Jako spoluautor kompetenčních modelů v hotelnictví jsem mnohokrát se svými klienty řešil pracovní náplně managementu. Všiml jsem si, jak výrazně se za pětadvacet let změnily požadavky na znalosti a dovednosti hoteliérů. Generacím, od kterých jsem se učil já, stačila na celou hotelovou kariéru maturita, diplom nebo výuční list, a to další, co potřebovali v oboru, se postupně naučili od starších kolegů. Během kariéry pak třeba i zapomněli tu část znalostí, kterou nepoužívali.

S tím si dnes hoteliér nevystačí, dokonce ani na začátku kariéry. A to nejen v marketingu a prodeji, ale i oblasti provozní a zejména v managementu. Hotel je organický systém a v jeho kultivaci nemůžete vynechat ani jednu jeho část. Protože jsem ve styku s desítkami hoteliérů po celém světě, pokusili jsme se společně najít pět nejvýznamnějších dovedností, které definují dnešního hoteliéra a v minulosti pro jeho práci třeba nebyly až tak důležité.
1. Odhodlání denně chodit s kůží na trh
Na denní bázi jsme nuceni provádět většinou nevratná rozhodnutí, na kterých závisí obchodní úspěch našich týmů, a jsme často vystaveni kritice, pokud naše volba nebyla ta nejlepší. Naopak, pokud bylo rozhodnutí úspěšné, jsme rychle kopírováni konkurencí.
2. Schopnost rychle akceptovat selhání
Několikanásobně rychlejší obchodní případy, informovanost a náročnost partnerů a hostů a naše odhodlání s tím něco dělat, s sebou jako vedlejší efekt nesou vyšší četnost chyb. V provozu i v obchodování. Ale jen akceptovanou a přiznanou chybu můžete napravit.
3. Schopnost vyhýbat se průměrnému řešení a dělat to nejlepší, co umíme
Často se v kvalitě řešení rozhodujeme mezi tím „co bychom ještě mohli“ a „co stačí“. To, co stačilo, je nedostatečné. Nikdo už po nás nechce jen to, co stačí a ani my bychom to neměli od sebe chtít. Všímám si také toho, že ti nejúspěšnější hoteliéři jsou často ve spojení anebo se inspirují lidmi, kteří ve svých oborech reprezentují to nejlepší.
4. Podpora technologických novinek a nových zkušeností
Často jsem svědkem toho, že hoteliéři mé nebo starší generace jsou ve fázi stagnace jen proto, že si myslejí, že si vystačí se starou výbavou, s tím co důvěrně znají. Nemají rádi sociální sítě, aplikace ani nové technologie a brání se novým zkušenostem. Chtějí si udržet svoje místo, ale odmítají novinky. Jenže když se podíváte na skutečně úspěšné hotely a restaurace, tak zjistíte, že jejich konkurenční výhodou je, že jsou naopak technologicky velmi pokročilé a inovativní.
5. Polymath Skill Set
Snad mi odpustíte, že se mi nepodařilo najít stručný český ekvivalent, ale shodli jsme se na tom, že úzká hotelová a restaurační specializace je nedostatečná a že hoteliér aktuálně potřebuje znalosti napříč mnoha obory – ekonomikou, obchodem, marketingem, pracovním i obchodním právem, informačními technologiemi, etikou, emoční inteligencí či psychologií, a seznam žádoucích kompetencí se neustále rozrůstá.