Česká republika je lákavou turistickou destinací. Díky své různorodosti a umístění ve středu Evropy má ideální podmínky pro domácí i zahraniční turisty. Nemusíme se bavit jen o Praze – šikovní hoteliéři v regionech, kteří dokázali včas zareagovat na trend turistiky krátkých vzdáleností, dlouhodobě těží ze zájmu Slováků, Němců, Rakušanů nebo Poláků. I díky tomu je návštěvníků z ciziny skoro polovina a stojí za desítkami milionů noclehů v celém Česku. A i pokud bychom vynechali hlavní město, kde cizinci tvoří 80 % hostů, dostaneme se v závislosti na kraji na zhruba 30% podíl.
Ubytovací byznys v Česku je tedy na cizincích závislý, a pokud se příští rok dostatečně nepodaří uvolnit pravidla pro cestování, hosty pro miliony noclehů budou ubytovací zařízení potřebovat najít jinde – především reprofilací na domácí turistiku. A jak ukázalo už loňské léto, nemusel by to být zas takový problém. I díky dlouhé karanténě chuť a cestovat dlouho nebyla větší.
Miliardy v domácím turismu
Jenže změny se budou dít i na tomto poli. Podle očekávání výrazně klesne počet firemních hostů. Je to logické, velké mezinárodní akce se většinou přesouvají do on-line prostoru, firmy zase šetří na nebusinessových aktivitách. Zbývá tedy poslední jistota. Z mého pohledu zato velmi pevná – a tou je rodinná turistika.
Právě rodiny s dětmi totiž patří k hostům, kteří na uvolnění opatření reagují po celé Evropě jako první. Jsou loajální, mají rostoucí trend ve frekvenci návštěv a nemají problém připlatit si za kvalitní služby. Už nyní se při hledání hotovosti na provoz hotelů a penzionů ukazuje, že jsou to právě rodiny s dětmi, které nemají problém udělat rezervaci bez termínu, v předstihu si koupit poukaz na pobyt, a zajistit tak v těžkém období „svému“ hotelu hotovost. A hlavně – deklarují, že i přes ekonomickou nejistotu rozhodně nechtějí na dovolené šetřit.
Jinými slovy – jsem přesvědčen, že většina hotelů se bez užší spolupráce s českými rodinami v příští sezoně prostě neobejde.
Rodiny si všímají změny
Podle průzkumu, který Explorio.cz realizovalo na přelomu září a října loňského roku, hodlá za dovolenou v Česku utrácet stejně nebo více než před rokem 77 % oslovených rodin. To je skvělá zpráva. Zároveň jsou rodiny ochotné si stále více dělat radost a za pobyt si připlatit – českou dovolenou už neberou jako nutně „levnou dovolenou“. Pětina zmiňuje, že jejich „kapesné“ na pobyt stouplo až na 10 000 korun, polovina pak počítá s útratou nad rámec platby za ubytování a jídlo v řádu tisícovek.
To všechno jsou peníze, které mohou z větší části zůstat „v hotelu“ za kvalitní doplňkové služby. Rodin se v Česku podle odhadů každoročně ubytuje kolem milionu, každá tisícovka, kterou jsou připraveny za pobyt utratit navíc, tak znamená potenciální miliardu pro hoteliéry.
Jenže jsou na české rodiny hotely a penziony připraveny? Přestože se situace lepší (myslí si to 80 % rodin), požadavky moderní rodiny stále splňuje asi jen pětina navštívených hotelů. Pozor – pětina z těch, které rodina vybrala pro svůj rodinný pobyt. To je z mého pohledu žalostně málo. Přidat musejí nejen hotely, ale také jednotlivá turistická střediska.
Jak jít rodinám naproti
Vidíme to i sami – z více než 9 000 zařízení v Česku (a zhruba 15 000 se započtením chalup a apartmánů) prošlo přísným sítem do nabídky Exploria necelých 1 500 hotelů a penzionů, které splňují nároky na ubytování rodin s dětmi. Potenciál Česka je přitom výrazně někde jinde.
Ideální rodinný hotel nebo penzion přitom nemusí splňovat podle rodin moc. Hlavním parametrem paradoxně není cena ani konkrétní lokalita jako spíš bezpečný interiér a dostatečné vnitřní vybavení pro pobyt s dětmi různých věkových kategorií. Jinými slovy – klíčové je, aby se děti mohly v hotelu nebo penzionu bezpečně a kvalitně zabavit. Přitom i tak běžnou výbavu, jako je dětská postýlka, celá řada hotelů nemá anebo ji má v neakceptovatelném stavu.

S ohledem na to, že dnešní rodiče již spadají nejčastěji do generace X a mileniálů, očekávají dobrou dostupnost hotelu nebo penzionu na internetu a on-line nabídnuté přehledné informace o vhodnosti zařízení pro jednotlivé věkové skupiny. Pokud ještě hoteliér – například ve spolupráci s regionálním turistickým centrem – dokáže prodat atrakce v okolí, má z větší části vyhráno.
Rodinná turistika přepíše mapy
Ostatně i to je důvod, proč Explorio.cz v rámci svých konzultačních workshopů s jednotlivými hoteliéry stále častěji řeší, jak jednotlivá zařízení lépe připravit na nový trend. Nejde totiž jen o ten příští rok – korona spoustu věcí pouze urychlila v jejich přirozeném běhu.
České rodiny tak pomalu ale jistě začínají přepisovat hotelovou mapu a vytvářejí celou řadu nových příležitostí. Dávají vzniknout novým segmentům, jako jsou zážitkové hotely, většinu roku beznadějně vyprodané i za vysoce nadprůměrné ceny. Přinášejí šanci pro regiony, kde nejsou přírodní turistické trháky, ale které dokážou vystavět vlastní zábavní areály a dát vzniknout novým turistickým střediskům – dobrý nápad je v tomto případě vždy cennější než vysoká investice.
Osobně tedy beru to, co přichází, jako jednu velkou šanci, jak postupně přinést na český hotelový trh zcela nové kvality. Zlepšit služby hotelů a penzionů, naučit tato zařízení, aby jejich návštěvnost nebyla závislá pouze na jednom nebo dvou zdrojích klientů. A naučit se využívat potenciál, který je v rodinné turistice. Což je věc, která se navíc neztratí ani s návratem hostů z ciziny. Profilovat Česko jako zemi rodinám zaslíbenou totiž má smysl bez ohledu na hranice.