Jsme na změny připraveni?
Příklady a možnosti rozvoje
Megatrend, boom, rostoucí trh – to jsou slova, která se nám vybaví v souvislosti se zdravotní turistikou. V období turbulentní ekonomické nestability se investice do vlastního zdraví stává důležitým kapitálem. S poptávkou po zdravém životním stylu se zvyšují i nároky klientů. Dle analýzy jednoho z posledních projektů Deutscher Tourismusverband „Innovativer Gesundheitstourismus" nastal čas inovací. Zachytíme daný trend i my? Udržíme si německou klientelu, nebo dokonce zvýšíme její počet? A jak by měly vypadat úspěšné nabídky? Odpovědi na tyto dotazy, ale i stručný návod se pokusíme uvést níže.
Rostoucímu zájmu o inovační změny napomáhá celá řada faktorů. Jedním z nich je neustále se zvyšující povědomí investovat v rámci dovolené do svého zdraví. To potvrzuje i aktuální analýza Forschungsgemeinschaft Urlaub und Reisen e.V., podle které tento faktor považuje za velmi důležitý 36 procent Němců. Dle výše uvedených statistik absolvovalo v uplynulém roce dovolenou se zdravotním zaměřením 4 miliony Němců a v roce 2020 se toto číslo zvýší ještě o další 3 miliony. V nejbližších dvou letech se budou těšit největší popularitě wellness – 19 procent, zdravotní dovolená – 15 procent, lázeňské pobyty – 13 procent a fitness – 8 procent. Tendence zvýšené péče o vlastní zdraví ale doprovází Němce i v každodenním životě, např. při výběru bioproduktů, přírodní kosmetiky, zdravé výživy nebo oblečení z nezávadných materiálů. Design sebe sama vzkvétá.
Dobře vypadat a tělesně zlepšit svoji výkonnost se stává stále důležitější. Nejrozšířenější choroba „psychické nemoci" útočí na podvědomí lidí a z tohoto důvodu hraje management vlastního těla, prevence stresu a jeho ovládání jednu z klíčových rolí. Pod slovy selfness nebo mentální wellness (optimalizace osobní výkonnosti prostřednictvím individuálních programů za účelem zlepšení fyzických a psychických sil) se dnes úspěšně prezentují nové nabídky. Pestrou paletu lze najít nejen v oblasti primární prevence (v programech zaměřených na upevnění vlastního zdraví a předcházení nemocí), ale i zlepšení tělesného zdraví a výkonnosti. Jedinečné příležitosti se objevují v nových zdravotních formách trávení dovolené – poradenství v otázkách zdravého životního stylu, osobního koučinku, krizového managementu na dovolené, výkonnostní diagnostiky a tréninku, podnikového managementu zdraví nebo zdravé výživy. Patří sem ale i nejrůznější kombinace pěší turistiky nebo cykloturistiky s fyzioterapeutickými cvičeními, relaxační techniky nebo strečinková cvičení. Jako garant zde často vystupují pojišťovny, které se na programech finančně podílejí.
Celkový vývoj je silně závislý na věkové struktuře občanů. Podle aktuálních analýz Statistisches Bundesamt bude obyvatelstvo Německa v roce 2035 jedno z nejstarších na světě. Do popředí se dostane generace „babyboomerů" z šedesátých let. Téměř polovina Němců bude starších 50 let, každý třetí se ocitne v důchodovém věku. Již dnes každé druhé euro za konzum utrácejí lidé nad 50 let. Kupují 45 procent nových automobilů, 50 procent kosmetických přípravků a velice rádi cestují. Ve srovnání s ostatními skupinami jsou jejich cesty častější, pobyty delší a útraty vyšší. S měsíčními výdaji 2 580 eur výrazně převyšují ostatní.
Přestože vývoj medicíny půjde i nadále dopředu, riziko nemocí bude narůstat. Podle analýzy Beske, Public Hotel Forum, se do roku 2030 zvýší množství případů srdečního infarktu o 42 procent, revmatického onemocnění kloubů o 18 procent nebo cukrovky o 22 procent. Přes omezenou mobilitu a chronická onemocnění zůstane dovolená prioritou. Nabídky a programy zaměřené na konkrétní indikace připravené ve spolupráci s širokou škálou poskytovatelů doprovodných služeb z řad specializovaných zařízení medicínských hotelů a klinik s bohatým turistickým programem mohou mít úspěch. Typickým příkladem je oblast sekundární a terciární prevence, tzn. u klientů, kteří znají svá rizika a informují se cíleně. Jedná se o poradenství při cukrovce, zvýšeném krevním tlaku, High Tech Check-up, programy při nemocech pohybového ústrojí nebo kardiologické, neurologické, ortopedické a psychosomatické služby. Populární budou i anti-aging programy se zlepšením vlastní krásy za pomoci prevenčních medicínských modulů.
Další vývoj výrazně ovlivní měnící se okolní podmínky. V souvislosti se změnami zdravotního systému a sociálního pojištění se objevují cesty pro nové poskytovatele služeb, kteří jsou již na zdravotně-turistickém trhu nejen přítomni, nýbrž přinášejí i další inovační, cílově zaměřené nabídky s využitím specifických prodejních kanálů. Výběr produktů na zdravotním trhu bude tím pestřejší a specifičtější, čím otevřenější bude trh. Cílovou skupinou jsou nejenom samoplátci, ale i podniky, které v důsledku demografických změn, investují do svých zaměstnanců.
Nastává doba nových inovačních projektů. Medicínská technika, která se dříve objevovala jen ve sportovní medicíně, má nyní bohaté uplatnění v cestovním ruchu, např. v procesu životního koučinku, High diagnostiky nebo při využití vysoce inovační terapeuticko-medicínské techniky. Komunikační technologie napomáhají novým tréninkovým a poradenským formám stres managementu, výživě a sportu. Dochází k optimálnímu využití možností medicíny, terapie, komunikačních technologií s širokým spektrem turistických nabídek. Vznikají nové sítě kontaktů poskytovatelů služeb, které budou mít nejenom místní, ale i regionální a přeshraniční charakter.
Nová zdravotní turistika bude hrát v budoucnosti podstatnou roli. Vzhledem k sílící konkurenci se objeví řada inovačních nabídek přizpůsobených přání klienta. Na základě konkrétních indikací a zaměření cílových skupin, podniků a spolků dojde k úzké specializaci. Právě pro lázně a lázeňská zařízení se vzhledem k širokým možnostem jeví dlouhodobá cílená specializace jako optimální řešení. Kromě stanovení vlastní analýzy je ale důležité reálně ocenit také stav a možnosti spolupracujících medicínsko-terapeutických poskytovatelů služeb a nadále pracovat na zdokonalení vlastního zařízení.
Samotná specializace ovšem nestačí, pokud ji nedoprovází kompetentní management zaměřený na efektivitu, rozšíření sítě kontaktů, nabídek a inovace. Důraz bude kladen na kvalitu, která musí odpovídat ve všech článcích procesu nabídky služeb. Výsledky a účinky budou jasně měřitelné s pomocí medicínsko-terapeutických technik a komunikačních technologií. Výrazně se rozšíří spolupráce všech poskytovatelů služeb zasahující do nejrůznějších oborů. Častější bude kooperace klinik, subjektů z řad fitness nebo komunikačních technologií s poskytovateli turistických služeb. Dojde k zintenzivnění spolupráce s lékaři, poskytovateli medicínské techniky a také s podniky. Transparentní ukázka kompetencí a kvalifikací se stane nutností. Objeví se prostor pro nové prodejní kanály, zahrnující speciální on-line portály zaměřené na jednotlivé indikace a cílové skupiny, on-line zdravotní poradenství, komunikační platformy, diskusní fóra, smartphones nebo sociální média.
Za účelem zvýšení marketingového efektu se prohloubí interkomunální indikační a tematická kooperace destinací, např. při společné marketingové prezentaci lázeňských subjektů z jednoho regionu nebo přeshraniční spolupráci subjektů se stejnou indikací.
Nová zdravotní turistika představuje nové možnosti dalšího rozvoje. Není ovšem garancí úspěchu. Ten přichází jen vytvořením optimálního společného produktu, který by ve všech oblastech odpovídal rostoucím požadavkům klienta.
Autorem textu je Mgr. Miroslav Rončák, který se zabývá poradenstvím v oblasti cestovního ruchu. Specializuje se na německý a ruský trh.
Kontakt:
mroncak@hotmail.com
Tel: +49 151 413 42 63
|
-
odborný asistent Katedry rekreologie FTK UP v Olomouci a regionální ředitel TCI Research
Všechny moje články