
Koncem listopadu 2007 bylo v České republice 965 koncesovaných cestovních kanceláří. To číslo je přesné (resp. bylo – koncesí pomalu, ale jistě přibývá) – koncese jsou naštěstí sledovány z jednoho místa, bez něhož nemohou být uděleny, tedy z MMR. Na rozdíl od živnostenských listů cestovních agentur, kterých je nepočítaně, a nikdo, statistický úřad nevyjímaje, nemá tušení, kolik z těch evidovaných tisícovek IČ je skutečně funkčních. Poté, co připravovanou novelou živnostenského zákona bude cestovní agentura přeřazena mezi volné živnosti, bude ještě hůř. Troufáme si nicméně tvrdit, že v poměru počtu cestovních kanceláří a agentur na jednoho obyvatele patříme ke světové špičce. Nic proti tomu. Česká republika se rychle zařadila mezi významné země cestovního ruchu a jako křižovatka cest má všechny předpoklady pro to, aby nebyla jen přechodně módní destinací. Incoming navzdory škarohlídským prognózám některých mediálních hvězd stále roste, v outgoingu se Češi díky své cestovatelské nátuře vypracovali z části právem pomlouvaných nocležníků v parcích na vítané cestovatele, kteří se pídí po poznání a mnozí si i rádi vyhodí z kopýtka. Takže na našem trhu mají své místo velcí, střední i ti nej-menší. Význam těch velkých, překračujících naše hranice, podtrhla nedávná akvizice české vlajkové lodi Čedoku americkým investorem Odien, který se zaměřuje na lídry trhu, střední bývají specialisté na určitý produkt – a ti nejmenší si mohou vybrat bonbonky, na něž těm velkým nezbývá čas, a šít zájezdy na míru sobě a své klientele, se kterou se třeba již osobně znají. Podobně je tomu i v incomingu – i tam máme velké firmy typu EuroAgentur Hotels & Travel, a.s. i malé specialisty. To všechno nás může těšit.
Pak je na trhu velká šedočerná zóna těch, kteří sice nabízejí a prodávají přesně to, čemu se v případě cestovních kanceláří říká zájezdy, ale oni jaksi neberou na vědomí, že to je zóna vyhrazená koncesované živnosti. Do srpna 2006 tak činily hlavně spolky, školy, odbory a jiné nepodnikatelské subjekty, které ovšem své „nezájezdy“ často vesele (do)prodávají na volném trhu. Po novele zákona č. 159/1999 Sb. se sem rázem přiřadily i všechny agentury nabízející organizaci firemních akcí, teambuilding a jiné akce zahrnující alespoň jedno přenocování. Některé z nich možná o protiprávnosti své činnosti ani moc netuší, ale častěji tušit nechtějí: proč absolvovat náročné získávání koncese a platit povinné pojištění pro případ úpadku, když to jde tak snadno bez něho! Zákon je nedokonalý, kontroly zřejmě bezzubé nebo žádné. Co hůře, kontroly chodí po těch podnikatelích, kteří podnikají řádně na základě koncese CK – a pokutují je za nedostatečné splnění dílčích náležitostí, zatímco úplná ignorace zákona zůstává stranou.
V České republice najdeme nejméně 4 funkční asociace sdružující cestovní kanceláře nebo agentury, resp. obojí (a nejméně 6 dalších, o jejichž aktivitách se nám nepodařilo nic zjistit). Všechny vznikly v dobré víře hájit podnikatelské zájmy svých členů. Položme si však otázku: „Lze tak činit opravdu efektivně, jestliže si dveře orgánů státní moci a správy ,podávají’ zástupci různých stran, nezávisle na sobě a často s ne zrovna stejnosměrnými stanovisky a požadavky? Není to nejen negociační nevýhoda, ale přímo ostuda podnikatelského sektoru, že se nedokáže dohodnout?“ Při troše zlé vůle by ministerští úředníci mohli mít radost a postupovat metodou: rozděl a panuj. K jejich cti budiž řečeno, že tomu je přesně naopak: i oni volají po jednom silném a čitelném partnerovi.
Asociace cestovních kanceláří České republiky jako nejstarší profesní sdružení cestovního ruchu v ČR si je této skutečnosti vědoma už léta. Již několikrát nabídla ostatním sdružením cestovních kanceláří, resp. agentur, aby s ní vytvořily střechu společnou pro všechny. Bohužel všechny pokusy, ať dospěly do jakéhokoliv stadia, nakonec ztroskotaly. Problémy se sloučením rozpočtů, možnostmi převodu projektů financovaných z fondů EU atp. by se mohly i nadále táhnout donekonečna. Proto jako jedinou racionální cestu vidí ACK vstup cestovních kanceláří a agentur do jedné asociace. Příklady táhnou, pochopila to HO.RE.KA, když s NFHR sloučila malé a velké, protože jedině jeden velký subjekt může být partnerem ministerstva pro projednávání zákonů. Snad tedy i cestovní kanceláře konečně uznají, že je to i jejich životní nutnost, aby vláda a ministerstva měla na tomto úseku jediného partnera. Ve snaze přestat kolem otázek sjednocení přešlapovat a celou věc maximálně urychlit, ACK ČR nabídla v listopadu 2007 všem členům AČCKA vstup do ACK bez obvyklých vstupních procedur (tj. bez ručitelů a bez vstupních poplatků) s tím, že na jarním Valném shromáždění by bylo možno odsouhlasit úpravu názvu na Asociace cestovních kanceláří a agentur tak, jak se o tom v minulosti jednalo, a zároveň by noví členové měli plnou možnost kandidovat do voleb, které jsou na pořadu tohoto shromáždění.
Nabídka vstupu platí i pro členy UCA a AAIA. Stanovy ACK (viz www.ackcr.cz ) pamatují na různorodost zájmů členů, kterým umožňují řešit parciální problémy podle zaměření členů v sekcích – incomingové a kongresové turistiky, touroperátorské, retailerské, sekci IATA agentur. V případě zájmu více členů není problém vytvořit sekci další – třeba teambuilding, events atp. Pod společnou střechu zveme i všechny cestovní kanceláře a agentury, které dosud zůstávaly stranou. Praktických důvodů ke vstupu je povícero.
Know how
Málokterý podnikatel, krom těch největších, má na to, aby sledoval všechny změny předpisů, novely novel a jiné záludnosti – a ještě si uměl vyložit, co s tím v praxi. Pravda, na této stránce i na webech ACK se o lecčems dozví i nečlenové – ale praktické podrobné kuchařky jsou jen pro „domácí“, stejně jako diskuze o nich na Klubových dnech a podrobné informace ve Zpravodaji a v sekci pro členy. Když už nevezmeme v úvahu, nakolik je solidní hlásat, že žádné sdružení nepotřebuji, a když pak přijde problém, telefonovat o radu do Asociace, jako by tam byla bezplatná poradna pro kohokoliv.
Podnikatelské prostředí
ACK jako člen SOCR je připomínkovým místem při projednávání návrhů zákonů s dopadem na podnikání v obchodě a cestovním ruchu. Z úspěšného lobbingu mají samozřejmě prospěch všichni, členové i nečlenové. Jenže úspěšnost lobbingu záleží i na tom, z jak silné pozice je prováděn. ACK sdružuje prokazatelně největší hráče a největší podíl na trhu – ale co do počtu subjektů je v ČR pořád nejsilnější „sektor“ těch neorganizovaných, což někdy poněkud ztěžuje vyjednávání.
Záštita prestižní organizace, společná propagace, práce s médii
Na našem trhu je tolik CK a CA, že se v něm český, natož zahraniční partner či klient sotva orientuje. Hledá proto nějakou značku jistoty – a tou je příslušnost k profesnímu sdružení. Logo ACK uvedené na materiálech vaší firmy znamená mezinárodně uznávané doporučení, v adresáři ACK si klienti vyhledávají vhodné cestovní kanceláře a agentury, společná účast na veletrzích znamená úsporu.
Je známo, že média, zvláště ta česká, preferují katastrofické zprávy. ACK používá všechny cesty k tomu, aby redaktoři měli k dispozici seriózní informace, vyjadřuje se ke kauzám a uvádí některá neuvážená prohlášení jiných subjektů na pravou míru tak, aby nedocházelo k poškození cestovní kanceláře, destinace výjezdového cestovního ruchu či celého oboru.
Komerční spolupráce, kooperace
Komu se nestalo, že najednou potřebuje obsadit/získat lůžka v hotelu, sedačky v autokaru či letadle, tip na opravdu dobrého průvodce atp.? Když se lidé z oboru znají a scházejí, urodí se nejeden oboustranně užitečný nápad, obchod. Nebo se naopak vyvaruje ztráty. Existují zvl. zahraniční firmy, které se prvním obchodem etablují – a pak už přestanou platit. Příště to zkusí s úspěchem u další cestovní kanceláře atd. Systém vzájemného varování může ochránit před takovými vykuky stejně jako před zaměstnanci zcizujícími databáze apod.
Pozvání nejen na GO 2008
Na veletrzích GO + Regiontour v Brně najdete ACK na třech místech:
V předvečer zahájení veletrhu zveme členy ACK a přátele z AČCKA, jakož i další zainteresované cestovní kanceláře a agentury na Klubový den ACK od 17 hod. v pavilonu A – Rotundě na brněnském Výstavišti. Hlavním tématem bude odstraňování překážek rozvoje incomingu, pozváni jsou ředitel CzechTourism Ing. Rostislav Vondruška, zástupci MMR a regionů.
Na veletrhu bude expozice členů ACK, kterých se můžete zeptat, nakolik se jim členství vyplatí – ty větší členské cestovní kanceláře najdete jako obvykle na samostatných stáncích, asociace nikomu nic nediktuje, jen nabízí v pavilonu V Regiontour na stánku CzechTourism č. 036 budou pracovníci sekretariátu ACK podávat informace o ACK a jejích členech.
Přijďte kdykoliv, čím dříve, tím lépe, vzájemně se dohodnout. Všichni to potřebujeme. Copak vám nevadí, že vám kontroloři přeměřují velikost písmenek na letáku, zatímco nejrůznější timesharové firmy a pokoutní podnikatelé nekale konkurují beztrestně? Že cestovní kanceláře mají platit za hříchy leteckých společností, že hoteliéři platí z ubytování sníženou sazbu DPH, zatímco cestovní kanceláře tu vyšší, že cestovní kanceláře jsou oblíbenými fackovacími panáky pro média a vždy pohotové Sdružení obrany spotřebitele?! Osamělé výkřiky, vzájemná řevnivost ani remcání v kuloárech ke zlepšení nepovedou. Společně, z pozice jediného silného svazu, se dá dosáhnout mnohé.
Přejeme nám všem, abychom to v novém roce dokázali.
-ack-
www.ackcr.cz