Hlavní novinkou sedmnáctého ročníku veletrhu MADI Travel Market bylo místo jeho konání. Tradiční listopadové setkání odborníků v cestovním ruchu se totiž z větrných Letňan premiérově přesunulo do přední montované haly holešovického Výstaviště.
Neoddělitelnou součástí veletrhu byl bohatý doprovodný program, který probíhal jak v areálu Výstaviště, tak v dalších pražských lokalitách. Jednalo se o pestrou škálu prezentací, odborných a tiskových konferencí, přednášek, workshopů a besed, s kterými vás seznámíme nejen v následujícím textu, ale také v samostatných článcích tohoto vydání. Při listování časopisem stačí jen sledovat označení „Stalo se na MADI“.
V rámci komerčních prezentací představily sebe a své katalogové novinky pro rok 2011 například CK Viamare, CK ATIS, CK Kovotour Plus, CK China Tours nebo CK Slan Tour. Se svými aktivitami seznámila zájemce také společnost AVIAREPS. Ta byla založena v Německu roku 1994 a nyní disponuje rozsáhlou sítí kanceláří ve více než třiceti zemích. Postupně se stala vedoucím světovým poskytovatelem služeb v oblasti managementu leteckých společností a turistického ruchu – portfolio jejích klientů zahrnuje přibližně 70 leteckých společností a 85 klientů z oblasti cestovního ruchu. Vedle hlavní činnosti, tzn. služeb GSA pro osobní leteckou přepravu a turistický marketing, si mohou zákazníci vybrat z dalších úspěšných divizí, jako je například public relations, reklama, IT řešení, finanční služby a letištní marketing. V České republice zahrnuje kupříkladu letecké společnosti American Airlines, Scandinavian Airlines, Olympic Air, AeroMexico, Eva Air, Gulf Air, Condor, Asiana Airlines, Air Namibia, AirSeychelles, Ukraine International a sekce turistiky zastupuje síť hotelů Wyndham Hotel Group.
Slovensko na MADI. Zástupkyně slovenských organizací cestovního ruchu poreferovaly o turistických aktualitách roku 2011 |
Aktuální golfovou problematiku předestřel přítomným Miloš Vajner z Centra Babylon, který mimo jiné akcentoval výhody participace na projektech Relax & Golf 60+ (jeden z programů ministerstva pro místní rozvoj „Cestovní ruch pro všechny“) a Bohemia hotel Club & Golf. Na východní Moravu se auditorium přesunulo na tiskové konferenci Slovácka, kde byly prezentovány chystané kulturně-
-společenské akce tohoto rázovitého regionu, inovace projektu Jantarová stezka a v neposlední řadě informace k novým marketingovým aktivitám turistické oblasti Pálava a Lednicko-valtického areálu. Velkou tiskovou konferenci na MADI Travel Market obstaralo Slovensko. Na přetřes přišly statistiky návštěvnosti, hlavní novinky slovenských lyžařských středisek nebo nejbližší plány organizace pro podporu segmentu MICE – Slovak Convention Bureau. Zdůrazněny byly rovněž slovenské přípravy na mistrovství světa v hokeji 2011 a projekty města Košice, které se v roce 2013 stane Evropským hlavním městem kultury. Podrobné informace o výše zmíněných záležitostech se dočtete v lednovém vydání COT business.
V mnoha směrech poučný a užitečný byl seminář pro cestovní kanceláře a cestovní agentury věnovaný zejména aplikacím pro provizní prodej. V posledních letech se konečně objevily na trhu v České republice softwarové aplikace, umožňující on-line rezervaci zájezdů pro cestovní agentury přímo do rezervačního systému touroperátora. Zároveň již několik roků existují na našem trhu tzv. konsolidátory zájezdů, tedy programy, které do jednoho systému „sesypávají“ zájezdy mnoha touroperátorů a umožňují provizním prodejcům vyhledávat zájezd, splňující zadaná kritéria, a to najednou u všech smluvních partnerů, aniž musí přeskakovat ze systému jedné cestovní kanceláře do systému druhé cestovní kanceláře. Rychlý vývoj informačních technologií v poslední době přináší každý rok několik novinek, které zjednodušují a urychlují cestovním kancelářím a cestovním agenturám život. Během semináře představily své IT produkty softwarové firmy Open Travel Network a Darkmay s programem CeSys.
Workshopy jsou neodmyslitelnou a hojně vyhledávanou součástí veletržního dění |
Samozřejmostí MADI veletrhu jsou workshopy. Letošní ročník přivítal zástupce chorvatských, maďarských a slovenských regionů a podnikatelských subjektů. Není divu, Chorvatsko je stále pro české turisty destinací číslo jedna – k Jaderskému moři každoročně zavítá kolem 600 tisíc Čechů. „Jen“ o cca 100 tisíc českých turistů méně přijíždí každý rok k našim východním sousedům. Našince lákají především slovenské hory a kvalitní akva- a wellness střediska, případně stále populárnější kombinace obojího. Pokud jde o Maďarsko, náklonnost Čechů k podunajské zemi nejlépe dokumentují statistiky z minulého roku. Počet přenocování českých hostů v maďarských ubytovacích zařízeních v období leden–srpen 2009 je totiž vyjádřen číslem 264 100, přičemž tato cifra představovala meziroční nárůst o 20 procent. „Čeští návštěvníci patří k hostům, u kterých vykazuje Maďarsko tradičně nárůst. V západní části Maďarska, v Panonii, jsou Češi dokonce ve skupině, ,top tři‘. Počet přenocování českých hostů se ve zdejších ubytovacích kapacitách zvýšil o skvělých 54 procent,“ uvedl již dříve András Szirányi, ředitel českého zastoupení Maďarské turistiky. Čechy láká do Maďarska především silná lázeňská tradice vysoce převyšující obvyklý standard, výhodný směnný kurz, geografická blízkost a v neposlední řadě také vyhlášená maďarská gastronomie.
Pokud jde o statistiky, organizátoři zveřejnili následující data. Celkový počet vystavujících firem byl 361 z 22 zemí (v roce 2009 to bylo 357 firem z 20 zemí), z toho 155 vystavovatelů bylo z České republiky a 206 ze zahraničí. Počet návštěvníků se oproti loňsku téměř nezměnil, na veletrh jich zavítalo 4 870. Zahraniční hosté přijeli z 51 zemí.
Text a foto: Jan Pomykal
(Zdroj: agentura MADI)
www.madi.cz