Jakým směrem se ubírá segment luxusu?

Čím více zlata, tím lépe? Tento nárok na luxusní hotely a drahé zájezdy je již minulostí. Luxus je přijímán přes emoční stránku. Hotely a cestovní kanceláře na to reagují.

Luxus je relativní, závislý od životní situace, od vlastního hodnotového žebříčku, prostředí a ideálů motivujících k určité činnosti. Neexistuje ani jednotnost, co zahrnovat pod pojem luxusní zájezd nebo dovolená. Německý svaz cestovních kanceláří považuje za tuto hranici celkové výdaje převyšující 2 500 eur za osobu a cestu. Podle GFK, firmy zabývající se průzkumem trhu, se jedná o částku 3 000 eur. IPK International ve svém ročním World Travel Monitor definuje luxusní dovolenou u kratších cest při výdajích 750 eur za osobu a den, u delších cest při výdajích 500 eur a více.

Cílovou skupinou již dlouho není jen „horních deset tisíc“. Rodiny, páry, jednotlivci, starší cestovatelé, zážitkoví dovolenkáři nebo milovníci městské turistiky, všichni si najdou v tzv. novém luxusu své místo. Podle Enricy Arendové z Dertour Deluxe se luxusní hotely vyznačují dvěma podstatnými faktory: prvotřídní polohou a vynikajícím, pozorným, nikoliv však vtíravým servisem. Přísně se dodržuje privátní sféra. Pětihvězdičkový hotel nebo služby šoféra již nejsou nutností. Kvalita slibovaného servisu a infrastruktura ale musí odpovídat, aby tato klientela mohla svůj drahocenný čas intenzivně využít. Trendem je digitální detox. Cestovatelé v segmentu luxus vyžadují dnes více než dříve dostatek místa. Architektura a vybavení jsou závislé od cílové destinace a důvodu cestování. Je preferován elegantní design. V segmentu městských hotelů získávají plusové body stavby s neobyčejnou architekturou.

Kdo může za dovolenou utratit hodně peněz, hledá v dnešní době především neobvyklé zážitky a stále častěji zcela jednoduché, nemateriální věci. Více času a klidu, žádné telefonáty nebo schůzky. Podle Marca Aeberharda, prezidenta Luxury Hotel & Spa Management, zažíváme právě znovu definování, co slovo luxus označuje. Luxus dle jeho slov znamená v dnešní době návrat v sebe sama. Někteří nacházejí tento cíl např. za klášterními zdmi ve francouzském Mt. St. Odil. Jiní v neobvyklém hotelu o rozloze 30 m2 ve tvaru UFO uprostřed lesů nedaleko švédského města Lulea. Přestože se vybavení pokoje nedá srovnat s pětihvězdičkovými hotely a sprcha se nachází v sousední budově, pro mnohé je to ideální místo pro strávení luxusní dovolené umožňující se na chvíli zastavit a vrátit se do dětských snů.

Cena a prestiž jako jediná kritéria pro stanovení luxusu jsou již minulostí. Kouzlo produktu a s tím související ochota klientů utratit více peněz než za normální věci leží v originalitě ideí doprovodných služeb navíc. Již před samotným příjezdem se hotely snaží zjistit oblíbené koníčky hosta a pokoušejí se vymyslet, jak je možné klienta překvapit a obohatit jeho zkušenostní horizont. Osobní zážitek hostů je prioritou, říká Steffen Boehnke, ředitel společnosti Airtours. Výlety do přírodních areálů s potenciálem „Once-in-a-Lifetime“, vstupenky na vyprodaný koncert s vysokým faktorem prominentnosti nebo jedinečný gastronomický highlight. Od října loňského roku připravil např. hotel St. Regis Abu Dhabi spe­ciální gastronomický zážitek pro své klienty. Na střeše hotelu, na místě určeném pro přistávání helikoptér ve výšce 255 m nad okolním Abú Zabí, nabízí tzv. Helipad Sunset Supper, romantickou večeři při západu slunce. Servíruje se kaviár, čerstvé ústřice nebo extravagantní kanapky společně s elitními značkami vybraných nápojů z celého světa. Kromě jedinečného výhledu na město zažijí hosté za doprovodu živé saxofonové hudby i typický sabráž rituál, tedy otevírání šampaňského šavlí. Podle generálního ředitele hotelu Moustafy Sakra je cílem připravit pro hosty opravdu jedinečný zážitek, který jim umožní nahlédnout do zákulisí hotelu, kam by se normálně nikdy nedostali. Prostě něco, co je opravdu zaujme – možná proto, že to pro ně bude vzrušující, možná také proto, že pohled z takové výšky je vyleká, každopádně něco neobvyklého, o čem budou ještě dlouho mluvit.

Cestovní zvyklosti německých turistů v luxusním segmentu

Na největším evropském zdrojovém trhu v Německu se nachází 1,2 mil. euro-milionářů.

Klientela starší 30 let, která utratí v rámci dovolené nejméně 3 000 eur za týden a disponuje ročním rodinným příjmem více 100 000 eur:

  • 28 % této klientely preferuje hotel ve stylu typickém pro danou destinaci.
  • 48 % této klientely požaduje pokoj s přímým vstupem do klubové místnosti Executive Lounge. Rozšířená bezplatná nabídka nápojů a snacků v určitém časovém rozmezí je velice důležitá.
  • 98 % této klientely vyžadují dostatek času pro vlastní aktivity. Klientela s ročním příjmem 100 000 eur a více klade velký důraz i při výletech na individuální volný čas.
  • 68 % klientely s ročním příjmem 100 000 eur a více si vytváří svou luxusní dovolenou samostatně na základě svého uvážení.
  • Sportovní aktivity v rámci luxusní dovolené: vodní sporty 56 %, biking/e-biking 42 %, pěší turistika 38 %, fitness 28 %, golf 24 %, osobní trénink 20 %, žádný sport 8 %.
     

Klientela starší 30 let s ročním rodinným příjmem více než 250 000 eur:

  • 66 % této klientely požaduje pokoj s přímým vstupem do klubové místnosti Executive Lounge. Rozšířená bezplatná nabídka nápojů a snacků v určitém časovém rozmezí je velice důležitá.
  • 62 % této klientely si vytváří svou luxusní dovolenou samostatně na základě svého uvážení.
     

Zdroj: Marketingový průzkum Windrose Finest Travel

Opravdový luxus se liší drobnými maličkostmi. Hosté nepotřebují často žádný přepych navíc, nýbrž přivítají exkluzivní a dlouho zapamatovatelné překvapení a zážitky, vysvětluje Matthias Huwiler, ředitel Tour Operating Components, cestovní kanceláře FTI. Příkladem je např. neobvyklý privátní transfer nabízený hotelem Six Senses Zighy Bay v Ománu. Komu není dostatečně zážitková doprava džípem nebo rychlým motorovým člunem, může využít nabídky tandemového letu na paraglidingu. Vzrušující let z pohoří Zighy Mountain s úchvatnými pohledy na níže položený záliv končí měkkým přistáním přímo na hotelové pláži.

Graf – Rozdělení a počet milionářů 2015

 Graf – Rozdělení a počet milionářů 2015

Zdroj: World Wealth Report 2016

U touroperátorů specializujících se na luxusní zájezdy je klient součástí jejich prodejní strategie. Prodávat luxus znamená prodávat zážitky a vyprávět příběhy, jejichž obsah je velmi často orientován přímo na klienta. Podle Uty Dallmeyerové, ředitelky Windrose Finest Travel, se luxusní zájezdy skládají z předem ověřených a na míru vytvořených stavebních kamenů odpovídajících požadavkům klienta, doplněných o exkluzivní eventy, výlety a kulturní akce. Není problémem zajistit suite s výhledem na Tádž Mahal nebo individuální prohlídku Sixtinské kaple s následnou privátní snídání v prostorách Vatikánských zahrad. Často je předpokládaný luxus překonán jedinečností destinace. Unikátní zážitek nabízí např. ruský ledoborec „50 Years of Victory“. Jen s touto výzkumnou lodí je možné se dostat k severnímu pólu. Přestože cena za dvanáctidenní cestu stojí v nejjednodušší kabinové kategorii minimálně 28 000 eur, je loď se 128 pasažéry vždy vyprodaná. Pro mnohé klienty se zde luxus asociuje nikoliv se zdobenými lustry a zlatými kohoutky, ale s možností, vůbec se do některých míst dostat. Exkluzivitou destinace a cenou překonává severní pól let do vesmíru nabízený společnosti Virgin Galactic za 250 000 dolarů. Mimochodem Lady Gaga, Justin Bieber nebo Leonardo DiCaprio jsou již mezi přihlášenými.

Luxusní zajímavosti

  • Královská rezidence (Royal Residence) patřící do hotelového komplexu Grand Hills Hotels & Spa v Broumma­na v Libanonu je podle Guinness­ovy knihy rekordů se svými 4 131 m2 největší suite na světě.
  • 46 000 eur/noc stojí nejdražší suite všech hotelů Kempinski v Evropě: téměř 1 000 m2 prostorná Geneva Suite v Grand Hotel Kempinski Geneva
  • 250 000 USD stojí u Virgin Galactic cesta do vesmíru
     

Stephanie Elingshausenová z firmy C & M Travel Design, která se věnuje organizaci luxusních zájezdů, charakterizuje své klienty následovně: lidé mezi 40–70 lety, bankéři, právníci, manažeři, podnikatelé, politici a filmové hvězdy. Všichni jsou zkušení cestovatelé, kteří toho již mnoho viděli. Pracovně hodně vytížení, často obchodně na cestách. Svůj volný čas si musejí tvrdě vybojovat. V rámci dovolené je jejich osobní život prioritou. Chtějí společně se svojí rodinou něco zajímavého a krásného zažít. Při poradenství v cestovní kanceláři jsou pro ně nejdůležitější emoce, zážitky a empatie. Dnes se může každý o všem dozvědět z internetu, ale to je velice anonymní. Z tohoto důvodu požaduje tato klientela osobní konzultaci na vysoké úrovni. Chtějí se poradit s odborníkem, kterému mohou důvěřovat, který jim rozumí a rozezná jejich přání, a možná vyplní i jejich tajné sny.

foto
Mgr. Miroslav Rončákodborný asistent Katedry rekreologie FTK UP v Olomouci a regionální ředitel FVW Medien
miroslav.roncak@upol.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více