Je důležité mít vizi pro regionální informační systém cestovního ruchu?

Nedávno jsme byli požádáni pro potřeby nově zpracovávané strategie rozvoje cestovního ruchu v Pardubickém kraji o zpracování materiálu, který by s výhledem do roku 2020 nastínil vývoj požadavků kladených na regionální informační systém cestovního ruch, jehož součástí je portál www.vychodni-cechy.info. Ten se mimo jiné pravidelně umisťuje na předních pozicích v soutěžích hodnotících regionální portály (např. Velká cena cestovního ruchu apod.) a rád by svoji pozici leadera mezi obdobnými portály udržel i v budoucnosti. Přimělo nás to zamyslet se nad aktuálními trendy a také je zhodnotit.

Pro čtenáře časopisu COT business jsme si dovolili vybrat ve stručné podobě zásadní oblasti:

1. Sběr a aktualizace dat

V současné době má portál Vychodni-Cechy.info provozovaný Pardubickým krajem zajištěn sběr a aktualizaci datového turistického obsahu prostřednictvím informačního systému CZeCOT. Jedná se o poměrně sofistikované řešení, kdy jsou do sběru a aktualizací zapojena nejenom turistická informační centra (prostřednictvím bodového systému, na jehož základě je určována dotace od Krajského úřadu), ale také samotní poskytovatelé služeb, provozovatelé turistických atraktivit, organizátoři akcí apod. Dlouhodobý provoz ukázal, že systém je stabilní, produkuje kvalitní a aktualizovaný obsah a nepředpokládají se v něm výraznější změny.

2. Sdílení dat

Systém umožňuje sdílení obsahu s partnery systému, a to oboustranně (import i export). Exportů tak využívají především webové stránky turistických oblastí a některých měst a obcí. V budoucím období se předpokládá, že se posílí tato funkce sdílení dat, a exportů využije více municipalit.

Co se týká importů, očekáváme, že i zde se intenzivněji využije možnosti importování dat z webových prezentací jednotlivých objektů, především tedy informací o akcích (u restaurací se může jednat např. o data denního menu).

3. Webová prezentace

Základní webovou prezentací je turistický portál Vychodni-Cechy.info, který aktuálně disponuje třemi různými verzemi: www.vychodni-cechy.info (klasická desktopová), http://t.vychodni-cechy.info (tabletová a pro informační kiosky), http://m.vychodni-cechy.info (mobilní) s tím, že při spuštění dochází k detekci zařízení a automatické volbě vhodné verze. Tyto verze vznikaly postupně v souladu s nově příchozími zařízeními na trh a mezi uživatele.

Současným trendem je vytvářet webové stránky spíše jen v jedné verzi s responzivním chováním. Ta se automaticky přizpůsobuje velikosti displeje a upravuje layout stránky v závislosti na disponibilní šířce okna prohlížeče. Předpokládáme, že v budoucím období proběhne redesign portálu, v jehož rámci by byla provedena změna portálu do podoby responzivního designu. Optimalizace a testování webových stránek bude provedeno také pro chytré televize (SmartTV), které se mezi uživateli postupně rozšiřují. Spolu s redesignem webu by změn doznala i podoba newsletteru.

U webu by zůstaly zachovány funkce související s geolokací uživatele, která se aktuálně používá jen u mobilní a tabletové verze. Podle ní jsou uživateli nabízeny služby, cíle a akce v jeho okolí (podle toho, kde se nachází).

Portál aktuálně disponuje 9 jazykovými mutacemi (česky, anglicky, německy, rusky, polsky, holandsky, francouzsky, španělsky a italsky) a je třeba se zabývat otázkou, zdali nebude v budoucím období potřeba posílit web také o čínskou mutaci, a získat tak konkurenční výhodu oproti ostatním regionům, a přilákat tak tuto bonitní klientelu do regionu. Předpokládá se, že Čína jako zdrojová země bude v nadcházejícím období posilovat a kromě Prahy budou mít čínští turisté zájem postupně i o regiony.

Větší pozornost u portálu bude třeba věnovat uživatelskému rozhraní. Díky statistikám Google Analytics máme k dispozici obrovské množství dat o uživatelském chování na portálu, které je možné analyzovat, a vytvářet závěry, ze kterých je možné následně možné přistupovat k úpravám webové prezentace.

V současné době portál disponuje funkcí, která nabízí akce z kalendáře v závislosti na lokaci uživatele. Uživatelům z Pardubického kraje nabízí akce s bližším termínem konání, naopak mimokrajským nabízí spíše akce s vyšší významností. Portál se snaží informace nabízet také kontextově, tedy v momentě, kdy se např. uživatel nachází na stránce některé turistické oblasti či města, portál mu nabízí balíčky a akce z právě tohoto území.

Předpokládáme, že podobných automatizovaných funkcí bude na portálu postupem času potřeba zavádět více. Chování uživatele na portálu by mělo být analyzováno on-line a podle jeho chování by mu portál mohl prediktivně nabízet informace, u kterých se předpokládá, že je právě hledá, nebo které by mohl využít.

Velkým tématem a trendem je dnes také automatická hlasová navigace/asistence v chytrých telefonech. Přepokládáme, že si tato technologie bude postupně hledat cestu i do webových prezentací, a usnadní tak uživatelům hledané/požadované informace.

4. Rezervace služeb

Portál aktuálně nabízí služby rezervace služeb v oblastech ubytování a balíčků služeb (s partnerem – rezervačním systémem Previo), rezervaci vstupenek na kulturní, sportovní a společenské akce prostřednictvím partnerských vstupenkových portálů (Ticketportal, Ticketpro, Eventim a Ticketstream), kde spatřujeme nezbytnost konsolidace trhu.

V oblasti rezervace ubytování očekáváme, že nadále bude posilovat postavení velkých hráčů (Booking.com, HRS, Priceline/Expedia) a že bude nadále snižován zprostředkovaný objem ubytování portálem Vychodni-Cechy.info, a tedy i získaná provize.

Předpokládáme, že v budoucnu přibude možnost a potřeba zpřístupnit rezervace dalších typů služeb – např. rezervace stolů v restauraci (aktuálně již máme zkušenosti s propojením se systémem Restu.cz) či sportovišť (např. bowlingových drah apod.).

5. Automatický generátor nabídek turistických pobytů

On-line výzkum společnosti Seznam.cz z října 2013 s více než 1 800 respondenty přinesl jeden zajímavý závěr: „zajištění dovolené v Česku je pro Čechy náročnější než zájezdu do zahraničí, který koupí na klíč a mají zajištěné všechny služby“. Závěr nám přijde reálný, a proto bychom chtěli v budoucnu tento stav změnit a umožnit návštěvníkům pohodlný nákup dovolené ve východních Čechách, podobně jako u zájezdů do zahraničí, ale šli bychom na to jinou cestou.

Portál aktuálně nabízí širokou paletu tzv. inspirativních turistických programů. Tyto návrhy programů ale nevyhovují plně každému uživateli, a ti dost často zvolí raději cestu využití funkce itineráře, pomocí kterého si svůj program sám ručně vytvoří. Tato cesta je však pro mnohé zdlouhavá a časově náročná, a proto buď volí jinou, jednodušší cestu, nebo portál (a region) opouštějí a hledají jinde.

Projekt automatického systému nabídek turistických pobytů má toto nebezpečí minimalizovat, a to způsobem, že návš­těvníkovi poskytneme rozhraní – jednoduchý formulář, do kterého zadá svoje požadavky: zaměření programu (zámky/ /hrady, aktivní trávení, vojenská historie, u vody apod.), typ klientely (mladí, rodiny s dětmi, senioři, vozíčkáři apod.), počet osob, délka pobytu, období pobytu, kategorii a třídu ubytování, turistickou oblast nebo oblasti, speciální požadavky (návštěva některé z akcí) apod., a systém na základě těchto požadavků vygeneruje turistický program, který bude odpovídat zadaným požadavkům, případně nabídne alternativy k danému programu. Celý program následně zakreslí do mapových podkladů a převede do itineráře, kde si jej uživatel může ještě upravit, doplnit apod. a následně vytisknout či uložit do plánovače ve svém uživatelském profilu na portálu.

Systém bude navíc propojen s rezervačním systémem, což jednak umožní vyhledávací funkci využívat informací o aktuální obsazenosti ubytovacích případně jiných zařízení a také následně u vyhledaných zařízení poskytne možnost provést rezervaci daných služeb.

Pokud by se nám do projektu podařilo získat nějakého koncesovaného tour­operátora, mohl by pak celý produkt jakožto zájezd uživateli i prodat za jednotnou cenu.

6. Sdílení informací – sociální sítě

Nadále budou posilovány role sociálních sítí ve smyslu doporučení pro výlety a dovolenou. Aby komunikace regionu na nich byla úspěšná, je třeba ji realizovat na základě propracované strategie, která bude naplňována se zajištěnými lidskými zdroji.

7. Mobilní aplikace

Za potřebné a žádané spatřujeme vytvoření plnohodnotné mobilní aplikace – turistického průvodce, kde minimálně mapy a informace o turistických cílech budou dostupné off-line (tedy bez nutnosti připojení k internetu), což je důležité zvláště pro zahraniční návštěvníky. Aplikace by měla být vytvořena pro používané operační systémy Android, iOS a Windows phone.

8. Advergaming

Cestování půjde nadále ruku v ruce se zábavou. Tzv. zážitkové cestování se může stát konkurenční výhodou Pardubického kraje. Mobilní geolokační hra nové generace GEOFUN (více na www.geofun.cz) pro chytré telefony se systémy Android pokrývá v současné době poměrně hustě území Českomoravského pomezí, k dispozici je i v Lanškrouně a další hry vznikají v oblasti Orlických hor a v Pardubicích. Při spojení s různými soutěžemi o zajímavé ceny se může stát zajímavým nástrojem destinačního managementu. Nezbytná bude lokalizace těchto her do cizích jazykových mutací a jako smysluplnou spatřujeme také podporu vzniku nových her prostřednictvím grantového programu Pardubického kraje.

A jak to vidíte s trendy v této oblasti vy?

Podělte se s námi prostřednictvím www.facebook.com/cotbusiness nebo nám přímo napište na info@wmp.cz.

 

Vít PechanecWorld Media Partners, s.r.o.
jednatel
info@wmp.cz
 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více