
Kategorizace organizací destinačního managementu (DMO) byla vytvořena za účelem certifikace organizací zajišťujících koordinaci, kooperaci a komunikaci poskytovatelů služeb cestovního ruchu v daném území.
Hlavním cílem projektu, který vznikl díky iniciativě Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) a agentury CzechTourism, je zkvalitnit výkon a efektivitu činností v oblasti destinačního managementu a zlepšit propagaci destinací na domácím i zahraničním trhu.
„Základy kategorizačního projektu se zrodily v roce 2016. Společně s agenturou CzechTourism usilujeme o spolupráci a partnerství v daných destinacích, propojujeme veřejný, soukromý i neziskový sektor – na národní, regionální i lokální úrovni. Cílem je ještě více zatraktivnit nabídky jednotlivých destinací. Usilujeme také o jejich jednotnou komunikační strategii,“ uvádí Klára Dostálová, ministryně pro místní rozvoj.
Kategorizace je zpracována ve formě normy, která definuje minimální požadavky, které musí organizace splňovat, aby mohly být certifikovány. Navržený systém je čtyřstupňový, resp. představuje pyramidu. Na jejím pomyslném vrcholu stojí národní organizace destinačního managementu – agentura CzechTourism. Na nižších stupních jsou pak organizace krajské, oblastní a lokální. Základním principem, se kterým projekt pracuje, jsou tzv. 3K – komunikace, koordinace a kooperace.
„V relativně krátké době se nám podařilo certifikovat první destinační organizace. V tuto chvíli jich máme osm, a to napříč celou republikou. Jsem ráda, že organizace využívají tříleté bezplatné pilotní období pro certifikaci,“ doplňuje Monika Palatková, ředitelka agentury CzechTourism, která je zároveň místopředsedkyní certifikační komise.
On-line registrační formulář byl spuštěn 1. února 2018. Do prvního kola bylo podáno 18 žádostí. První certifikaci získalo šest krajských a dvě oblastní organizace. Mezi úspěšné žadatele patří například Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava, Jihočeská centrála cestovního ruchu, Toulava nebo Destinační agentura České středohoří.
„Projekt by měl výrazně přispět ke zkvalitnění služeb v cestovním ruchu. Kromě jasně daných vstupních podmínek musí totiž všechny certifikované organizace do půl roku od získání certifikace implementovat Český systém kvality služeb a dále jej udržovat,“ doplňuje Monika Palatková.
Dalším podstatným faktem je, že pouze certifikované organizace budou v budoucnosti moci žádat o dotaci z Národního programu podpory cestovního ruchu v regionech, který má v gesci Ministerstvo pro místní rozvoj. Ten se tak stává systémovým nástrojem financování důležitého segmentu cestovního ruchu v ČR.
Veškeré informace o kategorizaci organizací destinačního managementu naleznete na stránkách http://www.csks.cz. Realizátorem certifikace DMO je agentura CzechTourism.