Letní rodinná dovolená: Češi sázejí na first minute a dětské kluby

Právě teď je nejlepší vybírat letní rodinnou dovolenou u moře. Shodují se na tom všechny oslovené cestovní kanceláře. V předprodejích či first minute je nejširší výběr rodinných pokojů či apartmánů i dalších služeb pro rodiče s dětmi. A české rodiny toho hojně využívají.

„V případě nákupu dovolené krátce před prázdninami už mnohé hotely mívají rodinné pokoje vyprodané a není možné je koupit už ani za plnou katalogovou cenu. A cestují-li společně třeba dvě či tři spřátelené rodiny s dětmi, bývá složité na poslední chvíli najít volnou kapacitu vhodného ubytování s přistýlkami pro děti, aniž by rodiny slevily v některém směru ze svých původních představ,“ vysvětluje Pavlína Pešová z cestovní kanceláře ­FIRO-tour.


Touroperátoři se shodují i v tom, že rodiny s dětmi dávají až na výjimky výhradně přednost nákupu dovolené u domácích cestovních kanceláří.

Ovšem nejen široký výběr ubytovacích kapacit přivádí rodiny do poboček cestovních kanceláří už na začátku roku, jde také o ceny. V rámci předprodejů či first minute nákupu nabízejí často cestovní kanceláře pobyt jednoho, dvou nebo někdy i tří dětí zcela zdarma. Jiné nabídky zohledňují ubytování i stravování u jednoho dítěte, za další dětské členy rodiny pak rodiče zaplatí výrazně méně než při nabídkách last minute. „Dítě nebo děti zdarma je jedním z klíčových v rámci předprodejů. V last minute sezoně tento benefit nikdo nenabízí a rodiny s dětmi někdy až pozdě zjišťují, že dítě na přistýlce, za které zaplatí v last minute třeba i osm nebo deset tisíc, mohli mít během předprodejů zdarma,“ říká Jan Osúch z cestovní kanceláře Fischer. Rodiny s dětmi na takovéto nabídky velmi často slyší a jsou ochotny rezervovat si dovolenou i dlouhé měsíce dopředu. Někdy třeba i rok předem.

Animační programy a kluby pro děti stále táhnou

Stejně populární jako „děti zdarma“ jsou i hotely, které nabízejí nejrůznější animační programy nebo dětské kluby. Dětské kluby vyhledávají všichni rodiče, kteří si chtějí na dovolené chvíli odpočinout jen s knížkou, prožít jako manželé klidnou snídani či večeři a nechat mezitím děti vyřádit s kamarády. Průkopníkem v tomto směru byla v minulosti cestovní kancelář Fischer. ­„Zájem o dětské kluby rok od roku roste a je to také důvod, proč nabídku klubových hotelů stále rozšiřujeme. V letošním roce jich nabízíme téměř čtyři desítky, od španělské Andalusie až po Spojené arabské emiráty,“ říká Jan Osúch. Zábavu pro děti nabízejí i kluby v hotelích na Jadranu, kam vozí rodiny s dětmi cestovní kancelář Vítkovice Tours. V Neptun klubech Vítkovice Tours se o zajímavý program pro děti během celého dne starají animátoři. „Největší zájem mají děti tradičně o večerní program včetně populárního mini diska pro děti i překvapení v podobě křesla pro hosta,“ uvádí Martin Lehocký z Vítkovice Tours.

Animační programy pro děti fungují i ve většině hotelů v Tunisku, kam jezdí klienti cestovní kanceláře Best Reisen. S dětmi pracuje zkušený animátor a vůbec přitom nevadí, že neumí česky. „Děti totiž netrpí jazykovými bariérami jako dospělí,“ vysvětluje Othman Turki. Nicméně například v hotelu Soviva Resort v Port El Kantaoui má Best Reisen k dispozici i zkušenou českou animátorku, která se dětem věnuje po celý pobyt. Děti pod jejím vedením hrají hry, sportují nebo v dílničce mohou pro své rodiče vytvářet nejrůznější dárky. Večer je pro ně připraveno i oblíbené mini disko. „Dokážeme zaujmout děti zhruba do 14 let,“ dodává Othman Turki.

Během letních prázdnin provozuje už devatenáct let ve vybraných hotelech vlastní dětský klub Firáček také cestovní kancelář FIRO-tour. Zkušení animátoři a bohatým program zabaví děti už od čtyř až do dvanácti let a podle Pavlíny Pešové je klub Firáček mezi rodiči opravdu oblíbený a vyhledávaný.

Chorvatsko, Itálie a Řecko

To jsou tři země, kam jezdí Češi na letní dovolenou nejraději. A rodiny s dětmi tento trend také drží. Na Jaderském pobřeží je největší zájem o Makarskou riviéru, která nabízí velmi příjemné středozemní klima, stabilní počasí i oblázkové pláže vhodné pro rodiny s dětmi. „Ze stejných důvodů jsme si oblast Makarské riviéry vybrali pro organizování dovolené s klubovým programem. Populární Neptun klub Vítkovice Tours naši zákazníci naleznou v lokalitách Baška Voda, Promajna, Drvenik a Gradac,“ vyjmenovává Martin Lehocký a dodává: „Zaznamenali jsme ale významný nárůst zájmu o Černou Horu a Albánii. Pro sezonu 2015 jsme proto zajistili větší počet ubytovacích kapacit v těchto zemích a mimo jiné od června budeme provozovat leteckou linku z Prahy do Tirany.“ Dalšími populárními destinacemi mezi klienty CK Vítkovice Tours jsou Turecko, Bulharsko, Kréta nebo Madeira.

Řecké ostrovy jednoznačně vedou v předprodejích u CK Fischer a na špičku se dostává i Turecko, španělské pobřeží nebo Egypt. Othman Turki z Best Reisen přidává k Egyptu a Turecku ještě Tunisko. Stejná místa jsou slyšet i z úst Pavlíny Pešové z FIRO-tour, podle které je jedničkou v nabídkách pro rodiny s dětmi právě Turecká riviéra. „Rozsáhlé hotelové komplexy jsou pro rodinnou dovolenou výborně vybaveny a poskytují dostatek možností zábavy i sportu všem členům rodiny,“ tvrdí. Rodiny s dětmi při výběru dovolené často hledí na cenu celého zájezdu, i když jsou zvyklé na vysoký standard dovolené. Někdy mají už i jasně daná kritéria, podle kterých konkrétní zájezd vybírají. „Naši klienti často také zohledňují vzdálenost ubytování od pláže a jeho celkové umístění, zda v hotelu nabízejí služby pro děti, například dětský bazén či dětský koutek nebo hlídání dětí,“ dodává Yvetta Federici z CK FEDE.

Rodiny s dětmi nakupují hlavně u českých cestovek

Oslovené cestovní kanceláře se v podstatě shodují i v tom, že rodiny s dětmi dávají až na výjimky výhradně přednost nákupu dovolené u domácích cestovních kanceláří. „Domnívám se, že kvalitní prodejce na pobočce české cestovní kanceláře dokáže podat maximum informací o daném hotelu, popsat, jak vypadá situace na místě a také to, jaké všechny služby poskytuje delegát,“ myslí si Jan Osúch a zmiňuje snad jen rodiny z pohraničí blízko zahraničních odletových letišť, které mohou nakupovat dovolenou u německých cestovních kanceláří. „U německých cestovních kanceláří si kupují dovolenou maximálně mladé páry, které letí do velmi vzdálené exotiky. Lidé, kteří nic na místě nepotřebují a chtějí v podstatě jen letenku a hotel,“ dodává. Také podle Othmana Turkiho se v posledních letech zájezdy českých touroperátorů pro rodiny značně kvalitou přiblížily zahraniční nabídce, a lidé tak nemají důvod obracet se na zahraniční trh. „V naší cestovní kanceláři volíme přátelský přístup, klientovi se snažíme nabídnout pobyt nebo zájezd podle jeho požadavků, které zpříjemní posezení u kávy či typického nápoje dané oblasti, kterou chce navštívit. V našem novém oddělení klientů DE LUXE, které je zaměřeno pro klienty s náročnějšími požadavky, pak klienty navštěvujeme podle jejich přání buď v místě bydliště či na jejich pracovišti,“ doplňuje Yvetta Federici.

Letecky, autem, nebo autobusem?

Do vzdálenějších destinací je jednoznačnou volbou letecká doprava. „Je to jednak otázka komfortu přepravy, ale i místní nabídky a velmi výhodných cen leteckých zájezdů pro děti, zejména se službami all inclusive,“ říká Pavlína Pešová. Naopak klienti, kteří se na dovolenou vydávají do Chorvatska nebo na sever Itálie, často jezdí vlastním autem či autobusem. „S námi míří nejvíce rodin s dětmi do Chorvatska vlastní dopravou. Veliký zájem je však i o autobusovou i leteckou dopravu. Autobusem se na Jadran lze dopravit z více než 70 nástupních míst v České republice, a to na pobyty na 7, 10 i 11 nocí. Letecké zájezdy vypravujeme z Prahy i z Ostravy,“ dodává Martin Lehocký z Vítkovice Tours. Také Yvetta Federici si myslí, že téměř do všech chorvatských a italských destinací na severu země je výhodnější vlastní doprava nebo cesta autobusem. „Naše partnerské agentury, zvláště v Chorvatsku, zajišťují servis pro naše klienty od transferu do místa ubytování, po odbavení klienta na cestě zpět do České republiky,“ doplňuje a přidává zajímavý postřeh: „Při cestě do italských destinací je stále větší zájem o tranzitní ubytování. Například do Toskánska rodiny s dětmi často absolvují zastávku v oblíbeném zábavním parku Gardalandia.“

Česko versus okolní trhy

Na závěr ještě zmíníme některá specifika trhu s rodinnou dovolenou v České republice a v okolních zemích. Podle zkušeností Martina Lehockého je dovolená s dětmi na Jadranu mezi klienty z České republiky velmi populární již v termínech od poloviny června až do poloviny září. Naopak na Slovensku je největší zájem výhradně o prázdninové pobyty. Také se liší oblíbenost jednotlivých letovisek. „V Polsku je největší zájem o rodinnou dovolenou v letovisku Makarska, kdežto Češi dávají často přednost třeba Bašce Vodě či Promajně. Jisté rozdíly u nás a v zahraničí lze sledovat i v cenových preferencích při výběru ubytovací kapacity, ale díky široké nabídce je možné uspokojit celé spektrum klientů až po ty nejnáročnější,“ uzavírá Martin Lehocký.

Foto: Thinkstockphotos.com

Nejnovější články z rubriky Outgoing

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více