Kam nás umístí na RDA příští rok?

Ve dnech 2.-4. srpna, tedy dříve než v letech předchozích, se konal v Kolíně nad Rýnem RDA Workshop. Právě na tomto veletrhu, který je určen pouze pro odborníky v cestovním ruchu, se připravuje nová turistická sezona. Smyslem RDA Workshopu proto není lákat jednotlivé potenciální klienty do konkrétních objektů či oblastí, ale velkým i malým touroperátorům umožňuje připravit katalogy na následující rok.

 

Zástupci České republiky jsou na tomto veletrhu tradičními zástupci. Již několikátým rokem se přitom kromě oficiálního českého stánku v Kolíně objevují i samostatné stánky jednotlivých hotelů, cestovních kanceláří a krajů. Také letos na své návštěvníky čekaly mimo jiné stánky největšího českého hotelového řetězce OREA HOTELS, Karlovarského kraje, cestovní kanceláře Atis, krkonošský stánek a některé další.

Oficiální expozice České republiky jsme letos marně hledali na obvyklém místě. Bylo pro mě docela zklamáním, když jsem po několika desítkách minut náš stánek našla. Nevím z jakého důvodu si vysloužil místo až mezi autobusy. A to doslova a do písmene. Z dotazů mezi návštěvníky a vystavovateli vím, že umístění bylo zklamáním nejen pro mne. Norbert Grein, bývalý prezident RDA a nynější předseda RDA Workshop, na mou otázku po příčinách přesunu stánku odpověděl: „Česká republika je v Evropě jako turistická oblast tak známá, že kdo má zájem o spolupráci, určitě si ji najde. Nejde přece o veletrh určený pro širokou veřejnost, ale pro profesionály v cestovním ruchu…“ S tímto argumentem je možno částečně souhlasit. Má-li někdo předem domluvenou schůzku s některým z vystavovatelů, určitě si stánek najde. Věřím ale, že pokud by Česká republika měla důstojnější místo, návštěvnost stánku by byla určitě větší.

A jaký byl RDA Workshop z pohledu oficiálních statistik? Průzkum návštěvníků se opíral o 555 interview. To znamená, že byl osloven každý 25. nákupčí/návštěvník veletrhu. Z výsledků vyplynulo, že délka působení návštěvníků/nákupčích se oproti loňskému roku zvýšila z 1,71 dnů na 1,74 dnů. Tento nepříliš markantní nárůst byl způsoben vyšším počtem návštěvníků, kteří byli přítomni celé tři dny. Dále se zvýšil také počet „jednodenních“ návštěvníků.

Počet vystavovatelů se oproti loňskému roku mírně snížil. V tomto roce se v průměru na firmu zúčastnilo 2,33 zaměstnanců (loni 2,40 zaměstnanců na firmu). Vysoké číslo můžeme pozorovat u firem, které se zúčastnily ve dvou až třech lidech. Pokles však nastal u firem, které se v minulých letech účastnily ve velkých týmech. Největší zastoupení měly firmy reprezentované dvěma osobami – 40,6 %. Jednočlenné zastoupení mělo necelých 27 % firem.

A odkud přišlo nejvíce návštěvníků/nákupčích? Opět se navýšil počet zahraničních návštěvníků, a to o 1,1 % na 22 %. Největší zásluhu na tom mají Rakušané (z 1,8 % v roce 2003 na letošních 5,6 %). Dále pak osoby ze zemí Beneluxu (např. Belgičané čítali 2,7 %). Co se týká německých návštěvníků, čísla jsou následující: Baden-Württemberg – nárůst o 1,9 % na 11,1 %, Sachsen – nárůst o 1,8 % na 4,3 %, Rheinland-Pfalz – nárůst o 1 % na 5,9 %.

S ohledem na fakt, že RDA je veletrhem pouze pro profesionály v cestovním ruchu, nepřekvapí informace, že čtyři z pěti návštěvníků veletrhu byli zástupci cestovních kanceláří, které vytvářejí vlastní produkt.

 

Velmi pozitivní ohlas si v posledních dvou letech získal také krátký „Marketing Kongres“, který se koná hned po skončení veletrhu RDA. Dne 4. srpna v 15 hodin tedy začalo v Offenbachově sále zasedání, na kterém se probíralo aktuální téma: otázka existence cestovních kanceláří pořádajících autobusové zájezdy a jejich partnerů. Konkrétně, zda budou umět přizpůsobit svoje služby této době. Cestovní ruch v současnosti ovlivňuje nezaměstnanost, zvyšující se poplatky, snižující se příjmy, prodloužení pracovní doby a naproti tomu zkrácení dovolených. To je pouze několik okolností, které ovlivňují autobusovou turistiku. Největší „hrozbou“ však nadále zůstává nárůst nízkonákladových aerolinek – ceny letenek jsou často srovnatelné s cenami autobusových jízdenek. Dále pak internet, který využívá čím dál tím větší procento lidí, aby si zorganizovali zahraniční cestu úplně sami.

Tyto a podobné prognózy vzbuzují velký problém, hovořilo se dokonce o blížících se osudových potížích. Ale jsou tyto potíže bezvýchodné? Určitě ne. Majitelé „autobusových“ cestovních kanceláří by měli více komunikovat, spolupracovat a vymýšlet společné, nové produkty, inovovat stávající nabídku zájezdů, připravovat specializované cesty a více naslouchat přáním zákazníka. Proto věřím, že se i příští rok setkáme v srpnu na veletrhu RDA v Kolíně nad Rýnem. Kde budeme hledat český stánek? To se musíme nechat překvapit…

-job-

Zeptala jsem se dvou různých osob – návštěvník / účastník české expozice na jednu otázku:
Splnil veletrh RDA vaše očekávání?

Jaroslav Kepka, hotel U města Vídně, Český Krumlov, návštěvník
Veletrh byl přesně v intencích našich očekávání. Náš subjekt neměl vlastní expozici, protože už z minulých let známe zcela přesně okruh „Busunternehmerů a Packetreiseveranstalterů“, se kterými se zde potkáváme na jednom místě za účelem kontraktace pro následující období. Překvapení se proto pro nás letos téměř žádná nekonala. Jiné je to určitě pro řetězce či hoteliéry, kteří mají adekvátní logistické zázemí a mohou si ve svých domech dovolit vzhledem ke kapacitě poskytnout skupinový alotment, a být tak flexibilní v oblasti cenové politiky.

Jiří Sluka, Bohemia-Lázně, a.s., Karlovy Vary, účastník na české expozici
Nejsem příliš spokojen s umístěním stánku v části mezi autobusy. To se patrně projevilo také na návštěvnosti stánku, která byla mnohem slabší než v minulých letech. Setkal jsem se tedy pouze s lidmi, se kterými jsem měl předem domluvené schůzky.

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více