Ačkoli z hlediska kongresové turistiky patří prvenství jednoznačně Praze, ostatní kraje mají pořadatelům kongresů, ale i významných firemních akcí či školení také mnoho co nabídnout. Nejen kapacitně, ale i vybavením či zajímavým pojetím některých sálů či atraktivním doprovodným programem.
Ústecký kraj
Ústecký kraj nabízí zázemí spíše pro akce menšího a středního rozsahu do 500 osob. Nejvíce konferenčních sálů je k dispozici přímo v Ústí nad Labem ve zdejších kongresových hotelích Clarion Congress Hotel, Best Western Hotel Vladimír a hotel Větruše. Další prostory s kapacitou 100 až 200 míst nabízí gotický hrad Litoměřice, kongresový hotel Vavřinec v Roudnici nad Labem, Hotel Cascade v Mostě, Lázně Teplice, moderní a velmi zajímavý prostor Chrám chmele a piva v Žatci či Dům Českého Švýcarska v Krásné Lípě. „Oblíbené jsou i akce na zámcích. Děčínský zámek pojme až 350 lidí, Červený Hrádek u Jirkova disponuje kapacitou 200 míst a zámek Klášterec nad Ohří 120 místy,“ říká Radana Kubíčková z North West Bohemia Convention Bureau. Region je velmi oblíben i pro konání teambuildingů a zážitkových akcí pro menší skupiny 30 až 80 lidí, protože nabízí řadu velmi příjemných středisek v krásné přírodě. Mezi nejvyhledávanější patří hotel Ostrov v Ostrově u Tisé, uprostřed pískovcových skal, horský hotel Nástup nacházející se ve Skiareálu Klínovec nebo hotel Emeran na Klínech, hřebenech Krušných hor.
Přesnou statistiku, kolik MICE akcí se v uplynulých letech uskutečnilo v Ústeckém kraji, v North West Bohemia Convention Bureau (NWBCB) nemají. Nicméně podle odhadů se letos jen v Ústí nad Labem uskuteční desítky konferenčních akcí. Pomoci přilákat další zájemce o pořádání kongresových akcí by podle Radany Kubíčkové napomohla větší možnost propagace Ústeckého kraje v odborných a specializovaných periodikách a na internetových stránkách. „Uvítali bychom také možnost zorganizovat více tzv. inspection tours (MICE tripů) do regionu, kde můžeme během pár dnů vybraným účastníkům představit region zblízka. Naše aktivity jsou ale závislé na dotacích Czech Convention Bureau,“ dodává Radana Kubíčková. Přesto se NWBCB v rámci marketingových aktivit snaží účastnit různých domácích i zahraničních MICE veletrhů. V České republice to byl například na jaře a na podzim Trend Event, v květnu IMEX ve Frankfurtu a konference Stop and Stay. „V září letošního roku se uskuteční první třídenní MICE Trip do Ústeckého regionu pro vybrané organizátory konferencí, eventů a firemních akcí. Na výběru účastníků spolupracujeme s portálem Firemniakce.cz nebo využíváme kontakty z Czech Convention Bureau,“ doplňuje Kubíčková. V nastoupené cestě propagačních aktivit by v NWBCB chtěli pokračovat i příštím rokem. Navíc plánují zacílit i na německý trh a uvažují o rozšíření PPC kampaně a PR. Kromě toho by rádi uskutečnili i press trip pro odborné novináře nebo společný MICE trip s Karlovarským krajem.
Liberecký kraj
Také Liberecký kraj má zájem na rozvoji segmentu kongresové turistiky, který generuje zajímavé příjmy, a také do značné míry odbourává sezonnost, což je především pro severní Čechy pozitivní jev. „Malá rozloha rozhodně neubírá kraji na atraktivitě. Malebné krajské město Liberec je svou polohou unikátním spojením mezi sportem v překrásné okolní přírodě a kulturním vyžitím v historickém městě. Zároveň má výbornou dostupnost, 100 km od hlavního města Prahy,“ říká Eva Strapková z obchodního oddělení libereckého Centra Babylon. Kongresových kapacit nabízí celou řadu, ať už jsou to sály v Centru Babylon, nebo v hotelích a dalších zařízeních v kraji. Jen v Centru Babylon, které disponuje největším mimopražským kongresovým centrem a hotelem, se loni uskutečnilo skoro 350 akcí různého zaměření a rozsahu. Polyfunkční komplex Centrum Babylon je podle Evy Strapkové turistickou dominantou Liberecka neméně jako třeba Ještěd či Sychrov. Zároveň se na ploše 30 000 m² nachází WELLNESS HOTEL BABYLON s kapacitou přesahující 1 000 lůžek, kongresové sály, desítky salonků a restauračních provozoven.
„Zájemce o pořádání kongresů hledáme ve všech sférách. V minulém i letošním roce jsme měli svého zástupce na tak významné akci, jako je eventová konference M&I FORUM. Klientelu se snažíme oslovit hlavně komplexností našich služeb. Zdůrazňujeme výhodnou polohu, snadnou dosažitelnost, atraktivnost regionu i komplexu Centrum Babylon,“ míní Eva Strapková s tím, že v současné době se propagace zaměřuje i směrem k sousedním zemím – tedy do Německa a Polska. Navíc už brzy je naplánována rozsáhlá rekonstrukce největšího kongresového sálu, který pojme až tisíc osob, takže se v dalších letech dá očekávat nárůst pořádaných akcí.
Pardubický kraj
Zázemí pro pořádání MICE akcí je v Pardubickém kraji velice různorodé. Najdeme zde špičkově vybavené kongresové hotely s kapacitou téměř tisíc osob i společenské sály a salonky pro 50 i méně účastníků. „Pokud s námi budou pořadatelé eventů spolupracovat při výběru lokace a zařízení, jsem přesvědčena, že se nám ve většině případů podaří najít vhodné zázemí téměř pro každou akci,“ říká Alena Horáková, ředitelka Destinační společnosti Východní Čechy, do jejíž struktury patří také East Bohemia Convention Bureau (EBCB). Pod stejným názvem je k dispozici i kongresový katalog, který zahrnuje kompletní seznam kongresových kapacit a služeb v kraji. Ani v Pardubickém regionu neznají přesnou a kompletní statistiku kongresových akcí na letošní nebo příští rok. Podle odborného odhadu se však jedná spíše o opakující se akce z minulých let. „Bohužel nemáme prostředky a možnosti na to, abychom se ke kompletním statistickým údajům dostali a zpětná vazba od míst, kde se kongresy konají, nám také zatím chybí,“ dodává Alena Horáková. EBCB při propagaci cílí především na pořadatele akcí středního a menšího rozsahu. „Můžeme nabídnout destinace, které jsou zasazeny v panenské přírodě, což vnímáme jako alternativu k eventům pořádaným v městském prostředí. Velkým pozitivem je to, že náš kraj je velmi dobře dopravně dostupný ze všech koutů České republiky,“ zdůrazňuje.
Také zástupci EBCB se pravidelně účastní speciálních workshopů a miniveletrhů zaměřených na pořadatele eventů a doprovodné aktivity. Ať už je to Trend Event Expo, Event Day v Praze či Brně, nebo vybrané zahraniční veletrhy, které mají v nabídce MICE sekci jako IMEX Frankfurt nebo ITB Berlín. „Jednou z nejúčinnějších marketingových aktivit je v této oblasti pořádání tzv. MICE tripů po regionu. Během tří dnů se účastníkům akce snažíme ukázat to nejlepší pro MICE akce v Pardubickém kraji. Letos v září pořádáme již 4. ročník a myslím, že to opět bude stát zato,“ říká Alena Horáková.
Kraj Vysočina
Na Vysočině se nachází více než stovka zařízení s ubytováním poskytujících jednací prostory. Zhruba polovina z nich disponuje sály s kapacitou minimálně 100 osob při divadelním uspořádání, více než třetina potom s kapacitou minimálně 50 osob. Tato zařízení nabízejí veškeré běžné konferenční služby, většina hotelů vyšší kategorie dále zajišťuje i doprovodné incentivní a teambuildingové aktivity a wellness služby. Mnoho hotelů těží z kombinace skvělé dopravní dostupnosti a prakticky nedotčené přírody, kterou Vysočina nabízí. V posledních letech se budují nové moderní kapacity a je zde také řada zámeckých boutique hotelů poskytujících zázemí spíše pro menší akce, avšak s vysokým komfortem a špičkovou kvalitou služeb, např. pozoruhodně zrekonstruovaný hotel Zámek Valeč nebo Chateau Herálec. Zájemci mohou uspořádat svůj event také v jedinečných prostorách zdejších výjimečných památek, např. přímo v poutním kostele sv. Jana Nepomuckého na Zelené Hoře, klášteře Želiv nebo v Zadní synagoze v Třebíči.
Podle údajů Českého statistického úřadu se v loňském roce uskutečnilo na Vysočině 835 konferencí, tedy akcí s minimálním počtem 50 účastníků. „Vzhledem k tomu, že v této statistice se sledují akce pouze v hromadných ubytovacích zařízeních, lze soudit, že reálné číslo bude ještě o něco vyšší. Výhled na letošní rok prozatím neexistuje, protože se výsledky sledují až zpětně. Podle mého názoru však Kraj Vysočina v tomto ohledu vykazuje pouze menší výkyvy s výjimkou poměrně skokového nárůstu mezi lety 2012 a 2013. V počtu konání těchto typů akcí se náš kraj v rámci regionů ČR pravidelně umisťuje na 3. až 4. místě,“ říká Jana Böhmová z organizace Vysočina Tourism, do jejíž organizační struktury patří i regionální kancelář Vysočina Convention Bureau. Ta od začátku loňského roku působí právě v oblasti MICE. Marketingové nástroje využívá hlavně ke zvýšení povědomí o možnostech, které destinace Vysočina nabízí v oblasti kongresové a incentivní turistiky.
Vedle účasti na veletrzích byl vytvořen webový portál www.vysocinaconvention.cz, který by měl v budoucnu obsahovat kromě databáze zařízení poskytujících konferenční, incentivní a ostatní doprovodné služby i řadu dalších praktických informací. „Na existenci kanceláře, webu a poskytovaných služeb upozorňujeme například v rámci spolupráce s portálem FiremníAkce.cz, kde jsou pravidelně zveřejňovány články o činnosti a zajímavé aktuality. Kromě toho jsme v červnu letošního roku uspořádali MICE trip pro odborníky v segmentu MICE a pořadatele firemních akcí, kterým jsme představili vybraná konferenční zařízení v kraji a jejich nabídku služeb,“ popisuje Jana Böhmová.
Východní Morava
Turistický region Východní Morava (geograficky území Zlínského kraje) je podle Dany Daňové, ředitelky Centrály cestovního ruchu Východní Moravy, z hlediska kongresového turismu lokalitou tzv. třetí volby. Je to dáno především dopravní dostupností, velikostí kongresových kapacit a počtem lůžek v hotelích. „Region je schopen absorbovat akce s počtem účastníků do 550 v jednom sále. Můžeme nabídnout moderní prostory, ale také například sály v historických objektech, jako jsou zámky. Bohužel nám v kraji schází typický kongresový hotel, což mírně snižuje komfort organizátorů i účastníků, přesto například Luhačovice nabízejí vysoký standard jak z pohledu ubytování a stravování, ale i dalších služeb,“ míní Dana Daňová a zdůrazňuje, že Východní Morava se může pochlubit velmi dobrou nabídkou pro uspořádání incentivních pobytů, firemních školení, zážitkových akcí a teambuildingů.
Podle statistiky ČSÚ se v roce 2014 ve Zlínském kraji realizovalo 568 konferencí, jichž se zúčastnilo 60 300 účastníků. Proti roku 2013 se jedná o 65procentní růst počtu konferencí a téměř dvojnásobný počet účastníků. Většinou jde o menší akce do stovky lidí. Počet vícedenních akcí, které hostily přes 400 osob, lze za rok 2014 odhadnout na přibližně třicet. Letos by se toto číslo mělo přiblížit hranici čtyřiceti. Z toho zhruba polovina probíhá v Luhačovicích a ve Zlíně.
Ve druhé polovině letošního roku a v roce 2016 proběhne v regionu několik kongresů z oblasti zdravotnictví, ale také například Kongres zahradní a krajinářské tvorby. K tomu je třeba připočíst ještě řadu firemních akcí, seminářů a incentivních pobytů.
„Propagace v minulých letech probíhala prostřednictvím inzerce v tištěných médiích, po dobrých zkušenostech ze závěru loňského roku se letos zaměříme na krátkodobé kampaně zejména v elektronických médiích na tuzemském trhu. Využíváme příslušnost k systému Czech Convention Bureau a společně s kolegy z Jihomoravského kraje připravujeme trip do nejzajímavějších lokalit pro MICE. Také naše výroční konference cestovního ruchu pořádáme jako ‚ukázkové‘ MICE akce s tím, že takto představujeme prostory, které jsou v kraji vhodné pro firemní klientelu. Díky tomu se například podařilo uvést do širšího povědomí Kongresové centrum REC Group ve Starém Městě,“ uvádí Dana Daňová. Vzhledem k tomu, že Centrála cestovního ruchu Východní Moravy nemá ambice stát se pořadatelem kongresů, nezaměřuje se v tomto ohledu na vlastní akviziční aktivity. „Soustředíme se na propagaci regionu jako takového a pořadatelům nabízíme poradenství. Pokud jde o zajišťování kongresů, necháváme jejich akvizici na subjektech, které kongresy pořádají nebo je pro své klienty zajišťují na klíč,“ dodává.
Moravskoslezský kraj
Město Ostrava disponuje nejen konferenčními kapacitami malého i velkého rozsahu, ale nabízí zájemcům o uspořádání akcí i netradiční místa. Jsou to například Dolní Vítkovice s Gongem, bývalým plynojemem, který je dnes přebudován na multifunkční halu s 1 509 místy k sezení. Rozsáhlé prostory podle Niny Urbánkové z Moravskoslezského Convention Bureau (MSCB) nabízí také nově zrekonstruované Trojhalí, což jsou dvě památkově chráněné budovy, které byly v minulosti využívané k průmyslovým účelům. „Jedna ze dvou budov, tzv. Dvojhalí, pojme 2 000 účastníků v divadelním uspořádání a 4 700 osob na stání,“ dodává Nina Urbánková. Moderní konferenční kapacity v Ostravě nabízí také Clarion Congress Hotel Ostrava s kapacitou 1 620 delegátů, ale třeba i Důl Michal či nedávno zrekonstruované prostory kreativní čtvrti Dolu Hlubina, které výborně obslouží umělce. Tradiční výstavní prostory se pak nacházejí na Výstavišti Černá louka. Z nevšedních míst mimo Ostravu stojí za zmínku designový hotel Miura v Beskydech nebo hudební sál v lázních Karlova Studánka uprostřed Jeseníků.
Podle údajů z Českého statistického úřadu se v Moravskoslezském kraji v roce 2014 konalo 744 konferencí se 105 047 účastníky. Zahrnuty jsou konference s 50 a více návštěvníky. „Bohužel tato data nereflektují akce, které se uskutečnily v prostorách, jež nemají vlastní ubytovací kapacity. Nezahrnují tak například setkání ve vytíženém Gongu a v dalších hojně využívaných prostorech na Landek Parku či v Dole Michal. Je tedy jasné, že počet akcí je v regionu mnohem vyšší,“ dodává Nina Urbánková.
V příštím roce hodlá MSCB prezentovat možnosti Moravskoslezského kraje v oblasti MICE na veletrzích WTM Londýn a IBTM Barcelona. Kromě toho také Moravskoslezské Convention Bureau organizuje site inspection pro asijského klienta, který Ostravu zvažuje v souvislosti s organizací svého eventu. Z dalších propagačních akcí se letos uskutečnil například fam trip pro francouzské nákupčí. V tomto pohledu do karet Moravskoslezského Convention Bureau nahrává přímé letecké spojení Ostravy s Paříží. K propagaci destinace využívají, sice v menší míře, také reklamu a inzerci.
Jeseníky
Ačkoli Jeseníky nabízejí menší množství konferenčních prostor než třeba Střední Morava spadající také do Olomouckého kraje, jsou nicméně podle Lenky Dusové, projektové manažerky Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu dobře vybaveny pro pořádání eventů a teambuildingů. „Právě ta odlišnost mezi velkým městem a horami je markantní a originální. Jeseníky jsou dobře vybaveny pro pořádání menších eventů, mají plus v tom, že je zde možné spojit pracovní záležitosti s krásným prostředím nejkrásnějších moravských hor, čistého vzduchu a adrenalinových zážitků, a nemohu opomenout ani typickou slezskou gastronomii,“ vyzdvihuje Lenka Dusová. Zázemí pro pořádání MICE akcí je široké, Jeseníky disponují dostatečně velkými kapacitními prostory pro pořádání středně velkých kongresů, ale i menších akcí.
K propagaci využívají v Jeseníkách – podobně jako v ostatních krajích – nejen možností, které vyplývají z členství v Czech Convention Bureau, ale vlastními aktivitami cílí na organizátory akcí a oslovují je například pořádáním speciálních fam tripů, prostřednictvím reklamy či internetu. Důležité jsou podle Lenky Dusové i inspekční cesty, účast na veletrzích a další formy propagace. A právě na ty by se podle svých slov chtělo v budoucnu vedení Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu více zaměřit.
Z přehledu je patrné, že jednotlivé kraje se v oblasti MICE zaměřují především na pořádání menších kongresů, incentivních akcí, seminářů a teambuildingů. Zda se jim podaří kongresovou turistiku přilákat do krajů i v dalších letech, ukáže až čas. Určitě dobrou příležitostí, jak dát o sobě vědět a představit své možnosti, nabídne také 56. kongres ICCA, který se na podzim roku 2017 uskuteční v Praze.