Jak z návštěvníků blogu udělat zákazníky?

Téma blogů a blogování patří celosvětově k oblíbeným a hlavně efektivním marketingovým nástrojům. V českém prostředí získávají blogy a jejich autoři až teprve nyní pevnější pozici.

O významu blogů jsme již na stránkách časopisu COT business psali, ale co je dobré nebo lépe řečeno nezbytné k tomu, aby příspěvky přitahovaly pozornost návštěvníků? Jak texty připravit, aby návštěvník chtěl nejenom více informací, ale také aby chtěl provést akci v podobě objednávky nebo nákupu?

Originální kvalita

Stejně jako u všech marketingových aktivit i při psaní blogu je důležitá originalita a zejména unikátní obsah. Nejenom s ohledem na uživatele, ale také na vyhledávač, jako je Google nebo Seznam. Zejména algoritmus Googlu (Panda) má unikátní obsah obzvláště rád.

Unikátní obsah by měl stát na pomyslném piedestalu, protože ten kromě vyššího umístění stránek ve výsledcích přirozeného vyhledávání, přitáhne pozornost uživatelů. Pokud se nyní zaobíráte otázkou, co to přesně je unikátní obsah, pak se jedná o zcela originální, hodnotné a zajímavé příspěvky. Běžný uživatel je v průběhu dne doslova bombardován nejrůznějšími tématy a výzvami k akci. Neustále se opakující marketingová a obchodní klišé způsobí, že se vůči těmto sdělením stane imunním. Při přípravě každého příspěvku na vašem firemním blogu berte v úvahu právě toto a snažte se nabídnout něco více. Nejlépe více než vaše konkurence.

A zase ta témata

S originalitou jde ruku v ruce výběr vhodných komunikačních témat. Zkuste se sami sebe zeptat, co byste si jako návštěvník chtěli přečíst, jaké informace by vás zajímaly. Uživatelský pohled je v tomto případě nutností, protože my marketéři máme občas utkvělou představu, jak by věci podle nás měly být, ale skutečnost může být zcela odlišná. Témata aktuální, atraktivní a také ta nabízející řešení mají u uživatelů ve většině případů „zelenou“. Při přípravě tematických okruhů udělejte i malou analýzu toho, co komunikuje konkurence, jak jsou její články zajímavé a jaké jsou reakce uživatelů (v podobě komentářů pod články). Následně proveďte analýzu klíčových slov a vyberte ta, která jsou pro vaše prodeje nejvíce důležitá. Zároveň si ověřte, jaké články nebo uživatelská hodnocení se na vybraná klíčová slova zobrazují ve výsledcích přirozeného vyhledávání. Jde zejména o to, abyste neoptimalizovali svůj blog na klíčová slova a spojení, na které se objevují negativní komentáře nebo nevhodné články.

Vyváženost vítězí

Produkovaný obsah by měl být nejenom zajímavý, ale také edukativní a částečně obchodně zaměřený. Při vytváření obsahu je však dobré dbát určité rovnováhy. Není nutné do vašich rad hned vpisovat informace o službách vašeho hotelu či cestovní kanceláře, protože informace o vaší společnosti je možné velmi elegantně uvést ve formě přímých odkazů v textu. Tímto způsobem zcela přirozeně navedete uživatele tam, kam potřebujete, ať už je to váš web, nebo e-shop.

Obsah, ale jaký?

Odpověď na tuto otázku by mohla být kvalitní, ale jak ho připravit. Co by měl obsahovat? A co kromě článků publikovat?

U článků je dobré promyslet, proč by uživatelé vaše téma měli vlastně hledat? Obecně platí, že na internetu jsme zejména z toho důvodu, že hledáme odpovědi na své otázky a řešíme nejrůznější problémy a potřeby. Vyjděte tedy svým potenciálním uživatelům a zákazníkům vstříc a připravte článek, který jim pomůže buď přímo vyřešit jejich problém (třeba kde strávit letní dovolenou) nebo alespoň napovědět, jak mají pokračovat dál.

V titulcích článků se nebraňte přímému užití otázky, např. 5 ověřených tipů, kde si užít vynikající letní dovolenou nebo Znáte již 7 vynikajících míst pro letní dovolenou? Články s podobnými titulky mívají daleko větší návštěvnost a čtenost než informativní titulky, a to je u blogu důležité. Při používání čísel v titulcích se držte pravidla 7 +/− 2, kdy se jedná o „zlaté“ komunikační pravidlo pro užití číslovek v nadpisu. Současně váš připravený text rozdělte do odstavců, zvýrazněte důležité pojmy (ideálně klíčová slovní spojení důležitá pro vaši SEO optimalizaci), nezapomeňte na podnadpisy, odrážky a také občasné proložení textu kurzívou. Tak zajistíte, že váš text bude přehledný a dobře čitelný, což je při „lákaní“ návštěvníka důležité.

Z hlediska témat není nutné využívat jen ta tradiční (co vidět a navštívit atd.), ale můžete připravit například i rozhovory (s majitelem hotelu, významnou osobností daného místa apod.). Další možností jsou články s FAQ (často kladené otázky), na které od klientů dostáváte dotazy nebo i kvízové příspěvky (nechte uživatele hledat v textu správnou odpověď a tu ať vám přidají do komentářů).

Je jasné, že žádný blog se neobejde bez vizuálních prvků v podobě obrázků, ze kterých můžete vytvořit zajímavý fotopříběh. Pokud však žádný vhodný není zrovna k dispozici, pak mohou posloužit infografiky, mema a samozřejmě také videa.

Infografiky patří mezi velmi oblíbené nástroje, kdy se jedná o atraktivní a zábavné zpracování informací. Při práci s firemním blogem mohou infografiky posloužit jako velmi kvalitní obsah. Pokud se rozhodnete vytvářet je sami, pak mohu doporučit Piktorchart (http://piktochart.com), který umožňuje jejich rychlé vytvoření. V případě memů se ve většině případů jedná o velmi vtipně zpracovaný obrázek s krátkým textem. Meme můžete využít buď v textu příspěvku na blogu, nebo také při komunikaci na sociálních sítích. Pro tvorbu memů můžete využít např. Memegenerator (http://memegenerator.net).

Motivujte ke komunikaci

Obdobně jako při komunikaci na sociálních sítích i na webové stránce a samozřejmě také na blogu vyzývejte uživatele ke komunikaci. Vaše publikační práce a také komunikace by měla být oboustranná, což bude mít příznivý vliv nejenom na návštěvnost, ale také na prodeje. Vytvořte ze svého blogu místo, kde budou uživatelé rádi a hlavně se zájmem komunikovat.

Vyzvěte k registraci

Součástí každého blogu by měla být možnost přihlásit se k odběru novinek. Takto uživatelé získávají informace o vašich nových příspěvcích přímo do své e-mailové schránky. Důležité je uživatele k registraci přímo vyzvat. Mnohdy se spoléháme na to, že registrační box bude stačit, ale ve většině případů je opak pravdou. Zároveň zkuste box pro registraci k odběru novinek nějak zvýraznit, aby orientace na blogu byla pro uživatele intuitivní. Obvykle se uživatelé mohou k odběru přihlásit buď prostřednictvím RSS, anebo e-mailu. Oba kanály jsou dobré, ale
e-mailová registrace má daleko větší efekt. Díky e-mailům získáváte pro blog návštěvnost, neboť jakmile zveřejníte příspěvek, uživatelé dostanou do svého e-mailu zprávu a stránku mohou ihned navštívit. U RSS je nutné, aby uživatelé sami zdroj zkontrolovali.

Editorská pravidla

S postupným růstem blogu se může stát, že do přípravy článků se bude zapojovat čím dál více lidí, ať už vašich kolegů, nebo externistů. V tomto případě stanovte jasná pravidla pro psaní příspěvků vašeho blogu, kdy se jedná zejména o tón textu, styl psaní a také gramatiku. V okamžiku, kdy kvalita vašich příspěvků bude klesat, začnou i vaše příspěvky klesat ve výsledcích přirozeného vyhledávání, a to zejména na Googlu a samozřejmě tím bude klesat i celková návštěvnost blogu.

Publikujte pravidelně

To, jak často budete blogovat, má velký význam, neboť nemůžeme od uživatelů očekávat, že se stanou odběrateli příspěvků blogu, kde se publikují příspěvky pouze jedenkrát měsíčně. Pokud tedy chcete, aby vám blog přinášel ovoce, je nezbytné publikovat pravidelně. V ideálním případě minimálně jedenkrát týdně. Úspěšné blogy publikují svůj obsah denně a některé i několikrát denně.

Pokud jste se nyní rozhodli, že začnete svůj blog obratem zásobovat příspěvky, na chvíli vás ještě zabrzdím. Nejdříve promyslete celkovou strategii blogu, co chcete jeho provozem dosáhnout, dále pak témata, která by mohla vaše uživatele zaujmout. V opačném případě pak můžete být i přes enormní publikační činnost zklamáni.

Blog a blogování patří bezpochyby mezi velmi kvalitní on-line marketingový nástroj, který při strategické a pravidelné komunikaci může velmi dobře podpořit zvýšení znalosti značky vaší společnosti nebo hotelu.

Je to také způsob, jak nejenom podpořit zejména prodeje, ale také nástroj pro budování dlouhodobých dobrých vztahů s vašimi aktuálními i budoucími zákazníky.

foto
Ing. Kateřina Rotterová MBA

Autorka textu je ze společnosti Destination Market­ing, zaměřené na strategický on-line marketing, public relations a koncepční využití sociálních sítí pro oblast cestovního ruchu.

katerina.rotterova@destmark.eu
Tel: +420 605 376 527
http://www.destmark.eu/

 

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: Pruh Polabí

Porota vybrala vítěze soutěže Turistpropag 2022

Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní  soutěže  a  přehlídky  turisticko- propagačních  materiálů  Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.

Číst více