Podle ředitelky Agentury cestovního ruchu jižní Moravy Zuzany Vojtové zahraničním turistům na jižní Moravě nejvíc vadí stav silnic a špatné značení ve městech, chybí jim bazény a kulturní vyžití a informace o regionu. Naopak spokojeni jsou cizinci s úrovní služeb, cenami a chováním lidí. Jejich přízeň si jihomoravští podnikatelé kupují milionovými investicemi.
Jihomoravský kraj byl loni po Praze druhou nejnavštěvovanější lokalitou. Navštívilo ho přes milion turistů, z ciziny přijela zhruba třetina. Tradičně nejvíc jezdí Němci, Poláci a Slováci. Méně lidí jezdí z Rakouska, Itálie a Británie, doplnila Vojtová. Zahraniční hosté tráví v kraji podle statistiky průměrně dva dny, většinou se ubytovávají v hotelech, chatařské osady a kempy využívá asi desetina.
V německou kolonii se vždy v srpnu promění okolí Brna. Do města přijíždějí na Velkou cenu milovníci motorek a rozhodně nešetří.
Hoteliéři tvrdí, že řadu hostů z ciziny ale do regionu netáhne cestovní ruch. Podle svých slov profitují především z mezinárodních kongresů, seminářů a veletrhů. Do kraje také v posledních letech více jezdí manažeři firem, které se tam usadily.
Podle Vojtové lidé z okolních zemí nezapomenou při cestě na jih Moravy navštívit Brno, táhnou je ale také památky a zajímavosti dalších částí kraje. Jih regionu nabízí vinařskou tradici, sever třeba Moravský kras. Celý region pak hrady, zámky a cyklostezky. Turistům z ciziny je to ale často málo, tvrdí Vojtová. „Nejvíc si stěžují na špatné komunikace, chybějící bazény a koupaliště nebo nedostatečné společenské a kulturní vyžití a nedostatek informací o regionu,“ shrnuje nedostatky.
V kraji funguje 35 turistických informačních center. Část jich je ale o víkendech a svátcích uzavřena. Navíc centrům často chybí potřebné označení a zlepšit by se měla i internetová prezentace, přiznávají krajští radní. Z letošního rozpočtu proto centrům na potřebné úpravy vyčlenili milion korun.
Další miliony míří ročně do tisíců kilometrů cyklostezek. Těží z toho například kemp Merkur v Pasohlávkách na Břeclavsku. Hlavně v létě tam přijedou tisíce cizinců. Místo si oblíbili zejména Nizozemci, tvrdí vedoucí kempu Jan Duda. Kemp v posledních letech každoročně investuje víc než pět milionů korun, podle Dudy se ale vložené peníze rychle vrátí.
Právě investice jsou podle Vojtové jednou z cest, jak cestovní ruch posunout dál. „Naším cílem je turisty zdržet. K tomu musíme mít připravenu zásobu lákavých programů a produktů, a hlavně dát o sobě včas a v co největší míře vědět,“ míní. Přišla na to i samospráva. Své vlastní propagační materiály si nechala připravit třeba radnice ve Vyškově. „Brožury ve čtyřech jazycích a několik prezentací doma i v zahraničí nás přišlo na 600 000 korun,“ řekla mluvčí města Olga Mužíková.
Jižní Morava letos připravuje prezentaci na několika veletrzích cestovního ruchu v Česku i zahraničí. Kraj se už představil ve Vídni nebo Miláně, svůj stánek by měl mít také v Kolíně nad Rýnem nebo v Moskvě.
ČTK a -dva-