Kraj a jeho propagace v on-line prostoru

Marketingové kampaně propagující cestovní ruch si dnes již rozhodně nevystačí z tištěnými materiály a verbálně předávanými znalostmi pracovníků informačních center. Zajímavé informace a turistickou nabídku musí kraj prezentovat i pomocí nových a interaktivních médií. Informačně nasycené webové stránky v několika jazykových mutacích jsou dnes základ, který doplňují sociální sítě či interaktivní hry.

„Pro propagaci kraje využíváme všechny možnosti, tedy webové stránky, sociální sítě i tištěné propagační materiály. Každá má svou cílovou skupinu, takže se nedá říci, že bychom preferovali jen např. webové portály. Nejpružnější jsou určitě sociální sítě, kterými cílíme především na mladší a střední generaci. Webové stránky jsou dnes již samozřejmostí a jsou určitým pojítkem pro všechny cílové skupiny. Své opodstatnění mají ale i tištěné propagační materiály, které jsou stále hojně využívány,“ uvedla vedoucí oddělení cestovního ruchu Krajského úřadu Plzeňského kraje Ilona Šnebergerová.

Propagace na úrovni kraje

Portály:

Základním rozcestníkem informací o turistické nabídce je v Plzeňském kraji především turistický portál nazvaný Turistů ráj (www.turisturaj.cz), který má na starosti oddělení cestovního ruchu kraje. Portál nabízí v devíti jazykových mutacích komplexní informace jak o aktuálně probíhajících akcích na území kraje, tak i základní informace o celé řadě turistických cílů, které lze generovat nejen na základě specifické oblasti či města, ale také podle ročního období či osobním zájmu. Nedílnou součástí tohoto portálu je rovněž interaktivní hra nazvaná Znáte Plzeňský kraj? Úkolem hráčů je v časovém limitu na slepé mapě určit správnou polohu turistických cílů na základě zobrazených otázek a fotografií. Při spuštění je možné zvolit ze dvou variant obtížnosti, a to pro začátečníky, kdy jsou na mapě znázorněny silnice a řeky nebo verzi pro pokročilé, kde se pracuje se zcela slepou mapou. Hra je přitom pravděpodobně cílena pro opakované návštěvníky kraje, kteří jeho turistické cíle již navštívili. Turistům neznalým regionu toho asi hra příliš nenabídne. Pro tyto turisty však portál nabízí jinou možnost, jak kraj prozkoumat ještě před jeho návštěvou. Tou jsou zajímavě pojaté virtuální prohlídky, které atraktivním způsobem umožňují procházení většiny důležitých turistických cílů, ať už se jedná o hrady a zámky, přírodní zajímavosti, města, zoo a mnoho dalších.

Přestože je aktuální podoba zmíněného turistické portálu poměrně funkční, v následujících měsících dojde k jeho kompletní přestavbě. „Věříme, že za půl roku se budeme moci pochlubit něčím zcela novým a návštěvníci budou velmi mile překvapeni širokou nabídkou informací z našeho regionu, která bude jak po obsahové, tak po designové a funkční stránce na nejvyšší úrovni,“ slibuje Ilona Šnebergerová.

Baroko i filmová místa interaktivně

Za další významný interaktivní projekt považuje vedoucí oddělení cestovního ruchu již poměrně známé Západočeské baroko, které ve své podstatě naplňuje multifunkční turistický záběr. Doprovodný webový portál www.zapadoceskeba­roko.cz představuje aspekty barokního života, Letní barokní festival, výstavy a veškeré dění, které má s barokem v Plzeňském kraji něco společného. V rámci tohoto projektu navíc kraj začal připravovat ještě jeden úplně nový projekt barokních cyklotras na severním Plzeňsku, který bude v budoucnu promítnut i do mobilní aplikace jako průvodce a zábavná interaktivní hra.

Podobným projektem je dále webový portál www.filmovamista-pk.cz, který skrze interaktivní mapu a výčet míst spojených s různými filmy realizovanými na území kraje, nabízí celou řadu tzv. doporučených výletů po filmových místech, které zároveň představuje v krátkých medailoncích.

I města žijí on-line

 Nedílnou součástí portálu turisturaj.cz je interaktivní hra Znáte Plzeňský kraj? Kraj však rozhodně není jedinou institucí, která se věnuje tvorbě interaktivních projektů a propagaci v on-line prostoru. Celá řada informačních center v kraji je v tomto ohledu rovněž velmi aktivní. Jedním z nejúspěšnějších je v tomto ohledu Turistické informační centrum města Plzně, které spadá pod organizaci Plzeň – TURISMUS. „Nová média hrají v našich kampaních čím dál tím větší roli, což jsme si ověřili v průběhu loňské sezony. Např. v případě kampaně Plzeň pro děti se projevilo, že web ve spojení s reklamou na sociálních sítích byl pro nás nejefektivnějším komunikačním kanálem. Prostřednictvím sociálních sítí můžeme oslovit přesně zacílené publikum a s jinými informacemi můžeme rychleji reagovat a oslovovat návštěvníky města s více tématy včetně aktuálního programu,“ uvedla Helena Prokopová, specialistka marketingu zmíněné příspěvkové organizace.

Výchozím rozcestníkem informací o turistické nabídce v Plzni je webový portál www.plzen.eu/turista, který je primárně propagován prostřednictvím domény www.visitplzen.eu. Portál nabízí ve třech jazykových mutacích základní informace o různých formách turistického vyžití ve městě, přičemž je neustále doplňován víkendovými i měsíčními programy a aktualitami, které by mohly být užitečné jak pro běžné návštěvníky, tak především pro rodiny s dětmi. „Aktuální podoba webu je dle našeho názoru dostačující, nicméně rádi bychom na základě výsledků analýzy zefektivnili vyhledatelnost informací a obsahově aktualizovali některé sekce. V následujících dvou letech budeme připravovat redesign, který by více reflektoval nové logo Plzně. Hlavní důraz budeme klást na responzivní formu webu. V současné době sice responzivní je, nicméně jsme si vědomi toho, že především v grafice a struktuře informací jsou v jeho responzivním zobrazení stále mezery,“ vysvětlila dále Helena Prokopová.

Dalším výrazným projektem, za kterým stojí organizace Plzeň – TURISMUS je i webový portál www.adolfloosplzen.cz, který slouží k prezentaci známých prohlídkových tras Loosovými interiéry. Dle Heleny Prokopové vyniká především odvážnou grafikou i interaktivními prvky, jako jsou různé skryté informace, které se zájemcům odhalí v případě, že myší najedou na znaménko plus na prezentovaných fotografiích: „Přestože jsme web z velké části připravovali vlastními silami, je potěšující, že obstál před odbornou porotou soutěže Zlatý středník a obsadil v loňském ročníku skvělé třetí místo v kategorii Nejlepší web,“ doplnila.

V následujících dvou letech dojde k redesignu webu www.plzen.eu/turista.

Do budoucna by se ve své on-line komunikaci chtělo město ještě více zaměřit na svou hlavní skupinu návštěvníků, tedy rodiny s dětmi, pro které v současné době připravuje mikrostránku www.plzenprodeti.cz, která by měla poskytovat informace připravené na míru. Stránka bude mít vzhled korespondující s vizuálem zmíněné kampaně a její součástí by měla být velká rodinná interaktivní hra, která aktuálně rovněž teprve vzniká.

Tištěné materiály jsou potřeba

Jak již bylo zmíněno několikrát, nová a interaktivní média mají v propagačních kampaních stále větší roli. Mohlo by se tedy zdát, že doba tištěných propagačních materiálů je u konce. Realita je však spíše opačná. „Naše osobní zkušenosti jsou takové, že jak starší, tak i mladší generace, již odchovaná sociálními sítěmi, využívá v hojné míře i tištěné propagační materiály. To souvisí i se stále častějším trendem útěku z civilizace a trávení času v přírodě, kde se chceme odprosit od informačních technologií,“ uvedla Ilona Šnebergerová. A zde leží jejich největší potenciál. S čímž souhlasí i Helena Prokopová, která dodává: „Snažíme se maximálně využívat možností virálního šíření informací, ale vzhledem k tomu, že jednou z našich nejpočetnějších skupin jsou němečtí senioři, neupouštíme ani od tištěných materiálů.“

Ilustrace: archiv

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více