Karty musejí přinášet benefit, který nelze odmítnout

Celoevropský trend nabídky unikátních plastových i virtuálních kartiček, s nimiž si mohou lidé užít vše, čím daná destinace disponuje, a to mnohem výhodněji nebo dokonce zdarma, je dle odborníků na cestovní ruch nepřehlédnutelný. Nelze se tedy moc divit, že se jím inspirují i subjekty v České republice. Přestože jižní Morava jako kraj kráse turistických karet zatím nepropadla, na jejím území se najde mnoho jiných nadšenců, kteří se do tohoto projektu s vervou pustili. Kdo konkrétně?

S kartou po Slovácku i jinde

A začneme hned splněním jednoho slibu, který jsme vám dali v minulém čísle… Představením turistické karty Region Slovácko Pas Sphere. Tu připravovalo a v březnu roku 2014 ještě bez přídomku Sphere spustilo sdružení pro rozvoj cestovního ruchu Region Slovácko ve spolupráci s Centrálou cestovního ruchu Východní Moravy a Sdružením obcí pro rozvoj Baťova kanálu. I když jej připravovala destinační společnost propagující turismus ve Zlínském kraji, část výhod napojených na kartu bylo možné uplatnit i v kraji Jihomoravském. Jaké měla karta vlastnosti? Při pilotním spuštění byla vydávána zdarma všem turistům ubytovaným alespoň na jednu noc v ubytovacích zařízení na Slovácku a ve vybraných hotelích v Luhačovicích. V tomto případě byla karta platná po dobu jejich pobytu. Kromě toho ji ale bylo možné získat také v turistických informačních centrech s tím, že pro její získání si turisté ­museli nakoupit jakékoliv regionální výrobky v hodnotě nejméně 200 korun. V tomto případě činila její platnost jeden týden. Region Slovácko Pas opravňoval držitele především k čerpání slev ve výši 15 až 20 procent při návštěvách celé řady památek, na Baťově kanále, ve vinařstvích a restauracích, stejně jako nabízel slevy na nabízené relaxační a zábavní aktivity. V prvním roce fungování bylo do projektu zapojeno na 40 subjektů včetně všech slováckých památek a Lázní Luhačovice. Ty se k projektu přidaly zejména proto, že řada lázeňských hostů se během svého pobytu vydává na výlety právě do oblasti Slovácka. Zapojeni jsou přitom všichni velcí tahouni regionálního cestovního ruchu.

Jelikož byl projekt vyhodnocen jako úspěšný, odbyl si v prakticky totožné podobě i druhou sezonu. V roce 2016 ale přišla aktualizace karty, která ji proměnila do současné podoby. Region Slovácko Pas se totiž spojil s věrnostním programem Sphere card, který nabízí výhody u téměř 12 000 subjektů na území České a Slovenské republiky. To znamená, že oproti předchozím letům počet míst, kde mohli turisté slevy na Slovácku využít, vzrostl na desetinásobek. Z tohoto důvodu byla platnost karty prodloužena na 2 roky a její využitelnost se rozšířila na území celé naší republiky i našich východních sousedů. Kromě standartní verze karty je navíc od roku 2016 vydávána nově i varianta s dovětkem YOUNG. Ta je určena pro držitele do věku 28 let a její pořízení stojí 100 korun, přičemž výše poskytovaných slev dosahuje oproti ostatním verzím až padesáti procent.

S Brnopasem přednostně do vily Tugendhat

Jedním z míst jižní Moravy, které do vytvoření funkční turistické karty vložilo nemalé úsilí i finanční prostředky, je poté i krajské město Brno. Díky tomu vstoupil v letošním roce do své již druhé sezony projekt, jehož spuštění bylo slibováno téměř patnáct let. Městská karta Brnopas, která je považována za jeden z nejvýraznějších počinů Turistického informačního centra Brno, byla veřejnosti představena v předvánočním čase roku 2017. „Brnopas je určen všem, kteří se chystají do Brna, nechtějí minout nic zajímavého a zároveň chtějí ušetřit. Sdružuje v sobě nabídku řady institucí, a pomáhá tak s plánováním konkrétního programu ve městě,“ uvádí se v propagačním materiálu ke kartě. Brnopas je k dostání ve variantě pro dospělého či pro dítě do 15 let, stejně jako ve verzích s různou délkou platnosti, která se pohybuje v rozmezí od jednoho do tří dnů. Zatímco v případě jednodenní verze na 24 hodin si mohou turisté zvolit konkrétní hodinu začátku platnosti, u variant na 2 a 3 dny se platnost karta počítá v kalendářních dnech. Kartu si mohou návštěvníci Brna pořídit buď on-line, kdy se nosičem Brnopas stává vybraná platební karta, nebo v jednom z prodejních míst ve městě. V druhém zmíněném případě si ji mohou turisté opět nahrát na vlastní platební kartu nebo mohou zaplatit zálohu ve výši 99 korun a zapůjčit si i speciální plastovou kartičku, kterou mohou po skončení její platnosti vrátit. Co všechno tedy Brnopas nabízí? V prvním roce fungování přinášel zlevněné vstupné nebo dokonce i vstup zdarma do 41 různých institucí a památek či zvýhodněné ceny na další zajímavé aktivity. „ Lidé díky (kartě) mohou se slevou zavítat například na hrad Špilberk, Starou radnici, do brněnské zoo nebo slavných brněnských vil,“ popsala ředitelka turistického informačního centra Jana Janulíková a dodala: „Nechceme, aby fungovala jako slevová karta, ale má být spíše průvodcem, který pracuje za vás a pomáhá vám vlastně město objevit.“

Brnopas je k dostání ve variantě pro dospělého či pro dítě do 15 let, stejně jako ve verzích s různou délkou platnosti, která se pohybuje v rozmezí od jednoho do tří dnů.

Kartu si během pilotního provozu pořídilo více než 1 300 návštěvníků, což bylo výrazně více, než ředitelka brněnského informačního centra očekávala. První rok fungování byl tak dle ní uzavřen jako velmi úspěšný. I proto si letos Brnopas připravil pro turisty několik novinek. Jednou z nich je skutečnost, že počet zapojených partnerů se rozšířil o další tři, přičemž mezi ně přibyla především populární vila Tugendhat. S tím se navíc váže i hlavní benefit, který bude Brnopas nově nabízet – možnost přednostního vstupu do této jediné brněnské památky zařazené na seznam UNESCO. Proč je tento benefit tak zásadní? Dle Jany Janulíkové má omezená kapacita prohlídek a zároveň enormní zájem turistů o prohlídku vily za následek opravdu až neuvěřitelně dlouhou čekací lhůtu na rezervace. Ta se dle místního turistického informačního centra pohybuje i v řádu měsíců. „Jednání bylo náročné, ale nakonec se nám podařilo vyblokovat část vstupů pro držitele Brnopasu. Pro turisty je to obrovská motivace, protože jinak prakticky nemají možnost se do vily dostat, je vyprodaná až na půl roku dopředu,“ vysvětlila Jana Janulíková.

A co Pálava a Lednicko-valticko?

Cesta na jižní Moravu však obvykle nekončí v Brně, takže se do vlastních projektů vrhli i na dalších místech. Nejnovějším počinem na poli turistických slevových karet je tak i bonusová karta, kterou pro návštěvníky turistické oblasti Pálava a Lednicko-valtický areál připravuje místní destinační společnost. Její spuštění je naplánováno na říjen letošního roku. „Její zavedení zvýší atraktivnost destinace pro tuzemské i zahraniční návštěvníky, nabídne návštěvníkům bonus, přidanou hodnotu, případně slevu na služby a programy na území turistické oblasti Pálava a Lednicko-valtický areál,“ informoval předseda destinační společnosti Pálava a Lednicko-valtický areál Radek Galousek a dodal: „Pro poskytovatele služeb zajistí větší podporu nabídky služeb, balíčků a regionálních produktů, zvýší výnosy poskytovatelů služeb z již nabízených nebo nově připravených služeb a produktů. Bonusová karta se stane také významným spojovatelem nabídky poskytovatelů turistických služeb.“

Na Pálavě bylo možné v nedávné minulosti využít ještě jednu turistickou kartu. Takzvanou Pálava Card spustila v květnu 2015 stejnojmenná společnost, za níž stojí soukromý podnikatel. V prvním roce ji bylo možné zakoupit ve dvou variantách – pro jednotlivce za 199 korun a pro rodiny s dětmi o 200 korun dráž, v následujících letech pak již za jednotnou cenu 99 korun. Karta nabízela především slevy ve výši od 5 do 50 procent u téměř 80 zapojených subjektů v regionu Pálavy a okolí. Karty byly nepřenosné a jejich planost byla jeden rok.

 
Poskytovatelem karty budou ubytovací zařízení, která ji budou zdarma propůjčovat hostům po dobu jejich pobytu. Karta bude ale také v prodeji, a to nejen prostřednictvím široké sítě prodejců na území turistické oblasti, ale i přes internet skrze speciálně vyvinutou webovou a mobilní aplikaci, která bude součástí nového turistického portálu oblasti. Ten by měl být uveden do provozu rovněž během letošního podzimu. Dle Radka Galouska má projekt vysoké ambice a chce se stát opravdu úspěšným. „Což ocenilo také Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, které poskytlo v rámci širšího projektu na tento výstup dotaci ve výši 190 000 korun,“ uvedl. Celkové náklady za zavedení systému návštěvnické bonusové karty pro rok 2019 byly vyčísleny na 385 000 korun.

Foto: TIC Brno, Shutterstock.com

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více