Únorový Klubový den Asociace cestovních kanceláří ČR si vzal na mušku zákonné aspekty spojené se zveřejňováním fotografií a podobného vizuálního materiálu. Toto téma se díky rozšířenému používání internetu stává víc než aktuální a ne každý mu věnuje potřebou pozornost.
Donedávna bylo největším kamenem úrazu, zda zveřejněná fotografie závazně dokumentuje nabídku a pokud ne, zda může být použita proti cestovní kanceláři, když skutečnost vypadá o něco jinak. S tím se rozumné cestovní kanceláře a agentury naučily žít a rozlišovat ilustrační a dokumentární fotografie. Ale to nestačí. Pokud firma dobře ošetří tuto záležitost, vyhne se jen postihům z titulu klamání spotřebitele. Jenomže u fotografií se do hry dostává daleko více zákonů, než jen ten na ochranu spotřebitele.
Na břehu Čertovky v salonku půvabné Restaurace Altány Kampa proto Mgr. Petra Holubová z advokátní kanceláře Holubová-advokáti vysvětlovala manažerům cestovních kanceláří, kde jsou čertova kopýtka skryta a jak s nimi naložit. Zájem byl obrovský, takže sál praskal ve švech a pozornost účastníků byla mimořádná. Jak by ne, někteří z nich pak v diskusi sdělovali své zkušenosti ze sporů, kde šlo o zdánlivě drobné nuance – ale o velké částky.
Fotografie, videa apod. představují v cestovním ruchu výrazný náborový prvek, bez kterého se prakticky žádná nabídka neobejde a který je používán čím dál více v nejrůznějších médiích, v tištěných i on-line katalozích, inzerátech, PR článcích a na sociálních sítích. Tam všude je třeba kromě pravdivosti zobrazeného motivu respektovat požadavky autorského zákona, a pokud je na snímku někdo zachycen a prezentován, požadavky občanského zákoníku, případně i zákona na ochranu osobních údajů. Zdánlivě není tak moc co řešit – ale skutečnost přináší nejedno úskalí. Vysvětlování, kdy fotografie patří cestovní kanceláři a kdy ne, jaká všechna svolení jsou ke zveřejnění potřeba nebo co hrozí a co je s tím spojeno, zabralo dobrou hodinu času. Členové ACK ČR byli rádi, že následně obdrží jako obvykle při takovýchto tématech souhrnný přehled. Ten vydal na dvě strany textu v bodech. Je to pomůcka nadmíru důležitá, protože se v současné době objevují na internetu nabídky společností, že vyhledají autorům jejich fotografie a vymohou náhradu za nelegální užití. Ukázalo se dokonce, že některé z těchto společností vymáhají úhradu i tam, kde je to neoprávněné. Takže pozor nejen na to, abyste něco neopomněli, ale také pozor na „šibaly", kteří to na vás budou zkoušet.
Testovací otázka na závěr: kolik věcí je třeba mít ošetřeno (nebo riskovat) pro otištění fotografie na této stránce, na které je zachyceno vystoupení Mgr. Petry Holubové v Restauraci Altány Kampa? Od restaurace jsme obdrželi sérii jiných krásných fotografií objektu, které neotiskujeme, protože v této souvislosti přece nejde o propagaci objektu, jakkoliv by si ji víc než zasloužil…
Text: Ing. Eva Mráčková, manager ACK ČR
Foto: Ing. Petr Tiefenböck
www.ackcr.cz