Mobilní telefony, internet, sociální sítě a další komunikační nástroje vnesly nejenom do našich životů, ale hlavně do komunikace rychlost. Uživatelé od internetu očekávají, že informace budou dostávat rychle, ne-li obratem. A jak jim informace ještě zpracovat, aby se k nim dostaly skutečně ihned?
Odpovědí na tuto celkem nelehkou otázku může být celá řada a jednou z nich jsou tzv. visual storytelling nebo také visual stories (obrazové příběhy). Podle posledních průzkumů dokáže lidský mozek informaci z obrázků zpracovat 60 000krát rychleji než textovou zprávu, a to už je celkem dobrý důvod, proč se právě na obrázky zaměřit.
Co je to přesně visual storytelling?
Při vyslovení pojmu „visual storytelling“ nebo „visual stories“ někoho napadne, že se jedná pouze o obrázky. Někteří naopak budou tvrdit, že je to pouze video nebo film. V případě visual storytellingu se jedná o kombinaci všeho výše uvedeného, a to obrázků, infografik, ilustrací a fotografií, které společně vytvářejí zábavný příběh plný informací. Příběhy vytvářené za pomoci zmíněných nástrojů lze připravit na jakékoliv téma, ať to bude představení destinace, města, hotelu nebo památek. Již v několika předešlých vydáních časopisu COT business jsem velký význam obrázků zmiňovala a má slova mohou doplnit také statistiky, potvrzující jejich neustále se zvyšující vliv.
Nejrychleji rostoucí obrázková síť Pinterest má dnes okolo 70 milionů uživatelů. Zároveň dle agentury PewResearch přibližně 41 procent z nás hledá obrázky a videa na internetu, které následně sdílí. Celosvětově se během jednoho dne prostřednictvím internetu nasdílí 1,8 mld. obrázků, z čehož sociální síť Facebook je zastoupena přibližně 300 miliony. Tímto lze celkem snadno prokázat význam obrázků v jakékoliv marketingové komunikaci. A co je ještě důležitější a zmiňovanému visual storytelling přináší plusové body je fakt, že přibližně 40 procent uživatelů bude reagovat na imageové sdělení lépe než na text.
Pro cestovní ruch se využití tohoto nástroje přímo nabízí, ať už pro prezentaci destinací, turistických nebo lázeňských míst či hotelů nebo hotelových resortů. Prostřednictvím visual story je možné návštěvníkům, hostům či zákazníkům přímo zprostředkovat zážitek a skutečně je doslova navnadit na to, aby se do daného místa přijeli podívat. Kombinace obrázků, videa, virtuální prohlídky vydají daleko více než textový popis.
Někdo se nyní může ohradit tím, že k vytvoření vábivého visual příběhu stačí poskládat pár obrázků do prezentace, a ty pak rozpohybovat prostřednictvím programu na úpravu videa. Ono to ale nestačí. Chcete-li vytvořit zajímavý příběh, u kterého se uživatelé doslova ponoří do děje, napětím či zájmem se jim trochu zvýší tep a pak řeknou, to chci, pak je nezbytné dodržet několik pravidel. Chcete vědět jaká? Pak prosím čtěte dále, protože si řekneme opět pár tipů, jak na to.
Určete příběh a pak vybírejte obrázky
Stejně jako u jakéhokoliv jiného marketingového počinu, i zde platí pravidlo pro začátek. Stanovte si cíl nebo cíle, kterých má být prostřednictvím příběhu dosaženo. Určete si, pro koho má být příběh určen. Budou to mladí, singles nebo rodiny s dětmi? S ohledem na cílovou skupinu zvolte také styl komunikace neboli jazyk. Na začátku si postavte základní pilíře své komunikace, abyste dosáhli co nejlepších výsledků. Následně si rozmyslete, jaké obrázky zvolíte, tak aby odpovídaly vaší značce, produktu či službám.
Předtím než se pustíte to přípravy, také dobře zvažte, co má být náplní vašeho příběhu. Zkuste se na svoji myšlenku podívat očima vašeho zákazníka. Dostane v příběhu, to co potřebuje nebo co ho zajímá? V případě hotelů je dobré se zaměřit převážně na interiér než exteriér a ukázat klientům, co vše příjemné a zajímavé mohou v daném místě prožít. Vtáhněte je do děje a nechte je zprostředkovaně pocítit vysokou a výbornou kvalitu vašich služeb.
Ukázka zpracování visual story; Zdroj: Mediastorm.com
|
Vizuální příběhy mají na potenciálního zákazníka neuvěřitelný vliv, a to je jejich hlavním přínosem. Důležité je, aby příběh byl celkově kompaktní a také trochu evokativní. Při přípravě je také důležité, aby mohly stát tzv. samostatně, bez jakýchkoliv dodatků či vysvětlování přednesly daný příběh a v uživateli vyvolaly potřebnou reakci.
Jeden obrázek nestačí
Můžete se nyní ptát, jaký je rozdíl mezi příběhem a třeba fotogalerií? Rozdíl je v tom, že motiv určený do obrazového příběhu má téma, které maximálním způsobem podporuje hlavní cíl, který je stanoven jako např. podpora prodeje, vzbuzení zájmu atd.
Pro podpoření děje je vhodné, aby byl příběh doplněn ilustracemi, grafy nebo mapami. Co do obsahu i do zpracování velmi zajímavou ukázku příběhu připravil National Geographic společně s MediaStorm (http://bit.ly/national-geographic-mediastrom, obrázek 1). Jedná se o ukázkovou kombinaci obrázků, videa, textu a mapy. Součástí příběhu mohou být také odkazy na vaše webové stránky, protože tím podpoříte zvědavost a zájem uživatelů dozvědět se více.
Netradiční a zajímaví
Ještě před několika málo lety se stále opakovalo, že všechny používané fotografie musejí být profesionální. Trend se trochu změnil a důraz je kladen na to, aby snímky byly zajímavé (a pokud jsou profesionální, je to jen dobře). V případě, že máte limitovaný rozpočet a potřebovali byste zajímavé či netradiční snímky, nabízí se možnost zapojení například fanoušků na profilu a příprava fotografické soutěže, kdy vítězné snímky budou použity následně ve vašem příběhu. Takto současně získáte i pomyslné ambasadory vaší značky, neboť autoři vítězných snímků budou připravené visual story velmi rádi sdílet.
Překvapte a ukažte nové
Při přípravě visual story zkuste do svého příběhu zakomponovat obrázky nebo motivy, které uživatelé ještě neviděli. Samozřejmě to může být velmi obtížné, protože například fotografie Pražského hradu je více než známá. Vždy je však možné přijít s něčím novým, netradičním nebo nečekaným, co přitáhne pozornost. Při výběru obrázků klaďte důraz také na ty, na jejichž postavy, předměty si budou uživatelé chtít doslova sáhnout, protože toto vzbudí maximální zájem.
Ukázka zpracování visual story h; Zdroj: The Iron Horse Hotel
|
Unikátnost a hlavně originalita celého příběhu vám pomůže, abyste pomyslně vyčnívali z řady, a podpoří uživatele ve sdílení na sociálních sítích nebo prostřednictvím jiných komunikačních kanálů. Věnujte přípravě potřebný čas a promyslete svůj příběh do posledního detailu, neboť věnovaná námaha se vám stonásobně vrátí.
Získejte maximální pozornost
Při vytváření své visual story používejte obrázky s různými pohledy, které více zaujmou a pobaví uživatele. V případě užití stejného typu obrázků se uživatel brzy „unaví“ a připravený příběh se stane nudným. Z tohoto důvodu kombinujte pohledy z různých úhlů nebo vzdáleností.
Co však dělá příběh příběhem je pohyb, protože jinak by se jednalo o „nudnou“ přehlídku snímků. Jako příklad je možné uvést výstup na horu, kdy nebudete prezentovat pouze snímky hory z různých stran, ale zachytíte výstup na vrchol. V případě hotelu to může být procházka hotelem přes recepci do pokojů a ukázka jeho celkové atmosféry – např. obrázek 2 – The Iron Horse Hotel (http://bit.ly/The-Iron-Horse-Hotel). Vždy myslete na to, že stejně jako u psaného příběhu musí být nějaký úvod, následně postupné vtažení do děje a vedení krok za krokem až k zajímavému konci. Tato pomyslná stříbrná nitka celého příběhu se musí objevit i u dané visual story.
Zároveň se snažte přidat do visual story také něco užitečného, co nejenom překvapí, ale maximálním způsobem uživatele motivuje k akci.
Pozitivní vliv na cenu
Visual storytelling je velmi dobrý a hlavně podmanivý nástroj, protože jakmile uživatele na začátku zaujmete, se svým telefonem, tabletem nebo počítačem se posadí a bezpochyby vydrží konzumovat vaše sdělení až do konce. Zároveň uživatel zajímavý příběh podpoří nejenom word of mouth, ale bude si ho také dlouhou dobu pamatovat. Současně pomocí visual story máte příležitost ukázat skutečnou hodnotu a vlastnosti vašich vynikajících služeb, a tím uživatele přesvědčit o tom, že cena za nabízené služby je adekvátní.
Kde bude příběh sledován?
S ohledem na aktuální trendy je možné počítat s tím, že největší počet zhlédnutí bude prostřednictvím mobilních telefonů nebo tabletů. S ohledem na tuto skutečnost bude nutné připravit materiál pro tato zařízení. Prostřednictvím aplikace Diptic (využití pro Mac i Android) je to celkem snadné.
Dobře uchopený visual storytelling je kvalitním komunikačním nástrojem v každém marketingovém mixu a jeho využití pro cestovní ruch se více než nabízí. V případě, že v průběhu vytváření svého příběhu narazíte na nečekané otázky, pak nás neváhejte kdykoliv kontaktovat.