Minulý měsíc pořádala Maďarská turistika malou slavnost v Pražském kongresovém centru – poděkovala za dosavadní úspěšnou práci řediteli Maďarské turistiky v Praze Istvánu Veresovi a popřála mu zdar na novém místě a přivítala na pražském postu nového ředitele Andráse Sziranyiho. Uprostřed radostné nálady jsem měl možnost promluvit si s Dr. Zoltánem Somogyim, předsedou představenstva Maďarské národní centrály cestovního ruchu. Domluvili jsme se na krátkém e-mailovém rozhovoru na téma, co se dnes v maďarském cestovním ruchu děje.

Byl byste tak laskav a řekl nám pro začátek něco o své předchozí dráze a zkušenostech v cestovním ruchu?
Svoji činnost v cestovním ruchu jsem zahájil v roce 1974 v maďarské cestovní kanceláři IBUSZ, která byla v té době největší a nejslavnější cestovní společností v Maďarsku. Později jsem byl ve funkci ředitele regionálního zastoupení a v letech 1986 – 1989 jsem vedl zastoupení naší organizace v Bulharsku. V roce 1997 jsem nastoupil na Ministerstvo hospodářství jako náměstek státního tajemníka a pak jsem se vrátil ke své právnické praxi. Od roku 2002 jsem předsedou představenstva Maďarské národní centrály cestovního ruchu. Hovořím plynně anglicky, rusky a bulharsky, o něco méně zvládám němčinu.
Jaké jsou vaše plány v Maďarské národní centrále cestovního ruchu obecně a zde v Praze konkrétně? Budete něco měnit ve způsobech, jakými se Maďarsko na zahraničních trzích prodává?
Zaznamenáváme zvyšující se poptávku jak u touroperátorů, tak i u individuálních turistů z České republiky o blízké destinace, jako je právě Maďarsko. 65 % z 10,3 milionů našich návštěvníků je ve věkové skupině od 15 do 59 let, pro kterou mohou maďarské turistické produkty představovat atraktivní nabídku. Z toho vyplývá, že základním cílem Maďarské národní centrály cestovního ruchu v Praze je vytvořit nejširší výběr maďarské nabídky určené pro veřejnost. Podobně jako v minulých letech klademe důraz na spolupráci s touroperátory (50 % turistů k nám přijíždí organizovaně a dalších 30 % jsou zahraniční individuální turisté, jimž cestu zajistil operátor nebo cestovní kancelář) a souběžně s tím zajišťujeme jejich komunikaci s jejich maďarskými partnery. Abychom uspokojili poptávku individuálních turistů, spravujeme dvoje informativní webové stránky,www.madarsko.cz awww.hungary.com a samozřejmě zásobujeme trh relevantními tištěnými brožurami. Nejobvyklejší způsob dopravy z České republiky do Maďarska je po silnici. Češi používají nejvíce auta a autobusy, ale vzrůstá zájem i o železniční dopravu a služby nízkonákladových leteckých společností.
Co považujete za největší výzvu v budoucnosti?
Největší výzvou, která před námi stojí, je udržet tempo nárůstu počtu přijíždějících turistů z České republiky. I když je nabídka Maďarska unikátní, existuje tu silná konkurence a my musíme čelit vzrůstajícímu domácímu cestovnímu ruchu v České republice. Maďarsko je v českém povědomí usazeno jako druhá prázdninová destinace v roce, ale naštěstí na tomto zdrojovém trhu existuje tendence ke zvyšování počtu přenocování i útrat. Abychom předešli komplikacím při komunikaci, dodáváme stále více informačních materiálů v češtině, a to jak tiskem, tak on-line, a pomáháme také operátorům nabízejícím Maďarsko jako destinaci.
Abychom mluvili konkrétně, kolik Čechů loni navštívilo Maďarsko a kolik jich očekáváte v letošním roce?
Loni přijelo do Maďarska od ledna do prosince 658 tisíc Čechů, což znamená oproti roku 2002 28,5% nárůst. Od ledna do března navštívilo Maďarsko 87 tisíc turistů z České republiky, což představuje 22,9 %.
Co přitahuje české turisty do Maďarska, jaký typ aktivit, akcí nebo míst nejvíce preferují?
Klasická témata, kterými jsou Budapešť a Balaton, byla doplněna zvýšeným zájmem na poli maďarského lázeňství tak dobře, že dnes je lázeňská turistika dominantní motivací Čechů, kteří do Maďarska přijíždějí. Nejpreferovanějšími lázeňskými místy jsou díky své blízkosti Hévíz, Harkány, Sárvár, ale navštěvovaná jsou i jiná lázeňská letoviska. Češi ví stále více o možných cílech a také vyhledávají nové příležitosti. Území západně od Dunaje, severní Maďarsko, Budapešť a samozřejmě také Balaton jsou na prvních příčkách zájmu českých turistů. Další destinací u vody, která rychle získává na popularitě, je jezero na Tisze. Průměrný pobyt trvá od 3 do 4 dnů, ale počet přenocování vzrůstá. Vzhledem k tomu, že naše krajina není extrémně kopcovitá, je čím dál tím více oblíbená cykloturistika. Hodně Čechů k nám také přijíždí na různé kulturní akce, jako je Ostrovní festival v srpnu nebo na programy v rámci festivalu u jezera Tisza. Díky vzrůstajícím zahraničním investicím v České republice se rostoucí ekonomika projevuje také v nárůstu incentivního a konferenčního trhu, pro který má Maďarsko skvělá místa a produkty.
Jak pomáhají Maďarsku marketingové aktivity Visegrádské čtyřky? Myslíte si, že je to dobrý způsob, jak přilákat návštěvníky do regionu?
Spolupráce Visegrádské čtyřky v marketingu cestovního ruchu začala v roce 2002. Počáteční fáze zahrnovala přípravy propagačních materiálů (brožur, videí, log atd.). Od začátku minulého roku jsme společně zorganizovali čtyři veletrhy, tři studijní cesty a několik tiskových konferencí a prezentací. Spolupráce je zaměřena na následující čtyři země: USA, Brazílii, Japonsko a Čínu. Zatím nejlepší výsledky společné propagace máme v případě Spojených států. Touroperátoři akceptovali tento nový produkt s velkým očekáváním a několik cestovních kanceláří už zájezdy Evropského kvartetu prodává. Jeden z operátorů dokonce nazval svůj zájezd European Quartet Tour.
Maďarská národní centrála cestovního ruchu považuje tuto spolupráci za velmi přínosnou, protože návštěvníci ze vzdálených zemí mají obvykle zájem poznat víc než jedno město nebo zemi. Budapešť je spolu s Prahou, Bratislavou a Varšavou nebo Krakovem skvělým balíčkem, který má pro cestovatele viditelnou hodnotu.
Je také jasné, že společná propagace je jednou z aktivit, která umožňuje efektivní využití prostředků určených na propagaci.
Nakonec nám řekněte, jak vidíte maďarský cestovní ruch v blízké budoucnosti, co podnítí růst a v čem vidíte silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby budoucího rozvoje cestovního ruchu v Maďarsku.
Věřím v budoucnost maďarského cestovního ruchu. Vstupem do Evropské unie získáváme více možností ve všeobecné konkurenci. V současné době vytváříme naši novou Národní strategii rozvoje cestovního ruchu, která je připravena pro první čtení a právě se o ní diskutuje na profesionální a sociální úrovni. Do strategie bychom rádi zapracovali nejdůležitější návrhy. Já osobně věřím, že maďarská turistika bude velkým vítězem národního rozvojového plánu pro zdroje Evropské unie v letech 2007-2014.
Kip Bauersfeld