Na začátku července schválila česká vláda návrh novely zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v cestovním ruchu. Pokud novelu odsouhlasí parlament a podepíše prezident, měla by nabýt účinnosti od ledna příštího roku. Principem novely je snaha o zvýšení ochrany klientů cestovních kanceláří a agentur. Mimo jiné zákon nově klade důraz na zpřesnění informovanosti spotřebitele o tom, kdo organizuje zájezd prodávaný cestovní agenturou. To bude klást nároky i na dodavatele rezervačních systémů.
Uvedená povinnost je zakotvena v ustanovení návrhu novely, které říká, že „cestovní agentura je nově povinna v případě nabízení zájezdu prostřednictvím internetových stránek uvést informaci, pro kterou cestovní kancelář je prodej zprostředkováván, na stejné úrovni internetové stránky jako podstatné informace o prodávaném zájezdu.“ Zajímalo nás, jak se na nové podmínky prodeje zájezdů dívají zástupci cestovních agentur a jak náročné bude pro provozovatele rezervačních systémů nové povinnosti zahrnout do systémů, aby se povinné informace zveřejnily na patřičných místech webových stránek prodejců.
Zpřesnění povinností pro cestovní agentury například zástupci Asociace českých cestovních kanceláří a agentur vítají. „Již ve stávající legislativě byly cestovní agentury – prodejci – povinny sdělit pořadatele zájezdu před podpisem cestovní smlouvy. Nyní však tuto informaci obdrží zákazník zřetelně na stejné úrovni internetové stránky jako podstatné informace o zájezdu,“ říká prezident AČCKA Roman Škrabánek a dodává, že asociace s formulací, která se objevila i v návrhu zákona od počátku souhlasila. „Dojde k posílení práv spotřebitele v oblasti předsmluvních informací. Hlavní výhody tohoto ustanovení spatřujeme v přehlednosti informací pro zákazníky, kteří si tak mohou například velmi rychle ověřit platnost pojištění pořadatele v případě jeho úpadku,“ dodává. Podle jeho slov členské cestovní agentury se zněním novely zákona také souhlasí, protože o pořadateli zájezdu vždy informovaly před podpisem smlouvy o zájezdu, respektive před závaznou objednávkou. Zákon pouze tuto povinnost zpřesňuje a uvádí, kdy konkrétně musí být informace známa – tedy ve chvíli, kdy se zákazníkovi zobrazí podrobnosti ke konkrétnímu zájezdu v daném termínu a ceně. „Navíc on-line cestovní agentury jsou na tuto změnu připraveny, neboť je známa již dlouhou dobu,“ dodává Škrabánek.
Poněkud jinak ale nahlíží na novelu zákona Michal Tůma, marketing manager Invia.cz. „Z našeho pohledu nám plánovaná úprava ukládá bezplatně propagovat pořadatele zájezdů. Jde vlastně o reklamu zdarma. Tímto krokem se role cestovní agentury posouvá od prodejního místa blíže k serveru katalogového typu, který funguje jako vývěsní štít zájezdů od cestovních kanceláří. S tím rozdílem, že server katalogového typu dostává za tuto službu zaplaceno. My jako standardní cestovní agentura si žádné peníze za zalistování zájezdů cestovních kanceláří neúčtujeme,“ říká. Ačkoli ohlasy klientů Invia.cz jsou pozitivní a změnu vítají, je podle Michala Tůmy těžké v tuto chvíli predikovat, jak novela ovlivní chování na trhu. „Může se stát, že pro méně známé cestovní agentury bude toto opatření likvidační,“ zdůrazňuje. Potvrzuje nicméně slova prezidenta AČCKA o připravenosti agentur zahrnout plánovanou změnu do svých webových stránek. „Ve všech nových návrzích našich webových stránek již počítáme s uvedením pořadatele zájezdu. Zahájili jsme testování nové podoby stránky s detailem zájezdu a ve všech verzích zde uvádíme pořadatele na viditelném místě,“ dodává Tůma.
S rezervačními systémy nebude problém
Nejvíce se zmiňovaná změna dotkne provozovatelů rezervačních systémů, prostřednictvím kterých jednotlivé cestovní kanceláře a agentury zájezdy nabízejí. Cestovní agentury se však nemusejí ničeho obávat. Většina těchto firem, které jsme oslovili, je na plánovanou změnu připravena a uvedení informace, pro kterou cestovní kancelář je prodej zprostředkováván, na viditelném místě webu pro ně neznamená žádnou zásadní komplikaci. Problém naopak řada z nich vidí jinde – totiž v právní analýze a přesném stanovení, kde a jakou formou má být informace uvedena. „Podle našeho názoru je již naše současné informování o pořadateli zájezdu dostačující a v souladu jak se současným zákonem, tak i s připravovanou novelou. I přesto jsme si nechali připravit právní analýzy z několika zdrojů. Zarážející je, že názory se velmi různí,“ říká Martin Krčmář z liberecké společnosti AnChoice CZ s tím, že právě chybí konkrétní precedentní příklad toho, kde a jak má být informace o pořadateli zájezdu uvedena. „Nezbývá než doufat, že se této zásadní informace dočkáme od ministerstva pro místní rozvoj nebo profesních asociací. Každopádně máme připraveny záložní varianty, jak situaci řešit pro případ, že pouhé znění novely zákona bude jedinou informací,“ tvrdí Krčmář. Podle Tomáše Novosada ze společnosti MagicWare musí rozhodnutí o umístění a formě informace v grafickém schématu učinit každý vlastník rezervačního systému is>tour sám, protože firma MagicWare poskytuje pouze rezervační systém a z právního hlediska je provozovatelem cestovní kancelář nebo cestovní agentura. „Za důležité považuji, aby byla aplikace novely v praxi jednotná a nedošlo k tomu, že úředník kontrolující web cestovní agentury v Karlových Varech bude požadovat něco jiného než úředník v Brně,“ přidává se Jan Duffek ze společnosti Darkmay, která provozuje systém CeSYS, a dodává: „Otázkou však zůstává, v jaké podobě nakonec novela projde parlamentem. I když nepředpokládám, že konkrétně tento bod by měl být předmětem nějakých velkých diskusí. Tím se již staly minimální limity pro pojištění cestovních kanceláří.“ Nicméně právě na konkrétní znění novely zákona, která bude již odsouhlasena v parlamentu a podepíše ji prezident, většina provozovatelů rezervačních systémů čeká. Někteří také doufají, že bude vydáno výkladové stanovisko, aby se zveřejněním pořadatele minimalizoval „reklamní efekt“, který zmiňoval Michal Tůma z Invia.cz.
Času je dost
Oslovené firmy se jednoznačně shodly v tom, že na zapracování změny do systému je dostatek času. „Upravit systém, tak aby u výpisů cizích zájezdů bylo uvedeno jméno cestovní kanceláře, nebude problém. Náročné bude projít všech přibližně 50 prodejních portálů, které na rezervačních systémech is>tour běží. Tam, kde se prezentují produkty více cestovních kanceláří, musíme zakomponovat novou informaci do grafického vzhledu, který je na každém portálu jiný, takže je to jistě hodně práce,“ tvrdí Novosad a dodává, že z časového hlediska úprava přes redakční systém zabere pouhých asi 30 minut na jedné webové prezentaci. Nicméně na každou jednu takovou drobnou změnu připadá podle něj většinou až čtyři hodiny komunikace s klientem a jeho grafikem, než klient zvolí umístění, formu a potvrdí zadání.
Některé firmy provozující rezervační systémy dokonce avizují, že jsou již na novelu zákona připraveny. „Při vývoji našich rezervačních systémů samozřejmě sledujeme i legislativu, a to nejen v České republice, ale i v zahraničí, neboť rezervační systémy PEAR dodáváme jak českým, tak i zahraničním partnerům. S vlastní včasnou implementací legislativních změn do rezervačních systémů PEAR nemáme problém, neboť při jejich vývoji s předpokládanými legislativními změnami už často dopředu počítáme. Máme je tedy pro naše klienty připraveny již ve značném předstihu. Toto nám umožňuje i spolupráce s našimi zahraničními partnery, kde řada legislativních ustanovení platí již mnohem dříve, než jsou následně schváleny v České republice,“ říká Dalibor Konečný z brněnské společnosti PEAR. S ním se shoduje i Petr Slovák, ředitel společnosti STOVKA SOFTWARE: „Primárně je náš systém sice určen cestovním kancelářím, které následně na svém webu prezentují hlavně vlastní zájezdy. Ale umožňujeme evidovat u zájezdu i jiného organizátora zájezdu. Variabilita našeho webového modulu poté umožňuje cestovní kanceláři zobrazit na svých stránkách v detailu zájezdu jakékoliv informace o zájezdu, které jsou ve STOVCE zadány. Jde tedy o jednoduchou úpravu, v rámci níž se dohodneme s klientem, kde a jakým způsobem budou chtít mít tuto informaci zobrazenou, a nastavení provedeme.“ Přípravu novely sleduje a svůj systém průběžně upravuje tak, aby plnil náležitosti zákona, také pražská společnost Open Travel. Podle Marka Topola je nové ustanovení jen zpřesněním a zpřísněním pravidla, které již dříve ukládalo povinnost zobrazovat u zájezdu pořadatele. „V našem systému si každý prodejce může zvolit z několika variant, jak toto nařízení splnit. Nově tedy do systému přidáme další varianty zobrazení, které budou vyhovovat finálnímu znění novely, nebo zrušíme ty, které již vyhovovat nebudou. Po technické stránce jsme připraveni nové varianty zobrazení přidat prakticky ihned. S konkrétní podobou zobrazení však počkáme na schválení novely a případně vydání výkladového stanoviska,“ říká Marek Topol.
Dobrou zprávou pro cestovní agentury je skutečnost, že se změnou rezervačních systémů se nemusejí obávat žádných výrazných dodatečných nákladů. Většina oslovených provozovatelů se shodla na tom, že půjde jen o malý zásah do systému, který nepřekročí měsíční rozsah podpory či aktualizace systému.
Ilustrace: Thinkstockphotos.com (montáž: C.O.T. media)