Máme obrovské zkušenosti s pořádáním velkých sportovních a kulturních akcí

Pardubický kraj nabízí turistům celou řadu lákadel, které stojí zato poznat. Je zasvěcen koním i cyklistům, na své si zde přijdou ale i lyžaři nebo milovníci kultury. Na začátku nové turistické sezony jsme hovořili s krajským radním pro sport, cestovní ruch a informatiku René Živným o tom, jaké další plány by chtěl krajský úřad v oblasti cestovního ruchu letos realizovat a na co konkrétně by se měl při propagaci zaměřit.

Stojíme na prahu nové turistické sezony. Jaká byla pro kraj ta předchozí?

Loňský rok nebyl z hlediska cestovního ruchu jednoduchý. Začal extrémně špatnými klimatickými podmínkami pro zimní sporty a končil v podstatě stejně. V našem kraji se v posledních letech hodně investovalo do infrastruktury lyžařských středisek, která nabízejí služby ve vysoké kvalitě v kategoriích od penzionu po čtyřhvězdičkový hotel přímo na sjezdovce. Lyžařská centra jako je Dolní Morava nebo Červená Voda disponují vším, co náročný lyžař potřebuje a pokud je dostatek sněhu, tak nemají s návštěvností problém. Letní sezona v podstatě kopírovala roky předchozí, turisté navštěvují náš turistický region hlavně kvůli poznávání a turistice, ať už pěší či cykloturistice. Dalším důvodem k návštěvě jsou akce, kterých se koná každoročně mnoho, a některé mají letitou tradici, jako například Velká pardubická steeplechase, Smetanova Litomyšl, Zlatá přilba, Aviatická pouť, Cihelna Králíky, Slavnosti Magdaleny Dobromily Rettigové, Loutkářská Chrudim, Lugh-­nasad Nasavrky, Veselokopecké jarmarky a mnoho dalších. Podle informací, které máme k dispozici od pořadatelů, se návštěvnost akcí meziročně zvyšuje. Návštěvníci však příliš nevyužívají ubytování v místě a vracejí se do svých domovů, proto se trend zvyšování návštěvnosti akcí neodrazí ve větší využitelnosti ubytovacích kapacit. Snažíme se to změnit i tím, že přímo na akcích informujeme návštěvníky prostřednictvím prezentačního stánku Destinační společnosti Východní Čechy o dalších turistických možnostech v daném místě.

 Krajský radní René Živný svou gesci nezapře

Krajský radní René Živný svou gesci nezapře
 

Pardubický kraj má mnoho co nabídnout – koně, cyklostezky, sportovní zázemí, aquapark, ale i hory nebo letiště. Existuje něco, co mu chybí?

Turistická nabídka našeho kraje je velice pestrá a rozmanitá. Svojí polohou a lokalizací atraktivit je náš kraj spojen s koňskou tematikou, ať už tradicí Velké pardubické steeplechase, existencí jednoho z nejstarších hřebčínů v Evropě – hřebčína v Kladrubech nad Labem nebo hustou sítí jezdeckých tras a okruhů. Dalším velkým turistickým lákadlem je určitě cykloturistika s ideálními podmínkami a infrastrukturou pro rekreač­ní i náročnější cyklisty. Když vzpomenu ještě bohaté kulturní bohatství včetně památky UNESCO, kterou je zámek Litomyšl, tak mám pocit, že nám v nabídce vlastně nic nechybí. I když ano, chybí nám takový tahák, turistická atraktivita jako třeba zoologické zahrady nebo interaktivní IQ parky, které masivně navštěvují zájemci ročně v řádech statisíců.

V minulém rozhovoru jste prozradil, že vaší srdeční záležitostí jsou cyklostezky. Podařilo se vám v uplynulém roce otevřít novou cyklostezku nebo propojit Pardubice a Hradec Králové?

Cyklostezky se postupně po úsecích otevírají napříč celým krajem. Klíčová cyklostezka z Pardubic do Hradce Králové se začne v prvním úseku z Hradce Králové do Vysoké nad Labem realizovat stavebně až v letošním roce. Potěšitelné rovněž je, že i druhým směrem, z Pardubic na Chvaletice, se pracuje na vyhledávací studii Labské cyklostezky, a tak snad konečně dojde na kompletní vybudování Labské cyklostezky podél celého toku Labe v Pardubickém kraji. Vše se musí stavebně stihnout do konce roku 2020, kdy končí možnost čerpání evropských dotací.

Kam konkrétně směřovaly nebo budou směřovat další investice do cestovního ruchu?

Pardubický kraj má grantový program, který je zaměřený přímo na drobné investice v částkách okolo 200 000 korun na jeden projekt. V letošním roce rozdělujeme téměř pět milionů korun, což je více než dvojnásobek, než když jsem do úřadu nastupoval. Podpora je rozmanitá, napříč všemi směry cestovního ruchu.

Granty zahrnují například příspěvky pro turistický informační systém na dostihovém závodišti Pardubice či v areálu Toulovcových maštalí, zabezpečení sjezdovek ve Skiparku Červená Voda a v Čenkovicích kamerami nebo budování dětských hřišť a venkovních tělocvičen na turistických odpočívadlech a trasách. Další příspěvky směřují na rekonstrukci sociálního zařízení pro turisty, na naučné stezky či opravy v autokempech. S pomocí kraje se chystá také renovace Tyršovy rozhledny v Žamberku nebo rozšíření muzea v Proseči, kde bude kromě dýmek také další část muzea věnovaná místnímu odboji a spisovateli Thomasi Mannovi. Ve Velinách připravují výrobu repliky lustru do kostela sv. Mikuláše a ozvučení těchto prostor. Díky novým možnostem i tady můžeme pomoci.

Loni jste společně s Destinační společností Východní Čechy Pardubický kraj propagovali jako kraj koní. S jakým úspěchem?

Jak už jsem se zmínil, náš kraj je historicky i svoji polohou vnímán jako region koní, a proto jsme se prioritně v minulém roce tomuto tématu věnovali v projektu Po stopách koňských kopyt v Pardubickém kraji. V rámci projektu jsme navázali partnerství s Dostihovým závodištěm Pardubice a Dostihovým závodištěm Partynice Wroclav. S venkovní prezentací jsme se účastnili dvou dostihových dní ve Vratislavi a dvou kvalifikačních dostihů v Pardubicích. Pro tyto účely jsme také vytvořili atraktivní imageovou brožuru s koňskou tematikou v češtině a polštině. Vzhledem k tomu, že se hodně zaměřujeme na elektronickou komunikaci a informace na turistickém portále www.vychodnicechy.info, tak jsme v rámci projektu provedli i revizi sítě hipotras a databanky jezdeckých objektů v české i polské jazykové mutaci. Abychom zapojili i nejmladší generaci, zorganizovali jsme výtvarnou soutěž pro základní školy „Nech to koňovi, ten má větší hlavu“. Použili jsme takový marketingový mix, abychom co nejvíce dostali do povědomí široké veřejnosti i budoucích návštěvníků, co je pro náš kraj typické a unikátní.

 Chloubou kraje jsou cyklo- a in-line stezky

Chloubou kraje jsou cyklo- a in-line stezky
 

Chystáte podobnou kampaň i na letošní rok? Na co se v ní chcete zaměřit?

V letošním roce jsme se rozhodli vést hlavní marketingovou kampaň v duchu TOP 10 turistických témat regionu prostřednictvím projektu Vaše východní Čechy. V rámci této kampaně proběhne city light kampaň v krajských městech, roadshow po vybraných obchodních centrech, fotografická putovní výstava, vydání image materiálů TOP 10 v devíti jazykových mutacích a vydání cyklomateriálů ve třech jazykových mutacích. Součástí kampaně je i účast na veletrzích cestovního ruchu, kterou jsme pečlivě vybírali s ohledem na cílové skupiny a prioritní zahraniční trhy. Jako každý rok, tak i letos budeme vydávat Turistické noviny pro region Východní Čechy. V přípravě je i čtvrtý ročník oblíbené cestovatelské soutěže „Letní pecky, poznej všecky“.

Hodně sázíte i na propagaci prostřednictvím informačních technologií, které také patří do vaší gesce. Kde vidíte možnosti dalšího rozvoje v tomto směru?

Moderní marketing cestovního ruchu je z velké části na informačních technologiích postaven. I z průzkumů na všech úrovních řízení cestovního ruchu v ČR vyplývá, že internet je hlavním zdrojem informací pro budoucí návštěvníky. My máme to štěstí, že jsme se tímto směrem začali ubírat hodně brzy a teď máme jeden z nejlepších turistických portálů v republice – www.vychodnicechy.info. Svědčí o tom řada ocenění, které již posbíral, naposledy to bylo letos v lednu za 2. místo v kategorii Nejlepší elektronická komunikace v soutěži Velká cena cestovního ruchu. Tento oficiální turistický portál Pardubického kraje je v provozu v devíti jazykových mutacích, je uzpůsoben pro zobrazení a provoz na mobilních telefonech a tabletech, obsahuje aktuální kalendář akcí, rezervační systém, fotobanku, plánovač výletů nebo v zimě například aktuální sněhové zpravodajství a podobně. Kromě tohoto portálu máme k dispozici specializované weby zaměřené na kongresovou turistiku www.eastbohemiaconvention.cz a regionální filmový web www.eastbohemiafilmoffice.com. Jsme aktivní na sociálních sítích Facebook a Pinterest. Rozhodně je ale co zlepšovat, například zapojení našeho datového skladu do budovaného národního informačního portálu.

Středočeši se chtějí zaměřit na čínské turisty. Neuvažovali jste i vy o propagaci Pardubického kraje v zahraničí?

 Loni se kraj prezentoval jako kraj koní

Loni se kraj prezentoval jako kraj koní
 

My se na prezentaci v zahraničí dlouhodobě soustřeďujeme a má to své výsledky. Pokud nám ve statistických údajích Českého statistického úřadu nějaký údaj pravidelně roste, tak je to právě podíl nerezidentů jak v počtech hostů, tak i v počtech přenocování. Preferujeme však propagaci na příhraničních a geograficky i historicky blízkých trzích – Polsko, Slovensko a Německo. Letos se pokoušíme znovu vrátit i k prezentaci v Rusku, což je pro nás velice důležitý zahraniční trh vzhledem k existenci mezinárodního letiště v Pardubicích s pravidelnými linkami do Moskvy a Petrohradu.

V čem konkrétně vidíte budoucnost Pardubického kraje v oblasti cestovního ruchu?

Pardubický kraj má potenciál především v návštěvnosti jednotlivých památek a atrakcí. Bohužel jsme tranzitním krajem se snadnou dostupností z Prahy či Olomouce, tudíž nikdy nebudeme na výši, co se týká statistik ubytování. Máme ale obrovské zkušenosti s pořádáním velkých sportovních a kulturních akcí, a to je jeden ze směrů, kterým se chceme ubírat. Podporovat stávající tradiční akce a nebát se podpořit i perspektivní novinky.

Samozřejmě nesmíme zapomenout na naši stávající chloubu, kterou je cykloturistika. Budeme pokračovat ve zvyšování komfortu právě cykloturistům, ať již podporou značení cyklotras, infrastruktury k nim navázané, či přímo podporou výstavby vlastních cyklostezek.

Foto: archiv KÚ Pardubického kraje

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více