Kanada: sice drahá, ale lákavá

Loni v červenci oslavila 150. výročí svého vzniku druhá největší země světa – Kanada. Země s komplikovanou historií a velmi zajímavou současností. Zároveň také nesmírně atraktivní turistická destinace, jejíž turismus prodělal v uplynulých desetiletích dramatický vývoj. A konečně též země, která každoročně přitahuje stále větší množství českých turistů.

Pohled do historie

Díky kanadským statistikům si můžeme udělat přehled o raketovém vývoji kanadského incomingu ve 20. století. Víme, že v roce 1946 zemi navštívily asi 4 miliony zahraničních turistů a že zlomovým byl pro kanadský turismus rok 1967, kdy země slavila 100. výročí vzniku. V Montrealu tehdy probíhala Světová výstava (Expo 1967) a Kanada poprvé v historii přivítala více než 15 milionů turistů ze zahraničí.

Následný vývoj už byl pomalejší, rekordu dosáhly příjezdy do Kanady v roce 2002, kdy do země přijelo 20,1 mil. zahraničních turistů. To je mimochodem zatím nepřekonaný rekord – v následujících letech došlo vlivem řady vnitřních i vnějších okolností (epidemie SARS, ekonomická krize apod.) k propadu, jenž dosáhl dna v roce 2009. Od té doby turistů v Kanadě mírně přibývalo, od roku 2013 je pak možné hovořit o raketovém růstu, který svojí rychlostí překonává globální průměr. V roce 2016 vzrostl kanadský incoming o 11,1 procenta, globální tempo růstu přitom bylo 3,9 procenta. V kanadských příjezdových statistikách se na konci předloňska objevilo číslo 19,9 mil. příjezdů. Velká očekávání měli mnozí profesionálové od loňského roku, kdy Kanada slavila výročí svého založení. Předpokládalo se, že dojde k dalšímu nárůstu a někteří doufali, že padne rekord z roku 2002. Leč nestalo se, jak napovídá náš graf 1. Počet příjezdů dokonce oproti roku 2016 poklesl. Proč tomu tak bylo, není v tuto chvíli jasné, analýzy ještě nebyly zveřejněny. Je dokonce možné, že loňské statistiky budou ještě upřesněny a že se potvrdí předpovědi růstu… Na finální čísla si zřejmě ještě musíme počkat.

Graf 1 – Příjezdy zahraničních turistů do Kanady v letech 2000–2017 (v mil. osob)

 Graf – Příjezdy zahraničních turistů do Kanady v letech 2000–2017 (v mil. osob)

Zdroj: Statistics Canada
 

Tab. 1: Příjezdy do Kanady z klíčových trhů v roce 2016 (v tis. osob)

Země Počet příjezdů Země Počet příjezdů
USA 13 892 Mexiko 238
Spojené království 805 Indie 224
Čína 591 Hongkong 152
Francie 515 Nizozemsko 132
Německo 359 Itálie 131
Austrálie 334 Švýcarsko 126
Japonsko 285 Brazílie 113
Jižní Korea 242    

Zdroj: Statistics Canada
 

Kdo do Kanady cestuje?

Buď jak buď, manažeři Destination Canada, tedy kanadského touristboardu, nesedí s rukama v klíně. K dalšímu růstu a změně struktury příjezdů mají přispět nemalé investice do destinačního marketingu. Turistická centrála se po letech se svými kampaněmi vrátila na leisure trh v USA (s programem Connecting America) a spuštěn byl také program na podporu příjezdů mileniálů. To vše má spolu s inovativními formami marketingu na klíčových trzích napomoci k překonání hranice 23 milionů příjezdů do roku 2020. Alespoň tak vyčíslili očekávání od příštích let analytici společnosti Canadean. Tento rozvoj je podporován i slabším kanadským dolarem, změnami ve vízové politice a v neposlední řadě i transformací, kterou prochází kanadská letecká doprava (vznikají zde noví nízkonákladoví dopravci).

Zajímavý je pohled i na to, jak se proměnila struktura kanadského incomingu. Je logické, že před masivním rozvojem letecké dopravy přijížděla drtivá většina turistů po zemi, tedy přes americko-kanadskou hranici. Američané sice i dnes představují hlavní část zahraničních hostů v Kanadě, nicméně počet turistů ze zámoří neustále roste. Jen pro představu – v roce 1946 přicestovalo do Kanady jen asi 27 000 turistů z jiných zemí než z USA, v roce 2015 jich bylo asi 5 milionů. Mezi zámořskými turisty vždy (už kvůli historickým vazbám) převažovali Evropané, i jejich podíl se ale zmenšuje. Zatímco v roce 1972 představovali asi 70 procent turistů ze zámoří, v roce 2015 byl už jejich podíl jen cca 46procentní. I v Kanadě totiž v posledních letech rapidně přibývá turistů z Asie, zejména pak z Jižní Koreje a z Číny – jejich podíl se zvýšil z 13,5 procenta v roce 1972 na cca 33 procent v roce 2015.

Zájem roste i mezi Čechy

Mezi českými turisty patří Kanada k oblíbeným destinacím. Zvlášť poté, co v roce 2013 rozšířila seznam zemí, do kterých můžeme cestovat bez víz. Výmluvně to ostatně dokládá graf 2. Podle Michala Kužela, majitele CK America Tours, podporuje zájem o Kanadu i výhodný kurz kanadského dolaru, který se zdá dělat z této země „destinaci snů“. V praxi je však Kanada zemí pro turistiku poměrně drahou, alespoň ve srovnání se sousedními Spojenými státy. „Hned první večer po příletu turisté nevěřícně zírají v obchodě na cenu alkoholu a kroutí hlavou nad cenou steaku v restauraci. A v obchodech s oblečením to také není žádná cenová sláva,“ dělí se o praktické zkušenosti Michal Kužel. A ceny služeb cestovního ruchu, tedy ubytování či pronájmu aut, stejně jako ceny vstupenek do turistických atrakcí, v posledních letech raketově rostou. „­Argument je jednoduchý – nízký kurz CAD proti USD se dorovnává cenou,“ lakonicky poznamenává Kužel. Kanada je tak podle něj v řadě ohledů dražší destinací než USA. Na druhou stranu je Kanada pro turisty velmi bezpečnou zemí s fantastickou přírodou a nepřebernými možnostmi, jak si užít dovolenou. Nelze se tedy divit, že Čechů cestujících do Kanady (ať už v rámci organizovaných zájezdů či individuálně) stále přibývá. Pozoruhodné přitom je, že z demografického hlediska do země javorového listu nejčastěji směřují lidé středního a vyššího věku. Alespoň v případě klientů America Tours. „Dávno to již nejsou šetřiví důchodci, většina klientů si chce svoji dovolenou užít a je připravena za to zaplatit,“ konstatuje Michal Kužel.

Graf 2 – Příjezdy českých a slovenských turistů do Kanady v letech 2000–2017

 Graf 2 – Příjezdy českých a slovenských turistů do Kanady v letech 2000–2017

Zdroj: Statistics Canada

Pokud jde o motivy, nejčastěji Češi do Kanady vyrážejí kvůli přírodními krásám. „Města naše turisty do Kanady tolik netáhnou, i když jsou příjemným doplňkem. Stálicí v zájmu našich turistů jsou národní parky západu Kanady, těsně sledované přírodou kolem Řeky Sv. Vavřince na východě Kanady,“ uvádí Michal Kužel. Stále větší počet lidí podle jeho slov směřuje i na severozápad, kde jsou velmi populární kombinace Yukonu a Aljašky.

Zájem o tu kterou destinaci samozřejmě závisí i na její dostupnosti. Bohatá síť pravidelných linek různých dopravců z Evropy přes Atlantik je zárukou slušné dostupnosti Kanady. Existují samozřejmě i sezonní přímé linky Air Canada a Air Transat z Prahy do Toronta a Montrealu, ty jsou však podle Michala Kužela cílené spíše na kanadskou klientelu cestující do českých lázní a východní Evropy obecně, na zvýšené poptávce po cestách do Kanady se příliš nepodílejí. „Je to ale zajímavý doplněk nabídky, který pomůže udržet ceny letenek – alespoň do Toronta a Montrealu – na příjemné úrovni,“ konstatuje majitel CK America Tours.

Vše výše uvedené se zřejmě podepíše na dalším růstu zájmu o Kanadu mezi českými turisty. Souhlasí s tím i Michal Kužel, podle kterého bude bezesporu růst počet individuálně cestujících turistů, kteří jsou ochotni si zaplatit za silné zážitky, jako je pozorování medvědů nebo kosatek, rybolov v mořských fjordech, pozorování plujících ledovců uprostřed léta, návštěva inuitských komunit apod. „Nemám ale strach, že bychom neměli koho vozit na klasické zájezdy. Kanada je krásná, a svoje klienty si vždycky i mezi Čechy najde,“ hledí optimisticky do budoucnosti Michal Kužel.

Foto: Shutterstock.com
(Článek čerpá mj. z dat poskytnutých agenturou CzechTourism.)

foto
Petr Manuel UlrychC.O.T. media
šéfredaktor časopisu COT a portálu iCOT.cz
petr.ulrych@cot.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Destinace

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Ras Al Khaimah – emirát na špici

Ras Al Khaimah doslova znamená špička stanu. Tento emirát skutečně na mapě tvoří severní špičku Spojených arabských emirátů, s nimiž sousedí se všemi vyjma Abu Dhábí. Místo na špici má ovšem i z hlediska udržitelnosti a zážitků.

Číst více