Kde dnes najdete skvělé zaměstnance?

Přituhuje. Najít a udržet kvalitní zaměstnance je čím dál větší problém. Dlouhodobý únik velmi kvalifikovaných a na služby orientovaných lidí jinam, představuje pro náš obor fatální hrozbu. Řady profesionálů v našem oboru se až dramaticky naředily amatéry. Hoteliéry a restauratéry to nutí ustupovat z nároků na kvalitu.

Profesionálové? Například šéfkuchaři si stěžují na to, že dnes jde na kuchaře kdokoliv, kdo se nedostane na jinou střední školu. Tito lidé se pak ale o obor nezajímají a není potom z čeho vybírat. Uvádí i fakt, že další skupina sice vystuduje, ale dělá potom něco jiného. Zkuste se třeba podívat ve čtyřhvězdičkovém městském hotelu, jestli číšník servíruje zprava.

Studenti a učni? Když si v hotelu či v restauraci promluvíte s učni nebo studenty, zjistíte, že více než polovina z nich ani neplánuje zůstat v oboru. Studium nebo učení považují jen za jakýsi mezikrok a mnozí si myslejí, že po škole ani nedostanou šanci se uplatnit.

Amatéři? Při pravidelných trénincích personálu a zavádění standardů se už tři roky v úvodu programu ptáme zaměstnanců, jestli je někdo původně vyučen, anebo studoval v oboru. Zhruba tři čtvrtiny uvádějí, že ne. Tři roky sledujeme, co liniový personál tíží, sledujeme i jak se chovají v reálném životě různě úspěšná opatření zaměstnavatelů a jak se mění poptávka na trhu práce.


„V březnu jsme vyhodili číšníka, protože jsme měli podezření, že kradl. V červenci jsme ho ale museli vzít zpět, protože se nám jiný nepřihlásil, a my jsme číšníka potřebovali,“ přiznává se nám hoteliér z jednoho karlovarského hotelu.

Aktuálně všude hledají kuchaře, číšníky, pokojské a další liniový personál a ukazuje se, že tradiční způsoby hledání lidí, jako jsou inzeráty v novinách, nebo na jobsu a podobných zastaralých serverech, už nestačí lidem ani hoteliérům a restauratérům. Navíc zaměstnavatelé chtějí většinou najít lidi rychle.

Ve zrychlené době potřebujeme také rychlá řešení. Lidé potřebují sdílet informace, které oni považují za důležité. Na největší české komunitní síti ihotelmax.cz, kde se schází aktuálně přes 8 000 číšníků, kuchařů, pokojských, recepčních, terapeutů, stevardů a dalších profesí, odpovídáme na otázky, které tito lidé denně řeší, a asi nikoho nepřekvapí, že jsou to většinou příjmy, spropitné a pracovněprávní problematika. Časté dotazy a také rostoucí poptávka po liniovém personálu nás vedly k tomu, že jsme pro tyto účely vytvořili speciální portál, který se postupně rozšířil o množství hostujících blogerů, mezi nimiž je pedagog, právník, psycholog, ortoped, daňový poradce, stylistka, lektorka redukce stresu a další experti z našeho oboru. Původní myšlenka vytvořit místo, kde se budou setkávat profesionálové a budou sdílet zkušenosti, se tak daří realizovat a nejčtenější příspěvky a reakce na ně vyvolávají další a další náměty a nové otázky a odpovědi.

 <a href=

Sdílení v komunitě pracovníků. Z toho logicky vyplývá, že takové místo může být ideálním lovištěm pro ty, kdo hledají kvalitní zaměstnance, protože na rozdíl od zastaralých job portálů, na které chodí jen lidé, kteří hledají místo, což může být jen stále se zužující skupina, tato síť se naopak zvětšuje. U nás počet lidí denně roste. Navíc čtenáři iMagazínu www.iHotelMax.cz jsou z té skupiny zaměstnanců, kteří mají zájem o odborné informace, a jejich sdílení pomáhá zvyšovat jejich kvalitu. Protože provádíme průzkum mezi zaměstnanci z regionů a za poskytnuté informace nabízíme výsledky, dostávají členové příjmové mapy jednotlivých profesí, které neustále aktualizujeme. Otevřeli jsme portál nabídkám práce hoteliérů a restauratérů.

Mobily a tablety. Portál jsme optimalizovali pro tablety a smartphony, protože lidé pracující jako liniový personál často stolní počítač nepoužívají. A zkusili jste se někdy podívat smartphonem na nějaký zastaralý job portál? Ne? Vyzkoušejte to! Pomocí cílených inzerátů tak hoteliéři a restauratéři osloví lidi se zájmem o profesi a nejen ty, kteří jsou právě nezaměstnaní, ale i ty, kteří uvažují o možné změně. Pokud se vám stýská po klasických inzerátech, iHotelMax umožňuje i prohlížení inzerátů stejně tak, jako staré inzertní weby.

Okamžitá pracovní síla. Zaměstnavatelé také kromě standardních pracovních poměrů často najímají brigádníky a „on call“ personál na krátkou dobu. Proto jsme zavedli „Bleskovky“, a využíváme tak denní přítomnosti lidí na serveru. Vycházíme tím vstříc požadavkům nejen cateringových společností. Pomocí Bleskovky získáte okamžitou pracovní sílu. Tyto inzeráty se ihned rozesílají na mobilní zařízení našich členů, kteří jsou připraveni vyřešit vaši potřebu v případě výpadku, nemoci, dovolených anebo zvýšené potřeby personálu.

Přidanou hodnotou portálu a naší misí je zkvalitňování „biotopu“ našeho oboru sdílením informací o tom, co jinde už někomu pomohlo, a zprostředkováváním příležitostí. Na náš portál tak mohou lidé chodit po celý profesní život. Hoteliéři dělají chybu, že stále aplikují jedno a to samé dokola a předpokládají, že budou mít jiné (lepší) výsledky. My ale dnes musíme pracovat s moderními nástroji a jít tam, kde se příslušní lidé shlukují, tam je hledat a tam s nimi pracovat. Portál iHotelMax.cz určitě takovým nástrojem je.

foto
Milan Pavelka MBA.majitel Marketingové Ambulance Hotelmax
pavelka.milan@gmail.com
www.HOTELMAX.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více