. zelené oázy součástí střech nově postavených domů. Město pracuje s konceptem udržitelného rozvoje, kde životní prostředí a klima nejsou izolované, ale vnímané v souvislosti se společenskou a ekonomickou udržitelností, místně a globálně, s ohledem na budoucí generace. To byl také jeden z důvodů, proč byla Kodaň v roce 2014 jmenována zeleným městem Evropy. Podporována je ekologická mobilita. Město investuje do dopravní infrastruktury, místní autobusy přejdou v roce 2019 zcela na elektrický pohon. Nechybějí ani slevy na daních při přechodu na hybridní a elektrické automobily. Městský systém funguje převážně na větrnou a solární energii. Existují atraktivní finanční pobídky pro recyklaci plastových lahví. Dříve znečištěné vody kodaňského přístavu jsou nyní atraktivním trendy místem koupání rezidentů i turistů. Tato voda je navíc využívána k chlazení v městských budovách, kancelářích nebo hotelech. Ve městě narazíte na téměř 60 kašen, které jsou určeny k běžnému pití. Turisté jsou nabádáni k tomu „být lepším ekologickým turistou“. Napomáhá jim v tom i speciální průvodce vydaný městem, jenž jim hravou formou doporučuje konkrétní aktivity směřující k čistšímu životnímu prostředí, respektování přírody a snižování spotřeby energií. Plány jsou však ještě mnohem ambicióznější. Kodaň má být v roce 2025 prvním uhlíkově neutrálním městem na světě.
Budoucí rozvoj cestovního ruchu musí přinášet užitek nejen turistům,
ale i samotným rezidentůmů, Foto: Kontraframe
|
V marketingové strategii se město snaží prostřednictvím pěti příběhů zdůraznit přednosti Kodaně jako ideální tolerantní destinace zaměřené na udržitelný rozvoj cestovní ruchu s výjimečnou architekturou a skvělou kuchyní, která umožňuje turistům i přes relativně velkou rozlohu snadnou orientaci a pohodlnou návštěvu všech pamětihodností. Ve své strategii rozvoje cestovního ruchu, která byla přijata v roce 2016 pod názvem „Konec cestovního ruchu, jak ho známe aneb směrem k novým začátkům turismu“, se Kodaň snaží být atraktivním místem pro turisty i rezidenty. Turisté, subjekty cestovního ruchu a rezidenti jsou vnímáni jako jeden celek. Strategie zmiňuje, že nárůst cestovního ruchu může mít negativní vliv na kvalitu života rezidentů, pokud nejsou sami zapojeni do rozhodování a nesdílejí své zážitky s turisty. Budoucí rozvoj cestovního ruchu musí přinášet užitek nejen turistům, ale i samotným rezidentům. Důraz je kladen na jejich vzájemnou interakci. Cílem není zvyšující se počet turistů, ale získaná přidaná hodnota unikátních zážitků pro všechny.
Kolo je možno odstavit kdekoliv; Foto: Ursula Bach
|
Rezidenti i turisté jsou v centru marketingu města Kodaně. Turisté jsou vybízeni k realizaci stejných aktivit, jak každodenně dělají místní. Na základě doporučení rezidentů navštěvují turisté např. místní obchody, restaurace nebo prozatím neznámé památky. Unikátním konceptem je program „Meet the Danes“, který umožňuje turistům strávit určitou část dne s rezidenty. Turisté se scházejí s rezidenty, absolvují prohlídku netradičních čtvrtí, ochutnávají místní speciality, skutečně nasávají místní prostředí. Program, konkrétní rezident, cena, platba a další záležitosti jsou vybrány a potvrzeny on-line.
Zaměření na udržitelný rozvoj cestovního ruchu a uspokojování potřeb všech zájmových skupin Kodani vychází. Dokladem jsou nejenom zvyšující se počty přijíždějících turistů, ale i výsledky nedávného průzkumu spokojenosti rezidentů s rozvojem cestovního ruchu. Téměř 96 procent z nich se vyslovila pro další zvyšování počtu přijíždějících turistů.
Článek vznikl na základě podkladů UNWTO/WTCF City Tourism Performance Research, Visit Copenhagen, Sustainable Copenhagen a Copenhagen City of Cyclicts.
-
odborný asistent Katedry rekreologie FTK UP v Olomouci a regionální ředitel TCI Research
Všechny moje články