Jeden kraj, dvě centra a o jednu kartu navíc

Zatímco v jiných tuzemských regionech si při zavádění slevových turistických karet jejich provozovatelé obvykle prošli poměrně turbulentním vývojem, Olomoucký kraj je v tomto jiný. První zástupce tohoto marketingového nástroje v oblasti cestovního ruchu se objevil v roce 2001 a od té doby funguje vcelku stabilně až doposud. A podobně je na tom i druhý úspěšný zástupce, který soupisku doplnil o dvanáct let později.

Po Olomouci a okolí

Jak se sluší a patří, není na škodu začít nejstarším představitelem turistických karet v regionu, který nás navíc zavádí přímo do srdce střední Moravy – do krajského města a jeho okolí. Právě zde spatřila v roce 2005 světlo světa regionální turistická karta Olomouc region Card. Vznikla jako společný projekt města Olomouc a Olomouckého kraje, jehož realizaci si vzala na starost agentura m-ARK Marketing. Ta v rámci marketingové studie navrhla rozšířit od roku 2001 fungující městskou kartu Olomouc Card na celý region. V době odhalení byla do projektu zapojena zhruba stovka turisticky atraktivních cílů jako místní hrady, zámky či muzea, do nichž karta umožňovala vstup zdarma. Zároveň zahrnovala i bezplatné cestování po Olomouci a slevy v ubytovacích a restauračních zařízeních. Ke kartě každý turista navíc obdržel informační brožurku s přehledným seznamem turistických míst s tipy, jak ušetřit. „Zavedení Olomouc region Card má jednak podpořit návštěvnost Olomouckého kraje a zároveň méně známých turistických míst, stejně tak zvýšit povědomí místních občanů o turisticky atraktivních dominantách na střední Moravě a v Jeseníkách,“ uvedlo město při jejím odhalení.

A jak se brzy ukázalo, rozšíření karty na celý kraj bylo ze strany turistů vítaným krokem. Zájem o ni se zvýšil a karta dokonce získala uznání i ze strany odborné veřejnosti. Ostatně její úspěšný život dokazuje i skutečnost, že v relativně nezměněné podobě funguje doposud. Pro sezonu 2019/2020 umožňuje vstup zdarma do celkem 103 různých objektů a slevy u dalších 88 zapojených subjektů. Karta je nepřenosná a je nabízena ve dvou verzích odlišujících se délkou platnosti. Zatímco se žlutě zbarvenou variantou mohou turisté čerpat slevy po dobu 48 hodin, její zelená obdoba umožňuje odhalování krás Olomoucka po dobu pěti dní. Zájemci si ji mohou zakoupit v turistických informačních centrech i u dalších partnerů a její cena se podle zvolené varianty pohybuje v rozmezí 120–480 korun, jelikož je vedena ve variantě jak pro dospělé, tak i pro děti. Roční prodeje karty jsou významně ovlivněny mnoha faktory jako jsou počasí, aktuál­ní ekonomická situace či obecný zájem o návštěvu kraje. Obecně se však prodeje karty pohybují v řádu tisíců kusů ročně.

Jesenickými vrchy i dolinami

Zatímco střední Morava si vystačila se zástupcem jediným, v turistické oblasti Jeseníků vznikly v podstatě ve stejnou dobu hned dvě samostatné turistické karty. Projekt Jeseníky RegionCard byl spuštěn v červnu 2015 na základě podnětu podnikatelů v oblasti cestovního ruchu v obci Česká Ves. Jako kartu hosta ji mohli turisté získat bezplatně od 28 poskytovatelů ubytování, u nichž strávili alespoň dvě noci. Hosté si kartu mohli ponechat i po skončení pobytu, většinu výhod šlo totiž čerpat po celou dobu její platnosti, která činila jeden rok. Navíc ji mohli využít i při opakovaných návštěvách, protože kartu bylo možné znovu aktivovat dalším pobytem. Jejím hlavním cílem totiž bylo nejen zvýšení návštěvnosti regionu Jeseníky, ale i prodloužení délky pobytu turistů.

Druhou kartou poté byla zážitková karta hosta nazvaná Jeseníky Pass, za jejímž vznikem stojí destinační společnost Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu. Kartu šlo získat buď zdarma u poskytovatelů ubytování při koupi některých pobytových balíčků, nebo ji bylo možné zakoupit v turistických informačních centrech a u partnerských subjektů v regionu Jeseníky. Do projektu jich bylo zapojeno téměř sto, přičemž mezi hlavní benefity patřily nejen slevy na ubytování a stravování, ale i na vstupy do různých turistických atraktivit. Karta nyní existuje ve dvou základních variantách – ve verzi pro jednotlivce za 99 korun a pro rodiny (ve složení dva dospělí a až tři děti) za 199 korun. Kromě toho byla ještě nedávno zavedena speciální běžkařská edice Line, která kromě standardních slev umožňuje čerpat i speciální běžkařské bonusy. Nákupem tohoto typu karty navíc každý držitel přispívá finanční částkou ve výši 100 korun do veřejné sbírky na podporu strojové údržby lyžařských běžeckých tratí v Jeseníkách. Jeseníky Pass navíc přináší další výhody v rámci věrnostního programu, do něhož se držitelé karty mohou sami přihlásit. Jejím používáním poté získávají body, které mohou následně proměnit za dárky v podobě specifických produktů z regionu. Během svého fungování se karta v rámci technických parametrů příliš nezměnila a v prakticky stejné podobě funguje doposud. Jediným vývojem, který vyplynul z testovací sezony, bylo prodloužení její platnosti z původního půlroku na celý rok.

Foto: Olomoucký kraj, Shutterstock.com, archiv

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více