Společnost Kongresové centrum Praha provozovatel největšího kongresového centra v České republice, dosáhla za rok 2019 rekordních výsledků. Výnosy vzrostly meziročně o 12 procent na 549 milionů korun, hospodářský výsledek o 15 procent na 38 milionů korun a ukazatel EBITDA dosáhl 124,3 milionu korun. Rok 2020 a opatření související s onemocněním covid-19 však způsobí propad tržeb KCP o desítky procent.

Tržby z krátkodobých pronájmů stouply o 10 procent na 166 milionů korun, zejména díky získání většího počtu aktivit v klíčovém segmentu akcí s obratem nad 1 milion korun. Přispěl i růst počtu akcí na celkových 205 akcí. U dlouhodobých pronájmů se podařilo udržet 100% obsazenost prostor v budově Business Centre Vyšehrad a zvýšit obsazenost v hlavní budově kongresového centra na 93 procent. Tržby hotelu Holiday Inn PCC, který je součástí KCP, dosáhly 167 milionů korun.
V loňské roce pokračoval projekt rekonstrukce a dostavby kongresového centra. Investice ve výši 81 milionů korun směřovaly v roce 2019 zejména do zateplení a hydroizolace střešního pláště, rekonstrukce šaten účinkujících a vybraných salonků, auditu vzduchotechniky budovy a modernizace divadelní zdviže. Firma vybudovala datové centrum nové generace s certifikací Tier3 s plně pokročilou virtualizací a dokončila další fázi renovace standardních pokojů v hotelu. KCP se věnovalo i dalším přípravným pracím na projektu výstavby nové výstavní haly.
„Výsledky roku 2019 dokládají významný posun v probíhající transformaci KCP do moderní, efektivní, příjemné, společensky zodpovědné a technologicky vyspělé společnosti s prvotřídními službami. Bohužel za rok 2020 se tržby KCP kvůli situaci kolem onemocnění covid-19 propadnou o desítky procent,“ řekla Lenka Žlebková, generální ředitelka KCP.
Od března do května letošního roku se kvůli koronaviru nekonaly v kongresovém centru žádné akce, o přesunu těch plánovaných na podzimní termíny a na rok 2021 se stále jedná. Pokračují jen dlouhodobé pronájmy kancelářských prostor, i u nich ale došlo z důvodu koronaviru k poklesu. Ten se týkal zejména subjektů navázaných na kongresový byznys.
„Minimalizovali jsme provozní náklady, odložili některé investice a pokračujeme jen v investicích strategického významu. Kongresové centrum se zapojuje do lokálních hybridních akcí, nabízíme služby virtuálního studia, jsme součástí iniciativ NO COVID. Plný restart je ale možný jen s návratem situace do normálu. Připravujeme se proto i na krizovou variantu, podle níž v roce 2020 nebude plně obnoven provoz kongresového centra ani hotelu. Podle nejhoršího scénáře lze očekávat meziroční pokles příjmů KCP až o 70 procent,“ informovala Lenka Žlebková.
„Po dlouholetém stabilním růstu počtu kongresů a konferencí konaných v Praze a zároveň zvětšujícím se podílu mezinárodních akcí, jež v roce 2019 překročil hranici 50 %, způsobily koronavirová pandemie a s ní související opatření nejen rušení či kompletní přesun akcí do virtuálního prostoru, nýbrž i přesun akcí z roku 2020 na nové termíny v roce 2021,“ doplnil Managing Director Prague Convention Bureau Roman Muška a dále dodal: „V současnosti se proto zaměřujeme na prezentaci rozšiřujících se kapacit Prahy pro uspořádání a realizaci virtuálních či hybridních konferencí, hygienických a bezpečnostních standardů a udržitelnosti v pražském kongresovém průmyslu. Aktivně spolupracujeme na tvorbě národních a municipálních strategií, pro něž vyhledáváme úspěšné vědecké, technické či průmyslové obory se silnou perspektivou růstu v mezinárodním konkurenčním prostředí a s vysokým potenciálem pro pořádání mezinárodních odborných akcí v hlavním městě.“
Foto: KCP