Jiří Struček: V Plzeňském kraji je stále co objevovat

Veletrh ITEP, projekt Západočeské baroko či filmová turistika, to jsou jen některá z témat následujícího rozhovoru s Jiřím Stručkem, náměstkem hejtmana pro oblast školství, sportu a cestovního ruchu.

 Jiří Struček O vás je známo, že trávíte léto na kole. Je tomu tak i letos?

Ano, je tomu tak i tento rok. S přáteli pořádáme na kolech výlety po krásách Plzeňského kraje, kde je stále co objevovat a obdivovat. V pohybu a mezi krásami rodného kraje je podle mě ideální dovolená.

Příští rok je národní kampaní agentury CzechTourism téma baroko. Připravuje se kraj nějak speciálně?

Plzeňský kraj prostřednictvím odboru kultury, památkové péče a cestovního ruchu pod vedením Aleny Svobodové přišel s jedinečným projektem Západočeské baroko, který byl zahájen v lednu 2016. Navazuje na úspěšný festival 9 týdnů baroka, který proběhl v rámci projektu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015. Cílem celého projektu je nabídnout všem zájemcům, ať z tuzemska, či ze zahraničí prožít baroko všemi smysly. V únoru bylo představeno logo celého projektu, v květnu pak webový portál – zapadoceskebaroko.cz. Dne 15. června bylo slavnostně otevřeno Centrum baroka v Mariánské Týnici v prostorách bývalého probošství, kde sídlí též Muzeum a galerie severního Plzeňska v Mariánské Týnici. Jedním z hlavních projektů je Letní barokní festival, jehož záběr bude jak geograficky, tak pestrostí velice široký. Kromě hudby, divadla či barokních ohňostrojů se můžeme těšit i na barokní gastronomii, vůně či dobové příběhy zasazené do výjimečných kulis. Plzeňský kraj zároveň spolupracuje v rámci partnerského přeshraničního projektu Barock Live, který propojí barokní akce i v Horním Rakousku a Východním Bavorsku. V celkovém kontextu příštího roku předesílá projekt Západočeské baroko národní kampaň agentury CzechTourism pro rok 2017 – Baroko.

V září proběhne již 12. ročník veletrhu ITEP. Přicházíte s nějakou novinkou pro letošní rok?

Hned s několika novinkami a inovacemi. S rostoucím zájmem návštěvníků i vystavovatelů dochází k rozšíření veletrhu do dvou hal v komplexu Lokomotivy v Plzni na Slovanech. Kromě tradičního prostoru budou po celé tři dny připraveny unikátní interaktivní expozice, které nabídnou netušenou zábavu především pro rodiny s dětmi, což koresponduje s letošním tématem veletrhu. Letošní ročník ITEP je naprosto unikátním projektem, kde na malém prostoru zažijete nejúžasnější zábavu a poznání z celého kraje, a nejen z něj. Díky prezentaci a navázání kontaktů Plzeňského kraje v severní Itálii, které probíhalo v minulých letech se letošního ročníku ITEPu zúčastní i řada italských partnerů. Z nich si zaslouží zmínku např. Etnografické muzeum v San Michele, město Aldeno a vinařství Cembra. Samostatnou kapitolou bude prezentace provincie Udine.

 Již podvanácté se bude v září konat veletrh ITEP

Již podvanácté se bude v září konat veletrh ITEP

Když se letošní ročník ITEPu nese ve znamení rodin s dětmi, přichystali jste pro ně ještě něco dalšího?

Před letní sezonou byla vydána brožura Bavte se s dětmi v Plzeňském kraji, která představuje více než 100 tipů pro rodiny s dětmi a podá ucelený a kvalitní přehled o jedinečných místech kam se s rodinou vydat. Materiál podobného charakteru pro rodiny s dětmi pokrývající celý Plzeňský kraj je ve své komplexnosti a obsáhlosti výborným pomocníkem pro plánování výletů. Na letní měsíce zároveň připravil Plzeň-Turismus kartu Plzeň pro děti, která platí pro celou rodinu do 4 Top rodinných cílů v Plzni za výhodných podmínek – zoo Plzeň, Dinopark, Techmania a Muzeum loutek.

V poslední době je velkým hitem filmová turistika. Jaké kroky v tomto směru podniká Plzeňský kraj?

Filmová turistika je v poslední době fenoménem a Plzeňský kraj vyvíjí celou řadu aktivit. Bylo vytvořeno několik okruhů k nabídce cestovních kanceláří, které vedou po filmových místech. Dále byl spuštěn unikátní webový portál o filmových místech Plzeňského kraje (www.filmovamista-pk.cz). Spolupracujeme s televizí NOVA při natáčení druhé řady seriálu Policie Modrava. Z této spolupráce vzešla cykloturistická mapa Kašperských Hor a okolí s popisem pěší trasy i cyklotrasy po místech natáčení seriálu Policie Modrava. V souvislosti s touto mapou byly také vytvořeny totožné videotrasy Po stopách Policie Modrava. V roce 2015 byla na základě seriálu natočena dvě krátká videa Po stopách Policie Modrava představující místo natáčení jako turistický cíl, v září 2016 budou představena další čtyři krátká videa.

Jak jste spokojen s letošní návštěvností kraje?

Musím říci, že spokojenost s návštěvností kraje v I. čtvrtletí 2016 je zcela na místě. Již dlouhodobě každý rok stoupá návštěvnost a ne jinak tomu je prozatím i v letošním roce, kdy oproti I. čtvrtletí 2015 stoupla o 11,6 procenta. Je tomu i díky nastolenému trendu zvyšování atraktivnosti regionu z pohledu domácích i zahraničních turistů a rozhodně to nekončí rokem 2015 a projektem EHMK, ale tento jev se bude zcela jistě projevovat ruku v ruce s neustále se zvyšujícím přílivem návštěvníků, kteří ocení nejen krásy kraje, ale i kulturní, sportovní a další vyžití a celkovou vybavenost Plzeňského kraje.

Aktuální statistiky ukazují, že kraj má co nabídnout i návštěvníkům z exotických končin. V prvním pololetí se například v Plzeňském kraji ubytovalo víc Jihokorejců než Rakušanů. Máte v plánu nějaké speciální marketingové aktivity vůči asijskému zdrojovému trhu? Nyní se například mnohé regiony předhánějí v soutěži o přízeň čínských turistů…

 V červnu bylo v Mariánské Týnici otevřeno Centrum baroka

V červnu bylo v Mariánské Týnici otevřeno Centrum baroka

Je důležité říci, že by nemělo jít prvoplánově o jakousi soutěž mezi jednotlivými kraji, ale spíše o jejich kooperaci. Právě turisty z Asie potřebujeme dostat z Prahy do jednotlivých krásných míst po celé republice. Plzeňský kraj je propagován v Číně na nejvýznamnějších veletrzích cestovního ruchu, jako např. China International Travel Industry Expo v Kantonu, International Cultural Industries Fair ve městě Šen-čen či World Travel Fair v Šanghaji. V roce 2015 se region propagoval i v rámci speciálních akcí s workshopy pořádanými agenturou CzechTourism pro zástupce Visegrádské čtyřky – GREATER CHINA ROADSHOW 2015 ve městech Peking, Nanking, Šanghaj a Kanton. Speciálně pro čínský trh byla vytvořena propagační image brožura v čínském jazyce, která je rozdávána na všech veletrzích i akcích a rovněž také při jednáních agentury CzechTourism a českých incomingových cestovních kanceláří v Číně s čínskými partnery, médii a dalšími společnostmi z oblasti cestovního ruchu. Dále navazuje Plzeňský kraj vztahy s jednotlivými čínskými regiony, čímž zvyšuje povědomí nejen o kraji jako takovém ale o celé České republice.

Jaké další plány, pokud se jedná o marketing v cestovním ruchu, kraj má? Dosud jste patřili k pravidelným účastníkům veletrhů cestovního ruchu, stánek kraje patřil k těm větším. Bude tomu tak i nadále? Plánujete nějaké speciální aktivity cílené na vyznavače moderních technologií apod.?

Veletrhy cestovního ruchu jsou vidět nejvíce navenek, ale jejich význam nemusí být do budoucna příliš stabilní. Pro příští rok chystáme účast jak na Regiontour v Brně, tak na Holiday World v Praze, ale na menší ploše a za spoluúčasti dalších vystavovatelů z Plzeňského kraje. A co se týká veletrhu ITEP, který pořádáme, ten je jedním z mála, který je rok od roku kvalitnější, objemnější a populárnější. Samozřejmě je důležité se zaměřovat na marketing a propagaci kraje i pomocí dalších nástrojů. A i když je osobní kontakt nenahraditelný, tak využití moderních technologií bude stále více určovat vývoj společnosti a je důležité se tomuto vývoji přizpůsobit.


Foto: Plzeňský kraj


 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více