Konference přinesla návody, jak na overtourism

Asi nejúčinnější cestou k regulaci přílivu turistů do některých destinací je zpoplatnění vstupu. To je jeden ze závěrů včerejší konference na téma overtourism, která se konala v rámci doprovodného programu veletrhů GO a Regiontour v Brně. Destinační společnosti by se také měly víc než marketingu věnovat managementu. 

O overtourismu na konferenci diskutovali tuzemští i zahraniční odborníci

Uspořádáním konference vydavatelství COT media a společnost Veletrhy Brno zareagovaly na jeden z hlavních globálních turistických trendů, tedy na enormní růst zájmu o některé destinace, který vede k negativnímu vnímání cestovního ruchu rezidenty a v konečném důsledku k poklesu image těchto míst, v určitých případech i k nenávratnému fyzickému poškození tamních přírodních či kulturních památek. 

Účastníci konference, kterou moderovala Nora Dolanská, sama zkušená destinační manažerka, ve svých vystoupeních hledali cesty, jak se vypořádat s přílišným zájmem turistů, někteří přispěli i inspirativními příklady z praxe. Jako červená nit se konferenčními příspěvky vinula myšlenka o efektivní regulaci návštěvnosti prostřednictvím ceny. „Cena je jeden z nejlepších regulačních faktorů, které zatím lidstvo vymyslelo,“ konstatoval například ředitel agentury CzechTourism Jan Herget, podle kterého se mimochodem zatím v tuzemských podmínkách o overtourismu v pravém slova smyslu asi nedá hovořit.

O tom, zda se zpoplatněním vstupu turistů do některých míst podaří návštěvnost regulovat, je možné vést debaty, stoprocentně jisté ale je, že touto cestou mohou destinace přinejmenším zvýšit příjmy, které jim z cestovního ruchu plynou. S praktickou aplikací této myšlenky seznámil účastníky českokrumlovský místostarosta Martin Hák – zavedením nových pravidel pro vjezd a parkování se Českému Krumlovu nejenže podařilo „vyhnat“ autobusy z některých míst, ale především získat pro městskou kasu minimálně 26 milionů korun ročně. Tyto prostředky budou použity na další rozvoj města a měly by přispět k pozitivnějšímu vnímání turismu rezidenty. S dalšími praktickými návody na řešení přehřátého turismu na konferenci vystoupili Marcela Koňáková, ředitelka MIKULOVSKO – destinační společnost, či Miroslav Rončák z Univerzity Palackého v Olomouci.  

V debatě zmiňovaných odborníků několikrát zaznělo, že v souvislosti s trendy v cestovním ruchu se mění i role destinačních společností. Ty by dnes měly vedle marketingu věnovat zvýšenou pozornost managementu. Například tak, jak to už delší dobu praktikují v belgických Bruggách, tedy v městě, které je podobně jako náš Český Krumlov či Mikulov častým cílem jednodenních výletů. Ředitel Visit Brugges Dieter Dewulf na konferenci informoval o tom, že již od roku 2005 se tato organizace destinačního managementu ve svých aktivitách zaměřuje na ty cílové skupiny, u kterých je předpoklad, že v městě alespoň jednou přespí. Strategie rovněž pracuje s aktivitami, které pomáhají návštěvníky nasměrovat do jiných částí města než do tzv. zlatého trojúhelníku, tedy do historické části centra s nejvyšší koncentrací návštěvnosti. Dieter Dewulf také potvrdil myšlenku zformulovanou v úvodu konference Janem Hergetem, že jednou z účinných cest je i vytvoření specifických produktů určených pro menšinové cílové skupiny a jejich naprosto přesně cílená komunikace směrem k těmto potenciálním zákazníkům, u kterých je předpoklad, že nebudou prahnout po nejznámějších atraktivitách a že v místě zůstanou déle. A také více utratí.  

Podrobněji se tím, co na konferenci zaznělo, budete moci seznámit v březnovém vydání měsíčníku COT – Celý o turismu.

Foto: -pmu-

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více