Zima 2009. Kam se jen podíváš, tam chumelí. Do jara daleko a situace na globálním trhu žádná sláva. Pro některé slabší povahy z podnikatelských oborů asi nepříliš veselé období. Pro optimisty, kteří si jarní sluníčko dokázali schovat i na zimu a neztrácejí víru, že právě oni teď dokážou proplout dravými vodami globální ekonomiky, je to ta pravá chvíle, aby si vyhrnuli rukávy a pustili se do díla. Jak jde práce od ruky v oblasti Travel managementu a jak vidí současnou situaci na trhu, jsme se přišli zeptat lídra české pobočky společnosti BCD travel Marka Vidice.
Jako generální manažer BCD Travel v ČR jste z pohledu firmy ideálním člověkem ke zhodnocení právě uplynulého roku. Byl pro vás rok 2008 úspěšný, splnila se vaše očekávání?
Rok 2008 byl u nás i přes počínající ekonomickou krizi úspěšný. Splnili jsme všechny parametry a očekávání majitelů. Jediné, co bych viděl jako ne úplně ideální, je zpoždění technologického vývoje, některých technologických řešení. Ovšem co se týče hodnocení české pobočky BCD Travel v oblasti obratů, loňský rok byl zatím nejúspěšnější, neodešel nám jediný klient. A to se naštěstí promítlo právě i na finančních výsledcích, které jsme byli schopni držet. Nezapojovali jsme se do různých cenových válek, čímž jsme možná dočasně trochu ztratili na růstu objemu tržeb, ale na druhou stranu je naše báze klientů myslím zdravější než u jiných firem, které šly cestou nízkých cen a nákladů. Co se týče aktuální situace, pracujeme především na tom, abychom zefektivnili a maximálně automatizovali provoz, aby naše produktivita práce byla na úrovni, kdy by v důsledku budoucí situace bylo možné mít více prostoru v oblasti cenového nastavení našich služeb.
Jak by se případná finanční krize mohla projevit u BCD Travel v souvislosti s tím, že se jedná o mezinárodní řetězec?
Ona tu myslím není ani tak souvislost s tím, jestli jsme, nebo nejsme mezinárodní řetězec, jako spíš souvislost s naším zaměřením. Naším produktem je z 95 procent korporátní byznys a poskytujeme služby pro firemní klientelu. Finanční krize obecně doléhá na společnosti z různých oborů a různým způsobem. A my ten trend vidíme v tom, že třeba v automobilovém průmyslu, kde jsou spolu s bankovnictvím a nemovitostmi důsledky krize nejhmatatelnější, společnosti dělají kroky k větším úsporám. A tyto kroky ovlivňují i nás. Cestování je spolu s marketingem ve firmách jednou z prvních položek, kde je snaha o úspory. A šetří se vícero způsoby, buď firmy zaměstnancům zpřísňují podmínky pro cestování, nebo se snaží co nejvíce snížit cestovní výdaje zaměstnanců. Velmi krizový měsíc pro celý obor byl loňský listopad, kde byl vidět vůbec poprvé po dlouhé době propad v prodeji letenek. Praha jako destinace v prodeji neustále rostla, ale pak přišel útlum. Cesta ven je v novém prodeji, to znamená nabírat nové a nové klienty. Je potřeba také zvážit, zda společnost chce, nebo nechce jít tak nízko s cenou, aby tak doplnila nižší objemy tržeb. V našem odvětví ceny klesaly plynule od roku 2004, kdy skončily provize za prodej a začaly fungovat transakční poplatky. Jedním z důsledků finanční krize je téměř vždy propad business travelu. Po válce v Perském zálivu byl jeden propad, nyní další. Ale krize vždycky prolomí nějaké tabu, po Perském zálivu se zjistilo, že videokonference jsou také alternativou, že účastníci nemusí být fyzicky přítomni. Rozdíl ale je, pokud někdo cestuje například z důvodu vnitřní komunikace ve společnosti a pokud někdo letí za obchodem, kvůli kontraktům. Tam se obchodní partneři často potřebují vidět naživo.
Zkusil byste odhadnout, jaké by v případě nepříjemných důsledků krize byly u vašich klientů trendy? Zda by firmy více šly cestou vlastního vyhledávání outsourcingu a služeb, nebo by spíše zvýšily tlak na vás jako dodavatele, s požadavkem na snížení nákladů služeb?
Já myslím, že to záleží na velikosti firmy a vnímání konkrétních interních nákladů. U velkých společností totiž bývají problémy s kontrolou výdajů. A díky agentuře z oblasti travel managementu může firma část autorizačních a bezpečnostních procesů přenést na agenturu. Ale jsou tu i jiné důvody, třeba otázka času. Prověřovat řekněme takových pět šest zdrojů, aby se zjistila ta nejlepší nabídka pro firmu, znamená ztrátu času zaměstnanců a riziko ztráty kontroly nad procesem objednávek. Další, co může agentura nabídnout, je možnost evidování souhrnných dat (objednávek). Tyto výkazy-reporty se pak dají použít například při snahách o domluvení nižších cen u letenek nebo pokojů.
Já myslím, že firmy si teď teprve začínají uvědomovat, kde můžou ty peníze ušetřit, že to není na poplatcích u poskytovaných služeb, ale na tom cenovém základu. Společnosti si teď budou více hlídat, co kupují, jak kupují a za jaké peníze to kupují. A pro nás to tedy bude o schopnosti dodat kvalitní služby za co nejnižší ceny. My jsme ještě donedávna dávali cestujícímu možnost volby. Předložili jsme mu tu nejlevnější možnost a k tomu mu dali i ostatní nabídky. A on si vybral to, co se mu zdálo optimální. Ale v této chvíli už samotné firmy tlačí na zaměstnance, aby si vybrali nikoliv to, co je podle nich optimální, ale to, co opravdu stojí nejméně. V lednu 2009 máme transakcí o 6 až 7 % více než v letošním roce, ale objemy na prodaných letenkách jsou nižší. Firmy se snaží srazit koncovou cenu služby i za cenu změny pravidel. Tyto změny se ukazují například u využívání business třídy v letadlech, kterou bylo dříve u některých firem zaměstnancům dovoleno využívat při cestách delších než osm hodin. Nyní už se využívají převážně turistické třídy.
Další z oblastí, na kterou se BCD travel v ČR zaměřuje již třetím rokem, je golfová turistika. Jak to u vás aktuálně vypadá s golfem, je o něj stále zájem?
Ano, dá se říci, že tady zaznamenáváme trvalý nárůst. Ale nutno podotknout, že my jsme nezačali nabízet golfovou turistiku jako jeden ze stěžejních produktů. I co se týče celé společnosti BCD Travel, ze všech 96 poboček pouze dvě nabízejí produkt golfové turistiky, konkrétně my v ČR a Portugalsko, které má dlouhou tradici právě v oblasti leisure. Víte, u nás v tomto segmentu služeb možná více než jinde funguje ona reklama na doporučení. Většina golfistů, kteří využijí našich služeb, nám často při příští cestě ještě někoho dalšího přivede. Ale je pravda, že jsme také zainvestovali do marketingu, o značce se ve chvíli, kdy přijde s nějakým novým konkrétním produktem, musí vědět. A my jsme teď dva roky investovali docela dost, abychom byli vidět, abychom se dostali do povědomí.
U golfové klientely tedy neočekáváte snížení poptávky
Zatím se to neprojevuje. Očekávání ale jsou, že krize se dotkne všeho. I když já osobně si myslím, že golf je tak specifický produkt, že o něj bude zájem i za současné situace. Jen je tu předpoklad, že si golfisté nebudou vybírat tak atraktivní destinace. Populární zřejmě zůstanou Španělsko, Portugalsko, Turecko, kalendářně pak březnové, dubnové termíny a rovněž září, říjen, listopad. Ale destinace jako Čína, Seychely, Tahiti, tam ten úbytek poptávky asi bude.
Kolik procent vašeho obratu tvoří golfová turistika?
Tvoří zhruba pět procent objemu našich tržeb. Zhruba 90 procent našeho obratu jsou korporátní služby, z toho tři čtvrtiny jsou čistě služební cesty a zbytek jsou tzv. MICE služby, organizace meetingů, eventů apod.
Čímž se dostáváme ke třetí oblasti, na kterou se zaměřujete, a tou je pořádání MICE akcí.
Ano, my se snažíme pokrýt i tuto oblast, která má přirozenou návaznost na business travel. Samozřejmě ne do každé MICE akce se z našeho pohledu můžeme pustit, protože některý rozsah už vyžaduje specializaci. V zahraničních pobočkách ale funguje BCD MICE jako samostatná společnost, u nás zatím ne, protože obraty nejsou tak velké, takže tyto aktivity jsou součástí jedné společnosti.
Jaká je situace v ČR s ohledem na jiné pobočky a na MICE akce? Současný trend je takový, že firmy začínají v této oblasti dost šetřit.
Určitě, ono se to projevuje už jen tím, že se tyto akce přesouvají ze zahraničí zpět do ČR anebo se omezuje počet eventových akcí. MICE aktivity jsou jedna z oblastí, kterou management firmy v případě krize vidí jako nejméně potřebnou, speciálně různé interní eventy, teambuildingy apod. Na druhou stranu ale neupadá počet marketingových akcí, například u farmaceutických firem. Ty se naopak snaží své produkty protlačit na trh ještě silněji. Ale obecně si myslím, že posun tady v té oblasti bude značný, a to především u mezinárodních, velkých akcí, protože to jsou eventy, které stojí miliardy korun.
Myslíte si, že tam už není prostor pro šetření?
Já myslím, že tam už ne, že firmy nebo organizace se chtějí prezentovat na určité úrovni a konkrétní společnost potom zváží, zda je smysluplné vložit peníze tak, jak plánovala, či zda je lepší event neudělat vůbec. Ale přílišné šetření bych neočekával. U naší pobočky BCD Travel je v tuto chvíli MICE akcí podepsáno o třetinu více než loni, otázka je, kolik z těchto akcí se nakonec také realizuje. Určitý posun, určitý nárůst v našem MICE bude, ale bude to způsobeno spíše příchodem nové klientely. U stávající klientely však asi bude pokles značný.
Text: -jah-
Foto: Petr M. Ulrych