Krize netlačí do kouta, SIXT chce růst a nadále zvyšovat kvalitu

Ze všech koutů ekonomického spektra trhu létají zprávy o dopadech finanční krize. Někde se zavírají restaurace, jinde hotely zejí prázdnotou. Jaká je současná situace na trhu pronájmu automobilů a poskytování navazujících služeb, jsme se přišli zeptat Petra Kosmáka, obchodního a marketingového ředitele společnosti SIXT, která loňský rok shodou okolností oslavila jubileum působení na trhu. Když rozhovor končil, bylo patrné, že alespoň v jedné z mála firem se její vedení z krize nehroutí.

Obchodní ředitel Petr Kosmák klade i nadále důraz na kvalitu

SIXT je dnes již zavedená společnost na trhu se službami pronájmu automobilů, navíc s mezinárodní působností. Jaké jsou její hlavní produkty?

Jako hlavní produkty společnosti SIXT mohu uvést provozování půjčovny automobilů a poskytování vozidel na operativní leasing. Kromě těchto dvou základních služeb poskytujeme možnost výkupu a prodeje ojetých vozů. Dnes má naše flotila 3 000 vozů a to je každoročně obrovský objem užívaných automobilů, ať už krátkodobě ojetých, to jest půlročních vozidel z půjčovny, nebo dvou- až pětiletých vozidel z operativního leasingu. Výhodou takového ojetého auta je garantovaný původ (SIXT) a autorizovaný servis během celého života vozu. Dalším produktem, který v současné době nabízíme, je produkt SIXTi. Jedná se o podpůrný produkt pronájmu automobilu od 299 korun. Jde o kvalitativně úplně stejná auta jako z běžné autopůjčovny, jen cena je zde z marketingových důvodů stanovena na takto nízkou hranici. Chtěli jsme se přiblížit běžnému uživateli, protože zdaleka není pravda, že bychom byli nebo měli zájem být tou nejdražší autopůjčovnou. Chceme být spíše tou nejkvalitnější na trhu. Další služba, kterou poskytujeme, se jmenuje SIXT MONITOR, jedná se o samostatnou službu pro sledování pohybu vozidel v autoparku a s tím je spojená i elektronická kniha jízd.

V úvodu jste zmínil průměrnou dobu provozu vozidla u SIXTu. Kde je stanovena časová hranice, kdy je vozidlo využito do autopůjčovny a kde jde již na leasing?

Vozidla pronajatá do délky 12 měsíců jsou pronajímána z autopůjčovny, vše nad 12 měsíců považujeme a obsluhujeme v rámci divize operativního (full service) leasingu. Nefunguje to tak, že bychom koupili nové auto, půl roku ho půjčovali a poté vozidlo přešlo do segmentu leasing. Už při koupi jsou vozidla diferencována. Jedna z výhod mladé flotily v autopůjčovně například je, že když si od nás klient pořídil vozidlo na operativní leasing a něco se s ním přihodilo, tak mu poskytneme dočasnou velmi kvalitní náhradu v podobě vozu z půjčovny. Zatímco při leasingu u jiné společnosti je mu poskytnuto nějaké náhradní auto podobné kategorie, ale je otázkou, jaké bude kvality. Naše klientela je často zahraniční, zvyklá na určitý vyšší standard, než je běžný zde v ČR, a když se podíváte na náš marketingový plán letošního roku, tak zjistíte, že se chystáme jít ještě více vstříc kvalitě. Celá flotila bude zaměřena na vozy Mercedes, Audi a nově Seat. Samozřejmostí jsou a musí být také značky Škoda a VW a dále i zážitková auta typu Aston Martin.

Máte tedy snahu se na trhu ještě více posunout k byznys klientele?

My se k ní neposouváme, my už ji v drtivém procentu obsluhujeme. Dnes tvoří korporátní zákazníci osmdesát procent naší klientely. Zákazníci ze segmentu leisure, turisté v rámci incomingu, netvoří naši dominantní klientelu.

Takováto ocenění jsou u SIXTu k vidění stále častěji Takováto ocenění jsou u SIXTu k vidění stále častěji

Rok 2008 byl pro SIXT jubilejní, slavil desáté výročí. Jak byste shrnul toto desetileté působení na trhu?

Já osobně pracuji u společnosti již sedmým rokem, takže mohu s radostí vašim čtenářům sdělit, že společnost za celou dobu vytvořila kontinuální nárůst (ročně 30 %). Tyto nárůsty jsou viditelné jak v počtu pronájmů, tak v konečném obratu společnosti. Dosahujeme i nebývalých nárůstů v rámci operativního leasingu.

A co SIXT a finanční krize?

My nejsme navázáni na americký, ale na evropský trh, takže vliv krize k nám do SIXTu přišel později. Ze začátku to vypadalo, že propad nepřichází vůbec, asi po dvou měsících se začaly projevovat některé příznaky, například klesly počty pronájmů některých mikrosegmentů. V tuto chvíli se nám karta obrací a počty pronájmů neklesají, spíše se mění jejich struktura, klienti si často objednávají auta o kategorii nižší než dříve. Tomu opět vycházíme vstříc s zvyšujeme kvalitu a výbavu menších vozidel. V Sixtu je již například zcela standardní, že všechny vozy jsou vybaveny klimatizací.

Ve vaší nabídce klientům v současné době figurují různé věrnostní programy, můžete je v krátkosti představit?

U věrnostních programů máme dva segmenty, leisure a korporátní, ale oba fungují velmi podobně. Jsou založeny na systému SIXT EXPRESS karet, od standardní přes zlatou, diamantovou a platinovou po typy ladies card nebo senior card. Smyslem využití karty jsou slevy, přednostní odbavení, upgrade zdarma nebo míle leteckých a hotelových společností. SIXT má nejen propracovaný systém věrnosti pro své zákazníky, ale i pro své zprostředkovatele. SIXT velice úzce spolupracuje s většinou cestovních kanceláří a pro aktivnější z nich provozuje systém bezplatných bonusových pronájmů nebo šeků pro zaměstnance hotelů i cestovních kanceláří a agentur. Tento systém je nejvíce oceňován při vystavování rezervací prostřednictvím GDS (prefixem SX) nebo tzv. microsites na internetu. Oblíbené je vystavování elektronických voucherů.

Text a foto: -jah- a SIXT

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více