Limity náhrady škody v dopravě

Problematika náhrady škody má vždy dvě roviny. V první se řeší, zda je za vzniklou škodu někdo odpovědný, ve druhé kolik bude na náhradě platit. Všeobecným trendem, který se projevuje i v judikatuře soudů, je zabezpečit, aby poškozený byl odškodněn pokud možno plně. Při škodě způsobené v mezinárodní osobní dopravě však existují situace, u kterých právo předem stanoví, že výše odškodnění je omezena horním limitem. V prosincovém právním článku se dozvíte, o jaké situace a limity se jedná, kde jsou upraveny a kdo se jich může dovolat.

Limity náhrady škody způsobené v mezinárodní osobní dopravě

Evropská unie je stranou řady úmluv, které se týkají mezinárodní dopravy. Mezi ty nejdůležitější patří Montrealská úmluva o sjednocení některých pravidel pro mezinárodní leteckou dopravu z roku 1999, Athénská úmluva o přepravě cestujících a jejich zavazadel po moři z roku 1974 nebo Úmluva o mezinárodní železniční přepravě z roku 1980 (COTIF). Těmito smlouvami je vázána nejen Unie, ale také Česká republika, která je povinna požadavky smluv promítnout do svého právního řádu. Česká republika je navíc vázána Úmluvou Evropské hospodářské komise OSN o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční přepravě cestujících a zavazadel (CVR).

Všechny zmíněné úmluvy stanoví limity náhrady škody, které se typicky vážou k usmrcení a zranění cestujících, zpoždění dopravy cestujících či zavazadel nebo nákladu a zničení či ztrátě zavazadel. Pokud jde o odškodnění zpoždění dopravy, jsou mezinárodní dohody v současnosti jistým doplňkem paušálních náhrad stanovených nařízeními EU o právech cestujících v dopravě a uplatní se v praxi na situace, kdy nelze použít uvedená nařízení, např. pro lety mimo EU neprovozované unijnímu dopravci.

Na rozdíl od nařízení EU, která většinou finanční částky kompenzací stanovují v eurech, uvádějí mezinárodní dohody částky, kterými je omezena odpovědnost dopravce, většinou v zúčtovacích jednotkách, které jsou označovány jako „Zvláštní práva čerpání“ (ZPČ), angl. „Special Drawing Rights“ (SDR). Zvláštní práva čerpání jsou měnovou jednotkou, kterou v roce 1989 vytvořil Mezinárodní měnový fond, a která je založena na hodnotě košíku měn. Aktuální kurz této měny publikuje jak Mezinárodní ­měnový fond, tak i Česká národní banka. Aktuální kurz činí 1 ZPČ = 34,439 Kč.

Jako příklady limitů náhrady škody podle jednotlivých dohod lze uvést:

Letecká doprava (Montrealská úmluva)

  • V případě usmrcení nebo zranění cestujících letecký dopravce hradí škodu do limitu 113 100 ZPČ.
      
  • V případě zničení, ztráty nebo poškození zavazadel do výše 1 131 ZPČ na jednoho cestujícího. Cestující může u některých dopravců zvýšit limit odpovědnosti za poškození, ztrátu nebo zpoždění zavazadla, vyplní-li při odbavení speciální formulář Prohlášení o zájmu na dodání v místě určení (special declaration of interest in delivery at destination), k čemuž se může vztahovat dodatečný poplatek. Pokud je hodnota zavazadla vyšší než limit odpovědnosti dopravce, Úmluva umožňuje, aby si zavazadlo dále pojistil. Takovéto pojištění může být zpoplatněno. V takovém případě bude dopravce povinen zaplatit náhradu až do výše udané částky, pokud neprokáže, že je tato částka vyšší než skutečný zájem cestujícího na dodání do místa určení.
      
  • Za škody v případě zpoždění odpovídá letecký dopravce ve většině případů do výše 4 694 ZPČ na jednoho cestujícího.
      

Doprava po moři (Athénská úmluva)

  • Odpovědnost dopravce v případě úmrtí či zranění cestujícího při nehodě lodi je omezena do výše 250 000 ZPČ za cestujícího a jednotlivou událost. Odškodnění se může zvýšit až na 400 000 ZPČ, pokud dopravce neprokáže, že k nehodě došlo bez jeho zavinění nebo nedbalosti.
      
  • Za ztrátu nebo poškození příručních zavazadel je limit 2 250 ZPČ na cestujícího a přepravu.
      

Doprava po železnici (Bernská úmluva COTIF)

  • 175 000 ZPČ nebo roční renta odpovídající této částce, předvídá-li vnitrostátní právo nižší maximální hranici.
      
  • Ztráta nebo poškození věci je omezena na maximální hranici odškodnění 1 400 ZPČ na každého cestujícího.
      

Silniční přeprava (CVR)

  • Při úplné nebo částečné ztrátě cestovního zavazadla je dopravce povinen bez další náhrady škody vyplatit:
  1. Je-li výše škody prokázána, odškodnění v této výši, nepřesahuje-li 80 ZPČ za každý chybějící kilogram hrubé hmotnosti nebo 1 200 ZPČ za každý kus zavazadla,
  2. Není-li výše škody prokázána, paušální odškodnění ve výši 20 zúčtovacích jednotek za každý chybějící kilogram hrubé hmotnosti nebo 300 zúčtovacích jednotek za každý kus zavazadla.
  • Při poškození cestovního zavazadla je dopravce povinen bez další náhrady škody vyplatit odškodnění, které odpovídá znehodnocení cestovního zavazadla. Náhrada však může dosáhnout maximálně částek, které odpovídají ztrátě zavazadla.
      
  • Celková částka náhrady, kterou je dopravce povinen zaplatit v důsledku jedné a téže události, nesmí převyšovat 250 000 franků na jednoho poškozeného. Každý smluvní stát však může stanovit hranici vyšší nebo nestanovit žádnou hranici.

Z většiny uvedených dohod se však podává, že limity se vážou především k situacím, kdy dopravce nemohl škodu ovlivnit. Limity se naopak často nepoužijí, jestliže ke škodě došlo jednáním nebo opomenutím dopravce, jeho zaměstnanců nebo zprostředkovatelů učiněným úmyslně se záměrem způsobit škodu nebo z nedbalosti s vědomím, že ke škodě pravděpodobně dojde.

Podstatné je, že uvedené limity mají svůj význam nejen pro dopravce, ale také pro pořadatele zájezdu. Podle § 2544 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, je totiž pořadatel zájezdu oprávněn v případech, že to umožňuje mezinárodní smlouva, kterou je ČR vázána, a pořadatel zájezdu tuto možnost výslovně ujedná ve smlouvě o zájezdu, omezit výši náhrady škody vzniklé porušením povinnosti ze smlouvy o zájezdu. V takovém případě je pořadatel povinen hradit škodu jen do výše tohoto omezení. Možnost omezení v rámci smlouvy o zájezdu ale neplatí, pokud jde o škodu na zdraví nebo byla-li škoda způsobena úmyslně či z hrubé nedbalosti. V reálu je tedy omezení použitelné jen pro majetkovou škodu nebo na újmu za narušení dovolené.

Nejnovější články z rubriky Doprava

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Praha získá díky FlyArystan přímé spojení s Kazachstánem

Kazašská nízkonákladová společnost FlyArystan spustí od 12. června přímé spojení mezi Prahou a kazašským Aktau. Odlety Airbusu A320 pro 180 cestujících jsou plánované vždy v neděli, od 6. července přibude ještě čtvrteční let. Dopravce si Českou republiku vybral jako...

Číst více
Foto: Letiště Praha

Letiště Praha nabere až 200 nových zaměstnanců 

Letiště Praha v letošním roce plánuje odbavit dvojnásobek cestujících oproti roku 2021.  S předpokládaným nárůstem provozu je pro zachování komfortu nutné navýšit počet spolupracovníků, a to až o 200 zaměstnanců a o desítky pracovníků na dlouhodobé brigády formou dohod mimo...

Číst více