Maďarské lázně stále nově

Oč obvykleji pro nás Maďarsko zní, o to lépe umí svůj turistický potenciál zhodnotit. České cestovní kanceláře tam na business tripu ACK ČR najdou každým rokem novou inspiraci.

Bezmála čtvrt století svobodného cestování nasytilo hlad po poznání nových a nových cílů či doplnění osobní sbírky navštívených zemí, a tak se mezi turisty vedle „objevitelů" stále výrazněji prosazuje segment těch, kteří dávají přednost „starému dobrému". A také poměru kvalita, komfort × cena. Pro mnohé z nich Maďarsko je, nebo přinejmenším může být, zemí zaslíbenou. Nejen ten, kdo hlídá rozpočet, ocení, že se zde neplatí eurem a že tedy oslabení kurzu koruny nezhoršilo naši koupěschopnost.

			Mlýn ukrývající saunu v idylickém areálu lázní Lipót			Mlýn ukrývající saunu v idylickém areálu lázní Lipót

Relaxace u vody teplé za každého počasí, vybavenost zážitkovými prvky nejen pro děti, chutné jídlo – vše za ceny odpovídající těm u nás, respektive vstupy do akvaparků jsou levnější – to dělá z Maďarska stále vyhledávanější cíl českých turistů pro „druhé" dovolené, ať už tu první (delší) tráví u moře, na horách, nebo na vlastní chalupě. ACK ČR proto pravidelně organizuje ve spolupráci se svým přidruženým členem – Maďarskou turistikou – obchodní cesty cestovních kanceláří do vybraných oblastí Maďarska s cílem představit nové kapacity a možnosti nabídky a navázat přímé obchodní kontakty. Letos jsme se vrátili na původní „místo činu", do oblasti Západní Panonie, tedy nejblíže k českým hranicím. Ne proto, že opakování je matka moudrosti, ale hlavně proto, že lázeňská střediska se stále rozvíjejí, vznikají nové pavilony a služby (i lázeňská střediska) – a krom toho by bylo škoda nechat klienty jen u té termální vody, když v okolí je plno tipů, jak pobyt zpestřit, nebo obrátit gard a termální vodu si užít jako báječný doplněk k jinému programu.

			U nás méně známým klenotem je zámek rodu Esterházy ve Fertőd			U nás méně známým klenotem je zámek rodu Esterházy ve Fertőd

Západní Panonie je natolik blízko, že, chce-li cestovní kancelář uspět v konkurenci s nabídkou ubytovatelů na internetu, musí znát kapacity partnerů osobně a dopodrobna tak, aby mohla doporučit to, co uspokojí potřeby klienta. Aby mu mohla poradit, jak se tam bude orientovat, kde a jak se domluví, kam se má zajít podívat atd. Konkurence neorganizované nabídky je obrovská, a to na bookingových i slevových serverech. Úkolem cestovní kanceláře je přesvědčit turisty, že stejnou kapacitu při stejných službách umí obstarat nejen za stejně zvýhodněnou cenu (nabídky 4 = 5 atd.), ale že umí mnohem víc: nabídnout ne postel, ale dovolenou, zážitek. A to i v případě, že si klient ten zážitek sestaví až na místě podle své chuti, počasí atp., ale že se mu už dopředu dostane zasvěcené rady, na co se má těšit a jak na to. A třeba i kde si může zakoupit jako suvenýr zajímavou a vtipnou keramiku.

Business trip do Západní Panonie byl pečlivě připraven tak, aby účastníci za pět dní načerpali co nejširší paletu inspirace. Prohlídky ubytovacích kapacit od nejluxusnějšího hotelu po kempink a mobilhome, nové služby ve velkých a známých lázních i menší u nás méně známá lázeňská místa, možnosti sportovních aktivit i kulturních objektů a akcí v nich. Důležitou součástí business tripu byl workshop, který maďarská strana velmi pečlivě připravila. Formou reverse workshopu byli čeští účastníci – představitelé cestovních kanceláří plánovitě kontaktováni více než dvaceti maďarskými nabídkáři, kteří si předem prostudovali, které cestovní kanceláře chtějí právě svojí nabídkou oslovit. O pozornosti, kterou maďarská strana této akci věnovala, svědčí, že na ní natáčela i tamější televize.

Osou všeho byly samozřejmě termální lázně, protože ty jsou pro české občany osvědčeným magnetem. Jejich obliba a dopravní blízkost této nejbližší oblasti Maďarska vygumovaly dřívější problémy s jazykovou bariérou: prakticky ve všech lázních jsou všechny orientační tabule atp. rovněž v češtině nebo slovenštině, personál obvykle ovládá alespoň základní slova. Díky bohatství termální i léčivé termální vody si prakticky skoro ve všech lázeňských místech turisté mohou vybrat, kde si vody užijí: všude jsou vybavené městské lázně a současně nejeden hotel vyšší třídy disponuje vlastními bazény s termální event. i léčivou vodou a často i léčebnými službami (lékaři, procedury).

Diverzita na výběr

Potěšit všechny – a nikoho nefrustrovat je zásada všech větších lázeňských komplexů, ať jsou veřejné nebo uvnitř hotelových areálů. Jde o to náležitě rozdělit rekreační, zážitkovou, případně dětskou část od té relaxační, wellness a od léčebné. Termály umožňují vodní radovánky i pod širým nebem za každého počasí, však proto jsou obzvlášť výhodné pro dovolenou či několikadenní pobyty v mimosezoně, ale jen tehdy, když host z hotelu nemusí k teplé vodě tím počasím moc procházet. Proto mají lepší hotely kryté koridory k blízkým lázním, proto mají kryté bazény propojovací vodní koridory do těch venkovních. Speciální osušku k bazénům nabízí prakticky každý lepší hotel, obvyklým a vítaným doplňkem je koupací plášť a pantofle na pokoji; krásnou vychytávku pro ubytované hosty má Spirit Hotel Sárvár v podobě „plážové" tašky. Tenhle hotel je ovšem to nejlepší, co lze vůbec nabídnout: vysoce kvalitní služby, dokonalá elegance evokující v hotelové části zámecké prostředí, ve vodním světě pak pohádku z tisíce a jedné noci. Z hotelu potřebujete vyjít, jen pokud chcete do přírody sousedního arboreta nebo se podívat do města, na hrad a kulturní akce. Cena ubytování tomu samozřejmě odpovídá.

			Potěšit všechny a nikoho nefrustrovat – zásada všech větších lázeňských komplexů			Potěšit všechny a nikoho nefrustrovat – zásada všech větších lázeňských komplexů

V Sárváru (a nejen tam) ovšem turisté najdou kromě městských lázní a dalších hotelů i malé penzionky pro skromnější klientelu, takže vybrat si základní služby může opravdu každý. Vybrat si ale může i v paletě aktivit. V Sárváru plně využívají krásný areál hradu, kde se v sezoně pořádají koncerty, festivaly a obdobná představení. Prohlídka hradu bude zajímavá i pro rodiny s dětmi: rodiče si v pohodě prohlédnou interiéry a expozice, mezitím co si jejich děti v sezoně užijí speciální program sestavený úměrně jejich věku.

U nás méně známým klenotem je zámek rodu Esterházy ve Fertőd, kde se také kromě prohlídek pořádají koncerty. Zámek se svými interiéry i rozsáhlým parkem dodnes svědčí o ambicích šlechtického rodu a rozhodně stojí za návštěvu. Fertőd je prakticky od všech turistických center Západní Panonie coby kamenem dohodil, takže výlet nikoho nepřipraví o vodní radovánky, v pohodě lze naplánovat na stejný den oboje.

			V Bükfürdő je k dispozici hřiště pro dospělé, na kterém je pamatováno i na vozíčkáře			V Bükfürdő je k dispozici hřiště pro dospělé, na kterém je pamatováno i na vozíčkáře

Rovinatý terén přímo vybízí k cyklovýletům i méně sportovně založené turisty. Blízkost rakouských hranic a zachovalá příroda v okolí Neziderského jezera se nabízí jako atraktivní cíl právě v menších střediscích, jako je Hegykő či Kapuvár; v Sárváru láká rozlehlé arboretum nejen k procházkám a projížďkám na kole, ale i na koni či po vodní hladině.

Největší a nejznámější lázně Západní Panonie – Bükfürdő – mají, pokud jde o sportovní aktivity, vyřešeno opravdu všechno. 18jamkové golfové hřiště na 100 ha plochy se soustavou sedmi jezírek v návaznosti na hotelový resort Greenfield, který má samozřejmě i vlastní termální a léčivé bazény, o posilovně, saunovém světě a wellness službách ani nemluvě. Město však myslí i na ty, kdo pohyb potřebují, ale nemají prostředky a možná ani potřebu vyhledávat klubová a jinak organizovaná zařízení. Kdo má chuť, může si zacvičit na otevřeném prostoru na jednoduchém hřišti pro dospělé. Je to užitečné – a v partě, jako byli účastníci business tripu, je to docela zábava. A malé děti mají své hřiště hned naproti – tady je to pro ně moc velké. Zato jedna linka přístrojů je udělána pro trénink vozíčkářů. V lázeňském místě je to báječný nápad hodný následování.

			O workshop se zajímala i místní televize			O workshop se zajímala i místní televize

Pokud sháníte tip na úžasně pohledné malé lázně co nejblíže k České republice, objevte Lipót. V kapesním vydání tam najdete všechno: od čtyřhvězdičkového hotelu Orchidea s teakovým nábytkem, vinným sklípkem, velkou členěnou restaurací, wellness a termálním bazénem uvnitř i v krásné zahradě až po kempink oddělený od místních lázní jen plotem, samozřejmě s průchodem, pro ubytované vstup v ceně. V místních lázních termální bazény s terasami s lehátky i zážitkové bazény s vlnobitím či chrliči ve formě zvířátek, dětské vodní hřiště, sportovní možnosti všeho druhu, v idylicky venkovské krajince areálu potůček s mlýnem, ve kterém je sauna. Dobře vědí, proč tam jezdí rodiny s dětmi na rekreaci stejně jako sportovní týmy na soustředění. Přitom je to čtyři hodinky od Prahy autem, autobusem firmy Data Autotrans jsme to zvládli pohodlně za pět i s vystoupením části účastníků v Brně.

Text: Ing. Eva Mráčková, manager ACK ČR
Foto: Eva Mráčková
a František Vaňásek

Autor

Nejnovější články z rubriky Evropa

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Poreč – město mozaiky

Mozaika charakterizuje světoznámé památky Poreče – a mozaika je mottem brandu celého města: „You complete us“. Tak se Poreč představila na jubilejním setkání v  Praze 6, s kterou uzavřela partnerství před 10 lety.

Číst více