A jak si v této lukrativní oblasti turismu stojí Česko?
Agentura CzechTourism v rámci propagace České republiky dlouhodobě podporuje hlavní produktové řady, kterými je kulturní produkt, aktivní produkt, lázeňský produkt a MICE. „Zejména v případě příjezdového cestovního ruchu cílíme na bonitní klientelu, která generuje výrazně vyšší útraty. S tím ovšem souvisí i kvalitní a dostatečně atraktivní nabídka, která dokáže nalákat tuto cílovou skupinu a představit Českou republiku jako unikátní destinaci,“ uvádí ředitelka agentury CzechTourism, Monika Palatková.
Míra připravenosti turistických regionů pro luxusní turismus
Zdroj: CzechTourism, zpracování C.O.T. media
|
„Nejprve bylo zapotřebí zjistit současný stav nabídky v oblasti luxusního turismu na území České republiky. Ve spolupráci s externími agenturami jsme realizovali desk research, který zmapoval současnou nabídku v oblasti ubytovacích, stravovacích, wellness i zážitkových služeb. Dále jsme realizovali kvalitativní výzkum formou hloubkových rozhovorů a obsahovou analýzu vybraných portálů. Tato druhá fáze nám pomohla lépe pochopit chování a očekávání cílových skupin,“ uvádí Soňa Machová, vedoucí marketingového výzkumu agentury CzechTourism.
Současný stav nabídky
Pokud zůstaneme u kategorizace pomocí velikostního značení konfekce (XS–XL), je současná „bonita“ regionů ve smyslu připravenosti – nabídky služeb pro luxusní turismus v členění (viz následující mapka) – následující: 6 regionů s nejnižší stávající připraveností (XS), 6 regionů s podprůměrným stavem (S), 4 s nadprůměrným (M) a 2 regiony, které současnou nabídkou a připraveností výrazně převyšují ostatní regiony (L–XL).
Tato kategorizace vychází z analýzy dílčích služeb cestovního ruchu nastavených v daném regionu na úroveň odpovídající luxusnímu turismu (resp. s předpokladem, že jsou pro tuto úroveň „akceptovatelné“).
Klíčovým faktorem zůstává ubytovací kapacita a stravovací možnosti, dále pak možnosti pronájmu zámků a hradů a s odstupem unikátnost regionální nabídky v segmentech zábavy, sportu, nakupování a dopravy (která navíc nemá ryze regionální charakter).
Jak je z mapky zřejmé, jsou regiony s nejnižší nabídkou (XS) pro luxusní turismus soustředěny na severu a východě Čech + region Šumava. Jedná se o regiony s převládající nabídkou přírodních krás, horské turistiky (letní i zimní).
Naopak regiony kategorie L a XL jsou ty, které zahrnují výjimečné západočeské lázeňské resorty a unikátní nabídku Prahy.
Regiony s (nad)průměrnou připraveností pro luxusní turismus (M)
Východní Morava, Střední Čechy, Jižní Morava
Regiony s nejvyšší připraveností pro luxusní turismus (L-XL)
Praha, Západočeské lázně
Pro další rozvoj luxusního turismu v regionech je určující, ale často také limitující, odpovídající ubytování. Pokud se v tomto směru podaří v příštích letech posun regionů v současné době poddimenzovaných (XS příp. S), lze očekávat pouze dílčí zlepšení situace (max. do M).
Nicméně úroveň regionu Západočeské lázně a zejména pak Prahy se jeví jako výjimečná. Nabídka těchto dvou regionů kombinuje šíři – kvantitu nabídky, její pestrost – s dalšími prvky (infrastruktura, dopravní uzel Prahy, unikátní nabídka památek Prahy, resp. nabídka wellness & spa Západočeských lázní atd.).
Konkrétní specifická nabídka v určitém regionu tak bude i s ohledem na rozlohu ČR a tedy vzdálenosti uvnitř republiky spíše „atrakcí“ využitelnou „fakultativně“ se zázemím opět právě v Praze, resp. Západočeských lázních. Praha a Západočeské lázně tak zůstávají a zůstanou nejen hlavními regiony pro luxusní turismus obecně, ale zároveň také dominujícími regiony, které si z „koláče“ luxusního turismu „odkrojí“ nejen největší, ale také nejlukrativnější díl (nejvyšší = nejbohatší kategorie luxusní klientely – z pohledu nároků i útrat).
Ostatní regiony mohou sehrát „pouze“ svou dílčí roli v nabídce luxusního turismu, ale již o úroveň, resp. několik úrovní nižší co do pestrosti, kvality, rozsahu nabídky i konečného efektu v podobě počtu luxusní klientely a její útraty v regionu.
Pohled očima cílové skupiny – čeští bonitní turisté
Top 5 kritérií, podle kterých vybírají dovolenou bonitní turisté z České republiky
- Nejkvalitnější ubytování ve vybrané lokalitě
- Počet hvězd, recenze
- Kvalitní kuchyně
- Wellness
- Wi-Fi
|
Bonitní klientela by se dala rozdělit na 3 skupiny:
- Komfortní typ – hledá co nejkvalitnější ubytování, vybírá na základě počtu hvězd, recenzí (Booking.com) a doporučení známých;
- Zážitkový typ – hledá zdroj nevšedních zážitků a lokální restaurace, vybírá na základě cestovatelských deníků, recenzí stravování v okolí (Grand Restaurant);
- Střídající typ – zaměřuje se na komfort nebo zážitek v závislosti na momentální potřebě. Vybírá na základě doporučení cestovatelských recenzí (TripAdvisor).
V čem podle této cílové skupiny vyniká zahraničí oproti Česku
- pozornost personálu, servis,
- je kam vyrazit v okolí,
- luxus v materiálech, kvalita.
Nabídka turistických regionů pro luxusní turismus
Zdroj: CzechTourism, zpracování C.O.T. media
|
Jak vnímají nabídku českých luxusních zařízení zahraniční turisté
Jako pozitivní shledávají vítání hostů při příjezdu, pozornosti v případě narozenin, drobnosti pro děti, welcome drink. Velmi pozitivně je hodnocena rychlost Wi-Fi připojení, kdy se jedná o evropský nadstandard. A ekologický přístup místních hotelových zařízení.
Za největší minus jsou považovány méně kvalitní matrace a materiály lůžkovin. Druhým nejčastějším prohřeškem oproti očekávání je kouření v hotelových prostorech a zápach cigaret na chodbách.
Prostor pro zlepšení vidí zahraniční klienti v oblasti nabídky a využívání českých/lokálních produktů. Nemají na mysli pouze gastronomii a vaření z místních surovin. Navrhují jejich využití také v rámci hotelové kosmetiky nebo jako dárkových předmětů.
CzechTourism v segmentu luxusního turismu
V návaznosti na proběhlé výzkumy nyní agentura CzechTourism s výsledky pracuje – během roku 2017 vyjde aktualizovaná brožura pro klienty z blízkých i vzdálených trhů, kteří poptávají vysoce kvalitní služby s důrazem na nevšední zážitky a dostatečné soukromí.
Brožuru zaměřenou na možnosti luxusní dovolené v Česku vydala agentura CzechTourism v angličtině, francouzštině, čínštině, korejštině, ruštině a japonštině
|
Produkt luxusního turismu bude také komunikován v plánovaných press tripech zejména pro vzdálené trhy, kde bude ČR představena ve spojitosti s wellness službami a kvalitními českými restauracemi. „Produktem luxusního turismu reagujeme na aktuální trend zvýšené poptávky po tomto segmentu služeb a chceme odborné i široké veřejnosti ukázat, že i Česká republika má v tomto ohledu co nabídnout,“ dodává Kateřina Setunská, produktová manažerka, pod jejíž působnost spadá nejen produkt luxury tourism, ale také medical a lázeňství