Neustále dostávám dotazy od hoteliérů, jaký hotelový či rezervační systém zvolit, popřípadě který je nejlepší a jestli je ten a ten opravdu špatný, nebo jiný tak úžasný. Snažím se neúčastnit některých diskusí na Facebooku, které často vyvolá distributor či příznivec některého z „garážových“ systémů, aby jej propagoval – výsledkem má být rychlá stručná rada a jméno systému, popřípadě ujištění, že tenhle je nejlepší ze všech. Popřípadě zveřejní žebříček, ve kterém se „nezávisle“ zhodnocen objeví mezi nejlepšími systémy. Ale jak to v životě bývá, výběr je složitější a vyžaduje mnohem zodpovědnější přístup.
Nechte si předložit konfiguraci podle analýzy svého hotelu a středisek. Společně se podíváme na konkrétní otázky, na které musíte najít odpověď ještě před tím, než si vyberete ten nejvhodnější systém právě pro vás.

Jaké jsou licenční poplatky?
Náklady na používání softwaru budou buď ve formě provize z tržby, nebo měsíčního poplatku, který se zpravidla vypočítá podle kapacity hotelu nebo středisek. Měsíční poplatky jsou lepší pro účely plánování rozpočtu a umožní vám reinvestovat většinu vašich výnosů zpět do nemovitosti, pokud se zlepšujete ve výkonech a rostete, zatímco provizní poplatky „rostou s vámi“.
Jsou v ceně započteny náklady na zaškolení personálu?
Zaškolení znamená, že všichni, kdo budou se systémem pracovat, jej budou umět ovládat. Tam někde končí povinnost dodavatele. Nezaměňujte ale ovládání systémů se znalostmi použití v provozu a obchodu. Když si koupíte nové auto, dealer vás seznámí s vozem a naučí vás jej ovládat, nastartovat, doplnit provozní kapaliny. Řidičský průkaz si ale musíte udělat v autoškole. Často se stává, že hoteliéři si tyto dvě naprosto rozdílné věci pletou. Dodavatel systému se postará o ovládání svého produktu. Já pak často se svými klienty řeším změny procesů a návazná školení a tréninky, které vyvolá změna systémů.
Probíhá podpora v jazyce, kterým mluvíte?
Často je znalost cizích jazyků u personálu dostačující k práci v recepci, ale pro řešení chyby systému už být u každého nemusí.
Má dodavatel vlastní vývojový tým?
Kromě financí a funkčnosti systémů by také bylo na místě znát zázemí dodavatele řešení. Mé varování před dodavateli garážových či jednorázových systémů je myšleno naprosto seriózně. Mění se technologie, rozšiřují se rozhraní, mění se zvyklosti spotřebitelů, zvyšuje se rychlost a také rozsah obchodních transakcí a zapomeňte na to, že by jakékoliv dnes aktuální řešení stále drželo krok s požadavky, třeba už za rok. Spolupracuji s několika dodavateli, s týmy vývojářů a i ti mají co dělat, aby tempu stačili.
Bude váš PMS systém umět tyto konkrétní operace?
- Zobrazit všechny rezervace na stránce kalendáře
- Přidat další pokoje ke skupinové rezervaci
- Přidávat a měnit doplňkové položky
- Přidat a zohlednit zaplacenou zálohu
- Zohlednit zálohu v prognózách (bez DPH)
- Přidat poznámky k provedené rezervaci
- Měnit cenové plány kategorií i konkrétních pokojů
- Zakládat cenové plány jako duplikáty (abyste nemuseli otrocky vyplňovat složité tabulky)
- Zavírat část kapacity z technických důvodů (čištění, modernizace, malování)
- Přesunout existující rezervace funkcí „drag and drop“
- Fakturovat přímo v recepci v souladu s platnou legislativou
- Vidět náhled účtu před vytištěním
- Zapamatovat si opakující se hosty
Můžete se systémem pracovat odkudkoliv?
Váš systém PMS vše v jednom by měl být přístupný všude, kde jste, prostřednictvím jakéhokoli zařízení (mobilu, tabletu, notebooku). To znamená, že by měl být založen na cloudovém systému. Jedině tak můžete rychle a efektivně pracovat bez toho, že byste se museli držet u pracovního stolu v kanceláři. To je totiž místo, kde manažer hotelu tráví stále méně času.
Aktuálně jsou hoteliéři technologiemi a různými aplikacemi zaplaveni. Stanovení priorit při jejich výběru může někdy být až skličující a nároky informovanost hoteliérů jsou vysoké. Průzkum v nabídce a výběr se mohou stát náplní práce manažera na nekonečně dlouhou dobu. Pamatujte na to, že pokud nemáte konkrétní cíle s pevným plánem a jasným rozpočtem, budete množstvím nesčetných možností zaskočeni. Přeji vám hodně štěstí při výběru a nabízím vám pomocnou ruku.
Foto: Shutterstock.com