Součástí Karlovarského týdne byl letos již osmý ročník Lázeňského festivalu, který je zaměřen na propagaci českých lázní formou workshopu odborníků s následným fam a press tripem, ale také s prezentací veřejnosti. Slavnostním okamžikem Lázeňského festivalu bylo již pošesté vyhlášení Lázeňské společnosti roku a předání dalších ocenění těm nejlepším v oborech souvisejících s lázeňstvím.
Každoročně jsou do Karlových Varů zvány cestovní kanceláře a novináři z významných zdrojových trhů, ale i z trhů s velkým potenciálem pro česká lázeňská místa. Během cesty mají zahraniční účastníci možnost vyzkoušet si lázeňské procedury a v rámci workshopu se seznámit s nabídkou společností z lázeňských míst ČR. Letos se akreditovalo 32 zahraničních společností a své služby jim nabízelo 23 tuzemských firem. Více podrobností k letošnímu ročníku, který přinesl řadu změn i důvodů k zamyšlení, najdete níže v rozhovoru s ředitelem Lázeňského festivalu Jaroslavem Dolinou.
Za usilovnou práci v oblasti lázeňství byl porotou oceněn prezident Svazu léčebných lázní Eduard Bláha. Cenu převzal z rukou Ivety Jakoubkové (vlevo) a Evy Frindtové (vpravo) |
Nejlepší lázeňskou společností roku 2011 zvolili čtenáři regionálních DENÍKŮ třeboňské Lázně Aurora. Ocenění převzali Jiří Kolban, generální ředitel Lázní Aurora a Bertiných lázní Třeboň (druhý zprava), a Jiří Houdek (vpravo) z rukou Františka Olberta, zástupce regionálních DENÍKů (vlevo) a Rostislava Vondrušky, ředitele agentury CzechTourism |
Nejlepším lázeňským místem roku 2011 se po hlasování široké veřejnosti stala Třeboň. Ocenění z rukou prezidenta Svazu léčebných lázní Eduarda Bláhy převzal starosta Třeboně Jiří Houdek |
Cenu poroty získal karlovarský primátor Petr Kulhánek za znovuobjevení Karlových Varů jako lázní. Ocenění za něj převzal jeho náměstek Mgr. Jiří Klasák. Cenu předávaly Iveta Jakoubková, manažerka produktu lázeňství agentury CzechTourism (vlevo), a Eva Frindtová, vydavatelka C.O.T. media (vpravo) |
Cenu ředitele Lázeňského festivalu obdržel Balneopark v Priessnitzových lázních Jeseník. Zleva: Jaroslav Dolina, ředitel Lázeňského festivalu, Roman Provazník ředitel společnosti Priessnitzovy léčebné lázně, Jan Motlík, General Manager AXXOS Hotels & Resorts
|
Cena Lázeňská společnost roku se předává od roku 2006 (jejími držiteli jsou doposud společnosti Imperial Karlovy Vary, Léčebné lázně Luhačovice – Sanatorium Miramare a Lázně Jáchymov). Letos poprvé o nejlepším lázeňském místě a lázeňské společnosti rozhodovala široká veřejnost prostřednictvím regionálních DENÍKŮ. O pořadí 11 lázeňských společností, které se přihlásily do soutěže, hlasovalo 2 646 čtenářů. Nejvíce hlasů pro nejlepší lázeňské místo obdržela Třeboň. Nejlepší lázeňskou společností roku 2011 zvolili čtenáři třeboňskou Auroru.
Cenu poroty získal karlovarský primátor Petr Kulhánek za znovuobjevení Karlových Varů jako lázní (ocenění za něj převzal jeho náměstek Mgr. Jiří Klasák). Za usilovnou práci v oblasti lázeňství byl oceněn prezident Svazu léčebných lázní Eduard Bláha. Cenu ředitele Lázeňského festivalu obdržel Balneopark v Priessnitzových lázních Jeseník.
Text: Eva Frindtová; Foto: Petr Manuel Ulrych
www.spalife.info , www.karlovarskytyden.cz
Předsedkyní festivalové poroty byla Ing. Iveta Jakoubková, manažerka produktu lázeňství agentury CzechTourism. Zeptali jsme se jí:
Letos poprvé o nejlepším lázeňském místě a lázeňské společnosti rozhodovala široká veřejnost, co to znamenalo pro práci poroty?
V minulých letech rozhodovala o výběru nejlepší lázeňské společnosti porota, složená z odborníků působících v oblasti lázeňství a cestovního ruchu. Např. loni porota hodnotila komplexní lázeňský produkt, který je nabízen klientům podle různých kritérií. V letošním roce jsme se rozhodli dát prostor pro hodnocení produktů (wellnessových, relaxačních nebo léčebných) samotným čtenářům, tedy právě těm, pro které lázně své nabídky připravují. Pro porotu to tedy letos znamenalo výrazně méně práce a zodpovědnosti, ale kdo jiný by měl hodnotit nápaditost a kvalitu produktu, než jeho samotní potenciální koncoví uživatelé?
V čem vidíte význam letošního Lázeňského festivalu?
Že ani český klient nezůstal ošizen. Svoji nabídku pro domácí zájemce představilo několik lázeňských společností z celé ČR také v karlovarském obchodním centru Varyáda. Další program pro malé i velké diváky letos nově proběhl i v Lokti.
S probíhající redukcí indikačního seznamu, a tím možností proplácení lázeňské péče zdravotními pojišťovnami, význam propagace lázeňství doma i v zahraničí opět přichází na „pořad dne" a jeho důležitost stále stoupá. Věříme, že letošní ročník lázeňského festivalu byl dalším krokem na této nelehké cestě.
|
Trh se mění. Jak se změní Lázeňský festival?
…nejen o tom jsme si povídali s ředitelem Lázeňského festivalu Jaroslavem Dolinou.
Jak letos vypadala účast zahraničních společností – touroperátorů?
V letošním roce proběhla velmi komplikovaná akvizice zahraničních účastníků festivalu. Problémem byla hlavně špatná stabilita společností na trhu, které řešily více své interní problémy v době globální krize. Na druhou stranu se však podařilo nalézt společnosti, které projevují o lázeňské produkty dlouhodobý zájem. Změnou a pro nás novou zkušeností je skutečnost, že mnoho zahraničních společností, které české a moravské lázeňství obchodují, zřídilo své pobočky na území České republiky. Řada těchto společností tak učinila po opakované návštěvě Lázeňského festivalu.
Celkem festival oslovil přes 500 cestovních kanceláří a touroperátorů. Po trpělivých jednáních se jich akreditovalo 32. Bohužel musím říci, že ne všechny společnosti dorazily včas a řádně. To je určitá nevýhoda festivalu, kterou bude třeba do budoucnosti ošetřit. Zahraniční partneři jsou zváni na naše náklady a neexistuje garance, že vždy a řádně dorazí. Přijde nám ale nevhodné po nich chtít různé sankce, to obchod spíše poškozuje, než zlepšuje. Například u cestovních kanceláří ze zemí bývalého Sovětského svazu je účast na festivalu více výletem, protože obchodní strukturu mají již propracovanou a jedou se spíše potkat do Karlových Varů se svými kolegy.
Dnes ale máme svoji databázi stabilních partnerů a pro další ročníky budeme pracovat pouze s těmi, kteří prokázali, že na lázeňském trhu aktivně pracují. Novým prvkem letošního festivalu bylo zapojení tuzemských cestovních kanceláří, které aktivně pobyty prodávají a na které festival doposud nemyslel.
Jaký byl naopak na druhé straně počet českých nabídkářů?
Zpočátku jsme se letos trochu obávali o účast tuzemských prodejců, protože lázně více trápí problémy spojené s financováním lázeňských pobytů prostřednictvím zdravotních pojišťoven. Tuzemských společností bylo celkem 23, takže jsme ve finále udrželi obdobný počet, jako tomu bylo v předchozích letech.
Výrazně ale stoupl zájem o festivalovou soutěž, která získává postupně na prestiži a o které rozhodují čtenáři regionálních DENÍKŮ. Dobře dopadl i festivalový katalog, který jednotlivé společnosti prezentuje. Pro nás je katalog inspirací a myslím, že od roku 2012 se začneme zabývat také prodejem lázeňských pobytů a tím posílíme význam festivalu pro lázeňský obchod. Prvním obchodem, který budeme realizovat je nákup 14 relaxačních pobytů pro výherce z řad čtenářů.
Lázeňský workshop v hotelu Richmond |
Jaký byl kromě workshopu připraven program pro zahraniční účastníky Lázeňského festivalu?
Zahraniční návštěvníci měli připravený program, obvyklý jako v předcházejících ročnících. Inspirující bylo aktivní zapojení Českých drah do programu festivalu, a to samostatným kongresovým vlakem. S tím jsme absolvovali trasu Karlovy Vary – Mariánské Lázně – Loket. Pro příští ročník připravujeme vlak jako hlavní programovou součást festivalu, chceme také přes Německo dovézt zahraniční účastníky vlakem. To bude téma 9. ročníku Lázeňského festivalu „Vlakem do lázní". Tento podnět mimo jiné vzešel i od účastníků samotného workshopu.
Jaká tedy bude budoucnost Lázeňského festivalu?
Festivaly jsou v těžkých dobách vždy v ohrožení a naší letošní hlavní snahou bylo festival udržet a začít jej připravovat pro další období. Letošní zkušenosti nám ukázaly, že formát festivalu je po osmi letech již zastaralý a musí se velmi rychle přizpůsobit současným trendům. Nemůžeme žít z úspěchu předchozích ročníků, musíme být úspěšní právě nyní a to chce inovaci. Např. nemůžeme pořádat fam a press trip druhý den po závěrečném festivalovém večeru, kdy se všichni spíše těší domů než na náročný poznávací den. Vypadá to sice hezky v tabulce a programu, ale nefunguje to, nikoliv organizace, ale účast.
Jak my, tak náš generální podporovatel – agentura CzechTourism – dobře víme, že stále ještě máme možnosti a rezervy ve společné akvizici. Každý máme své kontakty, zdroje a informace a ukazuje se, že v jednotě je síla, a to platí u akvizice dvojnásob. Na základě zkušeností budujeme průřezovou akviziční síť festivalu, tedy takové festivalové pobočky. Ty máme již v Německu, Švédsku, Dánsku, Lotyšsku a Maďarsku. V letošním roce vstoupila do akvizice i společnost AXXOS, která má velmi dobré kontakty na země bývalého Sovětského svazu, a to zase nemáme my.
Na lázeňském trhu to prostě vře, mění se majetková struktura, probíhají různé fúze, společnosti vznikají a zanikají, a my se snažíme se v toku velmi rychlých informací orientovat a chytit trendy pro další ročník.
Dnes vím, že festival zůstane v Karlových Varech a v Lokti. Pokud bude festivalová soutěž ještě více mediální aktivitou, pak bude festival celoplošnou akcí, ve které budou hlasovat čtenáři, posluchači nebo diváci. Otevření festivalu veřejnosti je nutné, protože veřejnost má zájem. Lázeňství je téma, o které se veřejnost zajímá a to byl náš cíl. To je cesta, kterou se vydáme pro následující ročníky.
Eva Frindtová