Rostoucí střední třída, mladší generace, která cestuje mnohem více než její rodiče, nástup sociálních médií, zvyšující se počet nízkonákladových leteckých společností a rozšíření nabídky velkých výletních lodí, to jsou mnohé z faktorů globálního růstu cestování. Nejrůznější indikátory potvrzují, že nikdy předtím se nerealizovalo nad Evropou tolik letů jako v současnosti.

Overtourism se stal jedním z hlavních témat především v důsledku přeplněnosti některých destinací, četných protestů rezidentů a nejrůznějších opatření měst reagujících na tento fenomén. Podle Rolfa Freitaga z IPK International se overtourism dotýká přímo nejenom dění v destinaci, ale i samotných turistů. Jak na něj reagují?
Téměř 25 procent z nich mělo v loňském roce pocit, že jejich zvolená destinace je přeplněná nad únosnou míru. To dokládají výsledky reprezentativního šetření World Travel Monitor uskutečněného v září loňského roku u více než 29 000 turistů z 24 zemí. Téměř 9 procent respondentů, což odpovídá číslu 100 milionů turistů, se vyjádřilo, že přeplněnost destinace měla negativní vliv na kvalitu jejich pobytu. Tento pocit dominoval převážně u rodin s dětmi a věkové skupiny do 34 let. Mnohem citlivější na overtourism jsou v tomto ohledu Asiaté. Více než 15 procent z nich se vyjádřilo, že jejich zážitky z dovolené byly negativně ovlivněny neúměrným množstvím turistů.
Šetření World Travel Monitor vyvrátilo obecně přijímaný mýtus, že nejhůře je vnímaná přeplněnost ve velkých městech. Lyžařská střediska jsou místa, která jsou podle respondentů nejvíce postižena overtourismem. Téměř 19 procent turistů z 24 zemí se vyjádřilo, že jejich zimní dovolená byla „narušena“ overtourismem. Jako jeden z důvodů uvedli např. dlouhé čekací doby u lyžařských vleků. I další odpovědi respondentů potvrdily domněnku, že overtourism je obecný problém, který se netýká jen měst. Stejně tak si stěžovali na přeplněnost destinace i samotní turisté, kteří trávili svoji dovolenou formou poznávacích cest, pobytové dovolené u moře nebo v rámci okružních jízd na lodi. Dle šetření World Travel Monitor spatřovali respondenti alarmující situaci především u Velké čínské zdi, v lyžařských střediscích Dolomitů a Cinque Terre. Mezi města nejvíce zasažená overtourismem byly zmiňovány Kanton (24 procent), Šanghaj (23 procent), Peking (21 procent), Amsterodam a Istanbul (19 procent) a Barcelona, Florencie a Benátky (18 procent).
A jak komentují overtourism turisté na sociálních sítích?
Někteří si stěžují na neúměrné čekací doby u většiny památek a varují své přátele před návštěvou zmiňovaných atraktivit. Např. Cagatay Pekyorur tweetoval: „Dvakrát si rozmyslete, než se rozhodnete jet do Barcelony.“ Jiní volí „chytrou“ strategii a rezervují vstupenky do vybraných památek v dostatečném časovém předstihu. Někteří ztrácejí jakkoliv naději. Lisa Goldapple komentuje situaci následovně: „Zastavit turismus v Barceloně je jako zastavit příliv.“ Řada návštěvníků reaguje s ironií nebo černým humorem: „Jsem v Benátkách a je to nádhera! Jen je tady příliš mnoho turistů. Jejda, já jsem také turista…“ Jsou však i tací, kteří vyjadřují porozumění s protesty rezidentů, jako např. Philipp Sack s postojem místních vůči velkým výletním lodím v Benátkách.
Uživatelé sociálních sítí reagují na problém overtourismu různě – někdy s humorem, jindy realisticky
|
Některé z destinací se snaží pomoci turistům prostřednictvím sdílení přesných informací o aktuálním stavu čekacích dob. Amsterdam Marketing spustil v loňském roce aplikaci, která umožňovala turistům vidět čekací doby u populárních míst jako např. Van Gogh Museum s nadějí, že to pomůže snížit přeplněnost těchto turistických atrakcí. Podle Oliviera Ponti z Amsterdam Marketing to bylo nejprve považováno za experiment. Výsledky však experty mile překvapily. Téměř 50 procent turistů, kteří zhlédli údaje o čekacích dobách, se rozhodlo změnit čas své návštěvy těchto památek a 20 procent z nich se rozhodlo navštívit jiné atraktivity, než o kterých původně uvažovali. Amsterdam Marketing plánuje spustit tuto aplikaci po některých vylepšeních znovu během roku 2018. Data považuje v rámci boje s overtourismem za klíčová. Již nyní využívá např. údaje z mobilních telefonů, chytrých kamer, Wi-Fi senzorů nebo na základě monitoringu sociálních médií.
Celosvětový cestovní ruch nedosáhl ještě svého vrcholu. Do hlavních turistických destinací bude v budoucnu přijíždět stále více a více turistů. V současné době přijímá TOP 10 destinací více než 40 procent všech mezinárodních příjezdů, prohlásila Evelyne Freiermuth z WTTC. Mnoho destinací by přivítalo, pokud by k nim přijíždělo více turistů. Problém cestovního ruchu není v růstu počtu příjezdů, jedná se o regionální a sezonní problém. Nejnovější výzkum WTTC a McKinsey & Company potvrzuje skutečnost, že všechny zainteresované osoby v cestovním ruchu, nejenom destinace samotné, se musejí podílet na vyhodnocení tohoto problému zapojením do společných akcí a vytvářením jednotných strategií.
Místo navyšování celkových příjezdů by se některé regiony měly zaměřit spíše na oslovení určité segmentové kategorie, navrhuje Freiermuth. Podle Alexise Papathanassise z Institutu Maritim Tourism v Bremerhaven, není problémem overtourism jako celek, nýbrž management cestovního ruchu. Řešení musí být přijato v samotné destinaci, např. atraktivní nabídkou v mimosezonu, nikoliv omezením poptávky. Olivier Ponti z Amsterdam Marketing a Miguel Sanz z Tourism Madrid zdůrazňují důležitost přesných informací o aktuální situaci a chování turistů: „Data jsou již nutností, nikoliv luxusem pro destinace, které chtějí zabránit overtourismu. Musíme se změnit z destination marketing organization na destination management organization.“ Sanz doplňuje: „Madrid by si přál získávat od subjektů sdílené ekonomiky, jako např. Airbnb, více dat. Města by v tomto úsilí boje s overtourismem neměla zůstat sama.“
Jak zvládnout overtourism – doporučení na základě nejnovějšího výzkumu WTTC a McKinsey & Company
Podrobně analyzujte všechna data
Destinace se musí naučit pracovat se soubory dat. Nejenom monitorovat čísla s počty turistů, ale i poskytovat benchmarking pro efektivní předvídání dalšího vývoje. Přesvědčit všechny aktéry v destinaci ke sdílení dat. Role DMO je zde stěžejní při propojení jednotlivých aktérů v destinaci. Definuje a sbírá relevantní indikátory od každého partnera a sdílí celkovou statistiku.
- Vytvořte dlouhodobě udržitelnou strategii růstu
Při vytváření strategií musí destinace dbát zřetel na jednotlivé klíčové partnery a řadu dalších faktorů směřující k růstu v dlouhodobém časovém horizontu.
- Zapojte všechny partnery v destinaci
Úspěšný management destinace vyžaduje zapojení všech partnerů v rámci jedné strategie.
- Dostatečně zajistěte financování destinace
Zajištění dostatečného financování i z jiných zdrojů je nutností.
- Konkrétní opatření
- Nabídněte atraktivní turistické produkty i v mimosezoně.
- Rozptylte turisty po různých památkách po celém městě.
- Přizpůsobte cenu v závislosti od nabídky a poptávky.
- Regulujte ubytovací možnosti.
- Omezte přístup nebo provozování určitých aktivit.
Článek vznikl na základě podkladů TCI Research, Skift a reprezentativních výzkumů World Travel Monitor, WTTC a McKinsey & Company a IPK International
-
odborný asistent Katedry rekreologie FTK UP v Olomouci a regionální ředitel TCI Research
Všechny moje články