Konjunktura a situace na trhu práce znamenají pro incentivní turistiku velký impuls. Jak se mění její charakter a priority v souvislosti s trendy v cestování vůbec? A co nás čeká?
Klasické „zájezdy za odměnu“ s žádným zvláštním programem se částečně přesunuly na exkluzivnější produkty běžných cestovních kanceláří do exotických destinací. Jako výjimečná pobídka to dnes ale začíná být málo. Incentivní cestovní kanceláře zaznamenaly vesměs nárůst, ale především změnu požadavků. Jiří Brožek, majitel a zakladatel společnosti Incentive Travel, k tomu říká: „V posledních třech letech registrujeme mnohem větší nárůst poptávky po akcích ojedinělého zaměření. Jak atraktivitou ubytování, tak i náplním programu. Firmám, které organizují motivační tripy – incentivy – už jednoduše nestačí pobyty u moře na pláži. To jsou produkty, které si mohou koupit u kteréhokoliv touroperátora na trhu. Vítězí atraktivita programu, náplň, dynamika. Za naši společnost mohu říci, že vítězí originalita. Zkrátka něco, ‚co tu ještě nebylo‘. Tento trend je nejen u ‚starých‘ a věrných klientů, ale také u nových. Lidé by měli zažít to, co jinak budou těžko hledat či organizovat. Od toho jsme tu my. Rozhodně tzv. ‚toulavé‘ zájezdy výjimečné svou dynamikou, atraktivitou a nápadem vítězí před otřelými pobyty na pláži či ve wellness hotelu. Organizujeme tripy na plachetnicích místo zaoceánských lodí. V Karibiku, Řecku či na historických lodích v Holandsku. Klienty klidně vezmeme do stanu a druhý den do 5hvězdového hotelu. Musí to však mít svůj důvod, scénář a dramaturgii.“
Blanka Müllerová z Orbis Link uvádí, že zatímco někdo pojme plavbu pro zaměstnance jako relaxační, jiný vnímá plovoucí hotel jako ideální místo pro teambuilding
|
To ovšem neznamená, že incentivy ze zaoceánských lodí vymizely. Ale nakupují se u cestovek prodávajících plavby. Pro běžnou incentivu, případně spojenou se semináři, je na lodích možností dost, jak uvádí Lenka Benešová z CK JOHOHO: „Mírně rostoucí poptávka je dána i zajímavostí tohoto způsobu cestování. Firmy hledají nový program, nové nápady a možnosti a plavby jim toto skýtají. Firmy, které ještě s tímto způsobem turistiky nemají zkušenosti, volí většinou kratší a levnější plavby převážně v Evropě. Jelikož se ale u jejich zaměstnanců tento bonus stane záhy oblíbený, přicházejí pro nové akce s požadavky na exotičtější destinace, jako je převážně Karibik, ale i Mauricius, Seychely a podobně.“ A Blanka Müllerová z Orbis Link dodává: „Nárůst zájmu o tento druh firemního cestování je zřetelný v posledních pěti letech. Někdo pojme plavbu pro zaměstnance jako relaxační, plavba je poděkováním za dobrou práci a nabídka plavby je určena i jednomu rodinnému příslušníkovi. Jiný vnímá plovoucí hotel jako ideální místo pro teambuilding, zajišťovali jsme však pro klienty i salonky pro přednášky s prezentacemi každý den. Lodě jsou pro to velmi dobře vybavené, mají variabilní sály a salonky, k dispozici je prezentační technika.“
Firmy tedy mají z čeho vybírat – a také si vybírají. „Rozhodně se změnilo hned několik věcí,“ konstatuje Pavel Němec z HRG Czech Republic a vysvětluje: „Předně incentivních akcí poměrně hodně přibylo. Přirovnal bych to ke stavu, který byl před recesí, kdy bylo naprosto samozřejmé lidi odměňovat a tyto typy akcí se běžně používaly. Firmy se ale naučily být daleko organizovanější, umí lépe vyhodnotit přidanou hodnotu anebo lépe zadat i výběrové řízení, to znamená, že se snaží utrácet efektivněji a cíleněji.“
Společný znak – dynamika
Farmaceutickým pseudokongresům na egyptských plážích dávno odzvonilo. „V našem případě toulavé zájezdy naprosto převládají,“ říká Jiří Homolka z Carlson Wagonlit Travel. „Máme z větší části klienty, kteří spojují incentivní trip pouze s odměnou pro své obchodní partnery či zaměstnance. Žádají zážitek v podobě kvalitního produktu jak v oblasti samotné přepravy, tak ubytování a samozřejmě a hlavně ve směru prožitků. Většinou jde o cestu do dvou až tří zemí s tím, že se vždy jedná o kombinaci země rozvinuté a země spíše rozvojové, např. USA / stát Střední či Jižní Ameriky, Singapur/Vietnam/Kambodža, Austrálie/Malajsie, Jižní Afrika / Mosambik / Zimbabwe.“
„ ‚Trendy‘ jsou Afrika, Amerika i Asie. Důležité je dopravní spojení, program a také cena,“ doplňuje Jiří Brožek. „Ne tak často se objevují firemní poptávky na Austrálii či Nový Zéland, zato mnohem více trendy jsou země doposud méně objevené, jako je Gruzie, Arménie, Izrael či Omán. Zajímavé příležitosti nabízí také Kazachstán či Írán, v nedávné době jsme organizovali zajímavé tripy do kanadských Skalnatých hor či do Japonska,“ dodává.
Podobně to vidí Pavel Němec: „Z 95 procent šlo vždy o zážitkovou akci spojenou s pohybem v destinaci a kombinací relaxu na místě a následného zážitku na různých místech. V zásadě je poznávačka pořád základ našeho produktu. Firmy se vracejí k dřívějším zvykům. Akce jdou opět více mimo Českou republiku. Před dvěma lety bych řekl, že dominance byla Česká republika a okolní země (dojezd autem, busem, vlakem), teď hodně letadlo. Firmy se snaží nepřesahovat zpravidla 7 dní (1 týden bez práce) a zpravidla nejdou pod 3–4 dny, pokud se letí dál než 2–3 hodiny letu.“
„Organizujeme tripy na plachetnicích místo zaoceánských lodí,“ říká Jiří Brožek z Incentive Travel
|
Dynamiku však lze realizovat i na jednom místě, jak to v incomingu potvrzuje Jarmila Škoríková z Maxin Prague: „V podstatě všechny programy realizujeme na jednom místě. Klienti tam vyžadují a očekávají neustále nové aktivity realizované v neotřelých prostředích. Mezi incentivními a teambuildingovými aktivitami je velmi slabá dělicí čára, často se daří vzájemně je kombinovat. Jsme rádi, že je Maxin Prague v České republice výhradním poskytovatelem velice propracovaných a nevšedních programů značky Catalyst. Ty se těší stále větší oblibě nejen u našich zahraničních klientů, ale narůstá i počet odběratelů z řad českých firem.“
Kladem je i to, že využití her s telefony a tablety zábavně a nenásilně zavede nadšené účastníky i do míst, kam turisté běžně nechodí. Turismem přesycená centra, např. Praha, jim za to mohou být vděčná.
Incentiva mládne
„V otázce věku není jednoznačná odpověď. Jsou mladé firmy, dynamické, rostoucí. Tam registrujeme věkovou skupinu kolem 30 let v průměru,“ říká Jiří Brožek a dodává: „Avšak pozor, často se jedná o lidi zcestovalé, velmi dobře komunikující a jen tak něčím je nepřekvapíte. Pak jsou zde firmy starší – jak z hlediska délky působení na trhu, tak i strukturou obchodní flotily. I ty však hledají nové nápady a příležitosti. Bývalo zvykem u některých klientů, že z cílové skupiny lidí, kteří zájezd vysoutěžili, se stal takový zvláštní klub cestovatelů. A to se dnes mění. Kritéria se pro úspěšnou kvalifikaci mění tak, že i noví lidé ve firmách mají šanci se tripu zúčastnit, pokud jsou dobří. Obecně platí, že firma, která je úspěšná, musí být dynamická a rychle reagovat na změny, které přicházejí. To vyžaduje mladé a nové manažery, lídry. Dá se říci, že věková struktura našich klientů obecně mládne. A my s nimi.“
Program společnosti Maxin Prague s polaroidy a tablety zavedl hosty na neotřelá místa Prahy
|
Firmy se vracejí – ale ne automaticky
„V segmentu MICE teď dochází k zajímavé konsolidaci,“ konstatuje Pavel Němec. „Firmy si uvědomují, že už nemají čas vypisovat s každou akcí výběrové řízení, a tak podepisujeme hodně rámcové a dlouhodobější kontrakty. Po dobách, kdy jsme klienty ztráceli v elektronických aukcích, protože tam se řešila jen cena a ne kvalita, se nám klienti opět vracejí. Dost se v těch virtuálních výběrkách spálili, pochopili, že incentivní akce mají být za odměnu a ne za trest. Levný program často nefungoval tak, jak měl.“ Jiří Brožek potvrzuje: „Firmy se vracejí a přicházejí nové. Je těžké získat v tak hojné konkurenci klienta, ale mnohem těžší je si jej udržet. To nás činí bystrými a kreativními. A s tzv. starými klienty musíte zacházet stejně jako s novými. Náš byznys je extrémně vztahovým byznysem. Musíte zaujmout a být nejlepší, jinak vás trh nahradí bez mrknutí oka do druhého dne. Jsme velmi rádi, že se nám daří uspokojovat se svými nabídkami stálé klienty a naší originalitou, rychlostí a spolehlivostí získávat nové.“
Podle Pavla Němce z HRG Czech Republic představují většinu zakázek zážitkové akce spojené s pohybem v destinaci a kombinací relaxu na místě a následného zážitku na různých místech
|
Návrat funguje i v incomingu. „Zahraniční firmy se k nám vracejí s periodicitou 6–7 let, společnosti se sídlem v tuzemsku u nás objednávají programové aktivity pro své zaměstnance několikrát do roka,“ konstatuje Jarmila Škoríková.
„Konsolidace v MICE je dobrá zpráva. Motivační a zážitkové akce by se měly dělat s dodavatelem, který zná specifika klienta a nemusí se to učit každý další dodavatel s každou další akcí,“ uzavírá Pavel Němec.
Není incentiva jako incentiva
Tolik k incentivám představitelé specializovaných cestovních kanceláří. Ve firemní turistice lze kromě opětovného růstu, který vždy bude záviset na konjunktuře, rozlišit tři proudy. Mistrovskou ligu hrají jedinečné, originální a neotřelé zážitky a prožitky. Akce sestavené na míru typu firmy i účastníků, vysoce kvalitní a přitom s programovou náplní, která by zadavatele samotného třeba ani nenapadla. To je a ještě delší čas bude doména dobrých incentivních firem a zákazníky budou společnosti, které si to mohou dovolit. S nástupem generace Y a Z půjde čím dál víc o sofistikované využití technických her či dobrodružné akce než o pouhé zhlédnutí kulturních a přírodních krás.
Mainstream ve formě více či méně exkluzivních zájezdů do méně obvyklých, exotických či jinak výjimečných destinací se bude realizovat na základě méně adresných touroperátorských programů, přizpůsobených na míru. Uplatní se tu jak specializované incentivní firmy, tak i kvalitní cestovky typu ESO travel, China Tours, Siam Travel atp.
A konečně tu stále bude řada obyčejnějších krátkodobých firemních akcí často spojených se semináři či školeními, kde motivační složka je třešničkou na dortu. Některé firmy si je už dnes organizují prakticky svépomocí, resp. na základě nabídky wellness resortů a hotelů se sportovním vyžitím. Šikovní hoteloví manažeři dovedou pro zákazníky obstarat i zábavní složku, zvláště z oblasti gastronomie, relaxačních technik, ale i z místních zdrojů eventových agentur. Záleží vždy na kreativitě: např. hotel Hejtmanský dvůr dokáže opakovaně získávat tento typ incentiv i do takového městečka, jako je Slaný.
Příští rok můžete ušetřit na pojistném
Nakonec jedna dobrá zpráva o narovnání trhu. Nejpozději od července příštího roku budou moci incentivy pořádat i cestovní agentury. Legálně. Mnohé to ilegálně dělají již dlouho a cestovní kanceláře na to právem žehrají, většinou marně. To se ale změní. Ne ve smyslu větší kontroly a postihu hříšníků, ale tak, že incentivy jakož i další zájezdy pro firmy budou všechny subjekty moci pořádat bez pojištění. Směrnice EU 2015/2302 o souborných cestovních službách (náhrada proslulé směrnice 314/90/EHS, z které vyšel zákon č. 159/1999 Sb.) totiž mimo svou účinnost (a tím i mimo pojištění) staví kombinace „zakoupené na základě obecné smlouvy o pořádání pracovních cest mezi obchodníkem a jinou fyzickou či právnickou osobou, která jedná za účelem souvisejícím s její obchodní činností, podnikáním, řemeslem nebo povoláním“. V Česku tato směrnice nebyla dosud transponována, ale dle legislativy EU se tak má stát do 1. 1. 2018 a od 1. 7. 2018 má v celé EU vstoupit v účinnost. MMR tuto pasáž vždy podporovalo. Proto není důvod se domnívat, že by jejímu uplatnění kladlo jakékoliv překážky. Při troše šikovnosti tak nebude problém obecnou smlouvu uzavřít pro každou incentivu. Incentivním cestovním kancelářím tak sice možná naroste konkurence o těch pár agentur a hotelů, které se dosud držely zpátky, ale bude to konkurence na rovném základě, protože takové akce nebude od 1. 7. 2018 muset pojišťovat nikdo (tedy nikdo, kdo obecnou smlouvu uzavře – a kdo by ji tedy neuzavřel, že?). A to je dobrá zpráva i pro odběratele, protože se jim akce o to pojistné zlevní.
Foto: Incentive Travel, Maxin Prague, Orbis Link HRG Czech Republic