Klíčovým heslem OREA HOTELS je důvěra a zdravý optimismus

Světem se šíří chmurná zpráva, že stav globální ekonomiky se povážlivě vychyluje. Jsou cestovní ruch, doprava a navazující služby skutečně v ohrožení? A pokud ano, do jaké míry? Jaký lze vůbec očekávat vývoj na domácím trhu v roce 2009? Na tyto a jiné otázky nám odpovídal Milan Pavelka, MBA, marketingový ředitel jedné z nejstabilnějších hotelových sítí na českém trhu OREA HOTELS.

Marketingový ředitel OREA HOTELS Milan Pavelka

Jak byste z pohledu marketingového ředitele OREA HOTELS zhodnotil situaci na trhu v Praze a v regionech v právě uplynulém roce 2008?
Byznys se nezpomalí jen proto, abychom pochopili, co se děje. Situace v oboru se od roku 2007 neustále zhoršuje, zejména vinou silné koruny, která způsobila snížení čistého zisku zhruba o 20 %. Dalšími důvody jsou zvýšení DPH z 5 na 9 %, nárůst cen energií o více než 15 %, zvýšení osobních nákladů o více než 10 % a nárůst cen za dodávky potravin ve výši 10 až 25 %. Chvílemi jsem měl pocit, že cestovní ruch je považován za bezednou pokladnu. Současně s tím umožnila Praha od roku 2006 nárůst počtu hotelových pokojů o více než 5 tisíc.
V Praze je šest postelí na jednoho turistu. Z toho lze dovodit, že tady investují do hotelů společnosti, které z nějakých důvodů nekladou důraz na návratnost svých investic a prostě jen umisťují silné cash flow, které generují, nebo přesněji generovaly, v jiných oborech. Hotely najdete na magistrále, pod mostem, prostě na místech, kde by je za normálních okolností nikdo nepovolil. Je s podivem, jak naše země přistupuje k novým hotelovým projektům a podpoře turismu. Když se podíváte do Vídně, která má menší hotelovou kapacitu než Praha a kde se každý rok v galerii Albertina koná výstava, o které si povídá celá Evropa, a vedle toho jsme na trhu s Prahou, která jednou za pět let vystrčí korunovační klenoty, je to nesrovnatelné a nekonkurenční. O turistickém ruchu lze v Praze hovořit jen od dubna do září. To je polovina roku. A nechci opakovat tisíckrát omleté taxíkáře atd.
Praha prostě nedokáže obstát v konkurenci. V regio– nech najdete více společného s Prahou než rozdílů. To vypadá jako nekoncepční regionální přístup. Všichni se těšíme na milionáře v mercedesu, a když přijede utrácet, dáme mu botičku za parkování.

Co víc si ještě přát Co víc si ještě přát

Pocítili jste nějak důsledky světové finanční a ekonomické krize?
Světoví politici prosazují záchranné balíčky a centrální bankéři sypou do ekonomik peníze. Mluvit ale o hluboké hospodářské krizi je předčasné. Dochází ke zpomalení světové ekonomiky. To pociťuje každý. Stačí otevřít noviny. To, že se některé banky spojí a méně úspěšné zaniknou, je normální. Výkyvy na trhu s akciemi tady byly vždy, akcie jsou někdy drahé, jindy levné, a bezprostředně z toho žádná krize nevzniká. Mohou ztenčit nebo nafouknout úspory lidí, ale nebezpečím pro reálnou ekonomiku nejsou. Daleko závažnější je, když si banky nechtějí navzájem půjčovat. V dobách recese akcie padají ke dnu a v dobách expanze jdou nahoru, ale reálné hospodářské výsledky firem to tak zásadně nemění. Když jsou akcie a nemovitosti velmi levné, je čas kupovat, když jsou nahoře, prodávat. Kdo zachytí správný okamžik, vyhraje. Jak prosté. Média ale milují drama. Přinášejí katastrofické titulky, protože jim stoupá sledovanost. Škoda, že v našich novinách a televizi sneseme tak málo úspěchu a fascinováni jsme spíše tím negativním. Nevylučuji, že finančníci mají rovněž zájem na tom, aby se věřilo, že banky nebo továrny jsou v krizi, protože se jim snadněji žádá o státní pomoc. S kolísáním cen na burzách se musíme naučit žít. Každé podnikání s sebou přináší i riziko. Riskuje i kuchař, když uvaří větší hrnec polévky.

Pozvání k prostřenému stolu Pozvání k prostřenému stolu

Podle některých zdrojů nahrává krize domácímu cestovnímu ruchu, případně cestám na kratší vzdálenosti, jste stejného názoru?
Situace je sice důsledkem mnoha vlivů nepříznivá, ale musíme ji akceptovat jako vývoj. Domácí cestovní ruch ovlivňuje outgoing nižšími cenami. Příjezdovou turistiku ovlivňuje vysoký kurz koruny, nízká poptávka. Potvrzuje se tak, že nepřežije ten, kdo postaví strategii na snižující se ceně s cílem vyvolat poptávku, ale ten, jehož konkurenční výhodou je žádaný produkt, zabalený v atraktivním konceptu, a to ať se jedná o ubytování nebo F&B či další služby. Jsem si jist, že toho lze využít v dobrém a posílit tržní pozice. My jsme nyní v domácí turistice mnohem aktivnější a přinášíme na trh řadu nových produktů pro každý segment. Máme vlastní databázi individuálních hostů, která roste geometrickou řadou, a my s ní pracujeme, zhodnocujeme věrnostní program, sdílíme zkušenosti a znalosti. Na druhou stranu bylo by naivní si myslet, že jen změna segmentace nahradí pokles poptávky okamžitě, bez toho, že bychom pocítili nějaké důsledky.
Pro rok 2009 máme několik strategií, které uplatňujeme a které respektují trendy tohoto období. Jaké to podle nás jsou? Například: jen málokdo bezhlavě utrácí, spotřebitelské zvyklosti se mění down-scale, objevují se nové, levnější trhy, objeví se nové možnosti a místo na trzích po těch, kteří turbulence neabsorbují, stále se objevují nové technologie, populace stárne, stoupá migrace a životní styl je stále více konzumně orientován.

I takto může vypadat vaše novoroční relaxace I takto může vypadat vaše novoroční relaxace

Jaký je váš recept na přežití?
Jedině zdravý optimismus je na místě. Víte, věřím v teorii sebenaplňujícího se proroctví. V ekonomice jsou důležitá reálná očekávání. Optimismus nebo pesimismus na trzích působí jako proroctví. Když se lidé budou strašit krizí, může krize opravdu přijít. Proto je třeba podporovat optimismus a naději, oceňovat nápady, podporovat otevřenost a vůli realizovat nová řešení, protože každá krize jednou skončí. Přeskupení na trzích lze vnímat jako ozdravný proces. A měli bychom si přiznat, jsme v zóně komfortu, nikomu se nic moc měnit nechtělo a to období trvalo dlouho. Řada firem fenoménu krize využije k ospravedlnění opa– tření, která už dávno plánovala, jen jim k tomu scházela odvaha. Neúspěšné firmy zbankrotují nebo je někdo koupí. Neúspěšní šéfové odejdou a za pár let se objeví jinde. A budeme se divit, kde je potkáme.
V byznysu je klíčová důvěra. Hysterie může způsobit ztráty daleko větší, než kolik činily ztráty původní. Měli bychom se koncentrovat na to, abychom dělali to nejlepší, co umíme, s tím, co máme. A počítejme s tím, že můžeme třeba získat zajímavé projekty právě důsledkem onoho přeskupování na trzích.

Text: -jah-
Foto: OREA HOTELS

Nejnovější články z rubriky
Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264

Warning: Attempt to read property "name" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 264


Warning: Undefined array key 0 in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /data/web/virtuals/367104/virtual/www/domains/dragonboatevents.cz/wp-content/themes/komora/single.php on line 267
Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více