Internetové vyhledávače a především celosvětově dominantní Google umí nyní daleko přesněji určit záměry uživatelů analýzou klíčových slov a frází, která zadávají do vyhledávacího pole. A vědí také, jaká je souvislost mezi jednotlivými vyhledáváními – včetně toho, zda se jedná o cestování, maloobchod nebo jiné vertikály.
Analýza zároveň zajišťuje, aby výsledky odrážely specifika, která odpovídají potřebám hledajících. To znamená, že se webové stránky už nemohou soustředit pouze na všeobecná obecně platná pravidla pro internetové vyhledávání, musejí také vzít v úvahu specifické faktory, které jsou důležité v jejich konkrétním sektoru.
Technická stránka optimalizace je sice pořád důležitá, nicméně s ohledem na rostoucí význam kontextu vyhledávání hraje hlavní roli stránka obsahová. Co bychom tedy měli mít p0ři tvorbě webové stránky na paměti?

Vyhledatelnost je prioritou
Stránky s vyšším hodnocením mají tendenci být vyhledatelnější. To znamená, že mají více interních vazeb, které umožňují vyhledávačům procházet související obsah na stejném webu. Studie společnosti Searchmetrics zjistila, že stránky v oblasti travel/hospitality sektoru, které jsou ve výsledcích vyhledávání na prvních deseti místech, mají přibližně o 23 % více vnitřních odkazů. Jinak řečeno, čím více interních odkazů na stránce, tím vyšší je pozice webové stránky ve výsledcích vyhledávání. Nejde ovšem o počet odkazů, důležitější je spíše inteligentní vnitřní struktura odkazů – pomocí menu, odkazů z hlavního obsahu stránky nebo postranních panelů apod. –, která návštěvníky intuitivně provede stránkou bez toho, aby se na ní ztratili. Klíčem k úspěchu je tedy důkladná příprava celkové navigace webové stránky.
Nebojte se zahrnout obrázky a videa
Stránky, které se nacházejí na deseti nejlepších pozicích ve výsledcích vyhledávání na Googlu pro dotazy z oblasti travel/hospitality sektoru, používají přibližně o 38 % více obrázků přes 200 pixelů na stránku. Používání většího počtu větších obrázků může zpomalit čas načítání stránky. Analýza Searchmetrics naznačuje, že stránky uvedené v deseti nejlepších výsledcích mají o 40 % větší velikost obrázků a jejich načtení tak trvá déle. Zdá se tedy, že Google chápe, že uživatelé v sektoru travel/hospitality oceňují obrázky vyšší kvality oproti jednodušším, ale vizuálně méně kvalitním webům. Video na webové stránce má v současnosti neocenitelné místo. Je nástrojem, jak jednoduše upoutat pozornost, udržet návštěvníka na stránce a zvýšit pravděpodobnost rezervace. Dle dat společnosti TravelClick mohou správná integrace videa do webové stránky a případně též booking enginu v průměru snížit míru opuštění stránky o 10 % a o stejné procento navýšit čas strávený na webu a míru konverze.
Buďte vyčerpávající
Stránky v sektoru cestovního ruchu, které docilují vyššího řazení ve vyhledávačích, mají zpravidla více textu než stránky s podobně vysokým hodnocením z jiných sektorů. Analýza Searchmetrics navíc ukazuje, že stránky související s cestováním, které se dostanou do deseti nejlepších výsledků vyhledávání na Googlu, mají průměrně více než 2 500 slov na stránku, což je o 57 % více, než je srovnávací báze Google Ranking Factors (průměr přes všechna odvětví je 1 633 slov na stránku pro výsledky, které se umístily mezi top 10). Z praktického hlediska je tedy lepší, pokud je každé relevantní téma na hotelovém webu zastoupeno v plné šíři a ne pouze okrajově. Je však nutné si dát pozor, aby se informace neopakovaly, což by mohlo vést ke „zmatení“ vyhledávače při rozhodování o výběru stránky pro zobrazení.
Používejte přehledy
Stránky, které se umístily v deseti nejlepších výsledcích vyhledávání, mají delší seznamy využívající zarážek – téměř o čtyři další body než stránky ve všeobecných výsledcích publikovaných ve srovnávací studii. Stejně jako v případě potřeby delšího textu a interních odkazů i toto zjištění naznačuje, že hotely se na svých webech musí snažit uspokojit hlad uživatelů po informacích. Koneckonců, použití odrážek usnadňuje absorbování detailů – vše od popisu pokojů přes balíčky až po otevírací dobu wellness.
Ústup klíčových slov
Stránky v sektoru cestovního ruchu, které se objevují na prvních dvou stránkách výsledků vyhledávání na Googlu, používají vyhledávané klíčové slovo nebo frázi mnohem méně často než ostatní stránky. Shoda klíčových slov je zjednodušující, zastaralá SEO technika a zdá se být ještě méně efektivní v oblasti cestovního ruchu, kde se značky musí zaměřit na vytváření relevantního, informativního a komplexního obsahu, který reaguje na potřeby uživatele.
Foto: Shutterstock.com