

Léčebné lázně Mariánské Lázně, které díky atraktivnímu prostředí, nezaměnitelné atmosféře a rejstříku poskytovaných služeb patří k nejvyhledávanějším lokalitám českého incomingu, nyní stojí na startovní čáře nové lázeňské sezony. Jaké jsou její perspektivy a zda může vedení společnosti Léčebné lázně Mariánské Lázně, a. s., očekávat, že bude stejně úspěšná jako ta loňská, jsme se zeptali ing. Lva Novobilského, generálního ředitele společnosti a předsedy představenstva.
Jaké jsou v lázeňství pro rok 2009 trendy? Ovlivní současná situace na trhu nějak i oblast tohoto segmentu turistického ruchu? Jaké se předpokládají reakce ze strany klientely?
Globální krize ovlivňuje hotelový a samozřejmě i lázeňský byznys. Klienti mají méně peněz a více zvažují, za jakým účelem peníze vydají. Dalším trendem je, že se klientela ohledně výběru destinace rozhoduje na poslední chvíli a také hledá levnější varianty a typy pobytů. Myslím si, že současná situace se tak samozřejmě dotýká i lázeňství, byť segment seniorů se zdá být stabilnější než ostatní. I senioři však mají své rodiny a děti, které mohou být krizí postiženy a kterým senioři chtějí pomoci.
Mění se nějak struktura klientely, přibývají mladší lidé, jiné národnosti či společenské skupiny?
Struktura klientely se mění a jsme rádi, že si do lázní nachází cestu i mladší generace a také rodiny s dětmi. Věková struktura návštěvníků je velmi závislá na konkrétní národnosti, rusky mluvící hosté jsou většinou mladšího věku a velmi často cestují s dětmi. Jsou také náročnější na volnočasové aktivity, mají potřebu vyhledávat více zážitků. Německá klientela je většinou tradiční, hosté se vrací a do Mariánských Lázní přijíždí jako do známého prostředí, které si oblíbili.
Aqua wellnes centrum v hotelu Hvězda-Skalník |
I za stávající finančně nepříznivé situace se mluví o tom, že senioři, kteří jsou stále početnější skupinou na trhu, mohou zvyšovat poptávku právě v oboru lázeňství. Je zde ještě něco, v čem by lázeňský komplex seniorům mohl vyjít vstříc?
Dnešní senioři jsou o mnoho aktivnější než před lety, proto se snažíme nabízet i vhodné sportovní aktivity, jako například nordic walking či cvičení na posílení páteře a svalů. Organizujeme poznávací zájezdy i gastronomické akce. Také programy, které sestavujeme společně s lékaři, jsou zacíleny na problémy, které trápí většinu seniorů, jako bolesti zad, nedostatek pohybu a nevhodné stravovací návyky.
Jak probíhá rekonstrukce hotelu Edward, máte nějaké další plány v této oblasti?
Plány na rekonstrukci hotelu Edward jsou v přípravě a jsou předmětem jednání představenstva společnosti. Samozřejmě je naším cílem hotel Edward představit znovu v plném lesku, ale v současné době jsou investice složitou záležitostí, a jak jsem uvedl, jsou i v rukou hlavního akcionáře.
Jak se u vás vyvíjí situace v oblasti MICE, kde je aktuálně trend úbytku pořádaných akcí? Může být kompenzací předsednictví ČR v EU?
Jako převážně lázeňská společnost nejsme tolik ovlivněni poklesem MICE byznysu, i my však pociťujeme úbytek incentivních a malých konferenčních akcí, převážně v zimním období, v mimosezoně, což se dotklo například našeho hotelu Villa Butterfly. Je znát, že firmy začaly více šetřit a nepořádají tolik eventů jako dříve, také počty účastníků incentivních akcí se snížily. Na druhé straně jsme velice rádi, že jsme v rámci předsednictví ČR Evropské unii mohli být organizátorem oficiálního summitu Evropské unie v Mariánských Lázních. Veškeré konferenční akce probíhaly v našem společenském a konferenčním centru Casino.
V Mariánských Lázních také proběhlo neformální zasedání ministrů pro regionální rozvoj států EU |
V současné době je prognóza, že určitá část Čechů by mohla svoji letošní dovolenou strávit právě zde, v ČR, namísto standardního moře v zahraničí. Myslíte si, že by tato situace mohla přispět k většímu počtu klientů v lázeňství?
Záleží na klientele, věkové struktuře a cíli dovolené. Pokud se jedná o rodinu s dětmi, která bude hledat místo na rodinnou dovolenou, pravděpodobně nebudeme první cílová destinace. Ale je možné, že klienti, kteří chtějí strávit klidnou a relaxační dovolenou, využijí právě nabídky našich služeb. Samozřejmě také záleží na propagaci domácího cestovního ruchu, stále si myslím, že Česká republika má ještě rezervy v této propagaci, i když se udělal již velký kus práce. Pokud se podíváte do okolních zemí, je také vidět, že se snaží udržet klienty v domácím prostředí, ať se jedná o Rakousko, Německo, Maďarsko či Polsko. Také samozřejmě záleží na postoji českých hostů, většinou znají lépe Chorvatsko než česká, a nejen lázeňská města.
Vzhledem k dlouhodobě dobrému zvuku Léčebných lázní Mariánské Lázně se dá předpokládat, že i letos budou na pomyslné špici zájmu klientely, ale přesto, pokud by přišly výraznější ekonomické propady, máte připravený nějaký „krizový plán“? Neznamenal by pokles tržeb omezení provozu?
Náklady musí vždy souviset s vývojem tržeb a samozřejmě je třeba počítat se všemi variantami. Jako každá dobře řízená společnost máme i my připraven krizový plán pro případ propadu tržeb.
Chystáte navázání spolupráce s některými dalšími podnikatelskými subjekty v regionu?
Vcelku úspěšně spolupracujeme s Karlovarským krajem, městem Mariánské Lázně, jsme členem řady národních a mezinárodních asociací. Naše společnost Léčebné lázně Mariánské Lázně, a. s., je členem Danubius Hotels Group, Royals Spas of Europe, a vlastně více operujeme v mezinárodním než regionálním měřítku.
Máte nějaké osobní sdělení nebo přání s ohledem na letošní lázeňskou sezonu?
Přeji si spoustu spokojených hostů, také spokojených zaměstnanců, a aby se sezona vyvíjela dle našich očekávání. Doba, ve které se nyní nacházíme, určitě není lehká, ale věřím, že tvrdou prací a úsilím jsme schopni všudypřítomnou krizi zvládnout a vyjít z této krize posíleni – přesně dle hesla „Přežijí jen ti nejlepší“.
Text: -jah- a Léčebné lázně Mariánské Lázně, a. s.
Foto: Léčebné lázně Mariánské Lázně, a. s.
LÉČEBNÉ LÁZNĚ MARIÁNSKÉ LÁZNĚ, a. s.
Masarykova 22, 353 29, Mariánské Lázně
Tel.: +420 354 655 501–4
Fax: +420 354 655 500
E-mail: info@badmarienbad.cz
www.marienbad.cz
