Lázeňství jako součást produktové nabídky destinace

Po vzniku samostatného československého státu v roce 1918 byl lázeňský cestovní ruch nejvýznamnější produktovou nabídkou příjezdového cestovního ruchu tehdejšího Československa a svým významem dokonce překonával Prahu. Tuto významnou pozici, byť ne již tak dominantně, si lázeňství zachovalo i po druhé světové válce. Československé lázně navštěvovaly každoročně statisíce tuzemských i zahraničních návštěvníků. Po roce 1989 prošlo lázeňství hlubokou transformací, jejímž základem byla rozsáhlá privatizace a s ní spojená revitalizace a modernizace řady lázeňských míst. I díky těmto změnám si lázeňství stále uchovává své významné postavení v domácím a příjezdovém cestovním ruchu.

Jestliže se podíváme na lázeňství pohledem produktové nabídky ČCCR – CzechTourism, vidíme, že lázeňství patří již řadu let k základní produktové nabídce České republiky. V marketingovém plánu na rok 2018 je jedním z klíčových produktů produkt nazvaný Cesty pro zdraví – lázeňství a lékařský turismus. Obdobně jako Česká republika vnímají lázeňství i okolní země střední Evropy. Například rakouská centrála Österreich Werbung má mezi osmi základními produktovými nabídkami Wellness, který v sobě zahrnuje i tradiční léčebné lázeňství. Maďarská centrála cestovního ruchu Hungarian Tourism Agency nabízí na jednom z prvních míst své produktové nabídky Zdravotní turismus, ve kterém je nabídka lázní a lázeňských pobytů s důrazem na Budapešť a Hévíz, ale také další formy zdravotního cestovního ruchu.

Foto: Shutterstock.com
 

Význam lázeňství pro výjezdový a domácí cestovní ruch dokládá Tabulka 1. V ní jsou uvedeny statistické údaje za období let 2012–2017 týkající se návštěvnosti českých lázní ze strany rezidentů, nerezidentů a celkem.

Tab. 1: Návštěvnost v lázeňských ubytovacích zařízeních v ČR

Rok Rezidenti Nerezidenti Počet
hostů celkem
2012 361 327 349 531 710 858
2013 371 191 374 744 745 935
2014 391 793 350 488 742 281
2015 414 141 318 135 732 276
2016 438 701 341 421 780 122
2017 456 865 398 540 855 405

Zdroj: Vlastní zpracování s využitím dat ČSÚ, 2018

Z uvedených dat je zřejmé, že počet hostů v lázeňských zařízeních roste, přičemž u nerezidentů je tento trend nerovnoměrný. Ještě významnější je potom orientace produktové nabídky lázeňství na vybrané zdrojové trhy, ze kterých se rekrutují potenciální návštěvníci lázní. Patří k nim jednak tradiční zdrojové země, jakými jsou například Německo nebo Rusko, ale i nové perspektivní trhy, ke kterým řadíme například Čínu nebo Tchaj-wan (Tabulka 2).

Tab. 2: Hosté a přenocování v lázeňských zařízeních v ČR v roce 2017 podle vybraných zdrojových zemí

Pořadí Země Počet hostů Počet
pobytových dnů 
Průměrná
délka pobytu
1. Německo 198 590 1 366 495 6,88
2. Rusko 65 243 762 715 11,69
3. Tchaj-wan 18 276 20 064 1,10
4. Čína 12 010 138 361 1,15
5. Slovensko 11 293 37 097 3,28
6. Izrael 8 707 104 694 12,02

Zdroj: Vlastní zpracování s využitím dat ČSÚ, 2018

Dominantní postavení v návštěvnosti českých lázní si udržují hosté z Německa a Ruska. U těch lze ocenit především celkovou délku pobytů, která je téměř 12 dnů. Ze statistiky je přitom dále zřejmé, že i když je celkový počet návštěvníků z nových zdrojových trhů již zajímavý, nejedná se o klasické pacienty lázní s dlouhodobým pobytem, ale pouze o krátkodobé návštěvníky s jedním přenocováním. I tak je však vhodné produktovou nabídku lázeňství v těchto zemích soustavně prezentovat s výhledem na získání návštěvníků s dlouhodobějším pobytem.

Ing. Pavel Attl Ph.D.Vysoká škola hotelová v Praze
vedoucí katedry cestovního ruchu
attl@vsh.cz
 

Autor

Nejnovější články z rubriky Incoming

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více