

… říká hejtman Karlovarského kraje, jakmile se dotkneme otázky modernizace letiště v Karlových Varech. Otevření nové odbavovací haly ovšem nebylo jediné téma, na které v našem rozhovoru přišla řeč. Zastavili jsme se také u lázeňství, přeshraniční spolupráce s německými regiony, vodní turistiky nebo problematiky silniční dopravy.
Máte za sebou půl roku ve funkci hejtmana, tedy relativně dost času na rozkoukání. Jaké jsou vaše priority a co považujete za zásadní v rámci rozvoje lázeňství a cestovního ruchu?
K našim prioritám patří především řešení situace v krajském zdravotnictví. Dokončujeme strategii, ze které by měla vyplynout optimální varianta rozvoje našich nemocnic, ruku v ruce s modernizací zdravotnických zařízení a zkvalitněním lékařské péče v kraji. Na podzim tohoto roku plánujeme zahájení výstavby pavilonu urgentní medicíny a centrálního příjmu s moderními operačními sály, multioborovými jednotkami a heliportem. V oblasti školství nás čeká realizace projektu Centra technického vzdělávání v Ostrově, která přijde zhruba na 409 milionů korun. Na jeho uhrazení již byly získány prostředky ze strukturálních fondů EU. Další významnou akcí je modernizace ISŠTE Sokolov, kde byly vyčísleny náklady na 400 milionů korun – i zde se snažíme získat evropské finance. Náš kraj stále postrádá dostatek kvalifikovaných pedagogů, proto jednáme s vysokými školami o nových možnostech vzdělávání pedagogických pracovníků. Stejně důležitá je pro nás také sféra sociálních věcí a s tím spojené investice do rekonstrukcí domovů pro seniory a pro osoby se zdravotním postižením nebo realizace krajských projektů zaměřených na poskytování vybraných druhů sociálních služeb. V oblasti dopravy plánujeme letos do rekonstrukcí našich silnic vložit okolo 650 milionů korun.
Lázeňství a cestovní ruch jsou tradičními devízami, díky kterým patří náš kraj k nejnavštěvovanějším regionům v zemi. Proto podporujeme úsilí měst tzv. lázeňského trojúhelníku – tedy Karlových Varů, Mariánských a Františkových Lázní – o zápis na seznam kulturního dědictví UNESCO. Z rozpočtu Karlovarského kraje jsou každoročně poskytovány příspěvky na projekty z oblasti kultury a podporu kulturních aktivit. Podařilo se nám získat evropské peníze na rekonstrukci Becherovy vily v Karlových Varech. Měl by tak vzniknout polyfunkční objekt pro galerijní, kulturní a společenské účely, kde se budou pořádat umělecké workshopy, výstavy a další akce. V současnosti se kraj snaží nalézt vhodné zdroje k financování obnovy nesmírně historicky cenných Císařských lázní v Karlových Varech. Pozvali jsme k návštěvě objektu české i evropské ministry, aby měli příležitost posoudit, jak by se chátrající, ale velmi cenná budova dala využít. Otevřen byl také statek v Milíkově na Chebsku, který je ve správě krajského muzea a slouží coby skanzen lidové kultury a venkovského stylu života. Kraj také pravidelně prezentuje své možnosti v oblasti lázeňství a cestovního ruchu na významných veletrzích v Česku i v zahraničí – ať už se jedná o Holiday World Praha, Go a Regiontour v Brně nebo ITB Berlin, MITT Moskva či F.RE.E. Mnichov.
Podporujeme celou řadu kulturních akcí, které každoročně navštěvují tisíce milovníků filmu, hudby a umění. Jde především o Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech, TOURFILM, Chopinův klavírní festival v Mariánských lázních, Dvořákův podzim a další. Vyznavačům sportu kraj nabízí okolo 1 200 kilometrů značených cyklotras a stezek, přičemž z krajského rozpočtu přispíváme obcím a městům na budování dalších úseků. V budoucnu počítáme s dokončením projektu páteřní Cyklostezky Ohře, která by měla protínat kraj od německého příhraničí až po hranici s Ústeckým krajem. Nezapomínáme ani na vodáky, v rámci projektu Vodácká Ohře kraj nechal tok řeky osadit informačními tabulemi a vydal průvodce po řece. Připravujeme společně s německými partnery projekt ke zvýšení bezpečnosti vodáků v oblasti jezu v karlovarských Tuhnicích.
Karlovarské letiště, jehož vlastníkem je kraj, nedávno otevřelo krásné futuristické prostory nové haly. Jaký předpokládáte další vývoj letecké dopravy ve vašem kraji? Jaké další plány s letištěm máte?
Foto: Krajský úřad Karlovarského kraje |
V květnu byla slavnostně otevřena nová odbavovací hala letiště, která poskytuje odpovídající komfort jak návštěvníkům, tak obyvatelům kraje. Celkové náklady na tento projekt dosáhly 98 milionů korun, přičemž 85 procent nákladů je hrazeno v rámci Regionálního operačního programu NUTS II Severozápad. I přesto, že důsledky světové hospodářské recese ovlivňují možnosti a chuť lidí cestovat, karlovarské letiště dosud nepociťuje odliv cestujících. Zatímco loni odbavilo letiště 70 tisíc pasažérů, při současné kapacitě a možnostech odbavení bude možné přepravit až 500 tisíc lidí ročně. Hojně využívané jsou pravidelné linky do Moskvy a Petrohradu, jedná se o lince do Kyjeva. Velkou oblibu u obyvatel kraje si získaly charterové lety, například na řecký Rhodos nebo do turecké Antalye. Budeme dále pokračovat v jednání s německými partnery o možnosti zprovoznění leteckých linek do Německa.
Handicapem cestovního ruchu Karlových Varů i celého kraje je absence dálničního spojení s Prahou; paradoxně na výjezdu do Německa je situace mnohem lepší. Jaké budou vaše snahy a aktivity v této sféře?
Dlouhodobě vnímáme problém se silničním propojením Cheb – Praha. Nejde přitom jen o plynulost dopravy, ale především o bezpečnost provozu v tomto úseku. Stavba rychlostní komunikace R6 v části, která prochází naším regionem, pokračuje realizací výstavby nového úseku Nové Sedlo – Sokolov a navazuje na v současnosti budovanou část Nové Sedlo – Jenišov. Úsek Nové Sedlo – Sokolov by měl být dokončen v roce 2011. V této době také probíhá budování úseků Kamenný Dvůr – Tisová, Nové Sedlo – Jenišov a Sokolov – Tisová. Výstavba rychlostní komunikace R6 v celkové délce 152 kilometrů je závislá na přísunu finančních prostředků ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Nedostatek státních peněz je hlavním důvodem, proč se mnohdy realizace jednotlivých úseků zpozdila. Budeme usilovat o to, aby se komunikaci R6 podařilo dobudovat podle předpokladů, tj. v roce 2015, a aby mohla sloužit coby moderní dopravní spojení mezi metropolí naší země, územím Karlovarského kraje a sousedním Německem.
Jak vnímáte současnou přeshraniční spolupráci s německými regiony? Na jakých produktech cestovního ruchu participujete?
Spolupracovat s německými regiony v našem sousedství se daří nejen kraji, ale i našim obcím a městům. Připomenu několik projektů, které to jasně dokladují. V březnu byla schválena dotace sedmi projektům z Karlovarského kraje, které žádaly o peníze z programu příhraniční spolupráce Cíl 3 ČR – Bavorsko. Žadatelům z Karlovarského kraje bylo schváleno celkem sedm projektů s dotací 2,85 milionu EUR z ERDF. Dotací byl podpořen projekt státního podniku Povodí Ohře, na kterém se bude finančně podílet i Karlovarský kraj. V rámci projektu bude zpracována společná česko-německá technicko-marketingová studie zaměřená na rozvoj ekologického cestovního ruchu podél řeky Ohře a bude zrekonstruován a upraven jez v Tuhnicích. Rekonstrukce jezu přinese zlepšení bezpečnosti pro vodáky a současně vybudováním rybího přechodu dojde k usnadnění migrace ryb. Schválen byl například také projekt, jehož obsahem je vytvoření česko-německého naučného centra řeky Ohře ve volných prostorách statku Bernard v Královském Poříčí. Samozřejmě se náš kraj pravidelně zapojuje do festivalu Mitte Europa, který se letos bude konat poosmnácté a vyjadřuje kulturní propojení mezi námi, Saskem a Bavorskem.
Jaké nejaktuálnější projekty cestovního ruchu budou financovány z evropských fondů prostřednictvím kraje?
Jak už bylo řečeno, nedávno dokončená moderní odbavovací hala karlovarského letiště vybudovaná v nákladu 98 milionů korun byla z 85 procent financovaná z Regionálního operačního programu. V soutěži o získání evropských peněz uspěl připravovaný projekt interaktivní galerie Becherova vila, který přijde na 89 milionů korun s příspěvkem z evropských strukturálních fondů. Z peněz z ROP NUTS II Severozápad jsou financovány i soubory propagačních materiálů Karlovarského kraje a jeho prezentace na veletrzích. V nedávné době získal dotaci ve výši okolo 130 milionů korun rovněž projekt na vybudování části cyklostezky podél Ohře.
Text: Eva Frindtová a Jan Pomykal
Foto: archiv Karlovarského kraje
www.kr-karlovarsky.cz
