Loni v červenci oslavila 150. výročí svého vzniku druhá největší země světa – Kanada. Země s komplikovanou historií a velmi zajímavou současností. Zároveň také nesmírně atraktivní turistická destinace, jejíž turismus prodělal v uplynulých desetiletích dramatický vývoj. A konečně též země, která každoročně přitahuje stále větší množství českých turistů.

Pohled do historie
Díky kanadským statistikům si můžeme udělat přehled o raketovém vývoji kanadského incomingu ve 20. století. Víme, že v roce 1946 zemi navštívily asi 4 miliony zahraničních turistů a že zlomovým byl pro kanadský turismus rok 1967, kdy země slavila 100. výročí vzniku. V Montrealu tehdy probíhala Světová výstava (Expo 1967) a Kanada poprvé v historii přivítala více než 15 milionů turistů ze zahraničí.

Následný vývoj už byl pomalejší, rekordu dosáhly příjezdy do Kanady v roce 2002, kdy do země přijelo 20,1 mil. zahraničních turistů. To je mimochodem zatím nepřekonaný rekord – v následujících letech došlo vlivem řady vnitřních i vnějších okolností (epidemie SARS, ekonomická krize apod.) k propadu, jenž dosáhl dna v roce 2009. Od té doby turistů v Kanadě mírně přibývalo, od roku 2013 je pak možné hovořit o raketovém růstu, který svojí rychlostí překonává globální průměr. V roce 2016 vzrostl kanadský incoming o 11,1 procenta, globální tempo růstu přitom bylo 3,9 procenta. V kanadských příjezdových statistikách se na konci předloňska objevilo číslo 19,9 mil. příjezdů. Velká očekávání měli mnozí profesionálové od loňského roku, kdy Kanada slavila výročí svého založení. Předpokládalo se, že dojde k dalšímu nárůstu a někteří doufali, že padne rekord z roku 2002. Leč nestalo se, jak napovídá náš graf 1. Počet příjezdů dokonce oproti roku 2016 poklesl. Proč tomu tak bylo, není v tuto chvíli jasné, analýzy ještě nebyly zveřejněny. Je dokonce možné, že loňské statistiky budou ještě upřesněny a že se potvrdí předpovědi růstu… Na finální čísla si zřejmě ještě musíme počkat.
Graf 1 – Příjezdy zahraničních turistů do Kanady v letech 2000–2017 (v mil. osob)

Zdroj: Statistics Canada
Tab. 1: Příjezdy do Kanady z klíčových trhů v roce 2016 (v tis. osob)
Země |
Počet příjezdů |
Země |
Počet příjezdů |
USA |
13 892 |
Mexiko |
238 |
Spojené království |
805 |
Indie |
224 |
Čína |
591 |
Hongkong |
152 |
Francie |
515 |
Nizozemsko |
132 |
Německo |
359 |
Itálie |
131 |
Austrálie |
334 |
Švýcarsko |
126 |
Japonsko |
285 |
Brazílie |
113 |
Jižní Korea |
242 |
|
|
Zdroj: Statistics Canada
Kdo do Kanady cestuje?
Buď jak buď, manažeři Destination Canada, tedy kanadského touristboardu, nesedí s rukama v klíně. K dalšímu růstu a změně struktury příjezdů mají přispět nemalé investice do destinačního marketingu. Turistická centrála se po letech se svými kampaněmi vrátila na leisure trh v USA (s programem Connecting America) a spuštěn byl také program na podporu příjezdů mileniálů. To vše má spolu s inovativními formami marketingu na klíčových trzích napomoci k překonání hranice 23 milionů příjezdů do roku 2020. Alespoň tak vyčíslili očekávání od příštích let analytici společnosti Canadean. Tento rozvoj je podporován i slabším kanadským dolarem, změnami ve vízové politice a v neposlední řadě i transformací, kterou prochází kanadská letecká doprava (vznikají zde noví nízkonákladoví dopravci).
Zajímavý je pohled i na to, jak se proměnila struktura kanadského incomingu. Je logické, že před masivním rozvojem letecké dopravy přijížděla drtivá většina turistů po zemi, tedy přes americko-kanadskou hranici. Američané sice i dnes představují hlavní část zahraničních hostů v Kanadě, nicméně počet turistů ze zámoří neustále roste. Jen pro představu – v roce 1946 přicestovalo do Kanady jen asi 27 000 turistů z jiných zemí než z USA, v roce 2015 jich bylo asi 5 milionů. Mezi zámořskými turisty vždy (už kvůli historickým vazbám) převažovali Evropané, i jejich podíl se ale zmenšuje. Zatímco v roce 1972 představovali asi 70 procent turistů ze zámoří, v roce 2015 byl už jejich podíl jen cca 46procentní. I v Kanadě totiž v posledních letech rapidně přibývá turistů z Asie, zejména pak z Jižní Koreje a z Číny – jejich podíl se zvýšil z 13,5 procenta v roce 1972 na cca 33 procent v roce 2015.
Zájem roste i mezi Čechy
Mezi českými turisty patří Kanada k oblíbeným destinacím. Zvlášť poté, co v roce 2013 rozšířila seznam zemí, do kterých můžeme cestovat bez víz. Výmluvně to ostatně dokládá graf 2. Podle Michala Kužela, majitele CK America Tours, podporuje zájem o Kanadu i výhodný kurz kanadského dolaru, který se zdá dělat z této země „destinaci snů“. V praxi je však Kanada zemí pro turistiku poměrně drahou, alespoň ve srovnání se sousedními Spojenými státy. „Hned první večer po příletu turisté nevěřícně zírají v obchodě na cenu alkoholu a kroutí hlavou nad cenou steaku v restauraci. A v obchodech s oblečením to také není žádná cenová sláva,“ dělí se o praktické zkušenosti Michal Kužel. A ceny služeb cestovního ruchu, tedy ubytování či pronájmu aut, stejně jako ceny vstupenek do turistických atrakcí, v posledních letech raketově rostou. „Argument je jednoduchý – nízký kurz CAD proti USD se dorovnává cenou,“ lakonicky poznamenává Kužel. Kanada je tak podle něj v řadě ohledů dražší destinací než USA. Na druhou stranu je Kanada pro turisty velmi bezpečnou zemí s fantastickou přírodou a nepřebernými možnostmi, jak si užít dovolenou. Nelze se tedy divit, že Čechů cestujících do Kanady (ať už v rámci organizovaných zájezdů či individuálně) stále přibývá. Pozoruhodné přitom je, že z demografického hlediska do země javorového listu nejčastěji směřují lidé středního a vyššího věku. Alespoň v případě klientů America Tours. „Dávno to již nejsou šetřiví důchodci, většina klientů si chce svoji dovolenou užít a je připravena za to zaplatit,“ konstatuje Michal Kužel.
Graf 2 – Příjezdy českých a slovenských turistů do Kanady v letech 2000–2017

Zdroj: Statistics Canada
Pokud jde o motivy, nejčastěji Češi do Kanady vyrážejí kvůli přírodními krásám. „Města naše turisty do Kanady tolik netáhnou, i když jsou příjemným doplňkem. Stálicí v zájmu našich turistů jsou národní parky západu Kanady, těsně sledované přírodou kolem Řeky Sv. Vavřince na východě Kanady,“ uvádí Michal Kužel. Stále větší počet lidí podle jeho slov směřuje i na severozápad, kde jsou velmi populární kombinace Yukonu a Aljašky.
Zájem o tu kterou destinaci samozřejmě závisí i na její dostupnosti. Bohatá síť pravidelných linek různých dopravců z Evropy přes Atlantik je zárukou slušné dostupnosti Kanady. Existují samozřejmě i sezonní přímé linky Air Canada a Air Transat z Prahy do Toronta a Montrealu, ty jsou však podle Michala Kužela cílené spíše na kanadskou klientelu cestující do českých lázní a východní Evropy obecně, na zvýšené poptávce po cestách do Kanady se příliš nepodílejí. „Je to ale zajímavý doplněk nabídky, který pomůže udržet ceny letenek – alespoň do Toronta a Montrealu – na příjemné úrovni,“ konstatuje majitel CK America Tours.
Vše výše uvedené se zřejmě podepíše na dalším růstu zájmu o Kanadu mezi českými turisty. Souhlasí s tím i Michal Kužel, podle kterého bude bezesporu růst počet individuálně cestujících turistů, kteří jsou ochotni si zaplatit za silné zážitky, jako je pozorování medvědů nebo kosatek, rybolov v mořských fjordech, pozorování plujících ledovců uprostřed léta, návštěva inuitských komunit apod. „Nemám ale strach, že bychom neměli koho vozit na klasické zájezdy. Kanada je krásná, a svoje klienty si vždycky i mezi Čechy najde,“ hledí optimisticky do budoucnosti Michal Kužel.
Foto: Shutterstock.com
(Článek čerpá mj. z dat poskytnutých agenturou CzechTourism.)