
Kdo by neznal Velké Losiny. I když si je dnes většina turistů spojí především s místní papírnou, v minulosti ukrýval mnohá tajemství losinský zámek. Odehrávaly se v něm totiž největší čarodějnické procesy v Česku, kdy za oběť inkvizice padlo jen tady 56 nešťastníků. A právě tuto krvavou historii zvolily Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu (J-SCR) jako téma svého mezioborového produktu.
„Pod vrcholky hor a ve stínu místních vesniček se skrývá tajemství, které čarodějné Jeseníky ukrývají již stovky let. Pojí se s krutou minulostí, kdy stovky žen v plamenech podlehly honu na čarodějnice. Objevte s námi příběhy a místa čarodějnických procesů v Jeseníkách,“ právě tak uvádí produktová karta základní popis projektu, který dostal pracovní název Po stopách čarodějnic. Proč ještě není finalizován? Protože projekt v tuto chvíli stále nemá podobu mezioborového produktu ve smyslu, v jakém jej chápe agentura CzechTourism. I když má za sebou již bohatou historii, řadu propagačních materiálů a turistům je prezentován poměrně dlouho, stále pozbývá určitých atributů, které by z něj plnohodnotný produkt vytvářely.

Prvopočátky a rozvoj cyklostezky
Produkt, který byl vytvořen především díky společným česko-polským projektům a do něhož jsou zapojeny zejména Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu, město Šumperk a okres Nysa, spatřil světlo světa v roce 2005. Právě v tomto roce totiž J-SCR vyznačilo vůbec první část unikátní Čarodějnické cyklotrasy, která má po prodloužení v roce 2009 celkem 233 kilometrů. Vine se nýsko-jesenickým pohraničím a zavádí k těm nejvýznamnějším turistickým atrakcím této oblastí. Začíná v polském Paczkowie, který je historickým symbolem čarodějnických procesů a dále pokračuje přes Šumperk až do Mohelnice. Trasa je na české straně rozdělena na dvě části – Šumperskou, která má 91 kilometrů a Jesenickou o délce 47 kilometrů. Celá cyklostezka je navíc lemována značenými zastavení s informacemi o čarodějnických procesech a jednotným logem znázorňujícím čarodějnici na kole.

A proč se popisu cyklotrasy věnujeme do takové míry? Měla by se totiž do budoucna stát páteří celého mezioborového produktu, který by propojil všechny turistické atraktivity v oblasti Jeseníků vázané na téma inkvizice. Součástí trasy jsou již nyní různé zajímavosti odhalující ty nejtajemnější příběhy, které se v těchto místech odehrály. Významným zastavením je třeba expozice čarodějnických procesů v Šumperku, která se nachází v tzv. Geschaderově domě. V jeho okolí se navíc táhne procházkový okruh pojmenovaný Kde žily čarodějnice a za branami města je k nalezení i Čarovný les, v němž se ukrývají dřevěné pohádkové postavy. Ale řadu lákavých zastávek lze v rámci cyklotrasy nalézt třeba i ve Vernířovicích, Sobotíně, Mohelnici a samozřejmě ve zmíněných Velkých Losinách.
Koho oslovit?
Navzdory krutosti, která se pojí s historií čarodějnických procesů, je v rámci tématu komunikována spíše cesta za odhalením záhad plná víry v čáry, magii a nadpřirozené síly. Proto by chtěl produkt do budoucna oslovit především rodiny s dětmi. Dalšími žádanými skupinami turistů by pak mohli být i senioři se zájmem o historii, aktivní turisté ve středním věku či nadšenci do dark turismu, který je v posledních několika letech po celém světě na vzestupu. Co se týká zdrojových trhů, ani zde není žádným překvapením, na koho by produkt rád cílil. Samozřejmostí jsou domácí turisté, ale zajímavým tématem by mohly čarodějnické procesy být i pro turisty přicházející z našich sousedních států. Konkrétně z Polska, které je do produktu partnersky zapojeno, a dále z Německa či ze Slovenska. Ostatně i proto jsou propagační materiály vytvářeny hned ve čtyřech jazykových mutacích, kdy kromě češtiny a jazyků zmíněných okolních států je doplněna samozřejmě i verze anglická. Bez materiálů ve svém jazyce se tak musejí obejít pouze cestovatelé ze Slovenska.
Výzvy a plány
Jelikož je projekt stále ještě ve fázi vývoje, stojí před ním hned několik výzev. V rámci střednědobého horizontu jsou jimi zejména intenzivní propagace, zvyšování povědomí o turistické nabídce spjaté s čarodějnickými procesy a vybudování jednotné značky. „Vzhledem k tomu, že jednotlivé součásti produktu jsou zpřístupněny veřejnosti již delší dobu, je důležitá jejich podpora různými marketingovými kanály. Použity by k tomu měly být poutavé příběhy, nové skutečnosti a atraktivity,“ uvádí pracovní verze produktové karty, která byla pro projekt vytvořena. Doplňujícím úkolem je pak samozřejmě i kontrola a oprava značení Čarodějnické cyklotrasy tak, aby mohl být produkt využíván v maximální možné míře.
Jednotným problémem téměř všech mezioborových produktů je pak jejich prodej. To není žádným tajemstvím. Jelikož je ve většině případů hlavním koordinátorem organizace, která je nemůže z podstaty své zákonné podoby prodávat, je třeba pro vyřešení této otázky nutné hledat individuální řešení. Zatímco v některých krajích začali koordinátoři spolupracovat s incomingovými cestovními agenturami, další uvažují o založení vlastního prodejního subjektu. A jiné se poohlížejí po různých inovativnějších řešeních, která by do budoucna mohla řešit aktuálně nevýhodnou a hlavně nezáviděníhodnou situaci koordinátorů. Těmi jsou totiž často destinační společnosti, jejichž možnosti jsou v tomto ohledu vcelku omezené. Stejně tak je tomu i v případě produktu Po stopách čarodějnic, jehož hlavním koordinátorem v Olomouckém kraji je již zmíněné J-SCR. A to zatím nemá zcela jasno v tom, jak produkt nabízet, přičemž s žádnou cestovní kanceláří či agenturou také doposud spolupráci nenavázalo. A zda se tímto směrem vydá není v tuto chvíli příliš jasné.
Co je však tím nejzásadnějším, co musí J-SCR udělat? Pokud bude chtít vytvořit z projektu Po stopách čarodějnic skutečný mezioborový produkt, bude nutné rozšířit partnerskou spolupráci i do dalších oblastí. Aktuálně jsou do něj totiž partnersky zapojeny prakticky pouze subjekty z oboru turismu, což není pro agenturu CzechTourism v daném kontextu dostatečné.
Foto: Shutterstock.com